Dubbele UTP aansluiting maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:00
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn woning een enkele UTP cat. 6 kabel lopen naar de wandcontactdoos.

Vanuit hier zou ik graag 2 aansluitingen willen maken. Bij een bedrijf met een H in het oranje werd mij verteld dat ik dat met deze contactdoos zou moeten kunnen doen, door aan de bovenzijde (of onderzijde) de 8 aderige draad netjes aan te sluiten en in de naastgelegen (open) gaatjes wederom 8 draadjes te trekken naar de andere kant. Deze ook netjes bij dezelfde nummers te koppelen.Net zoals je stopcontacten doorlust dus eigenlijk...

Helaas mag ik nog geen fotos sturen, hopelijk mag ik wel deze link plaatsen: https://www.klusspullen.n...7-s9KzO5AYqUaAvs_EALw_wcB

Werkt dit? Wat zijn de voor- en nadelen?

Voordeel lijkt me zelf dat ik met een kabel 2 poorten kan voorzien, maar wat doet dit met de snelheid? En vooral ook de stabiliteit?

Ik heb geprobeerd wat aan de kabel te trekken, maar deze zit relatief vast, dus ik ben een beetje huiverig om deze eruit te halen en 2 kabels terug te trekken...

Graag jullie advies!

Beste antwoord (via Krijnemans op 17-12-2018 10:15)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 16:53
timkrijntjes schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:51:
100 Mbit is in principe voor dagelijks gebruik toch meer als voldoende, of niet? Ik doe niet meer als mijn kastje en de ps4 aansluiten. Als ik een 150 Mbit abonnement afneem, kan ik blij zijn als ik er al 100 bij het modem binnenkrijg toch?
Kan, de snelheid is van belang in je netwerk als je de ps4 of dat kastje als mediaspeler wil gebruiken en content vanaf een netwerk schijf afspeelt.
Stel ik ga toch een dubbele draad trekken;
Denk je dat die 90° bochten geen problemen gaan geven? Ik heb toen geprobeerd om 2x cat. 6 naast elkaar de buis in te drukken, maar die gingen al amper naast elkaar de buis in, vraag me af hoe jullie dat dan doen? En hoe bevestigen jullie deze dan aan de kabels? Met een 2,5 mm² kan ik netjes een gestript stuk aan het oog hangen, maar die utp kabels ogen zo fragiel als je ze stript.

Zo'n switch liever niet, wil alles zo goed mogelijk weggewerkt hebben. Of bestaan deze ook als inbouw? Of eentje die zo klein is dat die in de inbouwdoos past?
Switch is de beste oplossing, zijn ook behoorlijk klein te krijgen.

Wat betreft het trekken met een trekveer.
Alleen de mantel van de utp kabel afhalen en dan 4 aders links door het oog invoeren en 4 rechts daarna terugbrengen naar beneden en twisten. De 2e utp kabel verbind je dan iets lager aan de eerste kabel. Desnoods ietsjes Dreft gebruiken zodat het makkelijker trekt.

https://www.klusidee.nl/F...ekveer-binden-t37554.html

En geloof me, zolang je de kabels juist vastmaakt moet je behoorlijk trekken wil je de kabels lostrekken. (let wel op hoeveel kracht je zet omdat je de kabels wel kan beschadigen uiteraard :)
Verder worden er nogmaal geen haakse bochten gebruikt, pvc buis wordt gebogen zodat er altijd een radius is waar je kabel prima langs kan. Het enige wat nog wel eens moeilijk is is een losgeschoten koppelstukje ;)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die WCD van de link is niet geschikt voor moderne netwerken. Je moet minimaal CAT5e hebben maar ik zou voor minimaal CAT6 gaan.

Je kunt wel foto's op https://imgur.com/upload plakken en dan de pagina hier linken (of de image URL's als afbeelding invoegen, als je behendig genoeg bent).

Wat voor kabel heb je nu liggen en kun je daar een 2e UTP-kabel langs trekken?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 21:23
Kan je niet beter een enkele utp aansluiting maken zoals nu al is en er een klein switchje plaatsen zodat je meer aansluiting hebt.

