Nog upgraden naar GTX 1060 of wachten?

Pagina: 1
Acties:

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03-2025
Dag allen,

MIjn videokaart is aan vervanging toe. De nieuwere games, als bv anno, lonken weer een beetje naar me en bij sommige games zal zelfs op low profile mn huidige kaart (HD7850) niet echt meer goed kunnen laten lopen

Nu aan de vooravond van de rtx 2060 (einde Q1) en de upcoming NAVI kaarten (vermoedelijk Q2) twijfel ik eraan wat te doen. Mijn budget heb ik gezet op €350,-, momenteel heb je een gtx 20-60 6GB voor rond de 250. de nieuwe RTX kaarten kunnen rond de 400 uitkomen. de NAVI kaarten, duurste nu naar het schijnt nog geen 300.
Bij duidelijke meerwaarde van een rtx 2060 ben ik bereid budget naar 400 te rekken, 450-500 wordt een no go.
Heb onlangs een upgradesetje gehaald waardoor alles komt te draaien op een ryzen 2600 setup.

Liefst wil ik uiteindelijk uiterarad zo futureproof mogelijk zijn en de 1060 is inmiddels wel al ruim 2 jaar op de markt dus vervangen gaat die sowieso worden.

Is het geld over de balk om nu nog een gtx 1060 aan te schaffen of zal de prijsdrop bij beide releases het aankomend half jaar tov de huidige prijzen meevallen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vind het wel far-fetched; eerlijk gezegd... Een budget "ergens" tussen de 250 en 500 en dan een keuze uit een "performance interval" van een GTX1060 tot een onbekende NAVI. Komt eerlijk gezegd een beetje over als glazen bol kijken en dat is best lastig, zelfs voor mensen die elke dag alle geruchten over GPU's lezen.

Allicht (ook gezien je vorige topic); post sowieso eens je nieuwe setup want wat we vorige maand hebben aangeraden, is nergens terug te vinden als wel/niet gekocht dus het is ook een beetje koffiedik kijken wat voor GPU een sweet spot is en op welke resolutie je wil spelen etc etc etc

Verder heb je vast al reviews: De invloed van een cpu bij gaming - Waar zit de bottleneck? gelezen alvorens dit topic te lezen; daar zitten enkele aannames / conclusies die mogelijk zeer van toepassing zijn voor jou.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Voor 330 Euro heb je een GTX 1070, dat is veel betere koop dan 1060.
pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1070 TWIN X2

• X-Fire-X
Sorry, realiseerde me net dat ik inderdaad een ander topic nog gesloten heb. Die had ik ondertussen geupdatet.

De nieuwe setup is:
Ryzen 5 2600
Gigabyte B450 AORUS PRO
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Maar inderdaad Max, voor mij was het ook echt koffiedik kijken, dus hoopte dat hier bij iemand iets bekend was dat ik nog niet heb weten te achterhalen. Budget is dus overigens 350, met rek tot 400. Voor de resolutie ben ik vooralsnog met full HD gewoon tevreden, als de kaart de WQHD-resolutie aankan is dit een pré

Die 1070 is ook een aardige tip Rob, thnx! :)

[ Voor 4% gewijzigd door X-Fire-X op 17-12-2018 21:21 ]

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 22:23
X-Fire-X schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:18:
Sorry, realiseerde me net dat ik inderdaad een ander topic nog gesloten heb. Die had ik ondertussen geupdatet.

