Auto accu kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:44
Hoi,

Een paar dagen geleden heb ik rond 11 uur in de avond onze Fiat Panda geparkeerd zonder problemen. De dag erna rond 11 uur in de avond start de auto niet meer, paar keer geprobeerd.

Dag erop ANWB gebeld en heeft de accu geladen, was helemaal leeg maar starten deed hij weer, ruim een uur laten lopen.

Ik vroeg nog aan de meneer van de ANWB of de accu nog goed was en hij zei van wel.

Zojuist wilde ik de auto weer starten maar weer niks, aanduwen werkt ook niet.

Zou de accu overleden zijn? Of mogelijk lekstroom, zomaar opeens? Heb de auto sinds begin zomer, nooit problemen gehad tot nu.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Het is nu koud. Dan kan een accu echt van de één op de andere dag er geen zin meer in hebben. Ik zou de auto starten met startkabels en een andere auto. Dan naar een garage rijden om de accu na te laten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Is er iets aan het electrische systeem veranderd? Nieuwe radio, dashcam, telefoonlader bijvoorbeeld?
Heb je mogelijkheid om de spanning te meten, voor en tijdens het starten?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Kan gewoon te koud = accu dood, met name met deze lage temps als je platen al goed verouderd zijn gaat de reactie om je platen zo traag dat hij startstroom niet meer kan opbrengen.

Goed kans als het iets warmer wordt dat het weer even goed gaat... maar dan bij de eerste koude ben je weer het haasje.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
TheBorg schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:08:
Het is nu koud. Dan kan een accu echt van de één op de andere dag er geen zin meer in hebben. Ik zou de auto starten met startkabels en een andere auto. Dan naar een garage rijden om de accu na te laten meten.
Dacht ik ook aan, maar omdat ANWB zei is gewoon goed heb ik geen nieuwe gekocht maar weet niet of hij ook daadwerkelijk heeft gemeten.
Schlumpie schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:09:
Is er iets aan het electrische systeem veranderd? Nieuwe radio, dashcam, telefoonlader bijvoorbeeld?
Heb je mogelijkheid om de spanning te meten, voor en tijdens het starten?
Nee niks.
cactusman schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:18:
Kan gewoon te koud = accu dood, met name met deze lage temps als je platen al goed verouderd zijn gaat de reactie om je platen zo traag dat hij startstroom niet meer kan opbrengen.

Goed kans als het iets warmer wordt dat het weer even goed gaat... maar dan bij de eerste koude ben je weer het haasje.
Is ook mijn vermoeden, is ook nu pas sinds het echt koud is. Toen ik de auto had gekocht begin deze zomer zeiden ze dat de accu nieuw was maar zal ook wel weer gelul zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13
Een beetje garage kan dat gewoon testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dynamo kan ook gaar zijn.
Naar de garage, testen en het kapotte onderdeel laten vervangen.

Die dingen gaan gewoon van de een op de andere dag stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Meulendijks89 Nu het kouder is komt een zwakke accu naar boven. meet eens de spanning. btw als er kleine stukjes worden gereden, is er geen tijd om op te laden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 09:49

Coehinator

Hocus Pocus!

Toen de ANWB de accu opgeladen had, brandde er geen rood acculampje op het dashboard toen de motor liep?
Klinkt meer als een kapotte dynamo imo, waardoor de accu niet meer geladen wordt tijdens het rijden.

Edit:
Een accuspanning meten bij een accu die niet "belast" is heeft niet zoveel zin. Een kapotte accu kan in rust nog prima 12,8 volt aangeven.

[ Voor 26% gewijzigd door Coehinator op 16-12-2018 21:29 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Coehinator schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:26:
Toen de ANWB de accu opgeladen had, brandde er geen rood acculampje op het dashboard toen de motor liep?
Klinkt meer als een kapotte dynamo imo, waardoor de accu niet meer geladen wordt tijdens het rijden.

Edit:
Een accuspanning meten bij een accu die niet "belast" is heeft niet zoveel zin. Een kapotte accu kan in rust nog prima 12,8 volt aangeven.
Geen rood lampje.