Een netwerk kabel splitten kan wel maar dit heeft wel effecten op de apparatuur die je erop zet.
Zo zal de snelheid maar 100mb zijn en kan je meestal maar 2 paren van de 4 aders per apparaat gebruiken.

Je router of wat dan ook aan de andere kant van de kabel zit moet dit ook leuk vinden natuurlijk of je moet ook daar je kabel splitsen in 2 paartjes van 4 aders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

timkrijntjes schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:20:
zou moeten kunnen doen, door aan de bovenzijde (of onderzijde) de 8 aderige draad netjes aan te sluiten en in de naastgelegen (open) gaatjes wederom 8 draadjes te trekken naar de andere kant. Deze ook netjes bij dezelfde nummers te koppelen.Net zoals je stopcontacten doorlust dus eigenlijk...
Bij dat bedrijf zou ik uit de buurt blijven, dit werkt namelijk echt niet zo. Je kan niet gewoon twee aansluitingen op dezelfde kabel maken. Beste oplossing is om nog een netwerkkabel te trekken (als de kabelbuis groot genoeg is hiervoor). Alternatief kan je de bestaande kabel opsplitsen dan gebruik je voor elke poort maar vier van de aders. Dit heeft een impact op de maximale snelheid (100Mbit/s ipv gigabit). Of gewoon een switch gebruiken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Ik heb er te kort bij stil gestaan tijdens de verbouwing. Er loopt een cat. 6 kabel door een 16mm buis heen.

De buis loopt zoals onderstaand getoond. Vanuit daar gaat hij over de vloer in een rechte lijn over de vloer op zand de kelder in.

https://imgur.com/sOcJfAW

In principe maakt hij dus 2x +/- 90 graden bocht... Zeker met die stijve kabels en de houvast (die er amper is) lijkt me dat lastig

[ Voor 19% gewijzigd door Krijnemans op 17-12-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
fsfikke schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:33:
[...]

Bij dat bedrijf zou ik uit de buurt blijven, dit werkt namelijk echt niet zo. Je kan niet gewoon twee aansluitingen op dezelfde kabel maken. Beste oplossing is om nog een netwerkkabel te trekken (als de kabelbuis groot genoeg is hiervoor). Alternatief kan je de bestaande kabel opsplitsen dan gebruik je voor elke poort maar vier van de aders. Dit heeft een impact op de maximale snelheid (100Mbit/s ipv gigabit). Of gewoon een switch gebruiken.
Een tweede bijtrekken is inderdaad wat ik ook het liefste wil doen, alleen ben ik bang dat wanneer ik hem eruit haal, ik er straks niks meer in terug ga krijgen. Die kabel was destijds al getrokken voordat de betonvloer werd gestort, dus toen kon er nog van alles mee worden geschoven en gewiebeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
timkrijntjes schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:36:
[...]

Een tweede bijtrekken is inderdaad wat ik ook het liefste wil doen, alleen ben ik bang dat wanneer ik hem eruit haal, ik er straks niks meer in terug ga krijgen. Die kabel was destijds al getrokken voordat de betonvloer werd gestort, dus toen kon er nog van alles mee worden geschoven en gewiebeld...
Daarvoor heb je een trekveer :) Verder kan je kiezen om een switch te gebruiken om zo meer aansluitingen te creëren.

Het voorbeeld zoals je schetst om 2 poortjes door te lussen gaat niet werken, wel kan je ze aansluiten als 2x4 aders, hiermee gaat alleen wel je snelheid omlaag naar 100mbit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XngGu1x.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Axewi schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:46:
[...]

Daarvoor heb je een trekveer :) Verder kan je kiezen om een switch te gebruiken om zo meer aansluitingen te creëren.

Het voorbeeld zoals je schetst om 2 poortjes door te lussen gaat niet werken, wel kan je ze aansluiten als 2x4 aders, hiermee gaat alleen wel je snelheid omlaag naar 100mbit.
[Afbeelding]
100 Mbit is in principe voor dagelijks gebruik toch meer als voldoende, of niet? Ik doe niet meer als mijn kastje en de ps4 aansluiten. Als ik een 150 Mbit abonnement afneem, kan ik blij zijn als ik er al 100 bij het modem binnenkrijg toch?

