Streamers en kwaliteitsverschil, waar zit het in

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Sinds een tijdje ben ik me aan het oriënteren op het gebied van audiostreamers. Momenteel ben ik in het bezit van een Bluesound Node 2 waar ik erg tevreden over was.
Nu heb ik externe bronnen aangesloten op mijn versterker en dezelfde tracks afgespeeld en deze klinken merkbaar beter. Vooral helderder en strakker laag, alsof er via de streamer een doffe sound overheen zit.

Met dit probleem ben ik naar een HiFi-zaak gegaan, de beste man vond het een opmerkelijk verhaal en dacht dat het probleem in de kabel tussen de streamer en versterker zat. Nu heb ik van hem een AudioQuest Vodka (een kabel van €275) optical kabel mogen lenen om te luisteren of het daar aan ligt, wat me al sterk leek. Maar daar ligt het niet aan.

Theoretisch gezien lijkt het me dat er geen verschil moet kunnen zitten in audiostreamers omdat het een puur digitaal signaal is wat naar een externe DAC gestuurd wordt. (Ik bypass de DAC van mijn Node 2 streamer) En dat is dus lijkt mij ook de reden waarom ik geen verschil kan horen in optische kabels.

Nu is mijn vraag, wat maakt een streamer nou een goede streamer? Welke componenten en eigenschappen zorgen ervoor dat een streamer van de hoogst mogelijke kwaliteit is en de mooiste digitale audio kan uitsturen?

Mijn oog is gevallen op een streamer van Moon, de Moon MiND 2 en de Naim ND5 XS. Er wordt geschreven dat deze streamer een hele robuuste voeding heeft, dit komt bij veel streamers terug. Zo hebben o.a. Naim en Auralic een streamer waarbij zelfs nog een externe voeding aan te sluiten is. Hoe kan dit de audiokwaliteit beïnvloeden, het gaat toch om een signaal wat enkel uit nullen en enen bestaat en dat gaat naar een externe DAC.

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vertel eerst eens even wat voor setup je nu hebt qua apparatuur en hoe je dat exact aangesloten hebt.
Ik heb een flauw vermoeden dat het referentie volume ook wel een rol zou kunnen spelen .

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@The Eagle De set-up bestaat uit de volgende hardware:

Luidsprekers waar ik gebruik van maak zijn de B&W CM6 S2. Dit is de generatie voor de net nieuw uitgekomen B&W 705 S2. Daarnaast is er een REL Strata ii ook aanwezig.

Deze speakers zijn aangesloten met gewone speakerkabel van een rol op een Rotel RA-1572 geïntegreerde versterker. Er wordt ook gebruik gemaakt van de DAC in deze versterker.

Er zijn een aantal audiobronnen waar ik mijn geluid vandaan haal.
De eerste bron is een platenspeler welke ik gebruik om af en toe eens een plaatje te draaien, niet het main apparaat.

Bron twee is de Bluesound Node 2. Via deze streamer stream ik via onder ander Tidal en Qobuz CD en SACD audio. Waar het meeste gebruik van gemaakt wordt is de Node 2 welke de (SA)CD audiotracks van een Synology NAS haalt welke bekabeld is aangesloten.

Ik ben achter het huidige probleem gekomen toen ik track X afspeelde via de Node 2 en daarna dezelfde track afspeelde rechtstreeks via bluetooth aptX op de geïntegreerde versterker. Dat klonk hoe raar dan ook beter dan streams via de Node. De Node staat op een vast uitgangsvolume ingesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Boost9898 op 16-12-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Zit er op die Bluesound Node toevallig een equalizer die actief is? Dit zou betekenen dat het digitale signaal wat geoutput wordt door de Node dus niet meer de originele stream is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@EddoH Er is geen equalizer aanwezig. Dit zijn de settings van de Node 2.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BI7VrBQ.png

[ Voor 3% gewijzigd door Boost9898 op 16-12-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Dan zal 'het verschil' in het audiopad (en de processing of volumeniveaus) intern in de versterker zitten. je zou eens een andere streamer moeten aansluiten: grote kans dat je geen enkel verschil hoort met de Node 2, en eenzelfde verschil tussen die andere streamer en AptX op je versterker.

