Verschil in speedtests, hoe komt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Beste,

Ik heb een vraag over internet snelheden en hoe deze te meten. Ik gebruikte altijd speedtest.net.

Sinds kort ben ik verhuisd naar Duitsland en ik heb daar deze verbinding:

https://kabel.vodafone.de/tarife/internet_und_telefon/500Mbit

Nu ervaar ik hier ontzettend traag internet. In eerste instantie via de Wifi. Ik heb al geprobeerd kanalen te switchen en 5Ghz te forcen. Dat maakt nauwlijks verschil in snelheid. Ik kom uit rond de 6 Mbps.

Daarom ook een kabel gelegd naar de computer, maar daar eigenlijk dezelfde snelheden gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7888063385.png

Als ik vervolgens mijn Steam aanzwengel krijg ik echter een vrij constante snelheid van 11 MB/s:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LWJTPUJ.png

Nu kan het zijn dat ik die eenheden door elkaar haal, maar dat ligt toch niet bij elkaar in de buurt? Ik heb ook bij de speedtest nog geprobeerd om een andere server te selecteren, dat maakt vrijwel geen verschil.

Ook heb ik het idee dat als ik de speedtest overdag draai, de resultaten een stuk sneller zijn... Ik ga dat zaterdag nog even testen (eerder ben ik overdag niet thuis). Maar heeft iemand enig idee hoe dit kan? Als ik google staat er dat ik Mpbs door 8 moet delen om op MB/s uit te komen. Dus begrijp niet waarom de snelheid op Steam zoveel anders is dan bij de speedtest...

Alvast bedank!

[ Voor 0% gewijzigd door erikjannemann op 17-12-2018 21:29 . Reden: (afbeelding URL werkt niet) ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 15:03
Er zit verschil tussen de servers die gekozen worden bij de speedtest. Probeer eens een aantal andere servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
om3ega schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:41:
Er zit verschil tussen de servers die gekozen worden bij de speedtest. Probeer eens een aantal andere servers.
Dit heb ik geprobeerd. Ook heb ik 3 andere speedtests geprobeerd. Hetzelfde resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@erikjannemann

Betreft de eenheden:
Mbit = Megabit
MB = Megabyte

Tussen die twee zit een factor 8 verschil, zoals je al gevonden had.

Op Speedtest en de link van je provider is dezelfde eenheid, die van Steam is anders. 11,6MB/s = +/- 92Mbit/s. Er zit dus sowieso verschil in, maar de snelheid op Steam is alsnog lang niet waar je voor betaald (500Mbit/s)

Wat is de linkspeed? Want het lijkt er even op alsof je maximaal 100Mbit/s binnenkrijgt.

En heb je al een test uitgevoerd met een korte kabel aan de router?

Verder heb ik nog even je titel aangepast, zodat het iets duidelijker is.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 18-12-2018 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
@valkenier , Bedankt, deze ken ik nog niet. Ik ga hem vanavond thuis proberen.

@rens-br , Ook bedankt :). de kabel die ik gebruik is niet heel lang, ik denk hooguit 4 meter. Ik heb wel een kortere kabel gebruikt om met de laptop te testen (kabel van 1 meter) maar ik dacht daar dat misschien de capaciteit van de laptop de limiterende factor zou kunnen zijn. Gemakshalve er vanuit gegaan dat de PC wel sneller aan kon. Het moederbord waar de kabel in is gedrukt is deze: https://www.asus.com/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 22:34

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

erikjannemann schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:52:
@valkenier , Bedankt, deze ken ik nog niet. Ik ga hem vanavond thuis proberen.

