hoe door China bewegen Hong Kong - Kanton

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
Ik ben langzaamaan begonnen met een 3 of 4 daagse trip in China te plannen.
Er staan wat bezoekadressen op mijn lijstje in Guangdong en Kanton, maar wil ook zeker nog 1 (of 2) dagen in Hong Kong doorbrengen. Gewoon omdat ik daar eens geweest wil zijn :)

Nu zijn de onderlinge afstanden allemaal niet zo groot, maar een auto huren in China is nog wel een dingetje heb ik begrepen. Een Chinees rijbewijs is nagenoeg overal een vereiste, en daarbij is het gewoon duur.

Wat is nou de beste manier om te reizen? busjes? taxi? trein/taxi?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 20:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou niet zelf gaan rijden in Azie in elk geval, het verkeer is daar heel anders als hier.

Hongkong heeft gewoon goed openbaar vervoer, ik ben daar een dagje geweest als tussenstop naar Vietnam. Het is niet echt gemaakt voor voetgangers (je moet overal omlopen via loopbruggen om de weg over te steken al heb je meer tijd dan ik had natuur met een tussenstop van 13 uur) maar je hebt er ook van die dubbeldekkers rondrijden voor toeristen. Van het vliegveld naar de stad rijdt een treintje.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 11:51
Het openbaar vervoer is idd erg goed geregeld, het reizen kost wel relatief veel tijd vergeleken bij reizen in NL. Zeker een stad als Hong Kong is meer te vergelijken als een Randstad in NL qua reistijd, en het is altijd druk. Ik vergelijk het altijd met koningsdag in Amsterdam.

In HK is taxi ook nog een goeie optie. Je kan ze bijna niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
OK, maar ik doelde meer op het reizen russen HongKong en Kanton of industriegebieden er tussen in.
is het trein > taxi wat het handigst is?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Trein of private car.

Maar Guangdong (niemand noemt het Kanton meer) is groot. Waar moet je zijn?

Binnen Shenzhen alleen al kan je 3 uur onderweg zijn.

China erkent geen International rijbewijs dus je mag niet zelf rijden. Een auto met chauffeur kan je wel makkelijk huren.
Taxi's in Shenzhen en Guangzhou zijn de grootste oplichters.

[ Voor 59% gewijzigd door Kenzi op 18-12-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Wij hadden een vlucht met lange overstap in HK en hadden toen op de heen- en terugreis 10u in de stad te besteden, erg gaaf _O_ Voelde voor mij een beetje als het NYC van Azië :P
Daarna weer doorgevlogen, dus over vervoer tussen steden kan ik je niet adviseren.

Dingen om te doen in HK:
'The Peak' uitzichtpunt is een aanrader, geweldig uitzicht over de stad daar. Ga er vroeg heen, dan is het treintje (HK$ 99 / €10 retour) naar boven toe nog niet zo druk.

In de stad kun je met de Star Ferry naar de overkant, het is een aanrader om 's avonds vanaf de Kowloon kant naar HK Island te kijken, op gezette tijden (20:00 meen ik?) is er een lichtshow.

En natuurlijk lekker dim sum eten :9

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:24
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:48:
Wij hadden een vlucht met lange overstap in HK en hadden toen op de heen- en terugreis 10u in de stad te besteden, erg gaaf _O_ Voelde voor mij een beetje als het NYC van Azië :P
Daarna weer doorgevlogen, dus over vervoer tussen steden kan ik je niet adviseren.

Dingen om te doen in HK:
'The Peak' uitzichtpunt is een aanrader, geweldig uitzicht over de stad daar. Ga er vroeg heen, dan is het treintje (HK$ 99 / €10 retour) naar boven toe nog niet zo druk.

In de stad kun je met de Star Ferry naar de overkant, het is een aanrader om 's avonds vanaf de Kowloon kant naar HK Island te kijken, op gezette tijden (20:00 meen ik?) is er een lichtshow.

En natuurlijk lekker dim sum eten :9
Eens met hierboven, Peak zeker doen (ook 's avonds mooi bij helder weer)

Verder:
  • Bi Buddha en het Po Lin Klooster, uurtje met de trein en gondel, maar zo zie je ook iets meer dan de stad.
  • Pak een ferry naar 1 van de vele eilandjes.
De lichtshow vondt ik zelf de moeite niet echt waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in Beijing land kun je op het vliegveld een tijdelijk rijbewijs krijgen. Of dat in Guangzhou inmiddels ook kan weet ik niet.

In Guangdong rijden is goed te doen vind ik zelf. Let wel dat je met een gewone auto niet de grens met Hong Kong kan oversteken. (Alleen auto's met zowel een chinese als HK plaat mogen dat.)

Mensen volgen de regels minder goed dan in Nederland, maar het is lang niet zo erg als in India of Thailand ofzo. In de grote steden wordt het ook steeds beter door de vele camera's, hekken, etc.

In Hong Kong autorijden voegt denkb ik niks toe. Met de metro of (redelijk goedkope) taxi kom je daar prima rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Let even op met je visum, een visum voor mainland China is wat anders dan eentje voor Hongkong (voor China moet via de ambassade namelijk, hoewel als je met meer mensen gaat je mogelijk een E-visum kan krijgen). Ik geloof dat the vanuit Hongkong max 24 uur mainland in mag maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ook met een mainland China visum heb je in principe een single entry, hoe men omgaat met een bezoek aan Hongkong weet ik niet.

Qua reizen, pak de trein, tussen Guangzhou en Shenzhen/Hongkong ben je er zo met de hogesnelheidstrein. Ga wel op tijd naar het station om je kaartje op te halen, dat is in Guangzhou één grote, onbegrijpelijke, puinzooi & lang wachten. Chinese staatsburgers reizen met hun ID kaart, als buitenlander moet je echter een ticket ophalen.

Overigens weet ik niet of je als Europeaan/niet WeChatPay of Alipay gebruiker Didi werkend krijgt, de Chinese Über. Qua auto hangt het er erg vanaf waar je moet zijn, binnen de steden zelf duurt de metro erg lang maar de auto is, buiten de nacht om, zelden beter als je echt binnen de steden blijft. Alleen tussen buitenwijken & echt buitengebieden had dat zin in mijn ogen.

Verder nog de praktische tips;
- Als je een Engels sprekende persoon nodig hebt in mainland china, vraag een zo westers mogelijk uitziende vrouw. De kans dat dat, min of meer, werkt is 10x zo groot tov. Elke andere chinees die ik aangesproken heb.
- Zorg voor cash & zorg dat je het in kleine briefjes hebt. Alles gaat met WeChat/Ali wat wij niet hebben en cash heeft bijna niemand dus wisselen is een probleem. Verder slikt menig automaat voor de metro max 20RMB, erg vervelend als het pinautomaat enkel 100RMB of groter uitspuwde :+
- Vraag heel duidelijk om een niet rokers hotelkamer :X

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 24-12-2018 01:17 ]

Pagina: 1