Bedenk ook dat AptX een 'lossy' formaat is. Dat betekent ook dat er aan de versterkerkant(decoder) een algoritme het originele signaal reconstrueert. Hoe gek het ook klinkt, misschien vind jij deze interpretatie van het orgineel beter klinken dan de lossless versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Het vreemde is dat ik die track ook op een aantal verschillende platen heb. En over het algemeen klinken de platen ook een stuk helderder en 'opener'. Wat je zegt over een andere streamer ben ik inderdaad ook van plan. Komende week ga ik weer naar een HiFi zaak toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Laatst online: 17:03
Om te beginnen zou ik "MQA Externe DAC" uitschakelen, ik denk niet dat je rotel MQA kan omzetten.
(Sowieso imo MQA content vermijden, maar mocht je het draaien moet je DAC wel weten dat het omgezet moet worden).
Mocht je op tidal "master" content draaien speel je MQA af (Probeer bij zulke content ook eens je settings in tidal op Hi-Fi te zetten, merk je direct wat voor rare dingen MQA/Master met het geluid doet)

Verder maak je enkel gebruik van de Wi-Fi functionaliteit of ook bluetooth oa.? Want bij bluetooth gaan je codecs ook veel verschil maken.

Anders blijf ik bij mijn mening dat digital mits er dus niet met de audio stream geknoeid word (equalizers oa.) gewoon bij ieder apparaat het zelfde zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
MQA heb ik uitgezet, zal het straks eens proberen. Wat de wifi betreft, daar maak ik geen gebruik van. De node is via ethernet aangesloten aan de NAS. Alles is bekabeld verbonden. Bluetooth komt zelden voor dat ik dat gebruik dus dat is verwaarloosbaar.

Ik ben het eigenlijk ook met je eens maar ik begrijp dan niet waarom het niet klinkt zoals het hoort te klinken. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het aan de streamer ligt want als ik andere bronnen gebruik klinkt het duidelijk beter. En er bestaan niet voor niets streamers van duizenden euro's waarbij een losse voeding ook nog een optie is. Anders kan je net zo goed een Raspberry Pi'tje aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Ja dat kan ook :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Boost9898 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:33:
MQA heb ik uitgezet, zal het straks eens proberen. Wat de wifi betreft, daar maak ik geen gebruik van. De node is via ethernet aangesloten aan de NAS. Alles is bekabeld verbonden. Bluetooth komt zelden voor dat ik dat gebruik dus dat is verwaarloosbaar.

Ik ben het eigenlijk ook met je eens maar ik begrijp dan niet waarom het niet klinkt zoals het hoort te klinken. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het aan de streamer ligt want als ik andere bronnen gebruik klinkt het duidelijk beter. En er bestaan niet voor niets streamers van duizenden euro's waarbij een losse voeding ook nog een optie is. Anders kan je net zo goed een Raspberry Pi'tje aansluiten.
Dat kan je ook. Maar zolang er mensen zijn die denken dat er vast een reden is dat een streamer duizenden Euro's moet kosten, zijn er streamers die dat kosten ;).

Dat je een losse voeding om een DAC aansluit, tja, ik vind het overdreven, maar goed. Maar voor een digitaal iets zit er gewoon nul verschil in. Als hij echt anders klinkt moet er signaalverwerking overheen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawk999
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-05 15:14
Misschien een raar idee, maar probeer eens de DAC van de Node2 te gebruiken i.p.v. de DAC van je versterker.

Sluit je Node2 via twee analoge plugs van redelijke kwaliteit, bv. Audioquest, aan op je versterker.

Logischerwijs zou je versterker beter moeten klinken. Maar dat kan je alleen proef ondervindelijk testen.

Het kan zijn dat er iets niet klopt op de optische ingang van je versterker.

[ Voor 15% gewijzigd door Hawk999 op 16-12-2018 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@Hawk999 Bedankt voor het meedenken maar ik heb beide al geprobeerd. M'n versterker heeft ook twee digitale inputs, daartussen zit geen verschil. Ik ben bang dat we er niet uit gaan komen.