@rens-br , Ook bedankt :). de kabel die ik gebruik is niet heel lang, ik denk hooguit 4 meter. Ik heb wel een kortere kabel gebruikt om met de laptop te testen (kabel van 1 meter) maar ik dacht daar dat misschien de capaciteit van de laptop de limiterende factor zou kunnen zijn. Gemakshalve er vanuit gegaan dat de PC wel sneller aan kon. Het moederbord waar de kabel in is gedrukt is deze: https://www.asus.com/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/.
Wat voor netwerkkaart heeft je laptop? Als dat een 100 Mbit kaart is, verklaart dat wel waarom steam maximaal 100 Mbit haalt ;)

* Flimovic moet beter lezen.... tis nog vroeg, dus dat geef ik maar de schuld

Z170 Pro heeft 1Gbps

[ Voor 7% gewijzigd door Flimovic op 18-12-2018 07:56 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastre
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik zou in jouw geval eens op de website van Kabel Deutschland / Vodafone kijken. Het pakket wat je koopt is eigenlijk een limiet, geen garantie wat ze leveren kunnen.
Ze hebben een kleine tool op de site staan waar je je postcode in kunt geven, daar kun je zien wat er theoretisch maximaal bij je aan kan komen over het netwerk dat al aanwezig is (tot aan de huisdeur).

Ik woon zelf ook in Duitsland en heb me (helaas) al vaker met Kabel Deutschland / Vodafone uiteengezet.
Wat voor modem heb je? Wij hebben toendertijd een oud model opgestuurd gekregen dat een max van 32MBit had...... Na enige discussie hebben ze de kabel naar het huis doorgemeten en vervangen.

In de noodgevallen hebben ze een super goede hotline waar je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd...... NOT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikjannemann
Vastre schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:45:
Ik zou in jouw geval eens op de website van Kabel Deutschland / Vodafone kijken. Het pakket wat je koopt is eigenlijk een limiet, geen garantie wat ze leveren kunnen.
Ze hebben een kleine tool op de site staan waar je je postcode in kunt geven, daar kun je zien wat er theoretisch maximaal bij je aan kan komen over het netwerk dat al aanwezig is (tot aan de huisdeur).

Ik woon zelf ook in Duitsland en heb me (helaas) al vaker met Kabel Deutschland / Vodafone uiteengezet.
Wat voor modem heb je? Wij hebben toendertijd een oud model opgestuurd gekregen dat een max van 32MBit had...... Na enige discussie hebben ze de kabel naar het huis doorgemeten en vervangen.

In de noodgevallen hebben ze een super goede hotline waar je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd...... NOT!
Hmm ja dat staat wel op mijn lijstje om ze te bellen, maar mijn ervaring met de helpdesk is inderdaad erg slecht. Er zitten 2 kabel aansluiten in onze woonkamer. Degene naast de TV werkte, maar ging na een week stuk (rood lampje op modem). Sturen ze iemand langs die concludeerd dat het ligt aan de bovenburen, omdat bij hun de kabel binnenkomt en er daar iets mis moet zijn. Zijn oplossing was om de modem dan maar aan de andere kant van de kamer neer te zetten. Gevolg, ik moet een kabel van meer dan 10 meter gaan leggen om de TV aan te sluiten (grote woonkamer). Uiteindelijk na hoop gesteggel hebben ze 2 weken later iemand gestuurd, wij met de bovenburen geregeld dat ze daar ook naar binnen kunnen. Deze nieuwe monteur (van een extern bedrijf, niet vodafone) schroeft die kabel aansluiting open en zegt doodleuk: 'ja dat kastje in de muur is stuk. Ik pak even een nieuwe uit de auto.' Hij schroeft dat nieuwe ding er in en het werkt. Niets bij de buren of iets dergelijks. Echt ergerlijk. Ook bij hem gevraagd naar de snelheid, hij begon over wifi kanalen en wees verder naar vodafone...

Doet er allemaal niet echt toe, maar is sluit wel aan bij jouw ervaring... Moch iemand nog ervaring hebben met een dergelijk geval hoor ik het graag. Ik begrijp niet hoe er zo'n verschil kan zitten in snelheid. Ook als ik netflix aan gooi op de PC, duurt het bufferen ontzettend lang en switcht hij soms helemaal niet naar HD. Alsof het wordt afgeknepen en ze dat bij Steam zijn vergeten ofzo?

/edit: Oh en net die beschikbaarheid getest op mijn adres gegevens, volgens de website moet er 500mbit beschikbaar zijn. Ze hebben deze router opgestuurd: https://zuhauseplus.vodaf...ter/wlan-kabelrouter.html

[ Voor 4% gewijzigd door erikjannemann op 18-12-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Wel apart dat je upload aanzienlijk hoger is dan je download.
Meestal is het andersom......

