Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Deze (NTFS) schijf werkt ruim 15 maanden prima in een aluminium DeLock USB3..1 behuizing, aangesloten via USB op een Vero4K mediaspeler. Ineens op een dag na een reboot (gebeurd zelden) werd hij niet meer herkend. Ook niet in Windows, ook niet met een USB hub ertussen.

De schijf zoemt gewoon heel zachtjes zoals hij altijd doet, continu. Maar als ik hem tegen mijn oor houd, hoor ik om de 15 seconden "trrik [stil] trrrrikketik", dit geluid duurt maar 1 seconde, terwijl het normale zoemen continu doorgaat (hij is dus wel op snelheid).
Het geluid is wat ik normaal hoor als hij echt aan het lezen/schrijven is. Maar nu duurt dit geluidje dus maar 1 seconde. Alsof hij "niet verder komt".

Ik heb de schijf (in behuizing) gewikkeld in plastic folie en in 2 afsluitbare plastic zakjes gedaan, vervolgens in een vriezer een half uur.

Nu wordt de schijf direct herkend in Windows, ik kan in de Verkenner de inhoud op de schijf dubbelklikken, dan zie ik de mappen die in de root staan. Maar kan geen enkele map openen: dan loopt de verkenner vast.

Ik ken alleen het vriezer trucje. Zijn er nog meer van dit soort (schijnbaar onlogische) manieren om toch de schijf weer kort aan de praat te krijgen?

Het gaat me er alleen om het kopieren van bepaalde data. De belangrijkste data had ik al een backup van. Maar die data die ik zoek is gewoon heel irritant om dat nu op dit moment kwijt te zijn.
Ik heb natuurlijk garantie, maar neem aan dat garantie niet betekend dat Seagate gratis de discs eruit haalt en de data overzet naar een nieuwe :+