Als ik bij de hifi zaak ben geweest laat ik m'n bevindingen wel weten. Met een beetje geluk mag ik een streamer lenen en dan ga ik wat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik denk dat de andere streamer beter gaat klinken :P Want dat idee is nu al in je hoofd gevormd.

Om het echt te testen is het belangrijk dat het volume zeer nauwkeurig gematched is. En dat je geen weet hebt naar welke je luistert. Als je tenminste echt geinteresseerd bent in waar het verschil in waarneming door komt. Als je het gewoon prima vindt om meer geld uit te geven voor een betere beleving, waar dat ook door komt, dan kan je gewoon een "high end" streamer kopen en daar tevreden mee zijn :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898
  • Nu online

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Het verschil moet wel duidelijk waarneembaar zijn en dat moet ook kunnen. En het placebo effect kan je heel makkelijk counteren door een blinde vergelijking te doen. Dat heb ik ook gedaan met een standaard optisch kabeltje van een (paar) tientje(s) en die AudioQuest van €275, ik hoor het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zeker. Maar ook blind testen moet je goed doen en level matchen klinkt triviaal maar is het lastigste om goed te doen. Het probleem is dat je tienden van een dB verschil niet identificeert als volume verschil maar als kwaliteitsverschil. Dit betekent dat je al een (nauwkeurig) meet instrument nodig hebt om levels gelijk te krijgen. Dat maakt dat het lastig uitvoerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:13
In het laatste Audio magazine komt jouw Bluesound Node 2 er niet slecht uit met 105 punten.

Omdat te overtreffen moet je diep in de buidel tasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:10
Ik ben even benieuwt wat hier nu uitgekomen is. Sins een week ben ik ook in het bezit van de blue sound node 2 en merk hetzelfde op.

De node 2 zit via optisch op een Pink faun dac aangesloten. Dit geeft een vrij dof geluid. Wanneer ik de streamer dmv coax aansluit merk ik hetzelfde het. Sluit ik een chromecast audio aan op de dac, dan klinkt het opeens een stuk beter.

Wanneer ik de node 2 direct op de amp aan sluit merk ik het zelfde op. Het geluid wordt een stuk helderder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou beginnen met meten of het echt zo is, dat het geluid anders is. Je zal verbaasd staan hoe je oren en hersenen je voor de gek kunnen houden. (Als je voor het idee open staat dat je je eigen waarneming met een grote korrel zout moet nemen)

Pas als je onafhankelijk en exht objectief weet wat het verschil is, kan je gericht gaan oplossen.

Tot die tijd is het audiofiel hobbyen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toosh
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-06 16:02
Ben ook wel benieuwd naar verdere bevindingen.
Zelf speel ik ook af met de node 2 optisch over een rotel 1570 naar een b&w 704s2 set. Desondanks een goede bron (TIDAL) ben ik gemiddeld tevreden over het resultaat. Bij luistertests elders was ik enthousiaster over mijn speakers en had ik ook hetzelfde gevoel : ik mis wat sprankel, ruimtelijkheid en diepte. Ik heb steeds gedacht dat dit te maken heeft met de akoestiek in mijn woonkamer aangezien we rechts aan de luisterpositie een groot raam hebben wat uiteraard niet optimaal is.
Ik doe alvast ook even een check via een bluetooth dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
JvS schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:36:
Ik zou beginnen met meten of het echt zo is, dat het geluid anders is. Je zal verbaasd staan hoe je oren en hersenen je voor de gek kunnen houden. (Als je voor het idee open staat dat je je eigen waarneming met een grote korrel zout moet nemen)

Pas als je onafhankelijk en exht objectief weet wat het verschil is, kan je gericht gaan oplossen.

Tot die tijd is het audiofiel hobbyen
Dit is onafhankelijk door mijn partner bevestigt zonder dat ze wist wat er gaande was. Gewoon beide actief hebben en switchen en kreeg daar de bevestigende reactie op.

