Uponor RTM vs MLC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:35
Ik ben in de verbouwing op het punt aangekomen dat ik keuzes moet gaan maken in het installatiewerk van sanitair water/cv. Mijn eerste gedachte gaat uit naar het aanschaffen van een 18volt Uponor perstang. Ik heb vaker de MLC koppelingen gebruikt en ze bevallen mij prima, ze zijn goed te verwerken en omdat ze niet van kunststof gemaakt zijn komen ze erg degelijk over.

Nu wist de medewerker van de Bouwmaat mij te vertellen dat de Uponor RTM net zo betrouwbaar zijn als de MLC koppelingen, maar -doordat je geen gereedschap nodig hebt- ze nog eenvoudiger te verwerken zijn. De RTM koppelingen komen op mij echter een stuk minder degelijk over.

Hoe zijn jullie meningen hierover en ervaringen hiermee?

NB: Het moeten kopen van een perstang is uiteraard een (klein) nadeel tov de RTM koppelingen, maar voor mij niet een onoverkoombaar probleem.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:13
Ik heb zelf een hand pers tang gekocht voor zowel uponor als andere merken. Kosten 110 euro en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
@jeroenvervuren welke tang heb je? Ik heb begrepen dat je uit moet kijken met verschillende merken, er zit verschil in. Zelf kies ik voor mijn eigen gemoedstoestand (of door mn OCD ;)) voor 1 merk.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 23:02
Ik heb juist mijn woonkamer opnieuw van 35m 20 en 16mm geisoleerde leiding voorzien, met in totaal 16 koppelingen. Allemaal RTM op advies van de warmteservice. Alles in één keer goed en heel gemakkelijk ( makkelijker als met een tang, gewoon doorduwen tot de klik). Oerdegelijk, ik heb zelfs een bocht waar wat druk op de leiding staat zonder enige lekkage. Ik ben dus om naar RTM.
Wel even rondkijken, erg grote prijsverschillen tot wel 50%

[ Voor 99% gewijzigd door zegel op 16-12-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:13
jeroenvervuren schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:28:
Ik heb zelf een hand pers tang gekocht voor zowel uponor als andere merken. Kosten 110 euro en werkt perfect.
https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_1

Deze heb ik gehaald.
Heeft verschillende pers bekken.
Uponor gebruikt de U bek
Andere merken meestal de TH.
Verdiende bij mij zich eigen terug aangezien die klik koppelingen een stuk duurder zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Simply_jeroen op 17-12-2018 05:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:24
En de RTM-koppelingen zijn een stuk dikker waardoor je ze soms minder eenvoudig kan wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:39
Je mag die rtm koppelingen ook wegstoppen in een plafond of wegsmeren in de muur neem ik aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
informeer bij warmteservice of wildkamp of je de tang mag lenen in de avonduren als je de koppelingen bij ze aanschaft. Ik heb al meerdere malen gratis een perstang mogen lenen. Kwestie van alles klaarleggen en dan 's avonds een rondje de koppelingen langs om te persen.

Zelf een tang aanschaffen voor een paar koppelingen vind ik persoonlijk geldverspilling.

vraag dan gelijk of ze een TECEFlex tang hebben :P

[ Voor 8% gewijzigd door Kaasplank op 17-12-2018 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
@Kaasplank met dien verstande dat ik niet slechts "een paar' koppelingen hoef te doen, alles wordt hier nieuw. Van de aansluiting bij ontharder in de kelder, tot de boiler op zolder.

Daarnaast is goed gereedschap redelijk waardevast.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
Hier thuis de leiding naar de vloerverwarming aangesloten op de verdeler met de RTM koppelingen en gaat al een jaar probleem loos.

Pas geleden voor de wc ook gebruikt. Werkt makkelijk, alleen de prijs is een nadeel. Wel even zoeken op internet, veel verschil in prijs en aanbod.

De vloerverwarming is dacht ik een 32 mm rtm puntstuk. De wc gewone maat.