Denk je dat die 90° bochten geen problemen gaan geven? Ik heb toen geprobeerd om 2x cat. 6 naast elkaar de buis in te drukken, maar die gingen al amper naast elkaar de buis in, vraag me af hoe jullie dat dan doen? En hoe bevestigen jullie deze dan aan de kabels? Met een 2,5 mm² kan ik netjes een gestript stuk aan het oog hangen, maar die utp kabels ogen zo fragiel als je ze stript.

Zo'n switch liever niet, wil alles zo goed mogelijk weggewerkt hebben. Of bestaan deze ook als inbouw? Of eentje die zo klein is dat die in de inbouwdoos past?

[ Voor 6% gewijzigd door Krijnemans op 17-12-2018 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:27

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap het verhaal niet helemaal maar als er al een utp kabel ligt zou ik gewoon een switch gebruiken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat splitsen is gewoon rommelen. Zet gewoon een switch neer dan hou je 1gbit die je deelt over de 2 apparaten. Switch kost bijna niets en dit is de netste en snelste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:48
Gewoon een switch nemen, klein kastje

https://www.coolblue.nl/p...12rQmeEAQYAiABEgI4qvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:00
Precies, neem een switch. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Netgear Prosafe GS105.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
[...]

Je hoeft ze niet zelf te strippen. Bij het in de doos zetten worden de kabels "doorgesneden", net zoals bij een RJ45 stekker erop knijpen.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1084796-3/cat6-wandcontactdoos-inbouw-en-opbouw-uitgang-2x-rj45-female.jpg

Als je met moeite 2 kabels in 1 buis krijgt zou ik aan trekken niet gaan beginnen. Bij bochten ga je dan tekort komen waarschijnlijk. Koop een klein switchje van een paar poortjes en leg deze uit het zicht zou ik zeggen..

[ Voor 8% gewijzigd door Montaner op 17-12-2018 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
[...]

Cat6 is behoorlijk dik en stug idd. Misschien kun je het beter met Cat5/Cat5e proberen, dat zal een stuk makkelijker gaan.

Eerst een Cat6 kabel trekken om vervolgens de aderparen te splitsen om er op een onconforme manier 2x 100Mbit overheen te doen, is natuurlijk een beetje van de zotte. Hoewel het wel een oplossing kan zijn.

De "normale" oplossing zou echter zijn om gewoon een switch te gebruiken. Ofwel twee kabels door die buis trekken naar een switch elders.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Kan, de snelheid is van belang in je netwerk als je de ps4 of dat kastje als mediaspeler wil gebruiken en content vanaf een netwerk schijf afspeelt.

Switch is de beste oplossing, zijn ook behoorlijk klein te krijgen.

Wat betreft het trekken met een trekveer.
Alleen de mantel van de utp kabel afhalen en dan 4 aders links door het oog invoeren en 4 rechts daarna terugbrengen naar beneden en twisten. De 2e utp kabel verbind je dan iets lager aan de eerste kabel. Desnoods ietsjes Dreft gebruiken zodat het makkelijker trekt.

https://www.klusidee.nl/F...ekveer-binden-t37554.html

En geloof me, zolang je de kabels juist vastmaakt moet je behoorlijk trekken wil je de kabels lostrekken. (let wel op hoeveel kracht je zet omdat je de kabels wel kan beschadigen uiteraard :)
Verder worden er nogmaal geen haakse bochten gebruikt, pvc buis wordt gebogen zodat er altijd een radius is waar je kabel prima langs kan. Het enige wat nog wel eens moeilijk is is een losgeschoten koppelstukje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:57
Ik heb dit ook een keer gedaan.

Mijn oplossing was om er gewoon 2 UTPsplitters voor te kopen. Dit "maakt" dan 2 netwerkaansluitingen met als beperking dat het ipv 1 maal gigabit 2 maal een 100 Mb lijn wordt.

Werkte in mijn geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Noppesnada schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:06:
Ik heb dit ook een keer gedaan.

