Van snelladen tot slim laden: goochelen met eenheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 84hannes
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 15:01
Er geldt namelijk een limiet van het maximale laadvermogen, uitgedrukt in C. 2C wil bijvoorbeeld zeggen dat de laadsnelheid maximaal tweemaal de capaciteit mag zijn
@Yero Laadsnelheid tweemaal de capaciteit? Hoe wil je dat met eenheden doen? Even een rekenvoorbeeldje...

2C wil bijvoorbeeld zeggen dat de laadsnelheid maximaal tweemaal de capaciteit mag zijn, dus 8 000W bij een 144 000 000J-accu.

Volgens mij heb ik iets verkeerd gedaan. Natuurlijk lijkt dit te kloppen als je accucapaciteit uit gaat drukken in kWh en laadsnelheid in kWh/h, maar dat zijn willekeurige eenheden: net zo goed rekenen we accucapaciteit in calorie, en laadsnelheid in paardekracht. W is nog een afgeleide SI-eenheid (J/s of kg⋅m2⋅s−2), maar de SI-eenheid voor energie is echt niet kWh. Het lijkt me tweakers-waardig om deze truc met eenheden aan de populaire pers over te laten. Liever had ik gelezen:
2C wil bijvoorbeeld zeggen dat de laadsnelheid in kW maximaal tweemaal de capaciteit in kWh mag zijn, dus 80kW bij een 40kWh-accu
dan hadden we zelf kunnen raden dat de eenheid van C blijkbaar h-1 is.

[ Voor 0% gewijzigd door 84hannes op 17-12-2018 10:41 . Reden: onduidelijk/foutief voorstel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Goed punt. Aangepast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
laadsnelheid in uur
Ik ben helaas nog niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is je eigen voorstel hè ;)

Maar je bedoelde laadsnelheid in W zeker?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Ja, klopt, dat deed ik helemaal verkeerd, ik bedoelde laadsnelheid in kWh/h, ofwel kW, maar je zou deze tekst ook met "laattijd in uren" kunnen herschrijven. @Yero , zou je daar nog eens naar kunnen kijken? Ik zal het aanpassen in mijn oorspronkelijke post zodat het lijkt alsof ik geen fouten maak. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door 84hannes op 17-12-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
LOL! Opnieuw aangepast.
Pagina: 1