Daarnaast zou in de situatie van denken dat het beter klinkt de node 2i beter moeten klinken omdat deze als vervanger voor de chromecast was aangeschaft

[ Voor 10% gewijzigd door raze88 op 09-10-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 11-06 21:49
Ik ben in het bezit van de Bluesound Node 2i. Deze is via coax aangesloten op een Cambridge Audio DacMagic 100. De (flac) bestanden zijn afkomstig van geripte cd's (met behulp van dBpoweramp CD Ripper). En op een externe ssd-harddisk gezet. De muziek die de combinatie produceert, klinkt perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door Xfile op 09-10-2019 22:05 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

verschil in optische kabels kunnen horen, of je nu de goedkoopste action pakt of die van 275 euro. Dat ga je niet horen. Gebruik die kabels al sinds de jaren 80 en nee daar hoor je niks in. Ja als ze geknikt zijn dan komen de 0 en 1 tjes niet meer goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Xfile schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:59:
Ik ben in het bezit van de Bluesound Node 2i. Deze is via coax aangesloten op een Cambridge Audio DacMagic 100. De (flac) bestanden zijn afkomstig van geripte cd's (met behulp van dBpoweramp CD Ripper). En op een externe ssd-harddisk gezet. De muziek die de combinatie produceert, klinkt perfect.
Heb je ook al een getest hoe de node klinkt als deze analoog aangesloten wordt? Het vreemde vind ik dat die situatie beter klinkt dan via een fatsoenlijke dac. Alsof ze de digitagle uitgang bewerken en de kwaliteit verslechteren zodat je producten van Bluesound blijft gebruiken(Ik zeg niet dat dit zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als één van degene met het probleem een optische input heeft op zijn PC moet je iig een aantal simpele testen redelijk makkelijk kunnen doen. Zoals een pure sinus laten uitgeven en dan naar het spectrum op het optische signaal kijken, zijn vast programmas die dat doen. Of witte ruis erover en kijken of dat een vlak spectrum op de uitgang geeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
raze88 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

Dit is onafhankelijk door mijn partner bevestigt zonder dat ze wist wat er gaande was.
Heeft mijn vriendin ook altijd. Komt ze binnen: wat klinkt dat goed joh! Veel beter. Dat is dan mijn nieuwe interlink die ze hoort. :) Met elke "upgrade" klinkt het beter, nooit slechter. Dat gaat eeuwig door zo.

Maar on-topic: een streamer heeft geen klank. Het is digitaal. Digitaal heeft geen klank. Een "betere" streamer als je het hebt over de geluidkwaliteit bestaat niet want digitaal. Dat heeft geen klank, zijn bitjes. Als het niet in orde klinkt dan gaat er onderweg iets mis met effecten of wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wel leuk zo'n vriendin die je investeringen de moeite waard vindt.
Maar verder moet ze natuurlijk wel haar oren laten nakijken :P

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
Jorgen schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 00:09:
Wel leuk zo'n vriendin die je investeringen de moeite waard vindt.
Maar verder moet ze natuurlijk wel haar oren laten nakijken :P
Bij deze ben je uitgenodigd. Streamer gaat morgen retour verkoper. Ondertussen heb ik diverse mensen die het zelfde opvalt zonder dat ze weten hoe of wat. Daarnaast moet iets overtuigend zijn om aan te schaffen, anders vind ik het jammer geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

raze88 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:36:
[...]

Bij deze ben je uitgenodigd. Streamer gaat morgen retour verkoper. Ondertussen heb ik diverse mensen die het zelfde opvalt zonder dat ze weten hoe of wat. Daarnaast moet iets overtuigend zijn om aan te schaffen, anders vind ik het jammer geld.
Ik stel niet dat het perse niet zo is hoor, ik wil je alleen waarschuwen voor geld uitgeven of beslissingen nemen op basis van wat je hoort in zo'n vergelijk, zelfs als je vriendin het bevestigt. Dat laatste is een beetje een audiofielencliche "mijn vriendin hoorde het ook" dus ik moest een beetje grinniken toen je dat argument neerzette :).

Zaken als DAC's, streamers, cd spelers en dergelijke moeten gewoon 100% hetzelfde klinken. Als ze dat niet doen en echt "dof" klinken, dan moet dit ook heel eenvoudig goed te bevestigen zijn met een meting. Als daaruit blijkt dat het geluid gewoon 100% lineair is, < 0,01% vervormt en ruis op >95db van het signaal heeft (zoals alle DAC's zouden moeten presteren, en ook makkelijk kunnen), dan is er een zeer grote kans dat je je het verschil echt verbeeldt.