De nieuwe setup is:
Ryzen 5 2600
Gigabyte B450 AORUS PRO
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Maar inderdaad Max, voor mij was het ook echt koffiedik kijken, dus hoopte dat hier bij iemand iets bekend was dat ik nog niet heb weten te achterhalen. Budget is dus overigens 350, met rek tot 400. Voor de resolutie ben ik vooralsnog met full HD gewoon tevreden, als de kaart de WQHD-resolutie aankan is dit een pré

Die 1070 is ook een aardige tip Rob, thnx! :)
Als je wil wachten kun je op de 2060 wachten, gezien verhoudingen van Prestaties Turing/Pascal, zal de 2060 vermoedelijk vergelijkbare prestaties hebben als een 1070. Met uitzondering van Raytracing (al is de vraag hoeveel meerwaarde dat gaat zijn op de 2060). Wat er verder qua GPUs gaat komen/gebeuren is idd koffiedik kijken.. vraag blijft altijd wel wat handig is, want je kunt blijven wachten, er komt altijd wel weer iets beters of nieuwers

Andere overweging is freesync. Wat vrijwel gratis is tov gsync waar je dik voor betaald. Dus wellicht is een Vega 56 met de huidige prijs ook erg interessant. Wellicht niet op je huidige monitor, maar wellicht wel op de volgende
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G€ 355,05€ 355,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,05

• X-Fire-X
OK, ik lees vanmiddag het nieuws dat de rtx 2060 naar alle waarschijnlijkheid er over een maandje al is. Die maand ga ik dan nog maar even uitzitten denk ik.

Verwijderd

ExiZTeNcE schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:39:
[...]

Als je wil wachten kun je op de 2060 wachten, gezien verhoudingen van Prestaties Turing/Pascal, zal de 2060 vermoedelijk vergelijkbare prestaties hebben als een 1070. Met uitzondering van Raytracing (al is de vraag hoeveel meerwaarde dat gaat zijn op de 2060).

Andere overweging is freesync. Wat vrijwel gratis is tov gsync waar je dik voor betaald. Dus wellicht is een Vega 56 met de huidige prijs ook erg interessant. Wellicht niet op je huidige monitor, maar wellicht wel op de volgende
2060 krijgt geen RayTracing.
Die Gigabyte Vega56 is een kaart die vaak problemen geeft.
(Zie Vega ervaringen topic)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wachten kan altijd, er komen ook nieuwe AMD kaarten begin 2019

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• X-Fire-X
Hackus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:12:
wachten kan altijd, er komen ook nieuwe AMD kaarten begin 2019
Ik hoop dat de Navi kaarten op CES getoond worden zodat het iets minder koffiedik kijken wordt. Omstreeks dezelfde tijd is de rtx2060 ook wel. Voor zover mij bekend staan de navi kaarten op q2 gepland, maar als er alvast wat specs en features bekend worden op CES dan valt er een afweging te maken denk ik.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

X-Fire-X schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:55:
[...]

Ik hoop dat de Navi kaarten op CES getoond worden zodat het iets minder koffiedik kijken wordt. Omstreeks dezelfde tijd is de rtx2060 ook wel. Voor zover mij bekend staan de navi kaarten op q2 gepland, maar als er alvast wat specs en features bekend worden op CES dan valt er een afweging te maken denk ik.
https://videocardz.net/nvidia-geforce-rtx-2060

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• X-Fire-X
door de prijzen van de rtx 2060 blijf ik dubben lol. 400 is eigenlijk wel mn bovengrens en daar is maar 1 rtx van te krijgen tot nu toe en vanaf morgen misschien nog wel maar 0. Enfin vind de prijs eigenlijk niet meer bij het midden segment vallen.

De benchmarks zijn ok, maar imo is het ook niet meer dan 'ok' als je deze vergelijkt met kaarten van meer dan 2 jaar oud.. De meerwaarde van de raytracing vind ik lastig in te schatten. De prestaties tov de de rtx 2070 vallen me allerminst tegen. alleen is het voldoende de aankomende 2-3-4 jaar voor de games die komen gaan? Het gerucht gaat dat de kaart ook in een 1100 serie gaat komen. Kort door de bocht genomen idem kaart maar dan zonder ray tracing en mogelijk ook ddr5 geheugen.
Als de prestaties nagenoeg hetzelfde blijvenals dat ze nu bij de rtx 2060 zijn maar in prijs zakken naar rond de 250 dan wordt dat wel een heel interessante kaart voor het middensegment.
Van de NAVI is helaas nog niets bekend, maar op basis van het recente verleden vermoed ik dat als zij dezelfde prestaties als Nvidia halen deze kaarten wel een stuk duurder zullen zijn in het stroomverbruik.

