Hallo allemaal,
Ik heb een jaar of tien geleden al de oude platenspeler van mijn opa en oma gekregen (AKAI AP-Q55, specs https://www.vinylengine.com/library/akai/ap-q55.shtml), volgens mij een wat lagere midrange model uit de jaren tachtig. Ik heb hem de afgelopen jaren heel sporadisch gebruikt en waarschijnlijk heeft hij bij mijn opa en oma de laatste jaren ook vrijwel altijd stil gestaan. Dit jaar ben ik hem echter meer gaan gebruiken en ben ik een beetje aangestoken door het vinylvirus.Ik ben wat meer platen gaan kopen (zowel nieuw als tweedehands) en speel nu vaker een plaat af. Deze zomer heb ik mijn audio setup wat verbeterd en bewust een versterker gekocht met een phonoingang (NAD3020v2) i.c.m. KEFQ350 speakers.
Ik zou graag mijn platenspeler setup ook willen upgraden, omdat ik denk dat ik hier meer uit kan halen. Bovendien ben ik me een beetje gaan verdiepen in de wereld van vinyl en heb ik begrepen dat het niet goed is voor het element als het zo lang stil staat (gestaan heeft). En ik ben ook een beetje bang dat ik mijn platen hierdoor kan beschadigen (ook omdat de naald een beetje scheef naar rechts lijkt te staan). Nu is mijn vraag echter of ik het beste een compleet nieuwe tafel aan kan schaffen of dat het zou voldoen om een nieuw element te kopen?
Mijn gedachten hierover:
Input van mensen met meer ervaring is in die zin zeer welkom. Alvast bedankt.
Ik heb een jaar of tien geleden al de oude platenspeler van mijn opa en oma gekregen (AKAI AP-Q55, specs https://www.vinylengine.com/library/akai/ap-q55.shtml), volgens mij een wat lagere midrange model uit de jaren tachtig. Ik heb hem de afgelopen jaren heel sporadisch gebruikt en waarschijnlijk heeft hij bij mijn opa en oma de laatste jaren ook vrijwel altijd stil gestaan. Dit jaar ben ik hem echter meer gaan gebruiken en ben ik een beetje aangestoken door het vinylvirus.Ik ben wat meer platen gaan kopen (zowel nieuw als tweedehands) en speel nu vaker een plaat af. Deze zomer heb ik mijn audio setup wat verbeterd en bewust een versterker gekocht met een phonoingang (NAD3020v2) i.c.m. KEFQ350 speakers.
Ik zou graag mijn platenspeler setup ook willen upgraden, omdat ik denk dat ik hier meer uit kan halen. Bovendien ben ik me een beetje gaan verdiepen in de wereld van vinyl en heb ik begrepen dat het niet goed is voor het element als het zo lang stil staat (gestaan heeft). En ik ben ook een beetje bang dat ik mijn platen hierdoor kan beschadigen (ook omdat de naald een beetje scheef naar rechts lijkt te staan). Nu is mijn vraag echter of ik het beste een compleet nieuwe tafel aan kan schaffen of dat het zou voldoen om een nieuw element te kopen?
Mijn gedachten hierover:
- Ik kan niet goed inschatten wat de huidige kwaliteit van mijn tafel is. Ik vind het geluid zeker niet slecht (wellicht door gebrek aan vergelijkingsmateriaal) en hoor bijvoorbeeld geen variatie in snelheid of rare vibraties o.i.d. In die zin lijkt het me zonde om de tafel weg te doen.
- Ik vind het design niet per se heel mooi, maar dat is op zich geen dealbreaker.
- Ik heb best een paar honderd euro over voor een upgrade. Zeg max 450-500. Maar als ik een mooie upgrade kan maken voor minder heeft dat uiteraard voorkeur.
- Deze tafel heeft een aantal features die ik best handig vind en die je volgens mij niet zo snel (meer) vindt bij een nieuwe tafel in deze prijsklasse (zoals autoreturn en met een knop wisselen van speelsnelheid ipv wisselen van de snaar)
- Dan is echter de vraag, is het het waard om een element te kopen van een paar honderd euro (bijv. Ortofon 2M Bronze) voor deze tafel? Of kan ik dan nog steeds beter een goedkoper element kopen (bijv. 2M Blue of Red) en dan bijvoorbeeld later een betere draaitafel kopen?
- Als ik een nieuwe draaitafel zou kopen zat ik bijvoorbeeld te kijken naar een nieuwe Pro ject Carbon of Rega Planar 1. Of zou bijvoorbeeld een Argon Audio TT2 met een Ortofon 2M Blue dan een mooiere setup zijn?
Input van mensen met meer ervaring is in die zin zeer welkom. Alvast bedankt.