Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laminaat of pvc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Levitje7
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21-12-2018
Hallo mede tweakers,

Wij zijn in ons nieuwe koopwoning aan het verbouwen en zijn aan het rondkijken voor vloeren.

Nu hebben wij ons oog laten vallen op deze pvc quick step vloer:

https://www.vloerloods.nl...ik-grijs#totalDescription

Deze heeft echter maar een anti slijtlaag van 0.33 mm. Nu hebben wij veel kleine kinderen over de vloer en huisdieren rond lopen. De pvc vloeren met een slijtlaag van 0.55mm zit gewoon buiten ons budget.

Nu hebben wij ook een laminaat vloer gezien. Deze is 8mm dik, gebruikersklasse 32, toplaag AC4.

Is het verstandiger om de pvc vloer te nemen, of is de laminaat vloer van dezelfde kwaliteit of zelfs beter?

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Die afweging zal je zelf moeten maken, maar wat kon je niet vinden in één van de vele laminaat/pvc topics?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Levitje7
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21-12-2018
Wij vinden het lastig, aangezien wij niet weten of een laminaatvloer in die klasse hetzelfde, slechter of beter kwaliteit heeft dan een pvc van 0.33mm slijtlaag. Vandaar mijn vraag..

Ik kon mijn specifieke vraag niet vinden.

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
Pvc is heel ander materiaal. Qua geluid (minder schel, ook bij lopen dempt het meer), qua gevoel, qua leggen. Als je vloerverwarming hebt gaat de voorkeur uit naar pvc ivm betere warmtedoorgifte.

Slijtlagen zijn ook maar relatief. Wat doe je er mee. Loop je met schoenen in huis (=zand=slijten). We krijgen straks in de gang en in de slaapkamers pvc met 0,3mm slijtlaag. Verkoper zei dat het prima is en dat hoger vooral bij winkels (zwaar gebruik) ed nuttig is. In een woonhuis kan 0,3mm prima.

• g-j-t
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 17-04 13:33
Wij hebben een lange zoektocht naar PVC achter de rug. I.v.m. vloerverwarming was PVC de beste keus maar zonder vloerverwarming zou ik laminaat kiezen. We hebben nu PVC met een slijtlaag van 0,55 maar met het schuiven met stoelen over zand (ook hier kids) kun je nog steeds krassen krijgen. 0,33mm werd ons afgeraden met jonge kinderen. Een goede kwaliteit laminaat (we hadden in onze vorige woning Alloc) was sterker. Ook vind ik het bij laminaat makkelijk een rustig design te vinden. Veel PVC vinden wij te druk/bont in de kleur die wij mooi vinden.
Mocht je voor PVC gaan, test dan de hardheid. Hier zit van merk tot merk veel verschil in. In sommige (merk!) vloeren drukte in zo met mijn nagel een afdruk in de toplaag. Deze is dan voor ons echt te zacht.

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Ik heb dezelfde ervaring als @g-j-t . Vorig jaar onze laminaatvloer vervangen door (best prijzig) PVC. Ik heb het idee dat het PVC eerder krassen vertoont dan het laminaat, ondanks dat er op dat laminaat 10 jaar lang is geleefd met kleine kinderen.

Kijk dus inderdaad vooral goed naar de hardheid van de toplaag, ipv de dikte van de slijtlaag.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:07

Zebby

Gamed

Ik heb goed laminaat boven, en goed PVC beneden. PVC heeft zwaar mijn voorkeur puur door de geluiddempende werking. Het zal wel een stuk duurder zijn om te (laten) leggen, zeker als je plak wilt.
M.i. als je het budget hebt gaan voor PVC.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-04 20:07
Zebby schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:02:
Ik heb goed laminaat boven, en goed PVC beneden. PVC heeft zwaar mijn voorkeur puur door de geluiddempende werking. Het zal wel een stuk duurder zijn om te (laten) leggen, zeker als je plak wilt.
M.i. als je het budget hebt gaan voor PVC.
Wij hebben net onze zoektocht naar een mooie PVC vloer afgerond. Eigenlijk overal was er geen tot nauwelijks verschil in de prijs tussen plak-PVC en click-PVC. Wij hebben gekozen voor click omdat we dat zelf kunnen doen (plak durven we zelf niet aan) en zelf doen is goedkoper dan laten doen ;)

OT: ik zou gewoon eens een vloerenzaak binnenlopen en je vraag daar stellen.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:45

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Op kantoor hebben we PVC, thuis laminaat.

Ik zou thuis NOOIT voor PVC kiezen. Statisch als de pest en een shitload plastic in je huis terwijl laminaat goeddeels (bewerkt) hout is. Veel prettiger aan de voeten, minder statisch, etc.

Vind PVC ook downright lelijk. Zelfs dat spul hier op kantoor dat er in eerste instantie uit ziet als laminaat.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:07

Zebby

Gamed

unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:03:

Ik zou thuis NOOIT voor PVC kiezen. Statisch als de pest en een shitload plastic in je huis terwijl laminaat goeddeels (bewerkt) hout is. Veel prettiger aan de voeten, minder statisch, etc.

