Aantal m³ gasverbruik per dag voor een 2 Onder 1 Kapwoning

Pagina: 1
Acties:
  • 43.375 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:29
Ik woon sinds augustus 2018 in een twee onder één kap woning met een woonoppervlak van 155 m², bouwjaar 1996. Alle ramen zijn dubbelglas (geen HR++), sommigen zijn ook lek. Huis is verder normaal geïsoleerd.

De kamers boven hebben de thermostaatkraan op stand 2 (van 5) staan. In de woonkamer staan alle radiatoren volledig open.

Aangezien ik totaal nog geen idee heb wat gemiddeld is qua verbruik vraag ik me af of een gasverbruik van 8 m² op een koude dag als afgelopen zaterdag normaal tot redelijk is. Thermostaat spring om 8:00 uur aan op 19,5 graden en gaat om 22:00 naar 15 graden. Soms tijdelijk even naar 20,5 graden. Temperatuur in huis daalt 's nachts nooit onder de 17 graden. Ik meet sinds augustus mijn stroom/gas verbruik via Domoticz via het uitlezen van de P1 poort en heb dus een overzicht van mijn dagelijkse verbruik voor een beperkte tijd.

Zijn hier mensen met een vergelijkbare woning die hun gasverbruik inzichtelijk hebben? Mijn Toon geeft overigens aan dat ik een stuk minder verbruik dan ingeschat maar dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ze er bij Eneco vanuit gaan dat het nu een koudere periode zou moeten zijn.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
Ik heb, van wat ik zo lees, ongeveer een gelijkwaardige woning. Bj 1996 164m2 twee-onder-een-kap. Wel heb ik 2 jaar geleden het meeste glas laten vervangen door hr++ in verband met lekke ramen(glas werd dof aan de binnenkant). Tempratuur zakt snachts afhankelijk van de buiten temperatuur in de winter naar een 16-17 graden. Wij stoken smorgens vanaf 7 uur naar een temperatuur van 19 graden. Vanaf 17:30 tot 22:00 naar 20,5. Daarna gaat de thermostaat weer op 15 graden. Ik heb geen thermostaatkranen en op de beneden verdieping heb ik ivm een aanbouw een flinke ondercapaciteit. Hierdoor staan boven de meeste radiatoren dicht en een enkele een klein beetje open. Gasverbruik was afgelopen jaar 1569m3. Dag verbruik heb ik niet meer inzichtelijk. Wel weet ik dat ik voor een 2 jaar terug er dagen tussen had zitten met een verbruik van 24m3 per dag (toen hing de toon er nog en was het glas nog niet vervangen).

[ Voor 1% gewijzigd door raze88 op 17-12-2018 13:17 . Reden: m2 meters gas wordt inderdaad wat lastig ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:46

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vierkante meters gas, altijd leuk :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:36
"Normaal geïsoleerd" is natuurlijk een relatief begrip, maar 8 kuub is een vrij normale hoeveelheid voor het type huis wat je verder omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
Tweekapper uit 2016, zat zaterdag op 6,3m3 gas. Mij lijkt 8m3 voor een 20 jaar oude woning niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
www.mindergas.nl
doe er je voordeel mee

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
8)7 was een copy paste van het oppervlak van mijn woning.. stom. Ik kan de titel niet aanpassen van dit topic. Maar wel scherp hoor :)

Bedankt voor de reacties zover! Dit voorjaar ga ik de ramen voor HR++ vervangen dus ik ben beniewd of dit nog veel zal opleveren. Ik stuur nu ook dagelijks mijn gasverbruik door naar mindergas.nl via de API/Domoticz. Bedankt voor de tip.

[ Voor 29% gewijzigd door mede op 17-12-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@mede je woont er net 4 maanden, even hard gezegd over 8 maanden weet je ongeveer je jaar verbruik.

