Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[voeding?] PC start niet, wel na tijdje zonder stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

Topicstarter
Nieuwe PC (inmiddels +/- 8 maanden oud) draaide in het begin prima. Na paar maanden draaien ineens niet meer booten. Geluid vanuit voeding/moederbord lijkt op een kortsluitingsklik. De eerste keer dat dit voorkwam van de stroom af gehaald (soft reset) en na 2 of 3x proberen deed ie het weer. Toen weer paar maanden geen last. :)

Ineens was het probleem er een maand geleden weer. Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Alles geprobeerd, mobo-batterij er uit, alle mogelijke manieren voor reset geprobeerd, niet starten. Filmpjes gemaakt, die opgestuurd naar Megekko ivm garantie en op hun verzoek moederbord, RAM, CPU en voeding opgestuurd.
Alles getest en als 'in orde bevonden' weer retour gekregen.

Boel in elkaar gezet, en weer werken. :/
2 dagen later, was ie weer... weer niet starten...

Bij al het troubleshooten alle andere hardware toch wel in belangrijke mate uitgesloten en inmiddels heb ik een manier gevonden die het probleem lijkt te tackelen, namelijk na iedere keer uitzetten de stroom er helemaal vanaf halen. Voordat ik dan weer wil booten zet ik de stroom er weer op en dat gaat goed.
Maar het is wel raar... en ik wil graag weten hoe dit kan, of wat de technische verklaring is voor het probleem (met daarna misschien een meer permanente oplossing waar ik niet over hoef na te denken? 8) )

Ik heb geen technische achtergrond qua elektrotechniek maar wel relatief veel gebruikservaring en ervaring met systemen bouwen... dit is echter voor mij een first 8)7
Zelf denk ik dat het er op neer komt dat er componenten in de PC een bepaalde 'lading' opbouwen zolang de stroom er op blijft staan. Als die 'lading' te hoog is geworden start ie niet meer. Na een tijdje van de stroom af, is die lading weer weg en wil hij weer meedoen. Of dit dan in het moederbord of de voeding zit, heb ik geen vermoeden van....
Wellicht dat ik de verkeerde termen gebruik, maar misschien dat iemand met elektrotechnische ervaring hier mee uit de voeten kan...
Of misschien zit ik er volslagen naast.... dat kan ook prima :+
Ben erg benieuwd of we hier iets uit kunnen halen. Dank alvast voor het meedenken ! :)

Het gaat om een:
MSI Z370-SLI met i7-8800K (Mugen cooler)
32GB RAM
Voeding is een Seasonic 550 (Gold)
GPU is een MSI Geforce 1060 6GB
Een aantal SSD's en HD's maken het verhaaltje af.
(Windows 10 op een 0,5TB SSD als boot-config)

iets met foto's...

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:44
Zelf met een andere voeding testen.

Testen zonder videokaart, hdd, ssd, verschillende ram configs.

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

Topicstarter
@Uszka Testen zonder video, HDD, SSD etc al gedaan.
De enige die ik niet zelf kon testen was de andere voeding. Die zou ik er apart voor moeten aanschaffen... en dat was ik nou net niet helemaal van plan...

iets met foto's...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kan zomaar de voeding zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Dat geklik is zeer waarschijnlijk je voeding. Zeker omdat de pc wel functioneert als de stroom er een tijdje af is geweest.

Ik weet niet wat voor testproces ze hebben bij Megekko, maar ik durf te wedden dat ze de voeding niet volledig hebben getest tot 500-550w op de 12v rails.
De technische details ken ik niet goed trouwens, maar het lijkt erop dat er onderdelen in de voeding zijn die hun spanning niet kwijt kunnen als de voeding aan de stroom blijft hangen. Ik denk dat je inschatting daarvan klopt.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Megekko heeft het spul buiten de kast getest en kan het probleem niet reproduceren. Ik denk ook niet dat Megekko de apparatuur en kennis in huis heeft om de voeding echt goed te testen maar kortsluiting in de kast is niet uitgesloten.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:34
Een voeding stuurt bij het aanzetten van de PC binnen een fractie van een seconde een soort "power ok" signaal naar het moederbord waarna de PC normaal opstart, lijkt er op dat de voeding niet snel genoeg reageert. Dit gebeurt wel vaker bij bepaalde voeding/moederbord combinaties. Dit betekent niet dat de voeding opzich van slechte kwaliteit is aangezien Seasonic wel een goed merk is. Kan zomaar zijn dat een ander merk of hetzelfde merk met een ander modelnummer wel gewoon goed werkt.
Wikipedia: Power good signal

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:44
Gulf_5 schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:10:
@Uszka Testen zonder video, HDD, SSD etc al gedaan.
Ook buiten de behuizing getest?
De enige die ik niet zelf kon testen was de andere voeding. Die zou ik er apart voor moeten aanschaffen... en dat was ik nou net niet helemaal van plan...
Misschien is het mogelijk een voeding van iemand in je omgeving te gebruiken.

Is je voeding de pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold?

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 17-12-2018 08:05 ]

Pagina: 1