Zelf achteruitrijcamera inbouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Topicstarter
Ik heb gisteravond op internet zitten neuzen naar achteruitrijcamera's op AliExpress: iets wat enigszins mijn interesse heeft gewekt. Nu lijkt het mij alleen makkelijker gezegd, dan gedaan.

Scotty Kilmer installeert die camera alsof het niks is: maar elders op internet heb gelezen dat je gaten dient te boren. En je dient de camera aansluiten op je achteruitrijlicht, zodat het systeem getriggerd word bij het achteruit rijden.

Tot zover snap ik het wel allemaal: maar volgens mij bevestigd je niet zomaar even een achteruitrijcamera, op je auto. Die kabels moeten namelijk weer naar binnen. Daarnaast vormen die vaste camera's juridische een probleem in landen als Luxemburg en Oostenrijk.

De vraag ( was ) is of er andere methodes zijn, waarbij je niet een gat in je auto hoeft te boren. En daarnaast zie ik het ook niet echt zitten om de aan de bekabeling van het achteruitrijlicht te klooien, al dit wel iets wat echt nodig is voor de trigger.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 17-12-2018 20:10 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 1068241 op 17-12-2018 20:11)

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 21:40

painkill

Pain(k)(ill)

Begin er niet aan als je niet technisch bent. Ik heb zelf achterruitrijsensoren geplaatst/geboord. En ik kan je garanderen dat je daar als leek nog grote moeite mee zult hebben. Dus mijn advies, als je dit zo graag wilt laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft, heb je ook geen gezeur.

Mijn SNES verzameling!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Volgens mij heb je alle stappen dan wel benoemd. Dus wat is exact het probleem?

Tuurlijk heb je in de tijd dat je dit bericht typt geen camera ingebouwd.
Misschien kost het jen1 uur Spanje handig bent. Of 3 dagen Spanje een totale kluns bent..

Luxemburg en Oostenrijk en n Duitsland hebben geen moeite met achteruitrijcamera's alleen soms een beetje met dashcams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:00
Je hebt ook draadloze achteruitkijkcamera's, sommigen zijn zo simpel dat je alleen de camera achterop plakt en het beeld op je telefoon krijgt. Kan ook een optie zijn als je het niet durft te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 320788 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:27:
Volgens mij heb je alle stappen dan wel benoemd. Dus wat is exact het probleem?
Het eventueel moeten boren in mijn auto, dat is iets wat ik absoluut niet wil doen. Daarnaast heb ik natuurlijk ook geen spanningsmeter en lijkt het mij geen goed idee om te zitten klooien met de bedrading in de auto. Dat laatste is echter wel benodigd als je de camera automatisch wilt triggeren. Dus dat is waar ik tegen aan loop :(
HallonRubus schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:59:
Je hebt ook draadloze achteruitkijkcamera's, sommigen zijn zo simpel dat je alleen de camera achterop plakt en het beeld op je telefoon krijgt. Kan ook een optie zijn als je het niet durft te installeren.
Zoiets had ik zelf ook al in gedachten, maar heb er helaas nog geen kunnen vinden. Scotty Kilmer liet er wel een zien vorige week, maar dan moest je alsnog een ontvanger binnenin de auto plakken.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 17-12-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:47

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Anoniem: 1068241 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:00:
Daarnaast heb ik natuurlijk ook geen spanningsmeter
:?
Het lijkt mij juist natuurlijk dat je er wél een hebt...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bart ® schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:28:
[...]

:?
Het lijkt mij juist natuurlijk dat je er wél een hebt...
Waar zal ik die dan vandaan moeten toveren? Heb zo'n ding nog nooit nodig gehad en waarschijnlijk is die duurder dan de hele camera :( Dan heb je daarnaast materiaal nodig om die kabel te splitsen... dus dat mag ik dan ook kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:14 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CurtPoindexter schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:35:
[...]

Volgens mij ben je zelf al tot de conclusie gekomen dat het voor jou erg moeilijk voor elkaar te krijgen is.
Ja natuurlijk: anders had ik geen topic geopend, maar het lijkt er niet op dat er een makkelijkere manier is. Een dashcam op de achterruit is niet hetzelfde als een achteruitrijcamera, want dan heb je alsnog een dode hoek. Al is zo'n camera plaatsen wel het makkelijkste :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Anoniem: 1068241 sommige dashcams, ongeacht of je ze vooruit of achteruit laat filmen, hebben een realtime WiFi-mogelijkheid om live mee te kijken.