Vind PVC ook downright lelijk. Zelfs dat spul hier op kantoor dat er in eerste instantie uit ziet als laminaat.
Wij hebben vloerverwarming, dus ik loop nog wel eens op sokken omdat dat lekker is. Letterlijk nooit last gehad van statisch. Volgens mij is het dezelfde PVC die al tig jaren wordt gebruikt voor o.a. elektrische buizen en bedrading, kinderspeelgoed en medische toepassingen. Dus beide argumenten kan ik niet echt plaatsen. Dat je een voorkeur hebt is uiteraard logisch, maar voorkomen persoonlijk, net als hoe het oogt. Ik vind het juist ontzettend strak, en zeker de wat duurdere strips zijn niet van echt te onderscheiden.

En met kinderen in een woonruimte - PVC kan tegen water :)
cryptapix schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:00:
[...]

Wij hebben net onze zoektocht naar een mooie PVC vloer afgerond. Eigenlijk overal was er geen tot nauwelijks verschil in de prijs tussen plak-PVC en click-PVC. Wij hebben gekozen voor click omdat we dat zelf kunnen doen (plak durven we zelf niet aan) en zelf doen is goedkoper dan laten doen ;)

OT: ik zou gewoon eens een vloerenzaak binnenlopen en je vraag daar stellen.
Correct, maar voor plak PVC moet je een egale vloer hebben, dus het laten smeren van egaline maakt het duurder. Daarentegen wel iets strakker. Wij hebben zonder plinten laten leggen tegen de gestucte muur, wat bij laminaat wel moet.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:38

Neem marmoleum, niet statisch, geen plastic, veel prettiger dan laminaat aan je voeten, in ieder dessin wat je wilt.
Eigenlijk idem voor PVC al is het dan niet natuurlijk. Wel meer mogelijkheden qua dessin.

Laminaat vind ik echt een typische studentenvloer of bovenverdiepingsvloer. Matig met vloerverwarming en het vaak net niet.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:05

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Heeft dit (ook)niks met luchtvochtigheid te maken :? tenminste dat is wat ik hoor...

Tja vloerbedekking is erg persoonlijk en budget gebonden, ik heb kinderen met laminaat in de woonkamer en bevalt goed genoeg om het niet direct te vervangen (van de vorige bewoner nog)

tja voor mij is de keuze van vloerbedekking meer afhankelijk van het risico op putjes/beschadigingen oftwel het gebruik .. ik irriteer me mateloos aan zichtbare beschading(en) ongeacht het vloer type ..

persoonlijk zou ik toch eerder aan PCV versus laminaat gaan omdat PVC over het algemeen denk ik geplakt word en dus minder kans heeft op irritante naden .. verkeerd geinstalleerde laminaat (erg kwetsbaar tijdens installatie) heeft daar veel meer last van.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• unezra

unezra

Hoijong schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:44:
[...]

Neem marmoleum, niet statisch, geen plastic, veel prettiger dan laminaat aan je voeten, in ieder dessin wat je wilt.
Eigenlijk idem voor PVC al is het dan niet natuurlijk. Wel meer mogelijkheden qua dessin.

Laminaat vind ik echt een typische studentenvloer of bovenverdiepingsvloer. Matig met vloerverwarming en het vaak net niet.
Een beetje laminaat is op het oog niet van parket te onderscheiden. :)
Het voelt net zo en ziet er net zo uit.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:38
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:10:
[...]

Een beetje pvc ook ;)

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]

Een beetje PVC vloer is ook niet meer te onderscheiden, net als keramische tegels. Voelen is iets anders.
PVC zou ik houden voor badkamers, al zijn keramische tegels ook wel iets. In de living zou ik tegenwoordig al gaan voor tegels. Vloerverwarming ideaal, gaat langer mee dan zowel laminaat als PVC.
Enige voordeel van laminaat is het akoestisch dempende wat mij betreft.

edit op mezelf, laminaat en pvc vloer vooral niveleren nog een beetje verschil in vloeren. Handig bij renovatie als je niet opnieuw wil egaliseren. Géén goed idee met tegels...

Joindry wijzigde deze reactie 19-12-2018 14:21 (18%)

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-04 20:07
Zebby schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:59:
[...]
Correct, maar voor plak PVC moet je een egale vloer hebben, dus het laten smeren van egaline maakt het duurder. Daarentegen wel iets strakker. Wij hebben zonder plinten laten leggen tegen de gestucte muur, wat bij laminaat wel moet.
Wij hebben de vloer ook laten egaliseren (moest ivm infrezen vloerverwarming en lijmresten van de tegelvloer die we eruit gesloopt hebben). Bij plak-PVC zat egaliseren inderdaad in de prijs, maar daarbij gaan ze uit van een zeer beperkte dikte (1mm), wij hadden behoorlijk wat nodig.. Maar ook met een egale vloer, durfde ik het toch niet aan om plak-PVC zelf te gaan leggen (oa omdat niemand mij de garantie geeft dat de egale vloer ook echt zo egaal is dat je geen oneffenheden in je plak-PVC ziet. Daarom laat je als je slim bent ook je vloer egaliseren door degene die de vloer legt, maarja wij leggen dus zelf ;)). Helaas kan click niet strak tegen de muur, dus moeten we wel met plinten werken.

