Regelgeving Chinese elektrische Xiaomi step in Nederland

Pagina: 1
Acties:
  • 4.534 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
Omdat er toch nogal wat vragen en discussie is over de regels omtrent elektrische stepjes uit China waar mensen illegaal mee rondrijden door het hele land zonder type goedkeuring hier een topic waarin men kan discussiëren erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat valt er te discussiëren?
https://www.vraaghetdepol...e-step-buiten-rijden.html

De regelgeving is heel simpel. Is het goedgekeurd door de RDW? Dan mag je ermee rijden. Is er geen goedkeuring, dan is het illegaal op de openbare weg.

Hier nog een tweakers topic erover: Xiaomi M365 elektrische step scooter

Algehele conclusie: Het is verboden.

[ Voor 19% gewijzigd door SmurfLink op 17-12-2018 17:04 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Inderdaad. Ik snap dan bijvoorbeeld ook niet de recente discussie in Canada over marihuana. Of de discussie dat gekleurde mensen niet meer achterin de bus zouden moeten zitten. Ronduit belachelijk.

Discussie afgedaan dus. Onze daddy-knows-best regering behoed ons gewoon voor verschrikkelijke gevolgen. Slotje!

Edit: oké, flauw en vreselijk sarcastisch, maar tóch laat ik het staan. Dit soort dooddoeners moeten verdwijnen. Eindelijk is er een ding waar de vrijheid van meningsuiting tot z'n recht komt (in tegenstelling tot al die keren op de frontpage waar er foutief naar dit grondrecht gerefereerd wordt), en dan nóg gaan er mensen dit willen afdoen met een linkdrop naar een wet. Juist het bespreekbaar kunnen maken van wetten en regels is wat die wet mogelijk poogt te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door nst6ldr op 17-12-2018 17:29 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:09:
[...]

Inderdaad. Ik snap dan bijvoorbeeld ook niet de recente discussie in Canada over marihuana. Of de discussie dat gekleurde mensen niet meer achterin de bus zouden moeten zitten. Ronduit belachelijk.

Discussie afgedaan dus. Onze daddy-knows-best regering behoed ons gewoon voor verschrikkelijke gevolgen. Slotje!

Edit: oké, flauw en vreselijk sarcastisch, maar tóch laat ik het staan. Dit soort dooddoeners moeten verdwijnen. Eindelijk is er een ding waar de vrijheid van meningsuiting tot z'n recht komt (in tegenstelling tot al die keren op de frontpage waar er foutief naar dit grondrecht gerefereerd wordt), en dan nóg gaan er mensen dit willen afdoen met een linkdrop naar een wet. Juist het bespreekbaar kunnen maken van wetten en regels is wat die wet mogelijk poogt te maken.
Volgens mij gaan dat soort zaken er over om de wetten aan te passen en te actualiseren. Maar het zijn niet de burgers die daar de verantwoordelijkheid over hebben. Het lijkt mij vrij simpel, pas als de RDW ze goedkeurt mogen dit soort scooters en ander vervoer op de openbare weg. Dan hoeven we die wet die aangeeft dat niet goedgekeurde voertuigen niet op de weg mmogen niet aan te passen, maar moeten er richtlijnen komen om deze scooters aan de regels te laten voldoen zodat ze worden goedgekeurd. En dat is niet aan ons maar aan de RDW om die dingen op te stellen. Dus ik snap oprecht niet wat er te discussiëren valt..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@nst6ldr ik snap je argumentatie maar wat is dan het doel van dit topic? Is het de bedoeling om over de bestaande wetten te discussiëren? Dan heeft @SmurfLink gewoon een duidelijk punt.
Is het de bedoeling om over een verandering in de wetgeving te discussiëren dan moet daar inderdaad ruimte voor zijn maar is de TS nog vrij mager.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SmurfLink schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:10:
[...]

Volgens mij gaan dat soort zaken er over om de wetten aan te passen en te actualiseren. Maar het zijn niet de burgers die daar de verantwoordelijkheid over hebben. Het lijkt mij vrij simpel, pas als de RDW ze goedkeurt mogen dit soort scooters en ander vervoer op de openbare weg. Dan hoeven we die wet die aangeeft dat niet goedgekeurde voertuigen niet op de weg mmogen niet aan te passen, maar moeten er richtlijnen komen om deze scooters aan de regels te laten voldoen zodat ze worden goedgekeurd. En dat is niet aan ons maar aan de RDW om die dingen op te stellen. Dus ik snap oprecht niet wat er te discussiëren valt..
Nu het hele verhaal met de Stint actueel is en in zicht van de politici worden er misschien wel lijntjes gezet voor/ prioriteit gegeven aan de goedkeuringen etc van de diverse electrische vervoersmiddelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
SmurfLink schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:02:
Wat valt er te discussiëren?
https://www.vraaghetdepol...e-step-buiten-rijden.html

De regelgeving is heel simpel. Is het goedgekeurd door de RDW? Dan mag je ermee rijden. Is er geen goedkeuring, dan is het illegaal op de openbare weg.