Is dat geen optie in combinatie met een (overbodige) smartphone en een handig dashboard-houdertje?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:25

Mimiix

Professioneel Prutser

Hangt totaal van je auto af. Je hebt van die camera's die in je nummerbordhouder zitten. Daar moet je dus je huidige nummerbordhouder voor verwijderen, die nieuwe erop en hoppa. De kabel moet je doortrekken via de achterklep naar binnen. Die moet je op je achteruitrijlicht solderen. Hangt , zoals eerder genoemd, van de auto af.

Die spanningsmeter heb je ook niet nodig?

Boren hoeft in dit geval dus echt niet. Eventueel alleen als je nummerbord met popnagels vast zit. Dan moet je die natuurlijk uitboren

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:50
Ik heb voor mijn vader een setje bij Ali gehaald: los schermpje + draadloze ontvangers welke je aansluit op de camera men het scherm zelf. Cameraatje bevestigd boven het kenteken, en stroom op de achteruit-rij-licht, en klaar.

Zoiets als dit setje, maar er staan 10-tallen op:
https://www.aliexpress.co...g-Backup/32856117842.html

[ Voor 50% gewijzigd door renegrunn op 17-12-2018 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 1068241 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:32:
[...]

Waar zal ik die dan vandaan moeten toveren? Heb zo'n ding nog nooit nodig gehad en waarschijnlijk is die duurder dan de hele camera :( Dan heb je daarnaast materiaal nodig om die kabel te splitsen... dus dat mag ik dan ook kopen.
Belachelijk inderdaad dat het je gewoon geld gaat kosten om achteraf iets in te bouwen in je auto. Ik zou naar de dichtstbijzijnde garage rijden en eisen dat ze het gratis voor je installeren 8)7

Ju zult normaal gesproken kabels door de hele auto moeten trekken, verkledingen moeten de-monteren etc. Een hoop gedoe, vooral als je het nog nooit gedaan hebt. Beter om het door een garage te laten doen, kost wat, maar dan kan je achteraf ook terug als je problemen hebt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:47

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Joh... Precies mijn punt. Als je dat allemaal niet hebt, moet je er niet aan beginnen. Ik heb een goede multimeter van een paar honderd euro, doe ik mijn hele leven mee dus per klusje kost dat ding niets. Maar als je het allemaal niet hebt, dan is de kans groot dat je er én geen verstand van hebt, én dat het ding na dat ene klusje in de kast verdwijnt. Plus dat de kans op schade/defecten natuurlijk groter is als je dit nooit eerder gedaan hebt. Gewoon lekker laten doen door iemand die dit vaker gedaan heeft. Kost misschien ook geld, maar mogelijk minder dan alle shit die je eenmalig gaat gebruiken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:33
Je hebt echt geen dure multi-meter nodig, een ding van een tientje bij de Action voldoet ook, of als je toch een camera in China gaat bestellen kun je er voor nog minder eentje bij doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik snap niet goed waarom iedereen zeurt over die multimeter. Waar heb je die in hemelsnaam voor nodig in dit geval?

Zelfde als voor het gereedschap voor het strippen van kabels. Desnoods pak je een schaar of kniptang. Sterker nog, je kan het fabriceren met een wasknijper...

[ Voor 41% gewijzigd door Mimiix op 17-12-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fsfikke schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:41:
[...]

Belachelijk inderdaad dat het je gewoon geld gaat kosten om achteraf iets in te bouwen in je auto. Ik zou naar de dichtstbijzijnde garage rijden en eisen dat ze het gratis voor je installeren 8)7

Ju zult normaal gesproken kabels door de hele auto moeten trekken, verkledingen moeten de-monteren etc. Een hoop gedoe, vooral als je het nog nooit gedaan hebt. Beter om het door een garage te laten doen, kost wat, maar dan kan je achteraf ook terug als je problemen hebt.
Ik heb ook een dashcam in mijn auto geïnstalleerd en de bekabeling netjes weggewerkt, via het plafond en zijpaneel waar het de originele bekabeling volgt en onder mijn dashboard uitkomt. Dat heb ik ook gedaan met de spullen die ik beschikbaar had en met klemmetjes en tape, enige wat zichtbaar is van de kabel is dat hij aangesloten is op de USB-Adapter die in de 12-voltaansluiting zit. Voor de rest zie je er niks van. Een kabel wegwerken is dus wel het minste probleem.

