Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer freezed om de paar minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• boybonker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09-2023
Beste Forumleden,

Enige tijd geleden een systeem gebouwd voor een oom van me, zelf heb ik eigenlijk altijd intel systemen gebouwd, nooit AMD, nu deze keer wel i.v.m. het budget. Weet dus niet of dit relevant is maar dacht zal het toch even melden.

Het systeem heeft al vanaf het begin om de paar minuten een constante freeze, de muis kan je gewoon soepel blijven bewegen, echter klikken, of het toetsenbord gebruiken werkt voor een 20 seconden gewoon totaal niet.

Heb verder nog weinig geprobeerd omdat ik eerste eens wil weten of iemand dit ook eens gehad heb of iemand misschien nu al weet waar dit probleem ontstaat.

Bijgaand de hardware die in de kast zit:

moederbord: GIGABYTE GA-AB350M-HD3, socket AM4 moederbord
RAM: D4 4GB 2400-14 Vengeance LPX rd COR
Processor: AMD Ryzen 3 1200 WRAITH 3100 AM4 BOX
Voeding: Cooler Master MasterWatt Lite 230V (ErP 2013) 400W

Mocht er meer info benodigd zijn dan geef ik dit uiteraard graag.

Hoop dat iemand me een klein beetje op weg kan helpen....

Alle reacties

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
SSD erin?
Alle drivers goed geinstalleerd?
4 GB RAM?

• boybonker
Ja SSD zit in het systeem, ook toont het systeem bij beheren geen uitroeptekens, naar mijn weten zijn dus alle drivers juist geïnstalleerd.

4GB RAM klopt inderdaad.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
boybonker schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:19:
Ja SSD zit in het systeem, ook toont het systeem bij beheren geen uitroeptekens, naar mijn weten zijn dus alle drivers juist geïnstalleerd.

4GB RAM klopt inderdaad.
Nee, je moet gewoon even op de site van je mobo de drivers downloaden en installeren.
En 4GB is best wel mager, tegenwoordig.

edit: en verder had je een nieuw systeem dat continu freezed natuurlijk niet 'uit moeten leveren'.

[ Voor 11% gewijzigd door zetje01 op 16-12-2018 16:24 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke videokaart?

Stop er een andere voeding in want de Master Watt Lite is heel erg slecht. Een onstabiele voeding wat een onstabiel systeem oplevert.

• boybonker
@zetje01 Prima, zal ik dat eerst eens gaan proberen.

@Uszka Geen videokaart, hij gebruikt gewoon de HDMI uitgang op zijn moederbord.
Heeft een freeze niet vaak te maken met RAM?

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Een Ryzen 3 1200 heeft geen iGPU toch? Hoe kan hij dan verbonden zijn zonder een GPU?

:)

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:12
1. Wat staat er onder taakbeheerder? Piekt bijvoorbeeld je SSD of CPU naar 100 procent wanneer de freezes plaatsvinden?
2. installeer Windows eens volledig schoon, dan kan je een software probleem uitsluiten.
3. Werkt dat niet, draai memtest86 eens voor een nacht.
4. Werkt dat ook niet, probeer het dan eens met een HDD of een andere SSD als dat kan. Mogelijk is daar iets mee.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
boybonker schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:31:

@Uszka Geen videokaart, hij gebruikt gewoon de HDMI uitgang op zijn moederbord.
Onmogelijk met een Ryzen 3 1200.

• boybonker
@Grijs @Uszka ah klopt, excuus. Zal even nagaan welk GPU gebruikt wordt, is een simpel kaartje.

@FrankoNL Zal dit gaan checken, en hopen op goed resultaat. Bedankt voor de reacties

• schummy231
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-03-2024
Hier heb ik ook last van met een AMD systeem.
Dan staat het hele systeem vast behalve me muis voor 1 a 2 minuten en doen doet alles het weer.
Heb ook geen idee hoe dit op te lossen.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:26

jgj82

Ja, maar = nee

@boybonker Begin eens met taakbeheer open zetten om te kijken wat er precies gebeurt tijdens zo'n freeze. Meten is weten!

[ Voor 5% gewijzigd door jgj82 op 25-12-2018 22:55 ]

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-11 15:28
4gb is inderdaad niet veel maar windows 10 64 bit heeft minimaal 2gb nodig (en werkt zelfs met 1gb, trust me i tried)
Wat voor ssd zit erin? Heb wel een geval gezien waar een ssd manager (software vd fabrikant) de pagefile uitschakelde. Vind een systeem soms ook niet leuk, en dan hebben we het al over een systeem dat te weinig RAM gaat hebben bij een aantal simpele taken....

Afhankelijk van de versie van je iso kan het ook zijn dat windows lekker aan het updaten is op de achtergrond. Probeer m dan nog maar ns comfortabel te gebruiken :p

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
4gb ram is momenteel zat voor basis office taken en internetten. Ik heb zelf 2 "oude" systemen met 4gb ram en die draaien alles wat ik erop wil draaien perfect onder windows 10 (Office 2013, Sketchable, GIMP2, Magix music maker, games t/m 2012@high-max settings)

Aan de hoeveelheid Ram zal het niet liggen (maar misschien wel aan de stick zelf wel)

Wat bedoel je trouwens precies met een freeze?; je muiscursor kun je bewegen, en kun je daar ook niets mee aanklikken?
Is er een specifiek programma waarbij de freeze ontstaan, of is het willekeurig en wat je ook doet (ook niets) om de paar minuten?

Maar zoals gezegd hierboven: kijk in task manager wat er gebeurt bij een freeze. Test ook het geheugen. Wat zijn de temperaturen van je CPU en GPU en mogelijk mobo?

