Vervangen van een subwoofer in een homecinema set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmir
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-05 17:29
Zoals vele tweakers ben ik de wizkid voor ouders op alles wat met pc’s, telefoons, beeld en geluid te maken heeft. Op het laatste ligt helaas mijn kennis niet, vandaar dit topic.

Mijn vraag
Mijn ouders hebben momenteel een Home Cinema set van Samsung. Van deze set is helaas de subwoofer overleden en willen ze hier vervanging voor. Ik ben hier dus naar op zoek.

Relevante software en hardware die ik gebruik
TV (link), deze wordt gebruikt voor TV kijken via de Ziggo ontvanger (geluid via de sub is dan niet nodig) en voor het bekijken van DVD’s.
Ziggo (Humax) ontvanger
Home Cinema Set (link), deze wordt gebruikt voor FM, afspelen van CD’s en DVD’s.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mij lijkt het een goed idee om dit langzaam aan te gaan upgraden naar een betere set om de volgende redenen:
- Een betere geluidsweergave, de huidige set heeft nooit kunnen overtuigen;
- De huidige set is maar 2,5 jaar meegegaan. Een kwaliteitsimpuls is dus welkom.

Om de investering voor een betere set gelijdelijk te verspreiden ben ik dus op zoek naar enkel een nieuwe subwoofer. Maar wil ik wel dat in de toekomst compatibel is met een nieuwe Blue Ray speler.

Ik heb hiervoor een Jamo SUB 210 gevonden, alleen zag ik dat deze via Tulp stekkers aangesloten moet worden en dat dit een actieve sub is en de Home Cinema set van een passieve sub uitgaat. Dit zal dus geen match gaan worden.

Toch vraag ik mij af of ik elke willekeurige passieve subwoofer hierop kan aansluiten, of er zomaar verloopjes van kabels gebruikt kunnen worden (mits ze bestaan), of dat de huidige set alleen overweg kan met de eigen geleverde subwoofer.

Kortom: ik zit met mijn handen in het haar en heb advies nodig.

Eventuele andere alternatieven zijn ook prima mits ik te veel vraag van de huidige setup. Een belangrijk gegeven is dat mijn ouders veel moeite hebben met het wisselen van kanalen en ik ze dus niet aan een extra ‘kastje’ wil hebben in de vorm van een versterker.

Beste antwoord (via Farmir op 18-12-2018 08:50)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Ik denk eerlijk gezegd dat je beter op zoek kunt naar eenzelfde (of soortgelijk) setje waarvan een ander onderdeel stuk is, en daar de sub van gebruiken. Of de sub proberen te repareren.

Een nieuwe sub kopen, is met deze set (nog even los van dat het economisch niet te verantwoorden is) eigenlijk geen optie. Wat Jag zegt kan technisch wel, maar in de praktijk zie je vaak dat bij dergelijke 2.1 setjes de satellites een veel te klein bereik hebben, en ter compensatie de sub gebruikt wordt om ook een deel van de lagere mid-tonen te produceren. Dat is gelijk waarom het geluid vaak zo beroerd klinkt. Als je een échte sub zou aansluiten die ook echt alleen de echt lage tonen kan weergeven, ga je gewoon een heel stuk van het geluidsspectrum missen.

Ga je upgraden naar een surround-receiver, dan zou ik aanraden om te beginnen met gewoon 2 goeie stereo speakers eraan. Een simpele maar goeie 2-weg speaker kan ruim voldoende laag (en hoog) weergeven, en zo zal je direct véél beter geluid hebben dan je nu hebt. Een sub (en evt. surround speakers) kun je dan altijd nog toevoegen als je wilt, maar zijn niet de eerste prioriteit. Ook als je dit pad gaat belopen zou het dus niet handig zijn om nu al een nieuwe sub te kopen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:15