Het is dus niet iets waar ik een autogarage voor zal bezoeken: dat heb ik wel voor het inbouwen van de cruisecontrol gedaan, maar dat vond ik ook zijn geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Anoniem: 1068241 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:54:
[...]

Ik heb ook een dashcam in mijn auto geïnstalleerd en de bekabeling netjes weggewerkt, via het plafond en zijpaneel waar het de originele bekabeling volgt en onder mijn dashboard uitkomt. Dat heb ik ook gedaan met de spullen die ik beschikbaar had en met klemmetjes en tape, enige wat zichtbaar is van de kabel is dat hij aangesloten is op de USB-Adapter die in de 12-voltaansluiting zit. Voor de rest zie je er niks van. Een kabel wegwerken is dus wel het minste probleem.

Het is dus niet iets waar ik een autogarage voor zal bezoeken: dat heb ik wel voor het inbouwen van de cruisecontrol gedaan, maar dat vond ik ook zijn geld waard.
Ik begrijp het probleem niet zo goed... Zoals ik net al aangaf, je hebt nummerplaathouders (https://www.gearbest.com/car-alarms-security/pp_276738.html) met een Camera erin. Kabel doortrekken naar Achterruitrijlicht. Andere kabel naar het schermpje voorin.

Niets boren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden: ik ga mij nog verder oriënteren. Wel ben ik er over uit dat het een systeem moet worden, welke ik vast kan maken aan mijn bestaande binnenspiegel.

Zoals bijvoorbeeld dit systeem of deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Wat is de discussiewaarde van dit topic precies?
Je koopt zo'n ding, en je sluit de boel aan. Als je dat niet kan, dan laat je het doen?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Volgens mij ben je vergeten een vraag te stellen in je startpost. In de titel staat weliswaar een vraag, maar die is ook niet heel duidelijk.

Maar, om antwoord te geven op de vraag uit de titel: ja.

Als je meer/betere hulpt wilt, zul je (meer) vragen moeten stellen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-tom-562 schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:38:
Wat is de discussiewaarde van dit topic precies?
Je koopt zo'n ding, en je sluit de boel aan. Als je dat niet kan, dan laat je het doen?
Is ook geen discussie: niet alles hoeft een discussie te zijn. Het was een vraag. Maar ik ben er ondertussen al over uit hoor. Als je op een goede manier een achteruitrijcamera wilt inbouwen, dan dien je in je auto te boren....

Het is dus echt niet plug en play hoor.... en de camera op de achteruit plakken heeft weinig zin, dan blijf je de dode hoek behouden. En een kentekenhouder met achteruitrijcamera is ook niet de oplossing.

Toch handig als je drie talen begrijpt :+ In het Duits kon ik diverse video's vinden en daaruit is mij duidelijk geworden, dat het boren wel moet. Daarnaast dien je ook de achteruitrijcamera op je achteruitrijlicht aan te sluiten.

Doel van dit topic was vooral om te vragen of ee methodes waren, waarbij je niet moest boren of klooien aan de bedrading van je auto. Maar eerlijk gezegd zijn die er niet. Of je moet een dashcam op de achterruit installeren, maar dat is geen achteruitrijcamera.
Hahn schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:43:
Volgens mij ben je vergeten een vraag te stellen in je startpost. In de titel staat weliswaar een vraag, maar die is ook niet heel duidelijk.

Maar, om antwoord te geven op de vraag uit de titel: ja.

Als je meer/betere hulpt wilt, zul je (meer) vragen moeten stellen ;)
Ik heb mijn vraag allang zelf beantwoord: al waren er zeker enkele nuttige antwoorden hoor. Heb het toch nog even erbij gezet. Was dat inderdaad vergeten.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 17-12-2018 20:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 21:40

painkill

Pain(k)(ill)

Begin er niet aan als je niet technisch bent. Ik heb zelf achterruitrijsensoren geplaatst/geboord. En ik kan je garanderen dat je daar als leek nog grote moeite mee zult hebben. Dus mijn advies, als je dit zo graag wilt laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft, heb je ook geen gezeur.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Je hebt er ook die op de plaats van je kentekenverlichting komt.
Dan hoef je niet te boren, alleen de kabels door de hoezen te voeren , en naar het scherm te leiden.
Waarschijnlijk alleen nog een kabel.trekken naar je achteruitrij licht om de camera in te laten schakelen

https://www.google.com/se...noECA0QAg&biw=412&bih=718

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Het is niet nodig je ongenoegen zo publiekelijk te uiten.