Dagelijks,wekelijks en maandelijks is niet te doen, hoewel de toon een indicatie is, is het niet "feit".

per dag/week/maand kan je bv antwoorden
- heb je gasfornuis (3% van je totaalverbruik)
- hoeveel warmwater (bad / douche / emmer water / vaat met de hand doen etc) word er gebruikt ?
- is je cv keten HR ? hoe veel graden is de warmwater en verwarming insteld (deze kan je beide part in stellen afhankelijk van het model ..)
- Hoe lang verwarm je (met / zonder vloer verwarming)
- heb je nog slimme radiators en andere snufjes ingesteld ?
- staat je huis gunstig of ongustig op de wind,
- doe je de gordijnen dicht als je weg gaat ..
- hoe goed is het huis geisoleerd is er nog verder geisoleerd ?
- zijn alle tocht plekken nagelopen ? (verwar aub ventilatie niet met tocht)
- heb je mechanische ventilatie aanstaan (let op deze blaast ook warme lucht naar buiten. )
- wat zijn de leefgewoontes van het gezin en hoe is de toon daarop afgesteld met zijn klokprogramma

Nu ja dit kan je natuurlijk niet aangeven per seconde,minuut,uur,dag,week,maand .. voor elke vraag wat het exacte verbruik is dus laat staan dat wij dat kunnen.

Ik wist mijn maandbedrag voor mijn vorige huis 120m2 en heb na aanschaf van nieuwe HR cv ketel en wat isolerende maatregels . ook niet wat ik zou gaan betalen .. de buren gaven aan op 200/250 euro per maand te zitten. (huidig huis 160m2) dus ik heb 200,- aangehouden (betaalde ik ook in het vorige huis) en een jaar lang met geknepen billen betreft de eind afrekening gezeten..

Was goed want met een zuinige insteek kwamen we wat lager uit (lager dan de buren in ieder geval) inmiddels zijn we veel lager gezakt na het isoleren.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 21:55
Om antwoord te geven op de vraag van de topicstarter, ja 8m2 is heel normaal. Het vebruik is echter zeer onderhevig aan je stookgedrag, hier valt genoeg over te vinden.

Ter vergelijking;

Woning 1931 met dak isolatie, spouwmuur isolatie, grotendeels vloer isolatie (RD 4,0), dubbelglas boven + beneden 12mm

15-12 7.72m3
10-12 4.31m3
05-12 1.86m3 (global warming heeft blijkbaar ook z'n voordelen)

Wij stoken relatief zuinig (tussen 18 en 19.5 graden). 's Weekends tussen 08:00 en 21:00. Doordeweeks iets vroeger naar 18, maar overdag 14 graden. Doordeweeks vanaf 17.00 zo'n 19 a 19.5.

Wat tips;
- Laat de verwarming 's avonds vroeger afslaan, je huis blijft nog wel even warm.
- Verlaag je CV leidingwater temp en het vermogen naar minimaal. Hiermee stookt je CV langer, maar wel zuiniger.

Edit na wat onduidelijkheid.
CV leidingwater/vermogen naar minimaal is het minimale waarmee je woning warm wordt tijdens koude dagen. Met een redelijk goed tot goed geïsoleerd huis is dit tussen de 50 en 60 graden. Je kunt hiermee spelen tot je een absoluut minimum heb bereikt waarbij het huis nog wel warm wordt in zeg 1 á 2 uur (afhankelijk van je opwarmsnelheid eisen).

[ Voor 19% gewijzigd door sip5080 op 17-12-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
sip5080 schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:53:
- Verlaag je CV leidingwater temp en het vermogen naar minimaal. Hiermee stookt je CV langer, maar wel zuiniger.
Dit blinde advies is niet voor iedereen handig.
Zo werken convectorputten enorm inefficiënt op lage temperaturen en miljoenen mensen hebben die dingen voor hun schuifpui of openslaande deuren ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 21:55
TWyk schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:01:
[...]

