Z-wave DIY mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 22:11
Hallo,

Ik ben nieuw met Domotica, maar nu wil ik in huis hier wat stappen mee gaan maken. Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk om ook zelf sensors te maken die ik via Z-wave kan koppelen? Bijvoorbeeld een motion sensor?

Ik vond iets van mysensors.org? maar zoals ik zie is dit niet met Z-wave, is dat dan wel te koppelen?
...

Op dit moment heb ik een Raspberry PI met Razberry2 Z-wave module gekoppeld.
...

Ik hoor graag jullie tips/aanbevelingen/etc.

Groet,
Daniel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:09
Dat kan zolang het niet commercieel verkocht wordt. Voor commercieele verkoop is certificering vereist.

Zie https://www.silabs.com/pr...king/z-wave/certification

Je kan een development kit kopen bij een van de distributeurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Hmm, als ik zo snel even kijk zie ik een kit van 2.000. Ging mij er juist om om wat goedkoper enkele sensors te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20
Misschien kan je iets met de Fibaro Universal binary sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 21:31

Sorbo

Uw hulp in huis!

De meeste mensen die goedkoop zelfbouwsensoren op willen hangen, doen dit door middel van ESP8266 bordjes (bijvoorbeeld de NodeMCU, ESP01 of Wemos D1 mini). Deze zijn voor een paar euro per stuk te krijgen en hebben meerdere GPIO pinnen die in jouw geval gebruikt kunnen worden voor een PIR of andere sensoren.

De bordjes verbinden via wifi (dus geen zwave) en zijn eenvoudig te voeden. Er zijn genoeg projecten te vinden van anderen die hetzelfde idee hadden, compleet met (voorbeeld)code zodat je vrij snel aan de gang kunt.

Dat het geen Z-wave sensoren zijn is over het algemeen geen probleem als je gebruik maakt van een pakket als Home Assistant of Domoticz. Deze trekken zich hier niets van aan, en kunnen prima automations maken met input vanuit MQTT en een schakelaar of lamp via Zwave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Kijk, dat is eigenlijk wat ik bedoel. Bedankt! Ik ga me hier eens in verdiepen. Klopt het dan dat elke sensor die ik maak een eigen IP adres krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
leinad-ar schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:35:
Kijk, dat is eigenlijk wat ik bedoel. Bedankt! Ik ga me hier eens in verdiepen. Klopt het dan dat elke sensor die ik maak een eigen IP adres krijgt?
Per ESP Board heb je 1 IP. En per board kan je meerdere sensoren koppelen op de pins welke je vanaf daar bijvoorbeeld kan koppelen met Domoticz

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik maak met wisselend succes mijn eigen sensoren ;) Een paar maanden terug postte ik bijvoorbeeld de code voor een ESP-01 met DHT22-sensor die temperatuur en luchtvochtigheid in de mechanische ventilatie meet. Ik kan je javascript voor sensoren van harte aanbevelen (m.i. gemakkelijker te lezen en schrijven voor beginners dan C++). Ik flash mijn ESP's altijd met Espruino firmware.

Voor 4 a 5 euro ben je rond voor deze sensor (3,3V-voeding niet meegerekend; denk USB-lader + LM1117 spanningsregelaar). Vergeet Z-wave a € 2.000,00, denk MQTT :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Hoi Thijsmans,

Bedankt voor je antwoord, inmiddels heb ik zelf een sensor gemaakt die beweging, luchtvochtigheid, temperatuur en lichtintensiteit meet. Deze werkt inderdaad met MQTT.

Ik zat te denken aan Z-wave om mijn lampen te kunnen schakelen. Ik wil dit namelijk ook automatiseren maar ook de mogelijkheid behouden om dit op de 'ouderwetse' manier te kunnen doen. Hiervoor zat ik te denken aan de dimmers en switches van Fibaro. Deze kunnen achter de schakelaars ingebouwd worden. Of zijn hier ook alternatieven voor? Dit zou wel draadloos moeten, ik kan geen nieuwe draden gaan trekken.
Pagina: 1