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 20-12-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MaD_co schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:50:
Je hebt er ook die op de plaats van je kentekenverlichting komt.
Dan hoef je niet te boren, alleen de kabels door de hoezen te voeren , en naar het scherm te leiden.
Waarschijnlijk alleen nog een kabel.trekken naar je achteruitrij licht om de camera in te laten schakelen

https://www.google.com/se...noECA0QAg&biw=412&bih=718
Dit vind ik eerlijk gezegd een erg goede suggestie: de kentekenverlichting zit er al in, dus dan hoef je alleen een aftermarket setje te kopen waar ook een camera aan vast zit. Ik heb 1,2,3 al eentje op AliExpress gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb je het advies (laat een ander het ook doen) opgevolgd?
En welk product is het geworden? Die v/d laatste weblink? Heb je eventueel een nieuwe link en nog aanvullende tips?
Tnx...

Zit zelf nog even jullie ervaringen te lezen, vandaar wel blij met dit topic. 8) _/-\o_

Het is geen rocket science en deze is ook nog draadloos dat scheelt een deel v/d kabels trekken.... maar ik snuffel nog wel effe rond, vooral om het scherm weg te werken uit het zicht (heb er al wel een ideetje voor, de Verso heeft een opbergklep midden voor, daar zou ik de opklapbare met magneetjes vast kunnen zetten en als ik uit de auto ga doe ik hem in het opbergvakje, alleen een heel klein gaatje langs de rand verraadt dat er ........).

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 28-07-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:08

4x2

lộn xộn quá

Even een tip, uit ervaring, pak geen draadloze achteruitrijcamera, daar zit een aardige vertraging in die ook nog eens niet echt consequent is.

Topicstarter: als ik je reacties zo lees: laat 'm alsjeblieft inbouwen, want als je jezelf al zo druk kan maken voordat je er uberhaupt 1 voor je hebt liggen gaat het zelf doen geen succes worden (voornamelijk voor je eigen levensverwachting, iets met stress enzo ;) )

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb zelf jarenlang een cheapo draadloze achteruitrijcamera gebruikt zonder issues. De headunit van mijn wagen had er een videoingang voor (scherm werd blauw als ik hem in achteruit zette ondanks dat dat model wagen er nooit op voorzien was) en heb destijds een camera gebruikt die 1 van mijn nummerplaatlampjes verving. Spanning voor de camera kwam dus van het achteruitrijlicht terwijl spanning voor de ontvanger gewoon aan de headunit kon afgenomen worden. Enige issue was de videodraad aansluiten omdat ik niet de juiste pin voor de connector had.

verwacht trouwens niet dat TS na meer dan een halfjaar nog altijd aan het bedenken is of hij het wel zou moeten doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@4x2 Tnx, die vertraging is wel erg vervelend idd... er is ook een kabelversie van, rest dus nog evt inbouwen zelf doen of dat verstandig is... .gelukkig heb ik totaal geen haast....(om hem te kopen)...

@Blokker_1999 aha... een positieve ervaring tav de vertraging.
De set van mijn link met kabel is compleet met scherm incl alle kabels, dus connectie problemen zouden er niet mogen zijn. Bij mij zou het ook om een kenteken verlichting vervangingspaneeltje gaan, afmetingen klopten exact met mijn eigen metingen.

