[Terminfo] Bash doet vaag

Pagina: 1
Acties:

• Counter-Strike
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Hai, hai, Tweakers :)

Ik ben de laatste tijd bezig met Solaris 8 Intel.
Het bevalt me allemaal goed, op 1 toch wel redelijk irritant probleem na dan.

Het toetsenbord doet het goed, behalve het '6 groepen stukje' (de INSERT, HOME, PAGE Up, PAGE Down, END en DELETE knop).

Delete toets is waarschijnlijk wel bekend bij de meeste hier; hij functioneert als tweede BACKSPACE toets. Wat overigens in de meeste unix-en standaard het geval is :) Vind ik nogal irri, geef mij maar lekker de normale functie aan dat ding.

Eerst dacht ik, ow, geen probleem, ik ga ff kloten met de .inputrc filetjes van bash. Dat was ook gelukt, maar in de andere apps (andere shells, pico, etc) werken die aanpasseningen natuurlijk niet.

Na ff te hebben gezocht bleek dat solaris 8 (gelukkig ;)) gebruikt maakt van terminfo i.p.v. het (oudere) termcap.

Het eerste wat ik wilde goed zetten waren de HOME en END toetsen, die gebruik ik namelijk nogal veel. Afijn, ik manuals, nieuwsgroepen, mailinglist doorzoeken, en wat gaan pielen met m'n eigen termpje (csterm) waarvoor ik de standaard in solaris gebruikte term nam (sun-color: infocmp >> csterm) :)

In die term waren geen 'kend=' en 'khome=' entry's te vinden (dit vond ik nogal raar, maar later bleek dat dat in de meeste unix-es gebruikelijk was) goed, ik dus kijken wat voor ESC codes er achter mijn END en Home toets zitten:
code:
1
2
HOME: ^[[214z
END:  ^[[220z

In de de term voeg je dan dus toe:
code:
1
khome=\E[214z, kend=\E[220z,

vervolgens een 'tic -c csterm' (geen errors) en een 'tic csterm' gevolgd door een 'export TERM=csterm' ik een regeltje typen en vervolgens op HOME: het werkt :)
Ik blij, en druk weer op END: dat werkt niet, hij print dan '0z' op het scherm.

Het vage is dat hij het in de editor pico perfect doet :?

Ik heb al veel dingen geprobeerd, bv het niet installeren van X (wat zoals ik ergens had gelezen nog wel eens roet in het eten wil gooien), andere term nemen als de standaard (bv: vt100 of sun), niks helpt, iedere keer werken de HOME en END toets perfect in pico, maar bash laat het afweten, daar werkt alleen de HOME en op end geeft hij '0z'.

Ik ben hier nu al een dag of 3 mee aan het stoeien, en nergens op het internet kan ik hier iets over vinden. (iemand zou dit toch al eerder opgelost moeten hebben :?)

Aan de rest v/d knoppen ben ik btw nog niet toegekomen, dus daar kan ik nog niks over zeggen.

PS: Nee, ik ben niet vergeten om mijn .inputrc file te verwijderen :)

Ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen, ik word er een beetje radeloos van :z

Tot slot nog ff mijn 'csterm'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
csterm|Sun Workstation console with color text support,
    am, km, msgr,
    colors#8, cols#80, lines#34, ncv#3, pairs#64,
    bel=^G, bold=\E[1m, clear=\f, cr=\r, cub1=\b, cud1=\n,
    cuf1=\E[C, cup=\E[%i%p1%d;%p2%dH, cuu1=\E[A,
    dch=\E[%p1%dP, dl=\E[%p1%dM, dl1=\E[M,
    ed=\E[J, el=\E[K, home=\E[H, ht=\t, ich=\E[%p1%d@,
    ich1=\E[@, il=\E[%p1%dL, il1=\E[L, ind=\n, kcub1=\E[D,
    kcud1=\E[B, kcuf1=\E[C, kcuu1=\E[A,
    khome=\E[214z, kend=\E[220z, kf1=\E[224z, kf2=\E[225z, kf3=\E[226z,
    kf4=\E[227z, kf5=\E[228z, kf6=\E[229z, kf7=\E[230z,
    kf8=\E[231z, kf9=\E[232z, op=\E[0m,
    rev=\E[7m, rmso=\E[m, rmul=\E[m, rs2=\E[s,
    setab=\E[4%p1%dm, setaf=\E[3%p1%dm,
    setb=\E[4%?%p1%{1}%=%t4%e%p1%{3}%=%t6%e%p1%{4}%=%t1%e%p1%{6}%=%t3%e%p1%d%;m,
    setf=\E[3%?%p1%{1}%=%t4%e%p1%{3}%=%t6%e%p1%{4}%=%t1%e%p1%{6}%=%t3%e%p1%d%;m,
    sgr=\E[0%?%p6%t;1%;%?%p2%t;4%;%?%p1%p3%|%t;7%;m,
    sgr0=\E[m, smso=\E[7m, smul=\E[4m,

Groeten, Counter-Strike

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

• Counter-Strike
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Niemand die ook maar enig idee heeft :? :'(

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:48

Arjan A

Cenosillicafoob

Probeer eens een 'echte' nieuwsgroep op usenet.
(no offense GoT)

Ik kan me zeer goe din leven in je probleem, maa rik denk dat je in dit geval op usenet sneller antwoord hebt.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Kijk eens of je een stukje verder kunt debuggen met tput. Daarmee kun je de sequences die je in terminfo specifieert "los" naar de terminal zenden.