Dat kan komen omdat de ene bron 0,2db harder speelt dan de ander, net niet echt hoorbaar, maar wordt wel waargenomen als kwaliteitsverbetering (wat het niet is, het is gewoon iets harder) of allerle andere aspecten waar je 'last' van hebt bij subjectief luisteren en waarmee je je partner onbewust ook kunt beïnvloeden.

Bottom line: Je zou zeker gelijk kunnen hebben, maar het is wel heel vreemd dat een leverancier iets maakt dat "stuk" is (zo zou ik het dan willen noemen). Om echt uitsluitsel te hebben, zou ik een meting gebruiken. Dan weet je echt wat er aan de hand is en weet je zeker dat je de goede dingen oplost. Als het echt zo anders klinkt, zie je dit in een meting heeeeeeel erg makkelijk. Sta ervoor open dat je gehoor jou (en je vriendin) voor de gek houdt in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pak een goeie audio interface via firewire als de fa-66/fa-101, made in japan.

Installeer Foobar met DSD ondersteuning, download Dire Straits Brothers in Arms in SACD DSD, die is namelijk volledig digitaal opgenomen toen dr tijd, dus kun je de analoog/digitaal discussie wat beter klinkt achterwege laten.

Klinkt het dan duf, kun je naar je versterker. Zo niet, dan zit het in je streamer.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1248170 op 11-10-2019 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
JvS schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:48:
[...]
Om echt uitsluitsel te hebben, zou ik een meting gebruiken.
Helaas heb ik niet de spullen in huis om een fatsoenlijke meting te kunnen doen en heb hier ook helaas de tijd niet meer voor gezien morgen de uiterste retourdag is van de streamer.

Dat je gehoor je voor de gek houd ben ik mij van bewust. Om die reden probeer ik producten die ik koop met het idee van verbetering zo blind mogelijk te testen. Of iets daarbij 0.2dB harder speelt, is voor mij alleen te achterhalen door te meten. Echter zal subtiel een volume verschil naar mijn idee niet iets in plaatsing en helderheid van het geluid moeten veranderen. Als voorbeeld een stem die meer naar de voorgrond komt of wat naar achteren verdwijnt. Of details in de achtergrond die "verdwijnen".

Ergens is voor mij een streamer een streamer en dus digitaal. 0 is en blijft 0, 1 is en blijft 1. Toch kom ik daar een beetje door de huidige situatie op terug. Dit betekend weer niet dat hoe duurder iets is, hoe beter het klinkt. Voor mij is de chromecast audio de nu beter klinken de bron en kost minder dan 1/10 van de Bluesound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

raze88 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:03:
[...]

Ergens is voor mij een streamer een streamer en dus digitaal. 0 is en blijft 0, 1 is en blijft 1.
Helemaal mee eens :). Daarom is het ook heel bijzonder dat het anders zou klinken. Dan zou dat systeem opzettenlijk iets equalizen.
Echter zal subtiel een volume verschil naar mijn idee niet iets in plaatsing en helderheid van het geluid moeten veranderen. Als voorbeeld een stem die meer naar de voorgrond komt of wat naar achteren verdwijnt. Of details in de achtergrond die "verdwijnen".
Dat kan wel. Die verschillen die je beschrijft zijn juist wel typisch de verschillen die mensen (ik ook) wél horen als er niet volledig objectief getest wordt, maar die kunnen verdwijnen als er blind en level-matched getest wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Anoniem: 1248170 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:34:
Pak een goeie audio interface via firewire als de fa-66/fa-101, made in japan.

Installeer Foobar met DSD ondersteuning, download Dire Straits Brothers in Arms in SACD DSD, die is namelijk volledig digitaal opgenomen toen dr tijd, dus kun je de analoog/digitaal discussie wat beter klinkt achterwege laten.

