Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-04 14:48
Beste Tweakers,

Ik wil graag een fotocamera kopen omdat mijn iphone niet altijd meer volstaat om foto's te nemen. Maakt mooie foto's maar ik wil gewoon wat meer. Voorheen leende ik nog weleens een toestel (Canon DSLR). Ik wil nu gewoon mijn eigen camera. Ik vind fotografie leuk in alle soorten en maten, ik vind het leuk om galerieën te bezoeken (niet dat ik de ambitie of het talent heb om daar ook te hangen) ik vind het gewoon leuk en je leert er ook van hoe pro's foto's maken. Het lijkt me leuk om zelf gewoon meer tijd hieraan te besteden en betere foto's te maken en hier mijn hobby van te maken.

Ik heb me afgelopen tijd ingelezen in diverse camera's en technieken. Er is een Sony A7 III, Nikon Z6 en Canon EOS R allemaal prachtig (en duurder) maar momenteel neig ik om een Sony A7 II te kopen met de twee volgende lenzen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony FE 24-240 mm F3.5-6.3 OSS€ 848,-€ 848,-
1Sony FE 50mm f/1.8€ 198,39€ 198,39
1Sony A7 II - Body Zwart€ 1.139,81€ 1.139,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.186,20

Waarom de Sony A7 II?
Allereerst, ik heb ervaring met Sony (tv, discmans, walkmans, consoles etc.) en de kwaliteit van hun producten staat me aan. Nog nooit problemen gehad. Daarnaast is kan ik een Sony A7 II body kopen voor € 949 (cashback actie) en dat scheelt me goed € 1.300 met een 2018 model (Canon, Nikon, Sony). In 2014/2015 was de A7 II dé systeemcamera om te kopen de camera ontving goede kritieken.

Ik kan met alle cashback acties en korting in de winkel het hele zwikkie kopen voor € 1.695 (excl. tas/kaartje).

Wat ga ik fotograferen?
Ik ga veel op vakantie (2-4x per jaar). Mijn bestemmingen variëren tussen steden trips, bosrijke omgevingen, landschap (bergen/woestijnen) tot dichte jungle (Suriname/Oeganda). Zo nu en dan een concertje, museum of een evenement. Mijn voetballende neefje. Eigenlijk een beetje van alles dus.

Wil ik ook video's maken?
Ja, ik wil ook zo nu en dan een video maken maar niet te veel ook niet super kritisch. De 1080p lijkt me gewoon goed. Denk hierbij aan een waterval, een voorbij lopend beest, opstijgen van het vliegtuig allemaal niet super spannend. Ongeveer 90% van de tijd wil ik gewoon mooie foto's maken.

Mijn vraag aan jullie meer ervaren en/of expert fotografen is of ik een goede koop doe gezien de prijs en de spullen. Laten we eerlijk zijn een A7 II is al 3-4 jaar oud. Of adviseren jullie totaal iets anders? Ik kijk niet op een eurootje meer of minder maar het moet ook geen mega dure hobby worden. Ik koop liever een vliegticket naar bestemming X dan ik € 2.000 meer voor een lens/camera uitgeef.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met advies. Alvast een fijne zondag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:25
Als je niet een heel specifieke reden hebt om voor een full frame camera te kiezen zou dat niet direct mijn eerste keuze zijn voor het gebruik dat je omschrijft.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-04 14:48
klaaas schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:43:
Als je niet een heel specifieke reden hebt om voor een full frame camera te kiezen zou dat niet direct mijn eerste keuze zijn voor het gebruik dat je omschrijft.
Want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:25
Terechte vraag. FF is kort door de bocht gezegd duurder en groter/zwaarder. 2 eigenschappen waar de gemiddelde hobby fotograaf niet om zit te springen. Je krijgt daarvoor een aantal voordelen terug, maar die zijn voor diezelfde doelgroep mi niet bijzonder relevant. (Daar denkt een deel van die doelgroep anders over, maar slechts zelden is dat ook objectief het geval).