Wat voor verbinding heb je?
xDSL? Kabel?

In NL is het zo dat bij ADSL / VDSL de upload meestal 10% van de download is, situaties waarbij upload hoger is dan download ken ik eigenlijk niet.
Als dat in DE ook zo zou zijn kan het dan zijn dat er al een device staat te downloaden terwijl je de speedtest doet? Dat je daarom niet de volle bandbreedte met je speedtest meet?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vastre
Log eens in op je kabelmodem en post je signaalsterkte.
Ik heb toendertijd ook hier naar gekeken en mijn signaal was te zwak.
Vodafone heeft toendertijd er op aangedrongen dat ik een nieuwe modem en pakket zou moeten kopen.
Na veel aandringen van mijn kant heeft de 3e monteur eindelijk de versterker vervangen, deze bleek kapot te zijn.

Helaas al te veel problemen met Vodafone gehad :(

Hier ter vergelijk van je eigen waarden / waardes.
https://i.imgur.com/V7nUXkx.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Vastre op 18-12-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
@hp-got Het is een kabel verbinding. Ik ben niet iets anders aan het downloaden terwijl ik de speedtest doe.

@Vastre Ik zal vanavond eens kijken. Gisteren wel door de modem heen geklikt, maar zitten niet heel veel opties in. Weet dus niet of ik ergens signaal sterkte kan vinden. Maar ik check het en laat het vanavond weten.

En het verschil in snelheid tussen steam en andere diensten (netflix)? Enig idee? Dat is toch heel raar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vastre
@erikjannemann Ik kan het verschil enkel verklaren door de afstand naar de server en de manier waarop de desbetreffende service de snelheid berekend (tijdspan / samplesize / etc..)

Ik heb zojuist op het werk 2 speedtests uitgevoerd. 1x op speedtest.nl en 2x op speedtest.net
Resultaat 1: Download = 2033 Mbps
Resultaat 2: Download = 6,18 Mbps
Resultaat 3: Download = 9,99 Mbps (Andere server genomen)

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/7ngBVPs.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/FW3oE8s.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zBforB8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
erikjannemann schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:52:
@rens-br , Ook bedankt :). de kabel die ik gebruik is niet heel lang, ik denk hooguit 4 meter. Ik heb wel een kortere kabel gebruikt om met de laptop te testen (kabel van 1 meter) maar ik dacht daar dat misschien de capaciteit van de laptop de limiterende factor zou kunnen zijn.
Wat ga je laptop voor snelheden, via speedtests / Steam?
Gemakshalve er vanuit gegaan dat de PC wel sneller aan kon. Het moederbord waar de kabel in is gedrukt is deze: https://www.asus.com/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/.
Voor de volledigheid is het wellicht sowieso wel handig om even de specs van alle gebruikte apparatuur te geven, dus laptop / PC / Router e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Het is een moment opname. Probeer eens een andere server. Als het niet ongeveer 20 a 30 mbit onder of boven snelheid biedt dan is er iets mis.

https://www.twitch.tv/roffaboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
Ok, zal een paar dingen opsommen:

Router
TG3442DE Telefonie-Gateway (link)

PC
Moederbord = Asus Z170 Pro Gaming (link)
De rest doet er volgens mij niet toe? Maar draait Windows 10 op. Alles standaard (geen overclock of gekke bios instellingen).

Laptop
Een Acer, maar het is een Duitse versie. Vanavond vervang ik dit wel even voor het juiste type nummer (laptop ligt thuis).

De kabel die ik gebruikte is een cat6 kabel van 4 meter naar de PC. Ik heb ook een Wifi stick voor de PC (WLAN Adapter Soata SOA USB 3.0 AC1200MBPS 5g/867Mbps + 2.4G Mini Wireless LAN Adapter, Wireless Dual Band 300Mbps WiFi Adapter for Windows XP/Vista/7/8/Mac OS X Linux 10
Sold by: SoataSoa DE, de link op amazon bestaat niet meer). Deze heb ik ook getest, daar krijg ik soortgelijke resultaten. Overall was de snelheid iets minder dan met de kabel, maar nog steeds krijg ik in steam ongeveer 10 MB/s en in een speedtest ongeveer 6 Mbps.

