Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fligh
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-10-2020
Hallo,

Volgend jaar ga ik rechtsgeleerdheid studeren. Daarom ben ik op zoek naar een passende laptop, waar ik ook nu al gebruik van wil maken. Ik heb de volgende eisen:
- prijs: maximaal €1200
- schermgrootte: 13 of 14 inch (voor makkelijk en intensief gebruik en om regelmatig mee te nemen)
- accuduur: moet de hele dag mee kunnen (minimaal 8 uur)
- gewicht: < 2.5kg
- geen Acer (vanwege slechte ervaring)
- verlicht toetsenbord
- minimaal 2 USB-ingangen

Ik ben geen gamer, maar vind het wel leuk om af en toe video's te bewerken (op amateuristisch niveau).
Ik zou graag willen weten welke specificaties en laptop jullie mij aanraden en afraden. Welke schermgrootte is het fijnst voor studenten? Ik vind 15 inch te groot, maar 11 inch te klein. Daarnaast zou ik er meerdere jaren gebruik van willen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Fligh op 16-12-2018 21:47 ]

Beste antwoord (via Fligh op 17-12-2018 23:50)

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Fligh schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:37:
Ik neig meer naar een macbook air of pro. Wat kunnen jullie mij adviseren over schermgrootte, schermresolutie en opslag? En is een ipad tegenwoordig veel gebruikt bij colleges op de universiteit?
Ondanks de positieve berichten over een Mac: type er eerst eens een stuk op. De toetsenborden van een Mac staan niet echt bekend om hun kwaliteit. Vergelijk maar eens een Lenovo Thinkpad. En realiseer je dat dun/licht negatief uitpakt voor prestaties & accu (waar prestaties en accu ook al tegenstrijdig zijn). En kijk of een Mac 3-5 jaar mee gaat. Ik vind het er allemaal maar erg fragiel uitzien, zo'n Mac.

En heeft de universiteit waarheen je wilt gaan geen apart programma voor een laptop? Er zijn universiteiten waar je met forse korting en extra garantie/service een laptop kunt kopen. Vaak tegen een prijs die fors onder de winkelprijs ligt.

Persoonlijk zou ik niet groter kiezen dan 14". En geen hogere resolutie dan Full-HD. Of je laptop dan 1,2 of 1,5 kg weegt, dat boeit niet zo (t.o.v. de rest van je bagage). Wel zal een dikkere laptop doorgaans een betere koeling hebben. En betere koeling is betere prestaties of langere levensduur.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Je startpost is al aardig compleet maar om onduidelijke reden heb je het template met vragen weggehaald toen je deze post maakte. Op Tweakers vragen we wat meer eigen inzet om te voorkomen dat we verzanden in "ik heb 500 euro wat is het best" topics. In het template staat onder andere de vraag in wat je zelf al hebt gevonden. Misschien kun je je startpost hier nog mee aanvullen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fligh
Hoi @Verona27 Verona27, dat komt omdat ik advies zoek met de informatie die ik zelf al heb. Meer kennis heb ik er namelijk niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik zou een Apple macbook Air kopen denk ik. Prima voor colleges en aantekeningen maken. De accuduur maakt de meeste laptops zwaar. 2,5 kilo zou je moeten redden met de nieuwste laptops en een uur of 9.
Macbook 2018 gaat tot 12 uur mee, ligt er wel aan wat je aan het doen bent (film kijken gaat het harder denk ik)

EUR, 1299, 13,3 inch, 2 USB. Gamen gaat niet met de Macbook air, denk dat ligt aan besturingssysteem. .Videobewerken wel enigsins maar langzaam.

Een Ipad Pro zou je weer beter op kunnen videobewerken en gamen, heel goed zelfs. Die nieuwe Pro's hebben USB C geloof ik tegenwoordig. Maar 1 uitgang. Die is alleen wat prijziger, je kan ook de oudere van voor 2018 nemen, die is nu veel goedkoper geworden (onder de EUR1000), geen USB. Ik vind het toetsenbord echter te vaak haperen, dan zit je te typen en komt er niks. Ik zit eraan te denken een Belkin toetsenbord eens te proberen ipv die van Apple (EUR 189!)

De accu gaat geen 12 uur mee kan ik je beloven. Alleen als je Word/Office gebruikt heel misschien. Maar je kan wel een powerbank erbij nemen, en dan een goede. Dan red je het wel!