Hier nog een tweakers topic erover: Xiaomi M365 elektrische step scooter

Het is verboden maar het word ook gedoogd want mensen rijden ermee in Nederland zonder dat de politie iets doet als ze hem of haar ermee zien rijden.. het roept toch heel wat vragen op want iedereen wil graag wel een stepje en sommigen sluiten een verzekering erop af en gaan hem dan laten zien bij de politie die dan te kennen geeft dat je dan wel zo mag rijden van hun. ook al is het verboden in Nederland als er niet op gehandhaafd word in jou stad kan je wel rijden. en zo wil de gemeente Rotterdam graag een proef doen met deze steps .hoe gaat dit aflopen en welke invloed heeft het stint ongeluk daarop. in dit topic mag je het hierover hebben. het andere topic was daar niet voor bedoeld maar kwam het wel telkens ter sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:03

-tom-562

Oliesjeik

Het wordt niet gedoogd, men weet gewoon niet wat ze er mee aan moeten.
Volgens mij zijn de regels vrij duidelijk, alleen zijn er een hoop fabrikanten (waaronder Xiaomi) die niet de moeite willen nemen om hun voertuigen een typegoedkeur te geven. Er zijn namelijk ook stepjes te koop die wel een goedkeuring (en dus kenteken en een _dekkende_ verzekering hebben).

Dat hele Xiaomi stepjes verhaal komt een beetje over als een stel kinderen/Tweakers die boos zijn omdat ze hun speelgoedje niet legaal mogen gebruiken en van alles zoeken om het toch enigszins proberen te verantwoorden. Er is gewoon een legaal alternatief beschikbaar, koop die dan gewoon

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

SmurfLink schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:10:
[...]

Dus ik snap oprecht niet wat er te discussiëren valt..
Je bent dan ook niet verplicht tot deelname aan het topic.
-tom-562 schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:35:
Volgens mij zijn de regels vrij duidelijk, alleen zijn er een hoop fabrikanten (waaronder Xiaomi) die niet de moeite willen nemen om hun voertuigen een typegoedkeur te geven. Er zijn namelijk ook stepjes te koop die wel een goedkeuring (en dus kenteken en een _dekkende_ verzekering hebben).

Dat hele Xiaomi stepjes verhaal komt een beetje over als een stel kinderen/Tweakers die boos zijn omdat ze hun speelgoedje niet legaal mogen gebruiken en van alles zoeken om het toch enigszins proberen te verantwoorden. Er is gewoon een legaal alternatief beschikbaar, koop die dan gewoon
Er is nochtans geen legaal alternatief beschikbaar. Er zijn elektrische brommers die dermate zijn uitgekleed dat ze in uiterlijk enigszins lijken op een step, maar dat niet zijn in functionaliteit (gefixeerd zadel, actieradius, gewicht, draagbaarheid), of prijs (€800,- of meer). Er is wel vraag naar een dergelijk alternatief echter.

Je kan het argument blijven aandragen in verschillende jasjes (bijvoorbeeld jouw huidige betuttelende houding), maar het sluit niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Het is niet betuttelend, het zijn gewoon regels, ik wilde toen ik 16 was ook graag op een opgevoerde brommer rijden, helaas mocht dat niet.
Overigens is hier een prima legaal alternatief:
https://www.veeley.nl/onze-veeleys/

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
-tom-562 schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:35:
Er is gewoon een legaal alternatief beschikbaar, koop die dan gewoon
Dan word het toch oogluikend toegelaten zolang ze niet weten wat ze ermee moeten?
en legale alternatieven heb ik ook wel al gezien maar dat zijn allemaal of hele dure steps of die wegen veel te zwaar .
-tom-562 schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:28:
Het is niet betuttelend, het zijn gewoon regels, ik wilde toen ik 16 was ook graag op een opgevoerde brommer rijden, helaas mocht dat niet.
Nou ik heb nooit anders gedaan dan opgevoerde brommer gereden toen ik 16 was. :P

de advertentie die je laat zien zijn peperdure stepjes van meer dan 1500 euro. dat is niet voor iedereen weggelegd, en dan nog .de meesten willen geen 1600 euro betalen voor een step want waarom denk je anders dat ze die goedkope stepjes allemaal uit China naar hier halen.