Heb geen haast dus ... ik lees nog wel verder online of er nog ervaringen zijn.
Het is weliswaar geen groot bedrag maar wel zonder als je de verkeerde koopt.
Met 5" scherm zou de draadloze versie ca 38 euro zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door route99 op 28-07-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
route99 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:15:
En welk product is het geworden? Die v/d laatste weblink? Heb je eventueel een nieuwe link en nog aanvullende tips?
Tnx...
Gaan we nu serieus een oud topic omhoog kicken? Nee natuurlijk heb ik geen achteruitrijcamera erin gezet, dat was volgens mij wel al duidelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mijn vraag was niet of je het zelf gedaan had maar...
Het antwoord dat je nl zelf het beste vond.
Das niet hetzelfde dus van omhoog kicken is geen sprake.
Dus belangstelling hoe dan vervolgens afgelopen is.
Of heb ik per ongeluk een gevoelige snaar geraakt, sorry dan....
Het is geen verplichting om te reageren, het is maar een vraagje.Waar ik het wel erg leuk vind als er wel op gereageerd wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 28-07-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
route99 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:42:
Mijn vraag was niet of je het zelf gedaan had maar...

[...]

Das niet hetzelfde dus van omhoog kicken is geen sprake.
Dus belangstelling hoe dan vervolgens afgelopen is.
Of heb ik per ongeluk een gevoelige snaar geraakt, sorry dan....
Het is geen verplichting om te reageren, het is maar een vraagje.Waar ik het wel erg leuk vind als er wel op gereageerd wordt.
Er is al een half jaar niet gereageerd in dit topic, wat volgens de cultuur van Tweakers onnodig omhoog kicken is. Maar nee, ik heb het niet gedaan en zelfs niet de optie die simpelste zou zijn.

Je moet uiteindelijk toch aan de bedrading van je achteruitrijverlichting gaan klooien: en met zo'n achteruitrijspiegel, is ook maar een halve oplossing. Beste bouw je gewoon een entertainment systeem in. Die camera plaatsen zal het probleem niet zijn, het netjes wegwerken en mooi integreren dat is een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ik heb de regels van het omhoog kicken even nagekeken ipv "de cultuur" wat een niet zo duidelijk begrip is en erg peroonlijk geinterpreteerd kan worden.

Lieve Adjes FAQ *oud*
De samenvatting daarvan was dus:
Topics kicken zonder goede reden is dus gewoon "not done".
Aangezien ik ook twijfels had over zulke camera sets was ik erg benieuwd hoe het exact afgelopen was...
en dat lees ik nu pas, dank.

Dus ik had een goede reden om er naar te vragen, vrijwel dezelfde set wordt nog verkocht, dus ook tav daarvan is de vraag nog relevant.

Dus mijn reden om het na te vragen beschouw ik volgens de spelregels van Tweakers dus als relevant/geldig.

Toch sportief dat je uiteindelijk nog eea hebt toegelicht want eigenlijk ging het me alleen daarom...
De ruis was wat mij betreft niet nodig geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 28-07-2019 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:35
[...]

Multimeter
4,95 bij nederlandse bouwmarkt - zal vast goedkoper kunnen uit china. Goed genoeg. Essentieel tweakergereedschap :P

Beetje scherp hobbymesje of aardappelschilmesje (3 voor 2 euro bij de action)

Goede dosis gezond verstand (onbetaalbaar).

Voor mijn auto kan ik (in china) achteruitrijcamera's kopen die in de nummerplaatverlichting passen. Ik heb een draadloos setje al eens gekocht - combo bestaat ook.

Automagische inschakeling is ff juiste draadje te pakken hebben, draadje opensnijden (als in letterlijk over de lengte middendoor) en dan de koper en plastic scheiden.

In mijn auto (achteruitrijdraadje is moeilijker te vinden) zou inbouwen me een half uurtje kosten. En dan nog een half uurtje alles weer mooi weggewerkt krijgen.

Je zal als je zoiets zelf wilt doen, erg veel tijd kwijt zijn met kijken hoe dingen werken. Erg veel leerwerk, maar te doen met gezond verstand. Begin met de makkelijker dingen: hoe gaat de camera zelf bevestigd worden. Leer met je multimeter werken. Wat voor een scherm wil je. Wil je eea verwijderbaar maken.

Dan is het: waar gaan de bevestigingen lopen. Waar lopen welke draden (aarde en 12v na contact zijn altijd ff zoeken). En hoe gaan de dingen open waar ik draden achter moet bevestigen (in mijn geval achterklep, maar misschien is het bij draadjes gaan die naar achterlichten gaan). Dan is het een kwestie van stapsgewijs met geduld en logica doen.