Mijn oplossing was om er gewoon 2 UTPsplitters voor te kopen. Dit "maakt" dan 2 netwerkaansluitingen met als beperking dat het ipv 1 maal gigabit 2 maal een 100 Mb lijn wordt.

Werkte in mijn geval prima.
Zie echt geen enkele reden om dit te doen, dit soort splitters zijn bijna net zo duur als een switch

pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch v6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga toch voor een switch.

Als ik de tv hang en deze erachter hang, zal ik hem als het goed is toch niet zien (zonder als een gekke henkie achter de tv te loeren).. Wat niemand ooit doet. Mocht ik me er ooit aan gaan storen, kan ik altijd nog proberen om de kabel te splitten naar 2x 4-aderig of de kabel vervangen door 2x cat5/5e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
Sethro schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:14:
[...]

Zie echt geen enkele reden om dit te doen, dit soort splitters zijn bijna net zo duur als een switch

pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch v6.0
Die splitters zijn een prima oplossing als je 2 GESCHEIDEN netwerken wilt hebben.

In mijn geval wilde ik de horizon box op de slaapkamer op de box in de huiskamer aansluiten omdat alle andere aansluitmogelijkheden (coax/wifi) storing gaven.

Die boxen willen GEEN andere apparaten op de lijn hebben en hebben dus een dedicated UTP nodig.

Maar inderdaad. als het TS alleen te doen is om extra poorten te hebben op een andere locatie is een switch de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Noppesnada schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:30:
[...]

Die splitters zijn een prima oplossing als je 2 GESCHEIDEN netwerken wilt hebben.

In mijn geval wilde ik de horizon box op de slaapkamer op de box in de huiskamer aansluiten omdat alle andere aansluitmogelijkheden (coax/wifi) storing gaven.

Die boxen willen GEEN andere apparaten op de lijn hebben en hebben dus een dedicated UTP nodig.

Maar inderdaad. als het TS alleen te doen is om extra poorten te hebben op een andere locatie is een switch de beste oplossing.
Het gaat mij erom zodat ik vanuit een poort straks minimaal kan inprikken op het kastje en de ps4. Als ik ook nog op de tv direct kan inprikken is dat mooi meegenomen. Lijkt mij dat ik dus niet met dergelijke problemen te maken heb..

Bij ziggo gaat tv-verbinding nog via coax, dus inderdaad het voorgestelde artikel: https://www.coolblue.nl/p....html#product-information lijkt mij voldoende voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Krijnemans op 17-12-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
timkrijntjes schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:43:
[...]

Het gaat mij erom zodat ik vanuit een poort straks minimaal kan inprikken op het kastje en de ps4. Als ik ook nog op de tv direct kan inprikken is dat mooi meegenomen. Lijkt mij dat ik dus niet met dergelijke problemen te maken heb..

Bij ziggo gaat tv-verbinding nog via coax, dus inderdaad het voorgestelde artikel: https://www.coolblue.nl/p....html#product-information lijkt mij voldoende voor mij.
Is voor jouw toepassing inderdaad een prima oplossing !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Dit is meer op zijn plek bij de netwerken. :)

WVB >> NT

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Ik weet niet hoe je WiFi verbinding momenteel in de woonkamer is, maar mocht die ook niet denderend zijn zou je twee vliegen in een klap kunnen slaan.

De Unifi AC In-Wall, heeft onderaan twee aansluitingen zitten en past over een bestaande muurdoos heen. Apparaat wordt dmv PoE gevoed en heeft twee switch ports aan de onderkant beschikbaar. Daarnaast zend deze dus gewoon een WiFi netwerk uit.

https://inwall.ubnt.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Axewi schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:02:
[...]

De 2e utp kabel verbind je dan iets lager aan de eerste kabel. Desnoods ietsjes Dreft gebruiken zodat het makkelijker trekt.
Nooit dreft pakken om UTP kabels te trekken. Is niet goed voor de kabel. Kunt dan beter https://netwerkproducten....van-kabels-p-4359056.html gebruiken.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
duifi schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:03:
Ik weet niet hoe je WiFi verbinding momenteel in de woonkamer is, maar mocht die ook niet denderend zijn zou je twee vliegen in een klap kunnen slaan.