[ Voor 52% gewijzigd door LucyLG op 16-12-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Fligh schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:52:
Hoi @Verona27 Verona27, dat komt omdat ik advies zoek met de informatie die ik zelf al heb. Meer kennis heb ik er namelijk niet over.
Ga bijvoorbeeld eens aan de slag met de Pricewatch, daar kun je je eisen invoeren en dan krijg je waarschijnlijk een vrij klein lijstje terug. Vanaf daar kun je misschien eens verder kijken/om advies vragen wat wel of geen goede keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-08 05:06
Ik zou persoonlijk voor de HP Envy x360 13 inch gaan omdat:

- Uitstekende accuduur(11 uur)
- Goede CPU.
- Vega 8 GPU is prima voor een klein beetje video bewerken.
- 16GB RAM
- Bouw kwaliteit weet ik niet precies maar HP bouwt altijd prima laptops naar mijn mening.
- Touchscreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Qua prestatie eisen denk ik dat rechten studie niet al te veel van een laptop vraagt qua rekenkracht. Maar misschien moet je wel een hoop typen. Dingen als keyboard, scherm (kijkhoeken) spelen dan wel een rol. Op www.notebookcheck.com (veelal Duitstalig) kun je wel e.e.a. vinden. Als je steviger laptops wil met een goed accuduur (of uitbreidbare accuduur) kom je op de grote 3 uit: Dell Latitude, Lenovo Thinkpad, HP Z-book. En de verschillen tussen die 3 zijn vaak klein. Lenovo iets betere toetsenborden, maar vaak matig scherm. Dell een goede mix. HP ken ik onvoldoende.

Als je een lange accuduur wilt, moet je niet een (te) hoge schermresolutie nemen. Dat heeft een nadelig effect voor de autonome tijd. Full HD zal dan mogelijk voldoende zijn (persoonlijk vind ik Full HD op 13 of 14" sowieso max, anders wordt alles te priegelig. Upscalen werkt wel, maar daar koop je geen hogere resolutie voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
Ik zou toch wel een 15" scherm overwegen, je gaat veel moeten lezen denk ik, dan is een groter scherm wel prettig. Kijk ook naar hogere resoluties, dat is fijn als je tekst leest. De rest maakt qua specs weinig uit.

Er zijn tegenwoordig vrij compacte 15" laptops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijni12
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-08 13:23
Ik studeer zelf ook rechten en werk van begin af aan al met een Macbook Air (inmiddels bezig met m'n master). Altijd medelijden gehad met medestudenten zonder een Macbook: met een snoer in de collegezaal (accu moet echt de hele dag volhouden), blazende ventilatoren die doen denken aan een opstijgend vliegtuig (geldt natuurlijk niet voor alle Windowslaptops, maar over het algemeen merk ik uit ervaring dat dat gewoon zo is), waardeloze trackpads.
Als rechtenstudent is het heerlijk om een compacte, lichte laptop te hebben, al helemaal als je met je wettenbundels op pad moet. Ik zou je dus zeker aanraden om een Macbook Air te kopen, of eventueel een Macbook Pro. Als je je budget wat op zou schroeven kun je ook kijken naar een Huawei Matebook X Pro, dit lijkt me ook een heerlijke laptop, en absoluut de eerste die ik zou kopen mocht ik willen overstappen naar Windows. Het scherm daarvan is iets groter dan die van de MBA en dat zou ik persoonlijk geen overbodige luxe vinden. [Ervaringen & Discussie] Huawei MateBook X Pro (2018)

[ Voor 4% gewijzigd door marijni12 op 17-12-2018 18:29 . Reden: Link naar Huawei topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
marijni12 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:25:
Ik studeer zelf ook rechten en werk van begin af aan al met een Macbook Air (inmiddels bezig met m'n master). Altijd medelijden gehad met medestudenten zonder een Macbook: met een snoer in de collegezaal (accu moet echt de hele dag volhouden), blazende ventilatoren die doen denken aan een opstijgend vliegtuig (geldt natuurlijk niet voor alle Windowslaptops, maar over het algemeen merk ik uit ervaring dat dat gewoon zo is), waardeloze trackpads.
Als rechtenstudent is het heerlijk om een compacte, lichte laptop te hebben, al helemaal als je met je wettenbundels op pad moet. Ik zou je dus zeker aanraden om een Macbook Air te kopen, of eventueel een Macbook Pro. Als je je budget wat op zou schroeven kun je ook kijken naar een Huawei Matebook X Pro, dit lijkt me ook een heerlijke laptop, en absoluut de eerste die ik zou kopen mocht ik willen overstappen naar Windows. Het scherm daarvan is iets groter dan die van de MBA en dat zou ik persoonlijk geen overbodige luxe vinden. [Ervaringen & Discussie] Huawei MateBook X Pro (2018)
Die wettenbundels (ik had die Kluwer college bundel) hoef je tegenwoordig toch niet meer mee te nemen? Kun je niet inloggen bij Kluwer via de unie? Die dingen zijn loodzware bijbels waar je een eeuw in zit te bladeren, is ook een app voor geloof ik (tweede scherm telefoon). Vroeger zat er al een CD rom bij, maar toen nam je alleen pen en papier mee naar college. Bij wetten.overheid.nl kun je zo het hele BW downloaden, recenter wordt het niet.