[ Voor 4% gewijzigd door GromuhlDjun op 26-12-2018 00:08 ]

• boybonker
Bedankt voor de info, @GromuhlDjun Klopt, het systeem freezed na steeds de zelfde tijd, om de 2 minuten ongeveer staat windows eigenlijk stil, de muis kan je bewegen maar klikken werkt niet, ook toetsen op het toetsenbord werken niet, echt alleen de muis is te bewegen.

Taakbeheer open zetten kan ik proberen, denk alleen omdat hij freezed ik daar geen verschil in ga zien omdat hij vast staat.

Geheugen zal ik testen, ook zal ik eens kijken als ik er een andere SSD inplaats en windows opnieuw installeer, misschien kan ik daar ieder geval iets mee uitsluiten.

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-11 11:29
Check even wat er gebeurt in windows event viewer tijdens zo'n freeze.

• boybonker
@Itrme @GromuhlDjun @jgj82 @FrankoNL

Zoals ik het nu zie lijkt het de SSD te zijn, die piekt een 20 tal seconden naar de 100% binnen taakbeheer, precies tijdens deze tijd kan er niets geopend worden, nadat hij weer terugzakt naar de 20% openen alle vensters etc.

Het vreemde is wel dat ik nu een andere SSD geplaatst hebt, nieuwe windows geïnstalleerd maar ook deze schijf heeft het zelfde probleem, het zijn wel twee dezelfde schijven: PNY 120GB (SSD7SC120GSA)....

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:12
boybonker schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:26:
@Itrme @GromuhlDjun @jgj82 @FrankoNL

Zoals ik het nu zie lijkt het de SSD te zijn, die piekt een 20 tal seconden naar de 100% binnen taakbeheer, precies tijdens deze tijd kan er niets geopend worden, nadat hij weer terugzakt naar de 20% openen alle vensters etc.

Het vreemde is wel dat ik nu een andere SSD geplaatst hebt, nieuwe windows geïnstalleerd maar ook deze schijf heeft het zelfde probleem, het zijn wel twee dezelfde schijven: PNY 120GB (SSD7SC120GSA)....
En welk proces pakt er dan die 100 procent op de SSD?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@boybonker zet, ter test, eens de Windows Indexing Service uit alsmede de Hibernation?

Verder, welk powerplan heeft de PC aktief; het standaard "gebalanceerde" powerplan van Windows is aardig maar daarmee zit je vaak te hikken tegen bepaalde timeouts van systeem-processen die ingrijpen als ze denken dat je niet druk genoeg bent. Zet ook ter test eens je power plan om naar een "agressievere" vorm waarbij zo min mogelijk rekening wordt gehouden met energie-besparende opties.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• boybonker
FrankoNL schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:42:
[...]

En welk proces pakt er dan die 100 procent op de SSD?
In het logboek zie ik staan:

waarschuwing: storahci - terugzetten op apparaat \Device\Raidport0 is aangevraagd.
waarschuwing: disk - Er is opnieuw een poging gedaan voor de IO-bewerking op logisch blok voor schijf 0

Klote dat het Nederlandse termen zijn, toch vind ik erover dat het of aan de aansluiting op het MOBO ligt qua SATA, of dat er misschien wel raid instellingen ingesteld staan in de BIOS...

Proberen om andere SATA poort te gebruiken op het MOBO ?

Deze warning zie ik inderdaad om de 2 a 3 minuten terug komen in de eventlog, allebei op het zelfde tijdstip.

[ Voor 7% gewijzigd door boybonker op 30-12-2018 19:54 ]

• Fontini
Wat ik als eerste zou doen is de firmware van je ssd('s) even updaten: http://www.pny.com/suppor...te-drives/firmware-update . Wie weet dat dat al iets helpt.

storahci fiksen gaat denk ik niet helpen bij jouw probleem. Je kunt overigens ook de windows reliability monitor checken op fouten in je systeem. Misschien dat die iets nuttigere/beknoptere informatie geeft.

Good luck!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Kijk eens in apparaatbeheer bij IDE/atapi controllers of dat een AMD-SATA controller is. Zo niet dan de AMD sata drivers installeren. Dit soort hick-ups komen wel vaker voor bij AMD systemen met de standaard windows AHCI driver.

• boybonker
Blijkt toch gelegen te hebben aan de aansluiting van mijn SSD op een SATA poort op het moederbord. Het systeem draait nu stabiel nu ik de SSD op een andere poort heb aangesloten, krijg ook geen waarschuwings foutmeldingen meer in de eventviewer.

Bedankt allemaal voor het meedenken, ben hier erg mee geholpen.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:50
boybonker schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:55:
Blijkt toch gelegen te hebben aan de aansluiting van mijn SSD op een SATA poort op het moederbord. Het systeem draait nu stabiel nu ik de SSD op een andere poort heb aangesloten, krijg ook geen waarschuwings foutmeldingen meer in de eventviewer.

Bedankt allemaal voor het meedenken, ben hier erg mee geholpen.
Is dan niet de Sata poort defect? En zo ja, moet dat niet hersteld worden? Stel dat je oom er ooit een andere drive op wil aansluiten?

• boybonker
ruftman schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:56:

Is dan niet de Sata poort defect? En zo ja, moet dat niet hersteld worden? Stel dat je oom er ooit een andere drive op wil aansluiten?
Is niet defect, er zitten nog eens 5 HDD's in, heb die SSD dus omgewisseld op een sata poort waar de HDD op zat, en die werkt wel prima, dus defect is hij niet.

• Fontini
Edit: heck damnit, zat weer op 'mijn topics' te browsen en deze is al hartstikke oud =P. Kan ik m'n reactie niet gewoon verwijderen?

[ Voor 67% gewijzigd door Fontini op 21-04-2019 10:52 ]

Pagina: 1