Game / Development PC budget ~ €2500,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _360_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 11:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk developen met Visual Studio voor werk en af en toe gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de hele setup zonder randapparatuur ga ik uit van rond de €2500,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn M-Audio Studiophile boxen en een 2TB harde schijf mee naar het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik gebruik Visual Studio met daarnaast Resharper, NCrunch en Docker (containers). Die zijn allemaal gevoelig voor het hebben van genoeg geheugen. Daarnaast heb ik vaak Firefox met ~30 tabs open. Nu iets ruimer in geheugen zitten kan geen kwaad.

Ik ga hier drie 4K 27" HPZ27 schermen bij halen. Gamen doe ik op één scherm.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is van belang dat het systeem zeer stil is. Met mijn huidige PC heb ik 7 jaar gedaan. Ik haal nu ook graag goede componenten zodat het systeem langer als 4 a 5 jaar mee kan.

Ga je overklokken?
Ja ik wil kijken hoever ik dit systeem kan overklokken zolang het systeem stabiel blijft en niet veel extra geluid gaat produceren.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat hier mensen die deze setup kunnen valideren.
Bijv. Is deze voeding voldoende voor deze setup. Zitten er fouten in deze setup, of verder tips om deze setup nog stiller te maken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 441,05€ 441,05
1Asus ROG Strix Z390-E Gaming€ 244,99€ 244,99
1MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio€ 865,05€ 865,05
1be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Oranje)€ 177,63€ 177,63
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,99€ 48,99
2Akasa Anti-vibration fan mounts€ 4,65€ 9,30
6be quiet! Silent Wings 3 High Speed, 140mm€ 19,28€ 115,68
2G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 119,-€ 238,-
1be quiet! Straight Power 11 650W€ 104,99€ 104,99
1WD Black NVMe SSD 500GB€ 123,95€ 123,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.369,63

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

—> DAA

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
  • Laatst online: 21:15
Ga je een pc bouwen of een vliegtuig?

Als je een stille pc wilt heb je geen 6 fans nodig... Ik heb een Define S en het enige wat ik hoor is mn videokaart... De rest is zo stil dat ik in het begin me afvroeg of mn pc wel aan ging.

Als je wat zou willen besparen zonder merkbaar verlies van performance:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 441,05€ 441,05
1Gigabyte Z390 Aorus Pro€ 194,95€ 194,95
1MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio€ 865,05€ 865,05
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1be quiet! Dark Rock 4€ 57,95€ 57,95
2G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 120,95€ 241,90
1BitFenix Whisper BWG650M€ 98,49€ 98,49
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 73,90€ 73,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.043,19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Hoe goed gaan de programas die je gebruikt verweg met meer cores/hyperthreading?

Als ze goed schalen is een Ryzen 2700x ook nog een optie. Iets mindere single core prestaties maar betere multi core (als je boven de 8 cores uitkomt) en een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tictactoe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-09 17:10
Philip Ross schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:31:
Hoe goed gaan de programas die je gebruikt verweg met meer cores/hyperthreading?

Als ze goed schalen is een Ryzen 2700x ook nog een optie. Iets mindere single core prestaties maar betere multi core (als je boven de 8 cores uitkomt) en een stuk goedkoper.
Wanneer zou je voor een intel vs ryzen kiezen? De meeste programma's zijn toch wel multicore? (incl games)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
tictactoe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:09:
[...]

Wanneer zou je voor een intel vs ryzen kiezen? De meeste programma's zijn toch wel multicore? (incl games)
Het meeste is wel multi core maar schaalt maar beperkt op boven een bepaald aantal cores. Sommige programmas (en veel wat oudere games) schalen vooral op single core snelheid en hebben dus veel baat bij intel.

Vooral games die je op 144Hz wil spelen gaat net wat makkelijker op intel. Als je toch niet boven de 100FPS uit komt maakt het weinig verschil met gamen.

Als programmas veel cores kunnen benutten dan want de Ryzen makkelijk (de i9 is vaak nog wel iets sneller maar ook dubbel zo duur). En als je puur naar prijs/prestatie verhouding kijkt wint de Ryzen ook vaak.

Ik zou dus vooral even kijken hoe goed de gebruikte programmas schalen als je boven 8 cores komt. (intel 9700 heeft er 8, ryzen 2700x heeft er 8 + 8 hyperthreading)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
trixie24 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:06:
Ga je een pc bouwen of een vliegtuig?

Als je een stille pc wilt heb je geen 6 fans nodig... Ik heb een Define S en het enige wat ik hoor is mn videokaart... De rest is zo stil dat ik in het begin me afvroeg of mn pc wel aan ging.

Als je wat zou willen besparen zonder merkbaar verlies van performance:
Daar zijn (onboard) fancontrollers toch voor? Wat dat betreft kun je beter 6 fans hebben op een lage RPM dan 2 fans op een hoge RPM om dezelfde airflow te realiseren.

Prima samenstelling verder, zou alleen voor 3200MHZ DDR4 gaan, daar ligt de sweet spot qua prijs/performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Scrtz schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:23:
[...]

Daar zijn (onboard) fancontrollers toch voor? Wat dat betreft kun je beter 6 fans hebben op een lage RPM dan 2 fans op een hoge RPM om dezelfde airflow te realiseren.