Klinkt het dan duf, kun je naar je versterker. Zo niet, dan zit het in je streamer.
Niet om je persoonlijk aan te vallen :) Dit snap ik niet helemaal. Discussie of digitaal of analoog beter klinkt is voor mij niet aan de orde. Wel gaat het hier om hoe een digitaal signaal(stream) omgezet wordt naar een ander digitaal signaal(streamer). Dit zou theoretisch indentiek moeten zijn. In de praktijk lijk ik nu wat anders te ervaren. Vraag is waarom. Is dit omdat de bitrate van de bluenode(24bit/192khz) hoger ligt dan van de chromecast(24bit/96khz) (wat naar mijn idee geen verslechtering zou moeten veroorzaken). Of heeft het met de manier van processen te maken? Ook vraag ik mij af of dit meerdere mensen opgevallen is.

De verschillen worden waargenomen worden tussen 2 digitale bronnen op een zelfde ingang op een dac met een gelijke bron(Tidal) en track.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dan lijkt het me een hardware fout, want 24/96 en 24/192 verschil hoor je toch niet. Tussen 24/48 en 16/41.1 hoort een mens niet eens.

Ergens gaat er iets mis met de conversie. Ik pomp alles eruit op 24/48, dat ondersteunt mn versterker. De bron maakt niet uit, ASIO handelt dat prima af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Conclusie kan dus zijn om de bluenode om te ruilen? Reden voor aanschaf is de mogelijkheid om muziek vanaf een server af te spelen en de mqa optie en de cd's op te kunnen bergen.

Ik ga eens met de winkel overleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Bart2005 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Maar on-topic: een streamer heeft geen klank. Het is digitaal. Digitaal heeft geen klank. Een "betere" streamer als je het hebt over de geluidkwaliteit bestaat niet want digitaal. Dat heeft geen klank, zijn bitjes. Als het niet in orde klinkt dan gaat er onderweg iets mis met effecten of wat.
Goed voor je want dan hoef je nooit meer uit te geven dan een paar tientjes voor een streamer! Andere mensen horen het verschil tussen streamers wel en geven er meer geld voor uit. Zeker als de streamer een DAC heeft (zoals de meeste) zijn de verschillen enorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:07:
[...]

Goed voor je want dan hoef je nooit meer uit te geven dan een paar tientjes voor een streamer! Andere mensen horen het verschil tussen streamers wel en geven er meer geld voor uit. Zeker als de streamer een DAC heeft (zoals de meeste) zijn de verschillen enorm.
Wat denk je dan dat een streamer allemaal doet voor de "klank" van een digitaal signaal? Ik weet het wel: precies hetzelfde als wat een harddisk of ene usb-stick ermee doet, namelijk niets. Zou ook niet goed zijn als dat anders was. Verder werkt een DAC gewoon transparant en doen ook hetzelfde. Of ie nou een dollar kost of 10 dollar inkoop voor de chip. Dat ze vervolgens in kekke kastjes worden gedaan en het stempel "audiofiel verantwoord" krijgen en voor de hoofdprijs verkocht worden is gewoon commercie die niets doet voor de echte beleving. Je moet gewoon eens informeren of het opzoeken wat voor chip er in zo'n peperduur kastje zit en de groothandelsprijs daarvan eens opzoeken. Je kunt zo'n chip ook niet "beter" laten werken door peperdure componenten te gebruiken want ook daardoor verbeter je de werking niet. Die chipjes zijn state-of-the-art. Maar zolang men gelooft van niet zal die hocus pocus verkocht blijven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph58
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Bart2005 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Heeft mijn vriendin ook altijd. Komt ze binnen: wat klinkt dat goed joh! Veel beter. Dat is dan mijn nieuwe interlink die ze hoort. :) Met elke "upgrade" klinkt het beter, nooit slechter. Dat gaat eeuwig door zo.

Waar kun je die kabel kopen die bitjes direct in de hersenen omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:07:
[...]

De verschillen zijn "enorm" totdat je ze gaat meten want dan blijkt alleen het ruis niveau te verschillen bij --80 a -100dB. Amplitude/fase response is identiek, vervorming ook. De verschillen verdwijnen ook als mensen niet meer weten waar ze naar luisteren. Ergo, het verschil zit hem in de beleving van de luisteraar en niet door ander geluid uit het kastje :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Door alleen al "betere interlink" in de mond te nemen, wek je bij jezelf de suggestie al en je brein vult de rest voor je in.