Net is mijn zwager gekomen met startkabels en zo'n multimeter. Tijdens laden komt accu nu boven 9.8 uit dus wordt morgen nieuwe accu halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
Meulendijks89 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:52:
[...]

Geen rood lampje.

Net is mijn zwager gekomen met startkabels en zo'n multimeter. Tijdens laden komt accu nu boven 9.8 uit dus wordt morgen nieuwe accu halen.
Dat moet 14 volt zijn. Haal maar een dynamo.

Iets uitgebreid: het kán ook je spanningsregelaar zijn. Zoek een haynes online, en aan de slag, maar je dynamo móet 14 volt geven bij draaiende motor.

[ Voor 18% gewijzigd door DiedX op 16-12-2018 22:24 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:55
Accusysteem moet gecontroleerd worden. Dus voordat alles onnodig wordt vervangen, moet alles eerst gemeten worden.

Het is een driehoek van de accu, spanningsregelaar en dynamo. De een kan de ander slopen:
Accu
Moet een minimale spanning hebben. Een versleten accu kan niet goed meer piekvermogen leveren waardoor je strartproblemen hebt. Als accu niet goed oplaadt door korte ritjes of een defecte dynamo, dan zorgt dit ook voor een trage dood van de accu.

Spanningsregelaar
Zorgt ervoor dat je spanning uit de dynamo gericht wordt naar 14v. Kan defect zijn waardoor je accu niet geladen wordt. Of zelfs ervoor zorgen dat er een te hoge spanning doorheen komt waardoor je accu gaat koken. Een opgeladen accu kan je auto prima op lopen met een defecte spanningsregelaar. Echter als de accu leeg is dan houdt het ook op.

Dynamo
Genereert stroom, kan versleten koolborstels hebben of compleet defect zijn. Kan ervoor zorgen dat er niet genoeg stroom wordt gegenereerd waardoor de accu uiteindelijk te weinig wordt opgeladen en hierdoor ook dood gaat.

Voor hetzelfde geldt zet je er een nieuwe accu in en de volgende dag sta je weer stil.

Afhankelijk van de bouwjaar en van je auto zet ik mijn geld in op de accu. Echter zou ik na het vervangen ook meten na het starten of er daadwerkelijk ongeveer 14 volt gemeten wordt. Zo niet dan is er iets mis met de spanningsregelaar of dynamo.

[ Voor 7% gewijzigd door com2,1ghz op 16-12-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DiedX schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:17:
[...]

Dat hoeft niet zomaar. accu gaat geen leven mee, en bij kleine ritjes kan de dynamo het niet voldoende laden.
Daar weten we te weinig van. Panda van 1990 of ? gebruik bij korte ritjes..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
[...]

Iets uitgebreid: het kán ook je spanningsregelaar zijn. Zoek een haynes online, en aan de slag, maar je dynamo móet 14 volt geven bij draaiende motor.
Maar de motor start niet, we hadden de accu aangesloten op een andere auto en ff laten laden, maar gaat niet hoger dan 9.8 waardoor de auto niet start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Meulendijks89 schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:28:
[...]

Maar de motor start niet, we hadden de accu aangesloten op een andere auto en ff laten laden, maar gaat niet hoger dan 9.8 waardoor de auto niet start.
Ah! Maar dat vertelde je niet erbij. Één van de cellen overleden?

Blijft wel vreemd dat de ANWB aangeeft dat de accu goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Hackus schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:27:
[...]

Dat hoeft niet zomaar. accu gaat geen leven mee, en bij kleine ritjes kan de dynamo het niet voldoende laden.
Daar weten we te weinig van. Panda van 1990 of ? gebruik bij korte ritjes..
Sorry,

Fiat Panda 2004, de heenweg naar mijn werk is ongeveer 15km 80-12km/h weg.
com2,1ghz schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:26:
Accusysteem moet gecontroleerd worden. Dus voordat alles onnodig wordt vervangen, moet alles eerst gemeten worden.

Het is een driehoek van de accu, spanningsregelaar en dynamo. De een kan de ander slopen:
Accu
Moet een minimale spanning hebben. Een versleten accu kan niet goed meer piekvermogen leveren waardoor je strartproblemen hebt. Als accu niet goed oplaadt door korte ritjes of een defecte dynamo, dan zorgt dit ook voor een trage dood van de accu.