Voor een heel huis is rtm wellicht wat duur, maar het werkt wel snel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
Ik heb een mooie Uponor set uit een faillissement overgenomen. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:24
Ik vind het prettig spul voor de kleine klusjes. Het vernieuwen van de leidingen heb ik met reguliere koppelingen gedaan (8 radiatoren, T-stukken, 2 mengkranen, 5 koud water punten, cv-ketel), dat waren ruim 50 koppelstukken; vaak ook in de muur weggewerkt.
Het huren van een perstang loont op dat moment wel. Voor de twee klusjes die in daarna bedacht heb, heb ik RTM-koppelingen gebruikt. Van de meerprijs van 2 van die koppelingen kan eniet eens de benzine betalen om naar de verhuur van zo'n tang te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Toch even dit topic omhoog kicken :)

Wij gaan binnenkort ook grondig verbouwen en nu kwam ik van Uponor inderdaad de RTM en MLC varianten tegen. Die RTM lijkt me ideaal aangezien je daar geen extra gereedschap voor nodig hebt. Maar voor de verbouwing wil ik ook best die tang aanschaffen.

Zijn er na 2 jaar nog andere ervaringen met dit geheel? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 19:34
Uponor quick & easy. Weliswaar niet heel gangbaar in Nederland, maar het gemak van het aanleggen is kinderlijk eenvoudig.

Heb voor tegen de 500 euro 120 meter aqua pipe en alle koppelingen die ik nodig ben voor een complete woningrenovatie, plus het handgereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 23:28
Heb zelf voor een kleine klus RTM koppelingen gebruikt en was verbaasd hoe goed en makkelijk dat werkt. Een mogelijk nadeel lijkt me dat de koppelingen vrij groot zijn, maar dat was in mijn geval geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:20
Atlas schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:24:

Wij gaan binnenkort ook grondig verbouwen en nu kwam ik van Uponor inderdaad de RTM en MLC varianten tegen. Die RTM lijkt me ideaal aangezien je daar geen extra gereedschap voor nodig hebt. Maar voor de verbouwing wil ik ook best die tang aanschaffen.

Ik zou voor een paar koppelingen die rtm gebruiken, maar een hele verbouwing toch voor pers gaan. Zit en voelt net wat degelijker.

Heb overigens een keer een lekkende rtm koppeling gehad. Pers nog nooit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
10 jaar geleden hebben we ons huidige huis gekocht en de water en CV leidingen vervangen door uponor. Met de RTM variant, zodat ik geen perstang hoefde aan te schaffen.

Expres heb ik een hoekje onder een overkapping opgehangen. Deze hangt buiten het bereik van regen, maar zon schijnt circa de helft van de dag er vol op.
De verbinding is nog steeds goed na deze 10 jaar.

Afgelopen kerst is onze nieuwe badkamer gemaakt en dat hebben we laten doen. De heren gebruikte uponor MLC. Dat ging ook lekker vlot. En lijkt me ook erg fijn als je vaak met leidingen bezig bent.

Twee duidelijke verschillen:
Als de ruimte beperkt is, is zo'n perstang onhandig. Juist het gewoon aan elkaar klikken van de RTM variant is erg fijn in een krappe kruipruimte bijvoorbeeld.

Twee jaar voor de badkamer had ik al wat leidingen voor de badkamer aangelegd door een muur. Ook.had ik twee hoekjes RTM aangebracht, maar de leiding nog niet aangesloten. Dat gaat dus blijkbaar niet lekker. De leiding lekte precies op dat punt. Gelukkig was er voldoende ruimte om hoekje af te knippen en er een MLC koppeling te persen.
Alle overige koppelingen lekken niet.

Kortom, ben je van plan veel leidingen te doen, koop een perstang. En voor de krappe ruimtes, pak een RTM koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xristiaan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-06 17:28
Wat je ook kunt overwegen, als je niet al Uponor gekocht hebt is in Duitsland Pipetec te bestellen dit is aanzienlijk goedkoper. Bijv. een 16 mm koppelstukken voor 1.98€ in plaats van 10€ bij Uponor en buis voor 90cent per meter.

Ze hebben zowel pers- als steekverbindingen. Ik voor mijn eigen huis bij Heizungdiscount24.de Pipetec besteld (een ander merk waar ik goede ervaring mee heb is Zewotherm). Voor waterleiding letten op de vermelding DVGW, dan is het geschikt voor drinkwater.

Ik heb zelf alles in Duitsland besteld en dat scheelt op een heel huis echt een behoorlijk bedrag, in ieder geval als particulier, geen idee waarom dit in Nederland zo duur moet zijn.

Succes er mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Xristiaan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:21:....