De Unifi AC In-Wall, heeft onderaan twee aansluitingen zitten en past over een bestaande muurdoos heen. Apparaat wordt dmv PoE gevoed en heeft twee switch ports aan de onderkant beschikbaar. Daarnaast zend deze dus gewoon een WiFi netwerk uit.

https://inwall.ubnt.com/
Wat dat betreft ben ik een leek. Kun je misschien toelichten hoe de internetkabel zijn stroomaanvoer dan krijgt? Want in principe steek in de kabel in mijn modem en loopt dan direct naar mijn switch/unifi. Krijgt hij deze voeding vanuit het modem? Heeft dit invloed op mijn modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Noppesnada schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:30:
[...]

Daar heb je nog altijd betere opties voor dan met kabels prutsen, bijvoorbeeld VLANs ;)
Kan je 4096 gescheiden netwerken over dat ene kabeltje doen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
timkrijntjes schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:23:

Wat dat betreft ben ik een leek. Kun je misschien toelichten hoe de internetkabel zijn stroomaanvoer dan krijgt? Want in principe steek in de kabel in mijn modem en loopt dan direct naar mijn switch/unifi. Krijgt hij deze voeding vanuit het modem? Heeft dit invloed op mijn modem?
Er wordt een POE adapter meegeleverd, dat staat voor Power Over Ethernet. Je steekt daar dus je internet kabel in en aan de andere kant komt er internet + power uit en dat gaat dan naar het access point. Alle apparaten aan de voorkant van de POE adapter merken daar niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
rens-br schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:43:
[...]

Er wordt een POE adapter meegeleverd, dat staat voor Power Over Ethernet. Je steekt daar dus je internet kabel in en aan de andere kant komt er internet + power uit en dat gaat dan naar het access point. Alle apparaten aan de voorkant van de POE adapter merken daar niks van.
Nu begrijp ik het denk ik. Je steekt een kabel tussen modem en adapter. En van adapter naar het punt waar ik heen wil (in mijn geval achter de tv). Toch?

Unifi In-wall lijkt me handig, maar onhandig met inbouwen, omdat ik een een serie van 5 contactdozen naast elkaar heb. Eens bekijken of ik dat wel nodig ga vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

timkrijntjes schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:57:

Nu begrijp ik het denk ik. Je steekt een kabel tussen modem en adapter. En van adapter naar het punt waar ik heen wil (in mijn geval achter de tv). Toch?
Jep. Een afbeelding ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://prd-www-cdn.ubnt.com/media/images/product-features/poeadapters-feature-device-protection-small2x.jpg
Unifi In-wall lijkt me handig, maar onhandig met inbouwen, omdat ik een een serie van 5 contactdozen naast elkaar heb. Eens bekijken of ik dat wel nodig ga vinden..
Let dan wel op dat het niet meteen past en je dus moet gaan boren en je zal dan ook een nieuw frame nodig hebben. Ik heb ook drie van de In-Walls hangen: rens-br in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
rens-br schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:00:
[...]

Jep. Een afbeelding ter verduidelijking:

[Afbeelding]

[...]

Let dan wel op dat het niet meteen past en je dus moet gaan boren en je zal dan ook een nieuw frame nodig hebben. Ik heb ook drie van de In-Walls hangen: rens-br in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2".
Ik zie inderdaad op de foto dat het helaas niet in de bestaande contactdoos past. Is het niet mogelijk om de lijst van de stopcontacten rechts af te snijden, net naast het stopcontact. Of past hij er dan nog steeds niet langs.. in de bestaande doos?

Zoals dit: https://imgur.com/3ae7d8v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

timkrijntjes schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:14:
Ik zie inderdaad op de foto dat het helaas niet in de bestaande contactdoos past. Is het niet mogelijk om de lijst van de stopcontacten rechts af te snijden, net naast het stopcontact. Of past hij er dan nog steeds niet langs.. in de bestaande doos?

Zoals dit: https://imgur.com/3ae7d8v
Dat heb ik niet geprobeerd, maar dat moet in principe wel gewoon passen. :)
Pagina: 1