Spanningsregelaar
Zorgt ervoor dat je spanning uit de dynamo gericht wordt naar 14v. Kan defect zijn waardoor je accu niet geladen wordt. Of zelfs ervoor zorgen dat er een te hoge spanning doorheen komt waardoor je accu gaat koken. Een opgeladen accu kan je auto prima op lopen met een defecte spanningsregelaar. Echter als de accu leeg is dan houdt het ook op.

Dynamo
Genereert stroom, kan versleten koolborstels hebben of compleet defect zijn. Kan ervoor zorgen dat er niet genoeg stroom wordt gegenereerd waardoor de accu uiteindelijk te weinig wordt opgeladen en hierdoor ook dood gaat.

Voor hetzelfde geldt zet je er een nieuwe accu in en de volgende dag sta je weer stil.

Afhankelijk van de bouwjaar en van je auto zet ik mijn geld in op de accu. Echter zou ik na het vervangen ook meten na het starten of er daadwerkelijk ongeveer 14 volt gemeten wordt. Zo niet dan is er iets mis met de spanningsregelaar of dynamo.
Tijdens laden met startkabels komt de accu niet boven boven 9.8 tijdens meten met multimeter, fiat kan dan niet starten.

Morgen haal ik een nieuwe accu en meten we meteen of de dynamo werkt.
DiedX schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:29:
[...]

Ah! Maar dat vertelde je niet erbij. Één van de cellen overleden?

Blijft wel vreemd dat de ANWB aangeeft dat de accu goed is.
Klopt, sorry vergeten te vermelden.

Vind het zelf ook wel vreemd achteraf, heb m ook niet zien meten.

Hij had wel een knop en toen hij starten drukt hij die knop ook in dus iets met extra power..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Meulendijks89 schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:28:
[...]

Een auto-accu welke in rust ónder de 12V aangeeft is sowieso "Stuque", zelfs als 't ding NIET volledig geladen is mag 'ie niet onder de 12V komen. Auto-accu's hebben 6 cellen welke per stuk normaliter 2,2V moeten kunnen leveren (en dus 13,2V in serie, totaal).

Als je je auto eenmaal over gestart hebt (jump-start) dan loopt ie vervolgens wel een tijdje verder op de spanning welke (nog) door de dynamo geleverd kan worden. Ondertussen sloopt 'ie je spanningsregelaar én vervolgens ook de dynamo.

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 16-12-2018 22:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
wimmel_1 schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:39:
[...]

Een auto-accu welke in rust ónder de 12V aangeeft is sowieso "Stuque", zelfs als 't ding NIET volledig geladen is mag 'ie niet onder de 12V komen. Auto-accu's hebben 6 cellen welke per stuk normaliter 2,2V moeten kunnen leveren (en dus 13,2V in serie, totaal).

Als je je auto eenmaal over gestart hebt (jump-start) dan loopt ie vervolgens wel een tijdje verder op de spanning welke (nog) door de dynamo geleverd kan worden. Ondertussen sloopt 'ie je spanningsregelaar én vervolgens ook de dynamo.
Ga vandaag een nieuwe accu halen bij Heuts, de hebben een Bosch en een Berga.

Debk dat Bosch de beste keus is? Scheelt kleine 15 euro tussen deze 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meulendijks89 schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:33:
[...]

Ga vandaag een nieuwe accu halen bij Heuts, de hebben een Bosch en een Berga.

Debk dat Bosch de beste keus is? Scheelt kleine 15 euro tussen deze 2.
Je moet kijken welke Ah er in hoort. 60 kopen als er 42 in hoort heb je niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
Die jongens van de ANWB weten ook wel waar ze over praten mensen, ze hebben ook gewoon een accu tester bij zich.

Je kunt altijd nog naar een garage voor een second opinion, maar hier kan ook rustig wat anders aan de hand zijn dan een kapotte accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Hackus schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:08:
[...]