Ze hebben zowel pers- als steekverbindingen. Ik voor mijn eigen huis bij Heizungdiscount24.de Pipetec besteld (een ander merk waar ik goede ervaring mee heb is Zewotherm). .....
De site Heizungdiscount24.de bestaat niet.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 15:00

BrZ

mrbullet schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:44:
[...]

De site Heizungdiscount24.de bestaat niet.
heizungsdiscount24.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklusser
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-07-2023
Zelf heb ik enige tijd geleden ook gekeken naar de steek fitting. Echter ben ik tegen een veelgoedkoper alternatief aangelopen van Kekelit. Ook zijn deze fittingen wat smaller.

Zowel de buis als fittingen zijn voordeliger met dezelfde garanties. Het zit er nu een tijdje in en functioneerde prima. Het is ook eenvoudig te verwerken. Het schijnt dat dit ook in veel nieuwbouwprojecten gebruikt wordt vanwege de tijd en kosten.

Ik ben het nog niet bij vee winkels tegen gekomen. Ik heb Het zelf hier gevonden.

*spam*

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 16-07-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:17

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Wat ik me afvraag is of de mlc buis van uponor 100% compatible is met Pipetec klemkoppelingen.
Ik kan bij pipetec geen flauwe 90graden bocht vinden (zie https://www.uponor.com/nl...s-bocht-90o-32-32-1070530) en bij Uponor geen 1 1/2" koppeling om mee aan te sluiten op de twee trilling / leiding dempers van onze Nibe F2120-16 die 1"zijn maar wel 1 1/2"aansluitingen hebben (42mm schroefdraad buiten).

Zo ga je per definitie vreemd qua merk en leen je twee tangen maar heb je wel de beste resultaten.

Iemand?

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

bioscrasher schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:29:
Wat ik me afvraag is of de mlc buis van uponor 100% compatible is met Pipetec klemkoppelingen.
Ik kan bij pipetec geen flauwe 90graden bocht vinden (zie https://www.uponor.com/nl...s-bocht-90o-32-32-1070530) en bij Uponor geen 1 1/2" koppeling om mee aan te sluiten op de twee trilling / leiding dempers van onze Nibe F2120-16 die 1"zijn maar wel 1 1/2"aansluitingen hebben (42mm schroefdraad buiten).

Zo ga je per definitie vreemd qua merk en leen je twee tangen maar heb je wel de beste resultaten.

Iemand?
Bedoel je een schroefbus 1 1/4 x 32 mm?
Die bestaat.
https://www.vakhandeljans...x11-4-binnendraad-1070522

Dat is dan wel Uponor.
Als je nu alles van pipetec hebt zal je een overgang moeten maken.

[ Voor 5% gewijzigd door edsandje op 25-07-2023 17:15 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42
Atlas schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:24:

Ik heb die rtm gebruikt in de wc. Nu ongeveer 6 jaar geleden, erg gemakkelijk en nooit problemen mee gehad.

Ik weet niet wat ik nu zou doen. Ik vond destijds het prijsverschil groot. (2x zo duur)

[ Voor 3% gewijzigd door Maeslant op 25-07-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

edsandje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:12:
[...]

Bedoel je een schroefbus 1 1/4 x 32 mm?
Die bestaat.
https://www.vakhandeljans...x11-4-binnendraad-1070522

Dat is dan wel Uponor.
Als je nu alles van pipetec hebt zal je een overgang moeten maken.
@edsandje ik bedoelde een schroefbus van 1 1/2" die uponor niet heeft.
Ik denk dat ik toch maar ga voor Uponor en wat verloopringen neem.
Uponor zou best wel wat extra items zou kunnen toevoegen maar ook anno 2023 kunnen we gewoon lekker aanmodderen met verloopringen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

bioscrasher schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:43:
[...]

@edsandje ik bedoelde een schroefbus van 1 1/2" die uponor niet heeft.
Ik denk dat ik toch maar ga voor Uponor en wat verloopringen neem.
Uponor zou best wel wat extra items zou kunnen toevoegen maar ook anno 2023 kunnen we gewoon lekker aanmodderen met verloopringen 8)7 .
Die link is een schroefbus.
Of moet je een bocht of knie hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

edsandje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 06:40:
[...]