[ Voor 20% gewijzigd door drestar op 18-12-2018 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tja, een kwalitatief degelijk en veilig product maken wat aan een aantal wettelijke eisen voldoet kost nu eenmaal geld.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

"als een stel kinderen/Tweakers die boos zijn omdat ze hun speelgoedje niet legaal mogen gebruiken""

:')
-tom-562 schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:28:
het zijn gewoon regels, ik wilde toen ik 16 was ook graag op een opgevoerde brommer rijden, helaas mocht dat niet.
Ik heb nooit die behoefte gehad, dus projecteer dat even op een ander wil je?

En jouw link is geen alternatief, de redenen hiervoor had ik al beschreven. En jouw bewering omtrent het prijskaartje is gebaseerd op een aanname, en die klopt niet. De reden dat er geen typegoedkeuring is voor deze step is dat onze miniscule markt niet interessant is voor een fabrikant als Xiaomi om daar een dergelijk traject voor te willen doorlopen.
-tom-562 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:02:
Tja, een kwalitatief degelijk en veilig product maken wat aan een aantal wettelijke eisen voldoet kost nu eenmaal geld.
Hoeveel cent per linkdrop krijg je van Veeley trouwens?

[ Voor 13% gewijzigd door nst6ldr op 18-12-2018 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Niveau'tje hoor...
Maar het is toch zo klaar als een klontje dan. Het ding heeft geen typegoedkeur, dus mag niet op de weg. Topic closed.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De regels zijn helder. Als je de regels wil veranderen, moet je bij de politiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
nvm

[ Voor 111% gewijzigd door kid1988 op 18-12-2018 09:44 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

En wederom wordt het topic afgedaan als een vraag. Dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

nst6ldr schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:59:
Maar waar wil je dan naartoe? Op zich vind ik dat de wet wel erg strak is. Het stint ongeluk zal er niet toe bijdragen dat dat soepeler wordt, maar eigenlijk is dat een heel uitzonderlijke situatie omdat het een heel eigenaardig vervoermiddel is. Ik snap ook niet waarom er niet gewoon voor de gestandaardiseerde bediening zoals op een brommer gekozen is.. dan was het instinctief waarschijnlijk goed gegaan.

Ik zie bijvoorbeeld niet goed in waarom hooverboards niet zonder verder eisen op de stoep zouden mogen zolang ze maar niet harder dan een km of 7 gaan. In die situatie zijn ze eerder een soort elektrische benen en zouden naar mijn mening ook zo gezien moeten worden. Het feit dat kinderen nu onverzekerd op die dingen rondrijden is voor een deel (!) veroorzaakt door het heel erg rigide toepassen van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:04

Nakebod

Nope.

SmurfLink schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:02:
'Behind the scenes' bij IT-bedrijf SuitIT: Road-legal e-step? Challenge Accepted
Dat ik deze link binnen 24 uur voor een 2e keer plaats, nooit gedacht :+

Het is dus niet per se verboden. Makkelijk is het als ik het zo lees ook weer niet.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nakebod schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:18:
[...]

'Behind the scenes' bij IT-bedrijf SuitIT: Road-legal e-step? Challenge Accepted
Dat ik deze link binnen 24 uur voor een 2e keer plaats, nooit gedacht :+

Het is dus niet per se verboden. Makkelijk is het als ik het zo lees ook weer niet.
helaas doet de RDW dit dus niet meer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:04

Nakebod

Nope.

Ah. Wist ik niet. Dan eh, is het denk ik wel weer verboden :+

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nst6ldr schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:59:
Maar je helpt zelf ook niet echt om een discussie te starten.

Een topic openen en zeggen "Regelgeving. Discussieer maar!" is natuurlijk niet een goed begin ;)
Dat anderen dan wijzen op de regelgeving is niet meer dan logisch.

Overigens is er een topic over deze step en lijkt het me dat eventuele (imho vruchteloze) discussie daar prima plaats kan vinden?
Xiaomi M365 elektrische step scooter

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

anandus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:54:
[...]

Maar je helpt zelf ook niet echt om een discussie te starten.

Een topic openen en zeggen "Regelgeving. Discussieer maar!" is natuurlijk niet een goed begin ;)
Dat anderen dan wijzen op de regelgeving is niet meer dan logisch.

Overigens is er een topic over deze step en lijkt het me dat eventuele (imho vruchteloze) discussie daar prima plaats kan vinden?
Xiaomi M365 elektrische step scooter
Dus niet, vandaar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Discussiewaarde is 0 in deze, ik zie dus ook geen reden waarom er naast de bestaande topics een nieuw topic hierover zou moeten lopen. Het is ook geen vraagstelling/discussie waar wij als gebruiker een antwoord op gaan vinden, dit ligt in Den Haag en nergens anders.

Op slot dus.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.