Voordeel van MAC is gewoon ook dat je al die programma's niet meer hoeft te kopen. Geen Office, extra firewall, virusscanner. De word variant van apple kun je zo openen in Microsoft Word (was ooit eens niet zo compatible). Track changes doet het prima als je opent in Microsoft Word.

EN...hij doet het altijd eigenlijk....geen gezeik met systeemfouten, niet opstarten, lang opstarten, vastlopen, virussen etc. Dat IPS scherm dat je schuin ook mee kan kijken vind ik dan weer een nadeel haha.

Macbook Air en Macbook Pro liggen qua prijs, sinds kort, niet ver uit elkaar meer en met die Pro heb je toch wat meer geloof ik. Gewicht weet ik ff niet.

Ik neem mijn Ipad Pro overal mee naartoe. Dat is helemaal ideaal. Maar thuis heb ik wel een laptop nodig, want dat blijft toch handiger. Maar is te groot om mee te nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door LucyLG op 17-12-2018 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fligh
Ik neig meer naar een macbook air of pro. Wat kunnen jullie mij adviseren over schermgrootte, schermresolutie en opslag? En is een ipad tegenwoordig veel gebruikt bij colleges op de universiteit?

[ Voor 1% gewijzigd door Fligh op 17-12-2018 20:39 . Reden: Taalfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
die air en die pro liggen heel dicht bij elkaar tegenwoordig qua prijs, check het gewicht. die air heeft minder usb ingangen ook.

Opslag tsja, je moet eigenlijk zo min mogelijk opslaan, maar programmas nemen ruimte in. Zoveel mogelijk is beste maar dat ligt aan budget.

De schermresolutie kun je niet veranderen geloof ik hoor, die is wat het is. Goed.

Een ipad bij college is net zo gebruikelijk als een laptop. Ik kan me alleen voorstellen dat bepaalde docenten het niet willen. Mijn docent jaren geleden zei: het is hier geen tv kijken....zou dus nog even wachten met kopen. Grote colleges kan het denk ik wel maar hoe kleiner de groep hoe persoonlijker.

Hoe dat tegenwoordig gaat weet ik niet, maar als docent zou ik er niet blij van worden. De helft zit te googlen. Ik heb in de VS gestudeerd en de helft deed dat ook, ze hadden daar allemaal een laptop, zit ik daar met mn bloknoot. Sommige docenten raakten geïrriteerd. Zelf zou ik college opnemen en kijken of je dat in taal kan omzetten.

Wacht ff af tot je echt er bent. Het kan zo zijn dat het niet mag...geen idee. Als dat zo is wil je liever geen mini mac air. denk ik

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Fligh schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:37:
Ondanks de positieve berichten over een Mac: type er eerst eens een stuk op. De toetsenborden van een Mac staan niet echt bekend om hun kwaliteit. Vergelijk maar eens een Lenovo Thinkpad. En realiseer je dat dun/licht negatief uitpakt voor prestaties & accu (waar prestaties en accu ook al tegenstrijdig zijn). En kijk of een Mac 3-5 jaar mee gaat. Ik vind het er allemaal maar erg fragiel uitzien, zo'n Mac.

En heeft de universiteit waarheen je wilt gaan geen apart programma voor een laptop? Er zijn universiteiten waar je met forse korting en extra garantie/service een laptop kunt kopen. Vaak tegen een prijs die fors onder de winkelprijs ligt.