Ik ben begonnen met autoradios in een tijd voor de dinsteker (ik zorgde dan voor kabelboom --> dinsteker en werkte vandaar verder. Eerstvolgende klus was elektrische ramen en centrale deurvergrendeling (tegelijk ja). En oude (soms niet werkende) startonderbreker en alarm uitbouwen.

Heeft me meerdere weken gekost. Maar uiteindelijk gelukt en supertrots :)

[ Voor 62% gewijzigd door wheez50 op 28-07-2019 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

3.99 euro bij de Action...
https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-multimeter-/
Heb een professionele meter maar soms handig om er een bij te hebben, omdat je de ander al bezet hebt.
Heb wat controle metingen gedaan vooral ~ en = spanningen en dat zag er verrassend goed uit voor zo een goedkoop metertje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
route99 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:03:
Toch sportief dat je uiteindelijk nog eea hebt toegelicht want eigenlijk ging het me alleen daarom...
De ruis was wat mij betreft niet nodig geweest.
Ik ga morgen trouwen, dus was een beetje geïrriteerd dat ik een notificatie kreeg van een vraag topic wat ik een halfjaar geleden geopend heb. Zelf zou ik trouwens nog eerder een auto met achteruitrijcamera kopen, dan er eentje inbouwen.

Blijft toch omslachtig en het is makkelijker gezegd, dan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Prima manier van trouwstress tegengaan en aankomend lief te ergeren. Of anders gezegd: gefeliciteerd!

En me eens goed achter de oren krabben is makkelijker gezegd (of getypt zoals dit) dan gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Joh, had maar niet gereageerd... proost alvast op morgen.
ik begrijp het helemaal,
Een hele fijne dag en dat je een fijne relatie in een iets andere vorm heel goed mag voortzetten.
*O* :)F <3 :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wheez50 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:17:
Prima manier van trouwstress tegengaan en aankomend lief te ergeren. Of anders gezegd: gefeliciteerd!

En me eens goed achter de oren krabben is makkelijker gezegd (of getypt zoals dit) dan gedaan :P
Ik zie mijn lief niet meer tot morgenvroeg, omdat ik de bruid traditioneel de avond van tevoren niet mag zien. Dus nu zit ik thuis met de zenuwen en is Tweakers enigszins afleiding, want ik heb nog taken ( taxi chauffeur spelen, voor gasten die vanavond al komen ).

Maar dit topic is voor mij niet meer relevant, de vraag was allang beantwoord. Daarom heb ik ook nooit een achteruitrijcamera ingebouwd, vond ik gewoon te omslachtig en ik wilde niet op AliExpress bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheez50
(Sidenote voor eenieder die dit leest: dat multimetertje van de action
is erg veel waar voor zijn prijs. Leuk hebbedingetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik gebruik het wel alleen voor lage spanningen en daar wijst dit YouTube filmpje ook terecht op ivm de veiligheidsklasse:
YouTube: Digital Multimeter from Action (Select Plus, cat I)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Die multimeter van de Action heb ik al een jaartje in de auto liggen :D

Destijds gekocht omdat een achterlicht het nog niet deed na 2 nieuwe lampjes en ik begon te twijfelen of er überhaupt nog wel spanning op de fitting stond. De Action was toen dichterbij dan naar huis rijden voor m'n multimeter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:06

Blokker_1999

Full steam ahead

route99 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:41:
@4x2 Tnx, die vertraging is wel erg vervelend idd... er is ook een kabelversie van, rest dus nog evt inbouwen zelf doen of dat verstandig is... .gelukkig heb ik totaal geen haast....(om hem te kopen)...

@Blokker_1999 aha... een positieve ervaring tav de vertraging.
De set van mijn link met kabel is compleet met scherm incl alle kabels, dus connectie problemen zouden er niet mogen zijn. Bij mij zou het ook om een kenteken verlichting vervangingspaneeltje gaan, afmetingen klopten exact met mijn eigen metingen.