Je moet kijken welke Ah er in hoort. 60 kopen als er 42 in hoort heb je niets aan.
Dat begrijp ik :P

Ze hadden een Berga 42Ah en een Bosch 44Ah, alleen de Bosch is kleine 20 euro duurder maar heb die net gekocht want dan heb ik gewoon precies de zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Meulendijks89 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:36:
[...]

Dat begrijp ik :P

Ze hadden een Berga 42Ah en een Bosch 44Ah, alleen de Bosch is kleine 20 euro duurder maar heb die net gekocht want dan heb ik gewoon precies de zelfde.
FastFred schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:31:
Die jongens van de ANWB weten ook wel waar ze over praten mensen, ze hebben ook gewoon een accu tester bij zich.

Je kunt altijd nog naar een garage voor een second opinion, maar hier kan ook rustig wat anders aan de hand zijn dan een kapotte accu.
Maar ik heb hem niks zien testen, alleen startkabels erop en even laden. Hij haalde alleen een knop uit de bus en drukte die en de auto gaat aan. Geen multimeter of accutester gezien.. of hij was geel snel :P

Heb in iedergeval net een nieuwe accu gehaald omdat wij met startkabels maar 9.8 meten met de multimeter, auto start dan sowieso niet.

Zet de accu er straks in en dan meten we meteen of de dynamo gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Meulendijks89 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:40:
[...]

[...]

Maar ik heb hem niks zien testen, alleen startkabels erop en even laden. Hij haalde alleen een knop uit de bus en drukte die en de auto gaat aan. Geen multimeter of accutester gezien.. of hij was geel snel :P

Heb in iedergeval net een nieuwe accu gehaald omdat wij met startkabels maar 9.8 meten met de multimeter, auto start dan sowieso niet.

Zet de accu er straks in en dan meten we meteen of de dynamo gewoon werkt.
Als eerste...
1: Hoe oud is de accu?
2: Zit er een indicator op? (meeste nieuwe accu's hebben een indicatorglaasje dat aangeeft in welke staat de accu is.
3: Vaak is het dat een accu een flinke klap krijgt in de winter, waarom?
Een accu verliest zeker in koude omstandigheden capaciteit, of er is een te lichte accu geplaatst. een 42/60 ampere accu is niet persé 42/60 ampere...je moet kijken naar startcapaciteit is deze te laag zal deze met koude temperaturen ook te laag worden en gaat je accu plat. immers een 3/4 cylinder trekt meer vermogen uit de accu dan bijvoorbeeld een 6 of 8 cylinder.

Maar ga er op dit moment maar gewoon van uit dat je een ander accu nodig hebt.
Geen ervaring met dit thema, geen probleem. ga of naar een automaterialenzaak of garage en hun kijken naar hand van je kenteken welke je nodig hebt. en vraag je het vriendelijk bouwen ze deze nog voor je in ook.

aanvulling:
dit bedoelde in met accu indicator.
groen is gezond, dan heb je nog een middel (geen idee welke kleur), en rood = accu dood.
Afbeeldingslocatie: https://i76.photobucket.com/albums/j35/Peterflux/330dBatteryCharge.jpg
foto als voorbeeld van een ander forum met dezelfde probleem :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 97348 op 17-12-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Anoniem: 97348 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:50:
[...]

Als eerste...
1: Hoe oud is de accu?
2: Zit er een indicator op? (meeste nieuwe accu's hebben een indicatorglaasje dat aangeeft in welke staat de accu is.
3: Vaak is het dat een accu een flinke klap krijgt in de winter, waarom?
Een accu verliest zeker in koude omstandigheden capaciteit, of er is een te lichte accu geplaatst. een 42/60 ampere accu is niet persé 42/60 ampere...je moet kijken naar startcapaciteit is deze te laag zal deze met koude temperaturen ook te laag worden en gaat je accu plat. immers een 3/4 cylinder trekt meer vermogen uit de accu dan bijvoorbeeld een 6 of 8 cylinder.