Jag

Je kan een actieve sub kopen met high level ingang. Dat hebben bijna alle actieve subs. Dit als tussenoplossing naar stap voor stap een betere set. Volgende stap kan dan een receiver zijn en stapsgewijs speakers vervangen. Eerst front en center en als laatst de surrounds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 10:54
Weet je zeker dat die subwoofer stuk is en niet de versterker/receiver/dvd alles in één ding van Samsung? Oftewel sluit even een andere speaker aan op die poort om te checken of dit werkt. Zo'n passieve speaker zou niet zomaar stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmir
NL_Scratch schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:12:
Weet je zeker dat die subwoofer stuk is en niet de versterker/receiver/dvd alles in één ding van Samsung? Oftewel sluit even een andere speaker aan op die poort om te checken of dit werkt. Zo'n passieve speaker zou niet zomaar stuk gaan.
Goed idee! Kan ik zomaar één van de speakers van de Home Cinema set op de uitgang voor de Subwoofer aansluiten? Of zal ik daar een andere subwoofer voor moeten gebruiken?
Jag schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:12:
Je kan een actieve sub kopen met high level ingang. Dat hebben bijna alle actieve subs. Dit als tussenoplossing naar stap voor stap een betere set. Volgende stap kan dan een receiver zijn en stapsgewijs speakers vervangen. Eerst front en center en als laatst de surrounds.
Dank, als ik zeker weet dat de subwoofer stuk is en niet de uitgang/kabel, dan gaat dit de vervolg stap worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Mocht de sub defect zijn, dan is mijn advies om bij een kringloop of op marktplaats een andere passieve sub te kopen. Er is vast een soortgelijke set te vinden met een defect dvd loopwerk.
Aan het setje is mijns inziens niets te upgraden.

http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Een ander merk passieve sub moet geen problemen opleveren mits de weerstand (ohms) maar gelijk is aan de oude.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Ik denk eerlijk gezegd dat je beter op zoek kunt naar eenzelfde (of soortgelijk) setje waarvan een ander onderdeel stuk is, en daar de sub van gebruiken. Of de sub proberen te repareren.

Een nieuwe sub kopen, is met deze set (nog even los van dat het economisch niet te verantwoorden is) eigenlijk geen optie. Wat Jag zegt kan technisch wel, maar in de praktijk zie je vaak dat bij dergelijke 2.1 setjes de satellites een veel te klein bereik hebben, en ter compensatie de sub gebruikt wordt om ook een deel van de lagere mid-tonen te produceren. Dat is gelijk waarom het geluid vaak zo beroerd klinkt. Als je een échte sub zou aansluiten die ook echt alleen de echt lage tonen kan weergeven, ga je gewoon een heel stuk van het geluidsspectrum missen.

Ga je upgraden naar een surround-receiver, dan zou ik aanraden om te beginnen met gewoon 2 goeie stereo speakers eraan. Een simpele maar goeie 2-weg speaker kan ruim voldoende laag (en hoog) weergeven, en zo zal je direct véél beter geluid hebben dan je nu hebt. Een sub (en evt. surround speakers) kun je dan altijd nog toevoegen als je wilt, maar zijn niet de eerste prioriteit. Ook als je dit pad gaat belopen zou het dus niet handig zijn om nu al een nieuwe sub te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:53

FeaR

In GoT we trust

mcDavid schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:40:
Als je een échte sub zou aansluiten die ook echt alleen de echt lage tonen kan weergeven, ga je gewoon een heel stuk van het geluidsspectrum missen.
Een beetje subwoofer kan doorlopen tot 200-250 Hz in het "hoog", vanaf daar hebben, zelfs kleine, speakers het al wel overgenomen. Crossover van een all-in-one ligt veelal vanaf 120/150 Hz tot 200/250 Hz. Het vervangen van de subwoofer an sich zal op werking het probleem niet zijn. De kosten die je maakt om een dergelijke set in leven te houden zijn mijns inziens al snel te veel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Farmir
Update:

Na overleg met mijn ouders de keuzes doorgesproken en hebben ze een toekomstbestendige keuze gemaakt.
Het is uiteindelijk deze set van Harman Kardon geworden
pricewatch: Harman Kardon BDS 335

[ Voor 21% gewijzigd door Farmir op 27-12-2018 21:02 ]

Pagina: 1