Dit blinde advies is niet voor iedereen handig.
Zo werken convectorputten enorm inefficiënt op lage temperaturen en miljoenen mensen hebben die dingen voor hun schuifpui of openslaande deuren ingebouwd.
De topicstarter schrijft "De kamers boven hebben de thermostaatkraan op stand 2 (van 5) staan. In de woonkamer staan alle radiatoren volledig open."
Dus dat zal wel goed zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Bedankt voor de reacties! Het lijkt erop dat ik geen hoge afwijkingen heb in mijn verbruik wanneer ik de reacties zo lees. Het is inmiddels een soort van hobby geworden om mijn stroom/gas verbruik zo laag mogelijk te krijgen maar toch comfort te houden :)

ben me inmiddels aan het inlezen in het waterzijdig inregelen van mijn HR ketel/radiatoren en volgend jaar worden de dubbele ramen vervangen voor HR++ ramen. Koken doe ik elektrisch dus daar verbruik ik geen gas mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
sip5080 schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:26:
[...]
De topicstarter schrijft "De kamers boven hebben de thermostaatkraan op stand 2 (van 5) staan. In de woonkamer staan alle radiatoren volledig open."
Dus dat zal wel goed zitten :)
Hmmm, met vloerverwarming zou het wel goed zitten maar nu...
Convectorputten zijn juist populair in woonkamers met radiatoren (icm schuifpuien/tuindeuren).

Dit is het meest logisch
Vloerverwarming: 35-50 graden
Radiatoren: 50-70 graden.
Radiatoren+convectorput: 70+ graden

Eventueel kan een convector gebruiker een radiatorput aanpassen en uitrusten met een andere speciale low heat convector http://www.jagapro.nl/product/mini-canal-dbe.

[ Voor 23% gewijzigd door TWyk op 17-12-2018 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
vso schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:28:
per dag/week/maand kan je bv antwoorden
- heb je gasfornuis (3% van je totaalverbruik)
Dat zou bij;
1500m3 verbruik is 3% een 45m3 gas voor koken.
750m3 verbruik is 3% een 22.5m3 gas voor koken.

Gasverbruik voor een kookplaat kan "nooit" een percentage van het huisverbruik zijn. Er zit wel een zekere relatie tussen, de groter het huis de meer bewoners, maar dan nog gaat dat niet op. Het verschil tussen 5-7 aardappels koken is verwaarloosbaar.

Ga voor een kookplaat uit van ong. 50m3 gas ~400kWh stroom per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

markhubert180 schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:46:
[...]

Dat zou bij;
1500m3 verbruik is 3% een 45m3 gas voor koken.
750m3 verbruik is 3% een 22.5m3 gas voor koken.

Gasverbruik voor een kookplaat kan "nooit" een percentage van het huisverbruik zijn. Er zit wel een zekere relatie tussen, de groter het huis de meer bewoners, maar dan nog gaat dat niet op. Het verschil tussen 5-7 aardappels koken is verwaarloosbaar.

Ga voor een kookplaat uit van ong. 50m3 gas ~400kWh stroom per jaar.
dat zat ik er niet ver naast met natte vinger werk .. :Y)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
vso schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:42:
[...]

dat zat ik er niet ver naast met natte vinger werk .. :Y)
Met welk getal zat jij waar niet ver naast? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

markhubert180 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:48:
[...]

Met welk getal zat jij waar niet ver naast? :/
Jij rekende toch 3% is ongeveer 50 kuub .. :? teminste dat reken je even uit in je vorige post .. maar goed niet relevant voor de TS ;)

Overgens 80% tot 90% is verwarming, en de rest is warmwater / koken .. of je dit nu in harde cijfers zet of procentueel .. Wat naar mijn idee per gezin en per jaar verschilt wegens diverse factoren (zie de lijst die ik eerder poste) dus als je "bang" bent dat je teveel gas gaat verbruiken is dus het beste om daarop te focussen. en bv met een trui en dekentje op de bank gaat zitten .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Ik ga dit topic helaas sluiten. Het heeft niet heel veel discussiewaarde omdat het al gauw een opsomtopic wordt. Volgende week komt er iemand over z'n rijtjeswoning uit 1960, daarna iemand met z'n hoekwoning uit 2004, you get the point ;)

Op internet is wel e.e.a. aan gemiddelden te vinden voor diverse typen woningen/gezinssamenstellingen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.