Maar ga er op dit moment maar gewoon van uit dat je een ander accu nodig hebt.
Geen ervaring met dit thema, geen probleem. ga of naar een automaterialenzaak of garage en hun kijken naar hand van je kenteken welke je nodig hebt. en vraag je het vriendelijk bouwen ze deze nog voor je in ook.

aanvulling:
dit bedoelde in met accu indicator.
groen is gezond, dan heb je nog een middel (geen idee welke kleur), en rood = accu dood.
[Afbeelding]
foto als voorbeeld van een ander forum met dezelfde probleem :)
Heb net een andere accu gekocht, Bosch Blue G4 000. 44Ah koude start 420.

Deze zat er ook al in en wordt ook geadviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Auto starten en dan klemspanning onder het starten meten, zakt deze onder de 9 volt is de accu kapot.

Het laad lampje hoeft niet altijd te branden, vaak genoeg mee gemaakt dat deze uit was terwijl hij niet goed werd bijgeladen. Wat je zou kunnen testen is verlichting aan en ventilator op hoogste stand. Als de motor stationair draait zul je de ventilator iets horen wegzakken of verlichting gaat iets zwakker branden. Als je nu gas geeft en de ventilator gaat weer harder draaien en verlichting sterker branden kun je er bijna vanuit gaan dat het laad systeem in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Meulendijks89 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:52:
[...]

Geen rood lampje.

Om even hierop terug te komen:
Je verhaal komt nogal verwarrend over, wat bedoel je met "tijdens laden"?
Als dat met draaiende motor is dan blijft het verhaal van DiedX hieronder gewoon waar, nieuwe accu of niet.
[...]

Zodra de motor loopt (en de dynamo stroom levert) is het voltage niet meer van de accu afhankelijk en moet je gewoon de 14 volt zien van de dynamo. Zoniet dan wordt de accu niet opgeladen en sta je binnenkort weer stil met een lege accu.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MadMarky schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:10:
[...]

Als dat met draaiende motor is dan blijft het verhaal van DiedX hieronder gewoon waar, nieuwe accu of niet.

[...]

Zodra de motor loopt (en de dynamo stroom levert) is het voltage niet meer van de accu afhankelijk en moet je gewoon de 14 volt zien van de dynamo. Zoniet dan wordt de accu niet opgeladen en sta je binnenkort weer stil met een lege accu.
je vergeet één ding, een accu blijft ten alle tijden gewoon bij werken voor stroomvoorziening.
Een accu heeft ook de functie als/voor overtollig energie op te slaan, piekspanning te bufferen etc.
Accu loskoppelen tijdens een draaiende motor is idem funest voor de dynamo.

en hoe de auto reageert op een defect dynamo is ook weer auto afhankelijk.
voorbeeld.
Mijn ex auto Mercury Grand Marquis: Dynamo was defect, accu werd stationair niet geladen. Tijdens rijden kreeg ik melding Overcharge.
Deze kreeg dus meer voltage naar de accu als normaal het geval was.

Mijn Ex Auto Cadillac Seville STS uit 2002 starte niet met een oude accu.
Voor start voerde deze een controlle uit. daarna was het over en uit.
Nieuwe accu er in en reed weer.

Huidige auto: Volvo S40 1.6....BJ 1996:
Accu Defect, Sloopte tevens mijn Dynamo en spanningregelaar.
Dit is tot nu toe 2x gebeurd. op dit moment: tikt op hout met de vuist is het nog steeds in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 97348 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:22:
[...]

je vergeet één ding, een accu blijft ten alle tijden gewoon bij werken voor stroomvoorziening.
Een accu heeft ook de functie als/voor overtollig energie op te slaan, piekspanning te bufferen etc.
Accu loskoppelen tijdens een draaiende motor is idem funest voor de dynamo.
Klopt de accu werkt als buffervat. Deze is alleen niet echt bedoeld om piekspanningen op te vangen. Piekbelasting wel (bijv starten) maar de laadspanning dient redelijk netjes afgeregeld te zijn.
en hoe de auto reageert op een defect dynamo is ook weer auto afhankelijk.
voorbeeld.
Mijn ex auto Mercury Grand Marquis: Dynamo was defect, accu werd stationair niet geladen. Tijdens rijden kreeg ik melding Overcharge.
Deze kreeg dus meer voltage naar de accu als normaal het geval was.
In dit geval deed de dynamo het prima maar was de spanningsregelaar stuk, die al-dan-niet in de dynamo ingebouwd zit. Als dat het geval is moet je inderdaad de dynamo vervangen/repareren maar het kan net zo goed een losse module zijn.
Mijn Ex Auto Cadillac Seville STS uit 2002 starte niet met een oude accu.
Voor start voerde deze een controlle uit. daarna was het over en uit.
Nieuwe accu er in en reed weer.

