Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

beginnen met zelf luidsprekers bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.850 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk al een tijdje op dit forum en ik denk erover om zelf luidsprekers te gaan bouwen.
Om te beginnen heb ik in de bibliotheek een boek daarover geleend, nl. :
'Het luidspreker bouwboek, met de betere boxen'
vertaling van Lautsprecher-Baubuch:Boxen und Kombinationen für HiFi-Amateure und Musik freunde
Dit boek komt uit 1989.
Hier staan o.a. allerlei ontwerpen in van luidsprekers en hun wisselfilters.
Nu heb ik een paar vraagjes:

1 Is dit boek (hopeloos) verouderd?
2 Zijn de nieuwere versies beter (ik zag op de site van Elektuur een veel nieuwer boek, is kopen de moeite waard?)
3 Hoe weet ik welke luidsprekers voor mij geschikt zijn? (ik luister, punk, Offspring, Limp Bizkit, 3 Doors Down, enz.)
4 Hoe duur is het om dit soort luidsprekers te maken?
5 Nog andere tips?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

[topic=124859]

Dit is wel een leuk topic.. Beetje dezelfde strekking als de jouwe (volgens mij) iets van 60 reply's

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Op zondag 22 juli 2001 14:06 schreef JvS het volgende:
[topic=124859]

Dit is wel een leuk topic.. Beetje dezelfde strekking als de jouwe (volgens mij) iets van 60 reply's
Hey ik sta er ook nog tussen :9 . Leuk zeg...

/offtopic hehe

Verwijderd

Topicstarter
dat is wel een handig topic, maar hoe weet ik nou welk ontwerp ik moet kiezen?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 22 juli 2001 14:16 schreef Booman het volgende:
dat is wel een handig topic, maar hoe weet ik nou welk ontwerp ik moet kiezen?
Dan kan je toch echt het beste zelf gaan luisteren bij speakerland oid. Ook kan je eens gaan kijken op die speaker zelfbouw sites, en [search=zelfbouwspeakers] ofzo :).

Een ontwerp maak je aan de hand van wat je mooi vindt, en meestal gebruik je een "standaard" ontwerp (een kit).

Zelf speakers ontwerpen is meer iets voor de echte zelfbouw die-hards... :)

[search=zelfbouw] is nog iets algemener. en ga ook hier maar eens rondsnorren. Daar heb je ook nog een heel rijtje links.

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 14:36

Zydell

* * * * *

Ik ken iemand die Elektrostatische boxen gemaakt heeft, is ook wel vet.
Misschien moet je daar es naar gaan zoeken (moet je wel een flinke versterker hebben)

Verwijderd

Topicstarter
en tips wat betreft de literatuur?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:49
Voor tips over literatuur:
Lees mijn relpy in dit topic even:
[topic=166269]

Daarin heb ik uitgelegd wat ik goede boeken vind en waarom. Het boek wat jij hebt, heb ik ook weleens gelezen. Het boek is naar mijn mening erg verouderd. Er staan alleen ontwerpen, weinig theorie en alle onderdelen die gebruikt worden zijn al lang niet meer leverbaar. Als je zelf boxen wilt bouwen en niet ontwerpen, raad ik je om eens bij de drie bekende speakerzaken in Nl te gaan kijken:
www.remo.nl
www.speakerland.nl
www.speaker-en-co.nl

Laat maar weten of je nog vragen hebt over die boeken die ik heb genoemd

Edit: Ik heb het nu even over de reply die ik op maandag 25 juni 2001 14:18 heb gedaan. De rest is natuurlijk ook heel erg interessant 8-), maar deze gaat specifiek over literatuur.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al je replies zitten lezen, vooral die over literatuur, hier kom ik verder mee, thx

ik dacht er over om eerst van te voren ontworpen speakers te bouwen met een budget van zo'n 2000 gulden, daarbij wil ik dan ook nog een versterker van ongeveer 2000 gulden kopen.
Dan heb ik iets om naar te luisteren en als ik het leuk vind wil ik wel verder gaan in speakers bouwen en dan zelf ook ontwerpen. Lijkt me een leuke hobby :)

Ik woon in Delft, waar kan ik het beste heen voor advies en zelfbouwpakketten?