Wel mooi dat de chromecast er nu beter uit kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Toch kan een streamer het geluid wel veranderen. Alleen moet dat wel opzettelijk gedaan worden. Daarom lijkt het me ook zo onwaarschijnlijk.

Ook iets dat analoog is aangesloten bij een zeer slecht ontwerp ander ook echt anders klinken. Je kunt het dan alleen ook prima meten. En vanaf "sony van 50 piek" en beter komt dat niet voor. Voor alibaba spul durf ik mn handen niet in het vuur te steken overigens :).

[ Voor 49% gewijzigd door JvS op 11-10-2019 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kjbuitenga
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 10:01
Omdat ik zelf ook wel nieuwsgierig werd heb ik een gelijk een testje gedaan.

Ik heb zelf een Marantz NA7004 en een Bluesound node 1. Allebei optisch aangesloten op een Denon
PMA-2500ne. Optische kabels zijn dezelfde van Oehlbach. Muziek wordt niet via netwerk gestreamd
maar op beide spelers is een ssd van Samsung aangesloten.
De Bluesound is aangesloten op optisch 1 en de Marantz op optisch 2.

Beluister ik dezelfde tracks en schakel tussen opt. 1 en opt. 2 op mijn versterker dan hoor ik
absoluut geen verschil. De Bluesound node veranderd het geluid dus niet.

[ Voor 6% gewijzigd door kjbuitenga op 11-10-2019 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:27
kjbuitenga schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:11:
Omdat ik zelf ook wel nieuwsgierig werd heb ik een gelijk een testje gedaan.

Ik heb zelf een Marantz NA7004 en een Bluesound node 1. Allebei optisch aangesloten op een Denon
PMA-2500ne. Optische kabels zijn dezelfde van Oehlbach. Muziek wordt niet via netwerk gestreamd
maar op beide spelers is een ssd van Samsung aangesloten.
De Bluesound is aangesloten op optisch 1 en de Marantz op optisch 2.

Beluister ik dezelfde tracks en schakel tussen opt. 1 en opt. 2 op mijn versterker dan hoor ik
absoluut geen verschil. De Bluesound node veranderd het geluid dus niet.
komt omdat je dezelfde enen en nullen naar dezelfde dac stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

JvS schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:36:
Toch kan een streamer het geluid wel veranderen. Alleen moet dat wel opzettelijk gedaan worden. Daarom lijkt het me ook zo onwaarschijnlijk.

Ook iets dat analoog is aangesloten bij een zeer slecht ontwerp ander ook echt anders klinken. Je kunt het dan alleen ook prima meten. En vanaf "sony van 50 piek" en beter komt dat niet voor. Voor alibaba spul durf ik mn handen niet in het vuur te steken overigens :).
Tuurlijk, maar dan kom je in het gebied van equalizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Mijn ervaringen met de Bluesound node 1 zijn, hoe zal ik het zeggen... vreemd. Ik had er een gekocht voor in mijn kantoor (Dali Oberon 5s speakers op een Cambridge Audio versterker) maar ik vind het geluid vermoeiend, alsof er een laag overheen lag waar je doorheen moest luisteren.

Ik heb hem toen mee naar huis genomen waar ik een NAD C 658 streamer heb. Natuurlijk is die rond de 1500 euro en dus drie keer zo duur (volgens veel reageerders zijn bits altijd bits en mag dat niets uitmaken) maar dat bevestigde mijn idee. Er was echt iets mis. Ik heb toen de Cambridge Azur 851N van de buurman gehaald en ze alle drie naast elkaar beluisterd. Buurman erbij die blind laten luisteren. De Bluesound is duidelijk 'anders'. Ik zeg niet meteen slecht maar anders.

Heb de Bluesound verkocht en heb een Marantz NA6005 gekocht. Duidelijk goedkoper en volgens de reviews minder dan de Bluesound. Maar hij komt duidelijk dichter bij de streamers die 1000 euro meer kosten. Wellicht een beetje tam maar in elk geval niet vermoeiend. Was wel een hele leuke avond om ze alle vier naast elkaar te luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
raze88 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:33:
[...]