Huidige auto: Volvo S40 1.6....BJ 1996:
Accu Defect, Sloopte tevens mijn Dynamo en spanningregelaar.
Dit is tot nu toe 2x gebeurd. op dit moment: tikt op hout met de vuist is het nog steeds in orde.
Of een diodebrug van de spanningsregelaar die doorfikt, daardoor kortsluiting maakt en je accu sloopt. Het kan allemaal.

Feit blijft dat 9.8V niet gezond is en al helemaal niet als de motor gewoon loopt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 15:15
Racer89 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:04:
Als je nu gas geeft en de ventilator gaat weer harder draaien en verlichting sterker branden kun je er bijna vanuit gaan dat het laad systeem in orde is.
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MadMarky schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:31:
[...]

Klopt de accu werkt als buffervat. Deze is alleen niet echt bedoeld om piekspanningen op te vangen. Piekbelasting wel (bijv starten) maar de laadspanning dient redelijk netjes afgeregeld te zijn.

[...]

In dit geval deed de dynamo het prima maar was de spanningsregelaar stuk, die al-dan-niet in de dynamo ingebouwd zit. Als dat het geval is moet je inderdaad de dynamo vervangen/repareren maar het kan net zo goed een losse module zijn.

[...]

Of een diodebrug van de spanningsregelaar die doorfikt, daardoor kortsluiting maakt en je accu sloopt. Het kan allemaal.

Feit blijft dat 9.8V niet gezond is en al helemaal niet als de motor gewoon loopt.
u zegt?
Trabant en oude volkswagen kever = 6 Volt >:)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Trabant_1.1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
MadMarky schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:10:
[...]

We hadden gemeten tijdens het laden met startkabels .

De motor slaat niet aan, ook niet met de startkabels erop.. accu komt niet boven de 9.8Ah tijdens opladen met startkabels

Motor loopt niet, er is niet genoeg kracht om aan te slaan.

[ Voor 8% gewijzigd door DM89 op 17-12-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 97348 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:36:
[...]

u zegt?
Trabant en oude volkswagen kever = 6 Volt >:)
[Afbeelding]
Dan kun je ook beginnen over vrachtwagens (24V) of over oude auto's waar de aarde op de pluspool zit

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:33
Hackus schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:26:
@Meulendijks89 Nu het kouder is komt een zwakke accu naar boven. meet eens de spanning. btw als er kleine stukjes worden gereden, is er geen tijd om op te laden.
Als het laadsysteem in orde is, is er niet veel nodig om een accu opgeladen te houden, ook niet met een kleinere underdrive pulley, zoals in mijn geval. Jaar of wat geleden bij mijn ouders op bezoek, mijn lampen aan laten staan, accu leeg, geen lampjes, geen klik, niks. Ding met startkabels aan de gang geslingerd, anderhalve kilometer naar huis gereden, geparkeerd en de volgende ochtend was het gewoon starten en lopen.
Wat dat betreft hoeft TS zich geen zorgen te maken met zijn 15km woon- werkverkeer :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Hey @Meulendijks89 , je had een accu. Doe eens een update :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM89
DiedX schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:52:
Hey @Meulendijks89 , je had een accu. Doe eens een update :)
Accu zit erin sinds eind van de middag, auto start weer. Wacht nu even op mijn zwager die komt met de multimeter dan kunnen we de accu meten met draaiende motor.

Trouwens, op deze accu zit geen indicator of iets dergelijks..

[ Voor 9% gewijzigd door DM89 op 17-12-2018 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09
MadMarky schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:47:
[...]

Dan kun je ook beginnen over vrachtwagens (24V) of over oude auto's waar de aarde op de pluspool zit
Aarde in een auto? Alleen als het in zakken in de kofferbak ligt, anders heet het 'massa'
Pagina: 1