Al redernerend denk ik dat ik maar even verder ga met koffiedik kijken...

Kent iemand overigens ook een goede duitse site met een soortgelijke pricewatch als hier en bij de buren? Ben wel benieuwd wat de prijzen daar nu doen.

[ Voor 5% gewijzigd door X-Fire-X op 15-01-2019 21:20 ]

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-02 21:11
X-Fire-X schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:53:
Dag allen,

MIjn videokaart is aan vervanging toe. De nieuwere games, als bv anno, lonken weer een beetje naar me en bij sommige games zal zelfs op low profile mn huidige kaart (HD7850) niet echt meer goed kunnen laten lopen

Nu aan de vooravond van de rtx 2060 (einde Q1) en de upcoming NAVI kaarten (vermoedelijk Q2) twijfel ik eraan wat te doen. Mijn budget heb ik gezet op €350,-, momenteel heb je een gtx 20-60 6GB voor rond de 250. de nieuwe RTX kaarten kunnen rond de 400 uitkomen. de NAVI kaarten, duurste nu naar het schijnt nog geen 300.
Bij duidelijke meerwaarde van een rtx 2060 ben ik bereid budget naar 400 te rekken, 450-500 wordt een no go.
Heb onlangs een upgradesetje gehaald waardoor alles komt te draaien op een ryzen 2600 setup.

Liefst wil ik uiteindelijk uiterarad zo futureproof mogelijk zijn en de 1060 is inmiddels wel al ruim 2 jaar op de markt dus vervangen gaat die sowieso worden.

Is het geld over de balk om nu nog een gtx 1060 aan te schaffen of zal de prijsdrop bij beide releases het aankomend half jaar tov de huidige prijzen meevallen?
Futureproof geef je aan met een budget van 400. Dat word natuurlijk erg lastig! 400 is helaas geen midden segment meer zoals je al aangaf, ik stel voor om toch nog even te sparen en dan de RTX2070 te halen. Die kost ongeveer 530 op dit moment.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:28
X-Fire-X schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:18:
door de prijzen van de rtx 2060 blijf ik dubben lol. 400 is eigenlijk wel mn bovengrens en daar is maar 1 rtx van te krijgen tot nu toe en vanaf morgen misschien nog wel maar 0. Enfin vind de prijs eigenlijk niet meer bij het midden segment vallen.

De benchmarks zijn ok, maar imo is het ook niet meer dan 'ok' als je deze vergelijkt met kaarten van meer dan 2 jaar oud.. De meerwaarde van de raytracing vind ik lastig in te schatten. De prestaties tov de de rtx 2070 vallen me allerminst tegen. alleen is het voldoende de aankomende 2-3-4 jaar voor de games die komen gaan? Het gerucht gaat dat de kaart ook in een 1100 serie gaat komen. Kort door de bocht genomen idem kaart maar dan zonder ray tracing en mogelijk ook ddr5 geheugen.
Als de prestaties nagenoeg hetzelfde blijvenals dat ze nu bij de rtx 2060 zijn maar in prijs zakken naar rond de 250 dan wordt dat wel een heel interessante kaart voor het middensegment.
Van de NAVI is helaas nog niets bekend, maar op basis van het recente verleden vermoed ik dat als zij dezelfde prestaties als Nvidia halen deze kaarten wel een stuk duurder zullen zijn in het stroomverbruik.

Al redernerend denk ik dat ik maar even verder ga met koffiedik kijken...

Kent iemand overigens ook een goede duitse site met een soortgelijke pricewatch als hier en bij de buren? Ben wel benieuwd wat de prijzen daar nu doen.
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar je lijkt me veel rekening te houden met geruchten die niet op feiten berust zijn.