Heb je ook al een getest hoe de node klinkt als deze analoog aangesloten wordt? Het vreemde vind ik dat die situatie beter klinkt dan via een fatsoenlijke dac. Alsof ze de digitagle uitgang bewerken en de kwaliteit verslechteren zodat je producten van Bluesound blijft gebruiken(Ik zeg niet dat dit zo is).
Ik heb de Node2i ook analoog aangesloten gehad: het klonk minder helder dan via de coax.
Ook heb ik de Node2i aangesloten op een Metrum NOS Mini DAC Quad, en dat klonk weer te helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:16:
Mijn ervaringen met de Bluesound node 1 zijn, hoe zal ik het zeggen... vreemd. Ik had er een gekocht voor in mijn kantoor (Dali Oberon 5s speakers op een Cambridge Audio versterker) maar ik vind het geluid vermoeiend, alsof er een laag overheen lag waar je doorheen moest luisteren.

Ik heb hem toen mee naar huis genomen waar ik een NAD C 658 streamer heb. Natuurlijk is die rond de 1500 euro en dus drie keer zo duur (volgens veel reageerders zijn bits altijd bits en mag dat niets uitmaken) maar dat bevestigde mijn idee. Er was echt iets mis. Ik heb toen de Cambridge Azur 851N van de buurman gehaald en ze alle drie naast elkaar beluisterd. Buurman erbij die blind laten luisteren. De Bluesound is duidelijk 'anders'. Ik zeg niet meteen slecht maar anders.
Analoog aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:27
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:16:

Heb de Bluesound verkocht en heb een Marantz NA6005 gekocht. Duidelijk goedkoper en volgens de reviews minder dan de Bluesound. Maar hij komt duidelijk dichter bij de streamers die 1000 euro meer kosten. Wellicht een beetje tam maar in elk geval niet vermoeiend. Was wel een hele leuke avond om ze alle vier naast elkaar te luisteren!
Toch hierop even inhaken, want begrijp het gewoon niet meer. Elke review die ik over bluesound heb gelezen waren erg positief (zelf nooit een gehoord) Maar hoe kan dat nu eigenlijk? Digitaal signaal enen en nullen gaan naar de dac van je versterker. Let op: dit is gewoon digitale info die via internet binnenkomt via mogelijk de atlantische oceaan, allerlei servers, het KPN verdeelhuisje, mijn router... Hoe kan nou die bluesound receiver zoveel roet in het eten gooien en het geluid vermoeiend laten klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 14:19
Zou het niet te maken hebben met de software op de streamer ik heb dezelfde ervaring ik had een node 2 deze heb ik vervangen door een NAIM streamer (2e hands gekocht) en het geluid is wel degelijk veel mooier. helderder, schoner zou ik haast zeggen. Je merkt met drukkere muziek vooral.

[ Voor 6% gewijzigd door gekke op 13-10-2019 08:47 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:25
Ondanks dat alles digitaal gaat kan het device toch wel degelijk ergens een aanpassing doen? Zo maakt mijn TV van 5.1 bitstream weer een digitaal pcm geluid dat anders klinkt dan direct uit de Apple TV, of kon mijn oude pc met Creative soundcard bijv. een ruimte effect aan het geluid toevoegen dat vervolgens via spdif naar een versterker ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Ik weet te weinig van de interne werking van een streamer. Maar zou mij voor kunnen stellen dat er een en ander aan software gebruikt wordt voor de omzetting van een netwerk protocol naar het protocol dat de streamer doorstuurt naar de dac. Ook kan timing hier denk ik een en ander doen en hoe de digitale pulsen eruit zien(rise time). Volledig recht of toch een iets afgeronde hoek(digitaal blijft toch een analoge spanning die naar een niveau gebracht moet worden om hem als 1 of als 0 te zien) ook kan een capacitieve component invloed hebben op hoe de pulsen eruit zien. Denk aan printsporen naast elkaar, componenten in de signaalweg en bekabeling(is een reden dat ze voor diverse signalen een andere kabel adviseren zoals bijvoorbeeld coax voor tv en een kabel een verwachte impedantie moet hebben). Hiermee praat ik de belachelijk dure kabels weer niet goed want daar geloof ik dan weer niet in. Iets anders zou ik zo niet kunnen bedenken.
Pagina: 1