Die link is een schroefbus.
Of moet je een bocht of knie hebben?
@edsandje correct, het gaat om een flauwe bocht van 90 graden en niet de meestal gangbare haakse bochten, dat hebben de mannen van Uponor wel goed begrepen.
Wat Uponor niet aanbiedt zijn koppelingen groter dan 1 1/4 "en da's onhandig want daarvoor moet je een €32 kostende koppelring kopen bij diverse webshops |:( .

Ik neig nu zwaar naar Pipetec (Duits) die meteen ook kunnen koppelen vanuit 32x3 naar de 1 1/2" buitendraad op de bij de unit meegeleverde trillingsdempers of direct op de aansluitingen van de Nibe zelf - mocht ik tegen alle logica in de dempers niet willen monteren.
Alleen die flauwe bocht van 90 graden hebben zij weer niet en ik wil mbt de garantie alle koppelingen en mlc buis van één en hetzelfde merk nemen.

Ik hoop dat ik over deze heen gekeken heb en ze alsnog vind, dan is de keuze voor Pipetec en een handperstang ipv de Uponor tang die ik bij warmteservice kan huren snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@bioscrasher ik zou een messing knie 5/4 nemen dan.
Een bocht ziet er wel vloeiender uit maar een knie heeft geen vernauwing.
Voor de doorstroming zal het niks uitmaken.

Een handperstang zou ik niet doen, in moeilijke positie is dat lastig en veel kracht nodig.
Voordeel van Uponor dat als je iets te kort komt je het kan halen bij de warmteservice / plieger enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

edsandje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:06:
@bioscrasher ik zou een messing knie 5/4 nemen dan.
Een bocht ziet er wel vloeiender uit maar een knie heeft geen vernauwing.
Voor de doorstroming zal het niks uitmaken.

Een handperstang zou ik niet doen, in moeilijke positie is dat lastig en veel kracht nodig.
Voordeel van Uponor dat als je iets te kort komt je het kan halen bij de warmteservice / plieger enz.
@edsandje dank voor je tip, soms is wat je ziet dus niet wat je krijgt?
Had iemand van Uponor zelf aan de lijn (Nathan) die me niet corrigeerde toen ik - specifiek over het verschil in weerstand tussen een ronde bocht en haakse knie - corrigeerde toe ik veronderstelde dat een knie meer weerstand zou hebben dan een mooie ronde bocht. De doorlaat leek me niet kleiner bij de bocht.

De knie is echter 1"en geen 1 1/4", gebruik je dan twee overgangsstukken 32x3 naar 1 1/4"en ene gewone knie met 1 1/4" binnendraad?
Dat levert weer koppelingen in de spouwmuur op, bbrrrr...

[ Voor 5% gewijzigd door bioscrasher op 27-07-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@bioscrasher
2x knie 5/4'' https://www.warmteservice...tting-knie-5-4/p/41054761
2x verloopring 5/4'' x 1'' https://www.warmteservice...opring-5-4-x-1/p/41052955
2x puntstuk 5/4'' x 32 uponor https://www.warmteservice...recht-32-x-5-4/p/48953405

Verloopring in de knie draaien (met verpakkingsmateriaal uiteraard), de 1'' kant kan dan op het toestel en in de 5/4'' aansluiting het puntstuk.naar 32.
Dat lijkt mij de kortste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

edsandje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:38:
@bioscrasher
2x knie 5/4'' https://www.warmteservice...tting-knie-5-4/p/41054761
2x verloopring 5/4'' x 1'' https://www.warmteservice...opring-5-4-x-1/p/41052955
2x puntstuk 5/4'' x 32 uponor https://www.warmteservice...recht-32-x-5-4/p/48953405

Verloopring in de knie draaien (met verpakkingsmateriaal uiteraard), de 1'' kant kan dan op het toestel en in de 5/4'' aansluiting het puntstuk.naar 32.
Dat lijkt mij de kortste weg.
@edsandje dank voor je samenvatting, dat wordt dus €200 voor twee bochtjes van 90 graden.
Ik ga eerst een opsomming maken van alle benodigde materialen en daarna kiezen voor pipetec waarvan de koppelingen enederde van de prijs zijn van die van Uponor/Bonfix (kwestie van verlopen patenten in Duitsland).

De tang probeer ik dan, net zoals die van warmteservice - prettige club overigens - gewoon ergens te huren.

