Oude telefoon in de kliko gegooid, maar vergeten resetten ..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1155874

Topicstarter
Ik ben vast aan het opruimen vanwege een geplande verhuizing en heb enkele telefoons die eigenlijk niet meer courant genoeg waren om te verkopen besloten enigszins te 'slopen' en dan weg te gooien Zo geschiedde.
Kliko opgehaald. Afscheid genomen van een hoop rommel inclusief de twee oude smartphones.
Tot ik me realiseerde dat ze mogelijk na het afdanken destijds nooit even waren gereset..
'Wel een beetje dom' zal de tweaker wel denken.

Hoe gaan jullie om met oude smartphones?
Standaard op marktplaats? Harde reset en weggooien recyclen? Tot Sint juttemis op zolder?

update:
::Mea Culpa:: ik ben met alle privacy-ellende die je bijna dagelijks bereikt in het achterhoofd (sim-swapping, datalekken, identiteitsfraude..noem maar op) denk ik iets te rigoreus geweest en zal als ik weer eens een dergelijk apparaat afdank een beetje beter om het mileu denken en een tikkeltje nuchterder over het beschermen van persoonlijke data ☺️

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 1155874 op 20-12-2018 18:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ten eerste niet in de kliko gooien, maar in een bak voor defecte electrische apparaten.
Recyclen is toch heel normaal tegenwoordig?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:43

Standeman

Prutser 1e klasse

met ^^

Je kan ze gewoon een reset geven en ze inleveren bij de supermarkt. Dan worden ze netjes gerecycled. Slopen met een schroevendraaier is nog gevaarlijk ook i.v.m. de li-ion accu.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MadMarky schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:22:
Ten eerste niet in de kliko gooien, maar in een bak voor defecte electrische apparaten.
Recyclen is toch heel normaal tegenwoordig?
Heb je helemaal gelijk in, maar ik had ze al in stukken voor ik daar aan heb gedacht. De batterijen zijn overigens netjes verwijderd en gaan mee in de volgende ronde chemobak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:31
Zoals gezegd, voortaan gewoon inleveren bij het daarvoor bestemde punt. Maar over je vraag, zolang je geen belangrijke politicus/zakenman/etc bent zal er echt niet iemand dagenlang gaan proberen om gegevens te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 19:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:05
Wat is nu precies je vraag? En waar ben je bang voor?
Dat op magische wijze je data na verbranding in de vuiloven als tekst wordt geprojecteerd op de wolken met zwarte roet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 07:43
Wat voor telefoons gaat het om? In principe kun je de flash chip die voor opslag van de smartphone net als een hardschijf van een computer uitlezen, ook zonder moederbord/printplaat, alleen is dit een stuk moeilijker bij flashchips.

Of dat de data uit te lezen is afhankelijk van of er encryptie in toegepast "On some higher-end handsets running Lollipop (5.x) and higher, it’s enabled out-of-the-box, while on some older or lower-end devices, you have to turn it on yourself." - https://www.howtogeek.com...nd-why-you-might-want-to/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
Dit gebeurt er met mijn restafval. Kijk even op de site van de afval verwerker waar jij woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bennnie schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:39:
Wat voor telefoons gaat het om? In principe kun je de flash chip die voor opslag van de smartphone net als een hardschijf van een computer uitlezen, ook zonder moederbord/printplaat, alleen is dit een stuk moeilijker bij flashchips.

Of dat de data uit te lezen is afhankelijk van of er encryptie in toegepast "On some higher-end handsets running Lollipop (5.x) and higher, it’s enabled out-of-the-box, while on some older or lower-end devices, you have to turn it on yourself." - https://www.howtogeek.com...nd-why-you-might-want-to/
Oude barrels. Een van de eerste Lumia's en een vroege Samsung android.

Lessons learned: misschien vast even resetten voor je het opbergt en netjes aanbieden voor recycling als je er vanaf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:52

MsG

Forumzwerver

Hoe effectief is het doorknippen van de printplaat geweest
tegen het eventueel achterhalen van nog aanwezige persoonlijke data en gaat een afvaloven het werk voor me afmaken?
Als je dat hebt gedaan helemaal prima. Alleen is het nog beter het inderdaad bij een afvalverwerker aan te bieden, of gewoon het product heel te laten en gereset inleveren bij de kringloop. De IT'ers hier leven vaak in een enorme bubbel dat wat zij oud vinden heel Nederland dat ook oud vindt. Vaak genoeg kan iemand nog iets met oudere spullen, dat is altijd nog 100x duurzamer dan de grammetjes goud er uit terug winnen en de rest verbranden in een oven.

Ik zou me niet te druk maken. Tuurlijk is zelf voorkomen door gewoon je schijf even goed te wissen iets wat ik wel aanraad, maar ik leef niet in de angst dat de AIVD nog wekenlang gaat puzzelen tussen mijn weggooide of gegeven spullen.

[ Voor 13% gewijzigd door MsG op 22-12-2018 09:30 . Reden: Iets minder scherp geformuleerd ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1