Wat in dit geval het beeld wat vertroebelt is de prijs van de A7ii. Die is zo laag dat er heel wat APS-C camera's zijn die duurder zijn. Daardoor lijkt het een aantrekkelijke optie. Aan de lenzen keuze zie je dan echter wel dat je concessies moet doen. De 24-240 staat niet echt bekend als hoogvlieger en kost toch een aardige duit. De 50mm is weliswaar optisch niet verkeerd maar in z'n soort zijn er duidelijk betere.

En dat is een beetje het probleem met het hele FF lenzen aanbod voor Sony. Wil je iets betaalbaars dan is de kwaliteit niet optimaal en wil je kwaliteit dan betaal je fors. Wat dat betreft is er met een systeem met kleinere sensor domweg een betere balans tussen kosten en baten.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:59

Garyu

WW

Vergeet de 50mm/1.8. Optisch erg goed, daar niet van. Maar praktisch geen fijne lens. Langzaam, lawaaiig, plastic. Ik heb ook een a7 II en daarop werkt de lens iets beter dan op de a7 die ik ervoor had, maar het blijft een beetje behelpen. Niet fijn als je net een flinke zak geld hebt uitgegeven. Ik heb de mijne in ieder geval snel weer verkocht en tweedehands een 55/1.8 op de kop getikt. Flink duurder maar helaas ook flink fijner.

De vraag of je FF echt wilt is denk ik terecht. Ik zou bij "beperkt" budget waarschijnlijk ook voor aps-c gaan momenteel. Het lens aanbod is goed, goedkoper en compacter.

Ik ben heel blij met de A7 II en zal hem niet snel wegdoen. Wel heb ik er recent een a5100 bijgekocht om ook een compacte camera te hebben.....

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seekwekkeg11
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-12-2023
De A7II is zeker een geschikte camera als je als hobby tijd wilt besteden aan foto's maken.
De 24-240mm lens is inderdaad geschikt om van alles te fotograferen, mits er voldoende licht aanwezig is. Ook is deze lens vrij zwaar dus het wordt geen lichte combinatie met de A7II. De 50mm f1.8 is optisch een prima lens, maar zoals al genoemd door Garyu is de bouw en focusmoter van een lagere kwaliteit dan bij de duurdere FE lenzen maar ook in vergelijking met de beschikbare APS-C E-mount lenzen.
Als alternatief zou je voor de 50mm f1.8 ook kunnen denken aan de compacte Samyang 35mm f2.8, waardoor de A7II met deze lens zelfs bijna in je jaszak past.

Deze set is zeker capabel al twijfel ik of je er goed aan doet om voor de 50mm te gaan. Zelf heb ik ook ervaring met de A7III en ik moet zeggen dat het nog een behoorlijke stap vooruit is qua snelheid, functies en bediening. Als budget niet limiterend is zou ik zeker voor de A7III gaan aangezien je daarmee minder snel tegen beperkingen aanloopt.

Als alternatief voor de body zou je nog een A6300 kunnen overwegen. Deze mist de in body stabilisatie die de A7II en de A6500 wel heeft, maar kan met een hogere framerate fotograferen (12 vs 5 fps, handig voor het fotograferen van je voetballende neefje) en heeft een stille sluiter als optie (handig voor musea en concerten, mits de verlichting het toelaat). Ook is deze lichter en kleiner waardoor het systeem makkelijker mee te nemen is. Een vergelijkbare lens met de 24-240 zou dan de fors lichtere en compactere 18-135mm lens zijn. De A7III verenigd al deze voordelen met de voordelen van een full-frame systeem camera.

Ik denk zeker niet dat je met de A7II en genoemde lenzen (zeker voor die prijs!) een verkeerde koop doet. Voor reizen, landschappen en portretten is het een fantastische camera. Zelf heb ik de A7II gebruikt voor dezelfde doeleinden als die je noemt. Het is alleen zo dat Sony zelf al zoveel opties bied waardoor de keuze er niet makkelijker op wordt!
Pagina: 1