• Raymond
Ikzelf ga graag naar oss, ke Ruud ondertussen een beetje. Maar al die speakerzaken zijn gewoon erg plezierige zaken. Ik denk dat je het beste terecht kan bij speaker-en-co in rotterdam. Lijkt me het dichtst bij voor je.

En idd: Speakerbouwen is een erg leuke, dure en tijdverslindende hobby :)

(Er is voor 700 piek aan speakers naar me onderweg uit amerika. En ik moet nog zeker 1000 piek uitgeven om het project af te krijgen waar ik nu aan werk. Dus dat gaat nog wel ff duren. :Y) )

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik één dezer dagen naar Speaker&Co in Rotterdam en ik zal in Rotterdam ook kijken naar die boeken, bedankt voor je hulp

• Raymond
Die boeken die ik genoemd heb zijn eigenlijk voor het zelf ontwerpen van speakers. Wanneer je een bestaand ontwerp wilt gaan nabouwen, hoef je die niet te kopen. Het is uiteraard wel leuk om iets van de achtergrond te weten (dan is dat boek van ray alden het leukst), maar da's niet noodzakelijk om iets van speakerdesign af te weten. Je kan dan mischien wel beter een boek over houtbewerking lezen. Over over het werken met een bovenfrees. Wanneer je een bestaand ontwerp nabouwt, gaat het dus vooral om je "houtbewerkingskillz" :)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik m'n vader voor >:)
De achtergrondinformatie vind ik interessant en ik wil wel het hoe en waarom van luidsprekers/boxen weten, en als het eerste project af is wil ik ze zelf gaan ontwerpen.

• Raymond
en als het eerste project af is wil ik ze zelf gaan ontwerpen.
Was ook mijn plan eerst. Maar het ging als volgt:
Hé, dit is een mooie kit (aria 5, raven tweeter en twee focal 5k4211)
hmm, zitniezoveel bas in.
mischien die twee focals maar vervangen door grotere.
*komt bij speakerland*
"Die focals die je hebt uitgezocht, zijn wel leuk, maar scanspeak is echt veel fijner."
owkee, dan doen we dat.

Dus nu ben ik dus bezig om een spaker te bouwen op basis van 2 scanspeak 18w/8546 en een raven r1.0 ribbon tweeter. Heb zelf kast ontworpen en ook het filter. Maar het geld is op, ik moet eerst weer een tijdje sparen. De kasten zijn ondertussen al wel af. Ik heb al twee van die woofers (moet er dus nog 2 bij halen), ik heb het filter al ontworpen en heb een hoop filteronderdelen gekocht. Wanneer ik die laatste twee woofers ook heb gekocht luister ik eerst een tijdje naar die speaker met tijdelijke filters en als dat bevalt koop ik het in de beste kwaliteit (ook weer 300 piek per filter)

Dus van mijn plan om eerst een kit te bouwen en dan pas zelf luidsprekers te gaan ontwerpen is weinig terecht gekomen. Ben meteen in het diepe gesprongen :)

Edit: Verhaaltje iets begrijpelijker gemaakt

Verwijderd

Topicstarter
dan zal ik maar zwembandjes om doen :)

kan je die focals zomaar vervangen door anderen? In dat boek waarin ik nu bezig ben staat dat je niet zomaar speakers moet gaan veranderen omdat elke speaker een andere kast nodig heeft en dat ze niet 'goed' klinken in de verkeerde kast.

edit: oeps, ik zit niet op te letten, je bouwt al een nieuwe kast |:(

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 22 juli 2001 15:22 schreef Booman het volgende:
dan zal ik maar zwembandjes om doen :)

kan je die focals zomaar vervangen door anderen? In dat boek waarin ik nu bezig ben staat dat je niet zomaar speakers moet gaan veranderen omdat elke speaker een andere kast nodig heeft en dat ze niet 'goed' klinken in de verkeerde kast.
Je hebt "vervangen door een ander type in dezelfde speaker" en "vervangen in je plannen". En dan daarna hoogstwaarschijnlijk het ontwerp aanpassen. ;)

Pagina: 1