Ik zal vanavond even de suggesties van Rens en Vastre testen. Bedankt voor jullie hulp voor zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-09 19:54

parsnep

Cloud-Master

Al eens geprobeerd een speedtest uit te voeren met Iperf, dit is een commandline basedtool welke een realistisch beeld geeft van de situatie. Met de tool wordt het mogelijk een speedtest met meerdere connecties met een server over een langere periode te starten.

Met bijvoorbeeld dit commando (getest met iperf 3.0.12):
iperf3 -c ping.online.net -R -t 60 -w 64K -P 15 -O 5 -V

Het resultaat komt uiteindelijk in de SUM te staan.

Uitleg commando:
-c geeft server aan
-R betekend download
-t is tijd in seconden
-w is windows size
-P is aantal streams (meerdere streams is beter)
-O sla de eerste x aantal seconden over
-V extra logging

Korte handleiding over installatie kan je voor windows hier vinden : https://www.custompcrevie...mark-network-performance/

[ Voor 12% gewijzigd door parsnep op 18-12-2018 14:51 ]

V&A | Everything to the Cloud!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 14:32
Je kan ook eens bij Google testen eventueel. Die hebben zeker voldoende capaciteit hoewel de servers ver weg staan.

http://speedtest.googlefiber.net/

Ik zou verwachten dat je daar toch wel de steam snelheden gaat moeten benaderen.
Verder doen ze waarschijnlijk ook aan over-provisioning. Als iedereen in dezelfde straat het netwerk voluit belast kan de capaciteit te laag zijn om iedereen zijn hoogste snelheid te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikjannemann
@Lambo LP670 SV Ja dat idee kreeg ik dus ook omdat de speedtest overdag/weekend veel beter scoorde dan door de weeks savonds. Ik ga dat aankomend weekend nog een keer testen. Zal ook de Google Fibre test proberen.

@parsnep Bedankt voor de uitleg. Als ik er tijd voor heb probeer ik die manier ook nog even. Maar ik heb ondertussen een stuk of 6-7 speedtests met soms de mogelijkheid om servers te wisselen. Ik hoop dat dit genoeg gaat zijn om een duidelijk resultaat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 15:32

sjaool

Every life should have 9 cats

Ze hebben een eigen speedtest, probeer die ook eens.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:24
Zoals @parsnep al suggereert, zou ik een speedtest proberen met iperf. Ik zou echter niet alleen een speedtest doen met een externe server, maar ook tussen je PC en je laptop. Op die manier kun je bepalen of de bottleneck ligt bij de ISP of in het interne netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
Allemaal goede suggesties. Bedankt! Ik was helaas gisteren pas erg laat thuis en dat zal vandaag weer het geval zijn. Dus ik vermoed dat ik pas in het weekend toe kom aan verdere tests.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikjannemann
Ik heb ondertussen de laatste dingen getest en Vodafone gebeld. Na eerst afgewimpeld te worden (U word teruggebeld vandaag, krijg ik aan het eind van de dag een SMS dat ze het hebben getest en er geen problemen zijn geconstateerd, daarom wordt mijn ticket gesloten...) heb ik iemand aan de lijn gekregen die het met mij eens was dat 4 Mbps niet genoeg was. Door het verschil in snelheid op tijdstippen verwacht hij dat er een nieuwe leiding gelegd moet worden van de verdeelkast in de wijk zodat er minder woningen over 1 kabel gaan ofzo. Dit is iets wat zij nu gaan doen en hij gaat me daarvan op de hoogte houden. Ik ben benieuwd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
Klinkt als een gevalletje overboeking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vodafone Kabel Deutschland is inderdaad in veel regio's behoorlijk overboekt, dan stort 's avonds de snelheid in.

Verder kan natuurlijk de ene dienst de peering beter voor elkaar hebben met Vodafone Kabel Deutschland dan de andere, dan krijg je echt wel verschillen.

Vergelijk bijvoorbeeld ook Vodafone Kabel Deutschland met Liberty of Deutsche Telekom.

Zie ook dit twistpunt tussen Comcast en Netflix.
Pagina: 1