Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstmanSint
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-05 13:28
Ik sta sinds kort ingeschreven bij de KVK om naast mijn studie nog wat bij te verdienen met het bouwen van websites.
Nu ben ik er nog niet helemaal uit hoe het werkt met inkomstenbelasting als je een opdracht samen met iemand uitvoert.

Stel: Klant A heeft een opdracht om een website te laten ontwerpen en te laten bouwen. Hiervoor komt Klant A naar Designer B.

Designer B neemt de opdracht aan en vraag mij (Programmeur C) of ik de website wil bouwen. Dat wil ik.

Designer B vraagt €1000,- en ik (Programmeur C) vraag ook €1000,-. Nu stuurt Designer B één factuur naar Klant A van het totaal bedrag van €2000,-. Hier zit dus het designen en bouwen bij. Voorafgaand heb ik mijn factuur naar Designer B gestuurd.

Moet hierbij Designer B inkomstenbelasting betalen over zijn gedeelte €1000,- en ik over het mijne? Of betaald Designer B inkomstenbelasting over de €2000,- en ik vervolgens over mijn €1000,- (wat me stug lijkt aangezien er dan dubbel wordt betaald).

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
KerstmanSint schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:45:
Ik sta sinds kort ingeschreven bij de KVK om naast mijn studie nog wat bij te verdienen met het bouwen van websites.
Nu ben ik er nog niet helemaal uit hoe het werkt met inkomstenbelasting als je een opdracht samen met iemand uitvoert.

Stel: Klant A heeft een opdracht om een website te laten ontwerpen en te laten bouwen. Hiervoor komt Klant A naar Designer B.

Designer B neemt de opdracht aan en vraag mij (Programmeur C) of ik de website wil bouwen. Dat wil ik.
De relatie is dus:

Programmeur C --> levert aan Designer B --> levert aan Klant A.
Designer B vraagt €1000,- en ik (Programmeur C) vraag ook €1000,-. Nu stuurt Designer B één factuur naar Klant A van het totaal bedrag van €2000,-. Hier zit dus het designen en bouwen bij. Voorafgaand heb ik mijn factuur naar Designer B gestuurd.

Moet hierbij Designer B inkomstenbelasting betalen over zijn gedeelte €1000,- en ik over het mijne? Of betaald Designer B inkomstenbelasting over de €2000,- en ik vervolgens over mijn €1000,- (wat me stug lijkt aangezien er dan dubbel wordt betaald).
B factueert 2000 euro + 420 BTW = 2420,- aan A.
B heeft een inkomende factuur van 1000 euro + 210 BTW = 1210,- van onderaannemer C.

* Voor de BTW:
** B incasseert 420 aan BTW. Die moet hij afdragen. Maar hij kan 210 euro voorheffing aftrekken. Per saldo betaalt hij dus 210 aan BTW.
** C incasseert 210 aan BTW. Die moet hij afdragen.
Samen netjes 420.

* Voor de WUO / IB:
** B zet 2000 euro om (netto omzet, draagt bij aan winst uit onderneming) maar koopt voor 1000 euro in ("kosten uitbesteed werk"). Deze klus voegt per saldo 1000 euro toe aan de belastbare winst. B zal belasting betalen over 1000 euro.
** C zet 1000 euro om (netto omzet, draagt bij aan winst uit onderneming) en heeft geen inkoop. Hij wordt dus ook aangeslagen over een belastbare winst van 1000 euro.

Ik zie geen dubbeltellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
B factureert A voor 2000 Euro plus 21% btw. Staat hij wel in de kvk?
jij bent onderaannemer en de factuur van B aan A heeft niets met jou te maken. Het lijkt niet op een samenwerking in een VOF want hij betaalde eerst jouw factuur.

Verder voor jou als eenmanszaak:

Let wel goed op, je bent een kleine ondernemer. Wellicht hoef je de BTW niet te betalen (check dat even de kleine ondernemersregeling, volgens mij moet je wel eerst afdragen). Verder kan je aftrekposten van de Belastingdienst gebruiken.

omzet is 1000 (of indien je geen btw hoeft te betalen 1210), MKB winstvrijstelling 14% in mindering op de winst. En verder denk goed na over je kosten. Indien je thuis werkt kan je toch gedeeltelijk kosten aftrekken. Je hebt vast gebeld met B? Je hebt internet gebruikt voor zakelijk doel? Heb je nog iets moeten kopen? papier, administratiespullen, kilometers met auto gemaakt? Zakelijke lunches gehad? kosten inschrijving kvk 50 euro etc

Was je al eerder bezig met het opbouwen van je bedrijf? Die kosten mag je aftrekken. Ookal is het voor de kvk inschrijving.

Kijk hier niet te min op. Ik denk niet dat je de 1225 uren per jaar hebt gehaald voor je bedrijf? lijkt me moeilijk uit te leggen naast een studie (voltijd).

Houdt je uren goed bij, bonnen, kilometers etc. Zijn apps voor.

[ Voor 21% gewijzigd door LucyLG op 17-12-2018 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Ik reken met BTW-ondernemer (dat ben je al heel snel). Voor de IB is het waarschijnlijk ROW. KOR zou goed kunnen.

Mij ging het om uit te leggen dat er geen dubbeltellingen zijn: de factuur van de onderaannemer is bij hem belast, maar bij de hoofdaannemer weer aftrekbaar als kosten.