Heb geen haast dus ... ik lees nog wel verder online of er nog ervaringen zijn.
Het is weliswaar geen groot bedrag maar wel zonder als je de verkeerde koopt.
Met 5" scherm zou de draadloze versie ca 38 euro zijn.
Zeker en vast. Hoewel ik zelf niet echt veel vertraging heb opgemerkt destijds (mind you, is alweer 3 jaar geleden dat ik die wagen verkocht heb) kan een klein beetje vertraging ook niet zoveel kwaad. Het mag zeker geen seconde (of meer) zijn , maar 100 of 200ms kan ook niet zoveel kwaad bij de snelheid die je normaalgezien rijdt bij het acteruitrijden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 15:50
[...]

https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-multimeter-/

3,99 en voor incidenteel werken met elektronica in een auto prima zat. Zo'n ding is sowieso altijd handig om in huis te hebben, overigens....

Maar, on-topic: je bent duidelijk niet comfortabel met de materie, dus ik sluit me aan bij de rest: niet zelf doen, maar gewoon laten doen als je het echt graag wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:28
Vroeger, toen ze mij auto hebben leren rijden, draaide je gewoon je hoofd zo ver mogelijk over je schouder. Eventueel met gestrekte arm achter de bijrijdersstoel. Schijnen ook spiegels op een auto te zitten. Das allemaal keimakkelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:15
ozzynator schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:39:
Vroeger, toen ze mij auto hebben leren rijden, draaide je gewoon je hoofd zo ver mogelijk over je schouder. Eventueel met gestrekte arm achter de bijrijdersstoel. Schijnen ook spiegels op een auto te zitten. Das allemaal keimakkelijk!
Wil je dan aub je telefoon, laptop, tablet en pc inleveren? Krijg je een krantje mij zoals je dat gewend bent van vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 15:08

Shunt

Boe

ozzynator schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:39:
Tja echter sinds de middeleeuwen zijn er daken over de de wagen achter het paard gekomen. Ergens zijn er toen ook nog ruiten bij gekomen en deuren. Vanaf dat moment is het alleen maar lastiger geworden. En de ruiten van de mechanische paard en wagen worden ook steeds kleiner en hoger vanwege veiligheid normen. Nu zijn we op een punt gekomen waar een achteruit soms niet meer is als een ver ver stipje in je station bak.
Vandaar dat straks alle auto's vanaf ergens in de komende jaren een achteruitrijd camera MOETEN hebben.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 17:11

BLACKfm

o_O

Shunt schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:18:
[...]

Tja echter sinds de middeleeuwen zijn er daken over de de wagen achter het paard gekomen. Ergens zijn er toen ook nog ruiten bij gekomen en deuren. Vanaf dat moment is het alleen maar lastiger geworden. En de ruiten van de mechanische paard en wagen worden ook steeds kleiner en hoger vanwege veiligheid normen. Nu zijn we op een punt gekomen waar een achteruit soms niet meer is als een ver ver stipje in je station bak.
Vandaar dat straks alle auto's vanaf ergens in de komende jaren een achteruitrijd camera MOETEN hebben.
Ik denk dat een paard en wagen een stuk lastiger file-parkeren is dan de gemiddelde auto (zonder camera's), dus niet alles is er moeilijker op geworden 8).

''k heb um zelf ook', handig om te zien hoever ik nog naar achteren kan en voor langsrijdend verkeer (de parkeersensoren helpen ook), maar om simpelweg te kunnen parkeren heb je al die truukjes hopelijk niet nodig.

Iedereen die een rijbewijs heeft is geslaagd voor het 'inzicht' deel, dus ik mag dan ook aannemen dat men weet hoe er geparkeerd moet worden. Ik heb daar overigens maar vrij weinig voor in/door de achteruit(kijkspiegel) gekeken, meer in de zijspiegels.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:15
BLACKfm schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:45:
[...]

Ik denk dat een paard en wagen een stuk lastiger file-parkeren is dan de gemiddelde auto (zonder camera's), dus niet alles is er moeilijker op geworden 8).

''k heb um zelf ook', handig om te zien hoever ik nog naar achteren kan en voor langsrijdend verkeer (de parkeersensoren helpen ook), maar om simpelweg te kunnen parkeren heb je al die truukjes hopelijk niet nodig.

Iedereen die een rijbewijs heeft is geslaagd voor het 'inzicht' deel, dus ik mag dan ook aannemen dat men weet hoe er geparkeerd moet worden. Ik heb daar overigens maar vrij weinig voor in/door de achteruit(kijkspiegel) gekeken, meer in de zijspiegels.
Amsterdam + hoge auto + achteruitrijcamera is geweldig :)
Pagina: 1