Dat Navi nog dit jaar zou uitkomen, en minder dan €300 zou kosten, lijkt mij onwaarschijnlijk. AMD wil ook winst maken, als ze een videokaart kunnen maken die vergelijkbaar met het alternatief van Nvidia presteert, zal de prijs daar misschien iets, maar zeker niet veel onder zitten (kijk naar de Radeon VII). Navi wordt ook een andere architectuur dan GCN, dus wat stroomverbruik betreft, kun je weinig conclusies uit het verleden trekken.

GTX 11xx varianten van de RTX 20xx kaarten (maar dan met uitgeschakelde ray tracing en tensor cores) lijken me ook onwaarschijnlijk, daarmee zou Nvidia de eigen verkoop kannibaliseren. Wie betaalt er meer voor een optie die momenteel in minder dan een handvol games gebruikt wordt? Het is in Nvidia's belang dat die technologie gebruikt gaat worden in games, maar voor een game developer daar moeite in gaat steken, moet er ook een install base zijn, die er niet gaat komen als er gelijk presterende kaarten zijn die minder kosten. Alleen als AMD nu iets uit de hoed tovert waardoor Nvidia iets drastisch moet doen om de prijzen te doen zakken, zou Nvidia met zoiets kunnen komen.

Wat betreft de prijzen van het middensegment, het is gewoon een realiteit ondertussen dat die prijzen omhoog zijn opgeschoven. Het valt niet meer te verklaren door een mining gekte, het is er gewoon. De RTX 2060 is er nu net, de prijzen zullen nog blijven wat ze zijn zolang ze verkocht geraken, daarna kunnen ze zakken. De 2060 is opgebouwd uit meer transistors dan de 1070, maar wel met hetzelfde procédé, dus de die size is groter (en véél groter dan de die van de 1060). Grotere die size betekent ook (meestal) duurder om te maken. De 2060 presteert dus vergelijkbaar met een 1070, dus de iets hogere prijs voor een nieuwer model is niet zo abnormaal. Maar zoals ik het zie, kosten 1070's net iets meer dan 2060's, dus zo slecht zijn de prijzen nu ook niet.

Als je videokaart voor jou nu tekort komt om games te spelen, dan koop je er beter nu één. Het komende half jaar gaat er weinig tot niets spannends gebeuren in de mid-range.

Wat betreft die Duitse pricewatch, kijk eens op www.geizhals.de, dat is een Duitse pricewatch. Ik zie daar RTX 2060's voor minder dan €400.

• X-Fire-X
MacPoedel schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:29:
[...]

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar je lijkt me veel rekening te houden met geruchten die niet op feiten berust zijn.

Dat Navi nog dit jaar zou uitkomen, en minder dan €300 zou kosten, lijkt mij onwaarschijnlijk. AMD wil ook winst maken, als ze een videokaart kunnen maken die vergelijkbaar met het alternatief van Nvidia presteert, zal de prijs daar misschien iets, maar zeker niet veel onder zitten (kijk naar de Radeon VII). Navi wordt ook een andere architectuur dan GCN, dus wat stroomverbruik betreft, kun je weinig conclusies uit het verleden trekken.....

….Als je videokaart voor jou nu tekort komt om games te spelen, dan koop je er beter nu één. Het komende half jaar gaat er weinig tot niets spannends gebeuren in de mid-range.

Wat betreft die Duitse pricewatch, kijk eens op www.geizhals.de, dat is een Duitse pricewatch. Ik zie daar RTX 2060's voor minder dan €400.
Mjah je zegt wel rake dingen. Ook wat betreft marketing zal een eventuele 1100 serie ook minimaal een half jaar gaan duren.

Ik denk dat ik het advies van flowchef ook maar ga meenemen in mn afweging. Het prijsverschil tussen 2060 en 2070 is niet schokkend. Dan beter even doorsparen voor iets wat je ook beter kan benutten, dan eigenlijk toch op of al boven budget gaan zitten.met min of meer de zekerheid dat je van de nieuwste technologie (raytracing) naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder tot nauwelijks gebruik zal kunnen gaan maken dan een in verhouding iets duurdere kaart.

Thnx voor alle input! :)
Pagina: 1