• MAZZA
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-04 11:44

MAZZA

Barbie is er weer!

Hier krijgen we dryback PVC in onze nieuwbouwwoning. De toplaag is 0,7mm met als gevolg een gebruiksklasse AC5, klasse 34 (geschikt voor zeer intensief project gebruik: drukke zones met gematigd tot druk verkeer zoals winkels, showrooms, restaurants en scholen).

Volgens mij moeten onze jongens dan aardig hun best doen om er krassen in te krijgen. Maar goed, kapot maken kan je alles dus laten we hopen dat ze het niet als uitdaging gaan zien :P

Overigens wordt onze zandcementvloer geegaliseerd met 3mm egaline.

MAZZA wijzigde deze reactie 19-12-2018 15:55 (18%)

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 08:30
[...]

hier zowel recent laminaat (zolder) als parket (bovenverdieping) gelegd en ik kan je zeggen dat zeker qua gevoel er een hele wereld van verschil zit. Let wel: het parket is geolied en voelt , vanwege gebrek aan laklaag, veel fijner aan aan je voeten dan koud laminaat. Zelfs nu het fris is voelt een laminaatvloer veel warmer aan in de ochtend en dempt het geluid beter dan laminaat (zelfde ondervloer). Maar goed dit gaat voorbij aan wat TS wil ;)

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 06:27
Indien enigszins mogelijk zou ik altijd kijken naar een echt houten vloer. Natuurlijk materiaal, bij krassen redelijk makkelijk op te lappen, oogt mooier en voelt beter. Met een beetje zoeken en zelf leggen is het net zo duur als kwaliteitslaminaat.

Voorbeeld:
https://www.escovloeren.n.../multiplank-columbus-wit/

Sethro wijzigde deze reactie 19-12-2018 17:25 (13%)

• unezra

unezra

Sethro schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:13:
Indien enigszins mogelijk zou ik altijd kijken naar een echt houten vloer. Natuurlijk materiaal, bij krassen redelijk makkelijk op te lappen, oogt mooier en voelt beter. Met een beetje zoeken en zelf leggen is het net zo duur als kwaliteirslaminaat

Voorbeeld:
https://www.escovloeren.n.../multiplank-columbus-wit/
Ze verkopen zo te zien ook laminaat.
Die houten vloeren zijn per m2 tenminste 2x zo duur als laminaat...

Hout is zéker mooi, maar "net zo duur", blijkbaar niet. :)

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:37

Richh

HODL

Hsb-3 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:08:
Als je vloerverwarming hebt gaat de voorkeur uit naar pvc ivm betere warmtedoorgifte.
Dit dus inderdaad! Ik zou vooral dat meenemen in je afweging.

Slijtage is behoorlijk afhankelijk van je gebruik, maar als het om een kamer gaat waar je meestal je schoenen uit hebt, zou ik daar niet te zwaar aan tillen. Bedenk ook dat je voor het geld van een PVC-vloer maar zo twee laminaatvloeren kan leggen :P

Buiten dat zal het uiterlijk waarschijnlijk ook een belangrijke rol spelen, vergeet dat niet ;)

Mijn PC

• Sethro
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:26:
[...]

Ze verkopen zo te zien ook laminaat.
Die houten vloeren zijn per m2 tenminste 2x zo duur als laminaat...

Hout is zéker mooi, maar "net zo duur", blijkbaar niet. :)
Je leest over het woord kwaliteit heen.

• unezra

unezra

Sethro schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:25:
[...]
Je leest over het woord kwaliteit heen.
Waarom zou diezelfde toko wél kwaliteitshout leveren voor een laag bedrag, maar géén kwaliteits laminaat?

• Sethro
Waar zie je staan dat ze topkwaliteit laminaat of hout leveren? Het is een groothandel in budget / middensegment.

Neemt niet weg dat budget hout altijd mooier is dan laminaat.

Sethro wijzigde deze reactie 19-12-2018 17:50 (22%)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:24

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Je hebt 3 type mensen. Mensen die houden van pvc, mensen die houden van laminaat en de rest.
Ik heb voor beide niet gekozen, dus kan vrij objectief zeggen dat beide vloeren voor- en nadelen hebben. Maar iemand die net voor 10k pvc in z'n woning heeft gelegd gaat natuurlijk nooit zeggen dat laminaat ook prima is en vica versa...

Je zult dus zelf een oordeel moeten vellen, op Tweakers is er genoeg over gezegd, dus neem dat mee en ga in de winkels voelen wat je het beste bevalt.

Sport_Life wijzigde deze reactie 19-12-2018 17:52 (18%)

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 09:29
Echt hout is natuurlijk ten allen tijde mooier dan een pvc of laminaat wat op hout moet lijken.

Maar aan echt hout hangt wel een prijskaartje, en heeft toch ook veel meer onderhoud nodig.

Ik zelf heb boven laminaat en beneden een gietvloer. Zou wel graag een echt eiken visgraat vloer willen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True