Als het totaal €200 scheelt, maak ik me daar niet druk over maar met deze prijzen voel ik me cmpleet gen**id door de fabrikant die zich helemaal slap lacht met de idiote marges op dit spul, terwijl zowel pipetec als Uponor denk ik 10 jaar garantie geven...

De wereld is toch wel veranderd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

bioscrasher schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:21:
[...]

@edsandje dank voor je samenvatting, dat wordt dus €200 voor twee bochtjes van 90 graden.
Ik ga eerst een opsomming maken van alle benodigde materialen en daarna kiezen voor pipetec waarvan de koppelingen enederde van de prijs zijn van die van Uponor/Bonfix (kwestie van verlopen patenten in Duitsland).

De tang probeer ik dan, net zoals die van warmteservice - prettige club overigens - gewoon ergens te huren.

Als het totaal €200 scheelt, maak ik me daar niet druk over maar met deze prijzen voel ik me cmpleet gen**id door de fabrikant die zich helemaal slap lacht met de idiote marges op dit spul, terwijl zowel pipetec als Uponor denk ik 10 jaar garantie geven...

De wereld is toch wel veranderd....
Tja die keuze moet je zelf maken.
Voordeel van een ''bekend'' merk (ik ken pipetec niet) dat je het in de buurt kan krijgen.
En bij latere eventuele aanpassingen/uitbreidingen je een systeem hebt dat nog verkrijgbaar is.

Je kan natuurlijk ook de diverse merken vergelijken, er zit soms grote prijsverschillen in fittingen tussen de merken.
Als voorbeeld het puntstuk: https://www.123installati...ndraad-messing-4470732542

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

edsandje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Tja die keuze moet je zelf maken.
Voordeel van een ''bekend'' merk (ik ken pipetec niet) dat je het in de buurt kan krijgen.
En bij latere eventuele aanpassingen/uitbreidingen je een systeem hebt dat nog verkrijgbaar is.

Je kan natuurlijk ook de diverse merken vergelijken, er zit soms grote prijsverschillen in fittingen tussen de merken.
Als voorbeeld het puntstuk: https://www.123installati...ndraad-messing-4470732542
@edsandje de link die je me geeft is een 32x3 naar 5/4" waar ik op de twee leidingdempers van de Nibe een 6/4" buitendraad heb zitten.
Twee verloopringen á €32 8)7 (in Duitsland gelukkig € 7 per stuk) plus twee duims buitendraad koppelingen voor 4x de prijs van twee Pipetec 32x3 naar 6/4" koppelingen maakt wel veel verschil uit.
Voor minder dan de helft kun je best wel een paar koppelingen reserve nemen voor latere aanpassingen, zeker als je de perstang toch al hebt liggen ;)

Als ik alle onderdelen onder elkaar heb staan maak ik een keus en ga ik aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:55

Illusion

(the art of)

bioscrasher schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:49:
[...]

@edsandje de link die je me geeft is een 32x3 naar 5/4" waar ik op de twee leidingdempers van de Nibe een 6/4" buitendraad heb zitten.
Twee verloopringen á €32 8)7 (in Duitsland gelukkig € 7 per stuk) plus twee duims buitendraad koppelingen voor 4x de prijs van twee Pipetec 32x3 naar 6/4" koppelingen maakt wel veel verschil uit.
Voor minder dan de helft kun je best wel een paar koppelingen reserve nemen voor latere aanpassingen, zeker als je de perstang toch al hebt liggen ;)

Als ik alle onderdelen onder elkaar heb staan maak ik een keus en ga ik aan de bak.
Je kan ook het wavin puntstuk 40mm naar 6/4 (
https://www.123installati...x1-1-2-messing-4470740642 )
nemen en dan na een stukje 40mm buis over naar 32mm (https://www.123installati...32mm-kunststof-4284140320)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Illusion schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:01:
[...]

Je kan ook het wavin puntstuk 40mm naar 6/4 (
https://www.123installati...x1-1-2-messing-4470740642 )
nemen en dan na een stukje 40mm buis over naar 32mm (https://www.123installati...32mm-kunststof-4284140320)
@Illusion dank voor je suggestie maar ik ga toch voor de betaalbare optie met twee pipetec 5/4 naar 32x3 verlopen plus knietjes uit Duitsland.

Hoe die mannen in NL dit soort prijzen durven te vragen vind ik écht op het randje van oplichterij...

Pagina: 1