Persoonlijk zou ik niet groter kiezen dan 14". En geen hogere resolutie dan Full-HD. Of je laptop dan 1,2 of 1,5 kg weegt, dat boeit niet zo (t.o.v. de rest van je bagage). Wel zal een dikkere laptop doorgaans een betere koeling hebben. En betere koeling is betere prestaties of langere levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
kdekker schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:13:
[...]

eens de universiteit kan leuke aanbiedingen hebben. dus wees niet te snel. Met de macbook air heb ik goede ervaring hoor. gaat al 5 jaar mee, geen issues met toetsenbord, wel met Ipad Pro. Fragiel is ie, goede hoes kopen. meeste universiteiten hebben stopcontacten tegenwoordig, trein ook steeds meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fligh
Klopt het dat de meeste (rechten)studenten een macbook hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFT0570
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 23:20
Ja, dat kan ik beamen. Mocht je een goede Windows-laptop hebben hoef je echter geen Macbook te kopen! Ik heb de eerste 5 jaar met een Sony Vaio Pro gedaan, 13.3 inch en een batterijduur die de hele dag duurde. Dit bericht typ ik vanaf zijn opvolger, een HP Envy 13. Mocht je echt graag een Macbook willen, neem dan de Air, want de Pro is echt overkill als rechtenstudent.

Voor wat betreft het meenemen van wettenbundels: die ga je gewoon nog meenemen. Hartstikke leuk dat het allemaal prachtig te vinden is op internet, maar bij de tentamens ben je toch echt op je wettenbundel aangewezen. Zorg dus dat je die meeneemt en ermee leert te werken; ellenlang bladeren is absoluut niet nodig! Goed met tabjes werken en relevante artikelen markeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
AFT0570 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 00:13:
Ja, dat kan ik beamen. Mocht je een goede Windows-laptop hebben hoef je echter geen Macbook te kopen! Ik heb de eerste 5 jaar met een Sony Vaio Pro gedaan, 13.3 inch en een batterijduur die de hele dag duurde. Dit bericht typ ik vanaf zijn opvolger, een HP Envy 13. Mocht je echt graag een Macbook willen, neem dan de Air, want de Pro is echt overkill als rechtenstudent.

Voor wat betreft het meenemen van wettenbundels: die ga je gewoon nog meenemen. Hartstikke leuk dat het allemaal prachtig te vinden is op internet, maar bij de tentamens ben je toch echt op je wettenbundel aangewezen. Zorg dus dat je die meeneemt en ermee leert te werken; ellenlang bladeren is absoluut niet nodig! Goed met tabjes werken en relevante artikelen markeren ;)
Eens hoor dat je niet perse een dure macbook hoeft te hebben. In mijn tijd had ik veel ergere troep. Ik vind alleen wel dat de prijs van de air en de macbook laatste editie dicht bij elkaar liggen en die laatste biedt veel meer slagkracht. Ik heb wat reviews gelezen, maar ben geen expert...laat ik aan jou

Ja klopt die wettenbundel mag je wel meenemen naar tentamens inderdaad, je compu niet...in mijn tijd was dit sowieso niet aan de orde. Ik werk er al heel lang mee alleen online. De beste bundels zijn de Blauwe Engels Tekst & Commentaar. Die Kluwers gebruiken vnl studenten want die blauwe bundels staat alles in, de uitleg etc en is geen telefoonboek van een kilo. Als rechtenstudent leer je er mee werken uiteraard. Voor mij alweer 15 jaar terug...wat gaat tijd snel.

[ Voor 10% gewijzigd door LucyLG op 18-12-2018 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fligh
Ik zal jullie advies over de wettenbundels in overweging nemen bij mijn keuze! @AFT0570, hoe beviel jouw 13,3 inch laptop? Te klein of precies goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFT0570
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 23:20
Voor mij was dat ideaal, incidenteel zal je misschien een groter scherm nodig hebben maar waar ik studeer (in Groningen) heb je legio pc’s in de bibliotheek met grotere schermen :) Ik ben zelf een groot fan van de Kluwer collegebundel, de SDU Blauwe VNW-wettenbundel is het alternatief. Het enige verschil is dat de Kluwer uit twee delen bestaat, privaat- en publiekrecht, waar de Blauwe bestaat uit een deel privaatrecht en twee delen publiek, namelijk strafrecht en bestuursrecht.

Tekst en commentaar werkt prachtig online maar is onbetaalbaar voor een student in de fysieke vorm en bovendien veel te uitgebreid.
Pagina: 1