Prima samenstelling verder, zou alleen voor 3200MHZ DDR4 gaan, daar ligt de sweet spot qua prijs/performance
Fans hebben wel een minimum RPM. Als 2 of 3 fans op minimum RPM voldoende zijn voor de koeling dan is meer toevoegen alleen meer geluid. Niet heel veel als je geode fans hebt maar ze zijn vaak wel overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Philip Ross schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:29:
[...]

Fans hebben wel een minimum RPM. Als 2 of 3 fans op minimum RPM voldoende zijn voor de koeling dan is meer toevoegen alleen meer geluid. Niet heel veel als je geode fans hebt maar ze zijn vaak wel overbodig.
Nee klopt maar die 9700k wil ook wel qua temperaturen dus is wat extra fans voor als het nodig is zeker niet verkeerd om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _360_
@trixie24 Thnxx voor de input, ik neem het mee! Ik zat aan dat aantal fans te denken omdat de case van zichzelf al gedempt is met foam, en daardoor iets slechter z'n hitte kwijt kan. Maar er is vast ook zoiets als overkill.

@Philip Ross
Visual Studio draait processen op de achtergond die bijv continue testen blijven draaien op gewijzigde code. Vanuit dat perspectief zijn die extra cores handig.
Ik verwacht in mijn gebruik dat ik verschil in multi core prestatie niet ga merken. Ik kan me voorstellen dat het bij bijv. zware video rendering anders kan zijn.

Wat betreft het kostenaspect; ik schaf deze PC aan als ZZP'er en kan dit met fiscale regelingen voordelig inkopen. Prijs is wat minder van belang.
Als je de prijs niet meeneemt in de overweging lees ik dat de I7-9700k voor single-core beter presteert als Ryzen.

@Scrtz
Hmm idd, goed punt! Die i7-9700K is geklokt op 3,6GHz. Dan is het idd zonde om geheugen te nemen van 3 Ghz. Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 lijkt een mooi alternatief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
_360_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:23:
@trixie24 Thnxx voor de input, ik neem het mee! Ik zat aan dat aantal fans te denken omdat de case van zichzelf al gedempt is met foam, en daardoor iets slechter z'n hitte kwijt kan. Maar er is vast ook zoiets als overkill.

@Philip Ross
Visual Studio draait processen op de achtergond die bijv continue testen blijven draaien op gewijzigde code. Vanuit dat perspectief zijn die extra cores handig.
Ik verwacht in mijn gebruik dat ik verschil in multi core prestatie niet ga merken. Ik kan me voorstellen dat het bij bijv. zware video rendering anders kan zijn.

Wat betreft het kostenaspect; ik schaf deze PC aan als ZZP'er en kan dit met fiscale regelingen voordelig inkopen. Prijs is wat minder van belang.
Als je de prijs niet meeneemt in de overweging lees ik dat de I7-9700k voor single-core beter presteert als Ryzen.

@Scrtz
Hmm idd, goed punt! Die i7-9700K is geklokt op 3,6GHz. Dan is het idd zonde om geheugen te nemen van 3 Ghz. Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 lijkt een mooi alternatief te zijn.
Misschien is het gezien jou werkzaamheden ook nog wel interessant om voor een i9 9900k te kiezen vanwege de hyperthreading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _360_
@Scrtz

Ik heb me even ingelezen over pro's en con's van hyperthreading.

Wat ik op internet lees is het volgende:
Good use cases are transcoding, video rendering, 3D rendering and many other CPU-intensive applications.
(bron)
What does it all mean?

A 5GHz boost clock across all cores could mean that in most cases, the Core i7-9700K will perform similarly to the higher-spec Core i9-9900K. The only way we see the processor losing out in is heavy multitasking workloads, which hyper-threading provides a boost to.

Like the Core i9-9900K, the Core i7-9700K will be running on the Z390 chipset, at least to start, according to rumors and official leaks.
bron

Ik denk dat het op de achtergrond draaien van een paar testjes niet spannend genoeg is om een verschil van €130,- te rechtvaardigen in dit geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
_360_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:25:
@Scrtz

Ik heb me even ingelezen over pro's en con's van hyperthreading.

Wat ik op internet lees is het volgende:

[...]

(bron)

[...]

bron

Ik denk dat het op de achtergrond draaien van een paar testjes niet spannend genoeg is om een verschil van €130,- te rechtvaardigen in dit geval :)
De vraag is meer heb je iets aan de hyperthreading, want dan is namelijk ook de goedkopere Ryzen 2700x sneller dan de 9700k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _360_
Hmm lastig, ik ga van een I7 950 met 4 cores (uit 2011) met hyperthreading naar een I7 9700k zonder hypertheading. Effectief gezien heb ik in beide situaties 8x threads.

Waarbij ze in het laatste geval allemaal niet virtueel zijn.
Ik heb niet gelijk het gevoel dat ik nu iets mis qua beschikbare threads..
Het vervelende is wel dat het verschil in single core prestaties (voor games) qua fps behoorlijk lijkt te zijn in het voordeel van intel vs amd ryzen..

[ Voor 6% gewijzigd door _360_ op 18-12-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Alweer zo'n build waar iemand een enorm budget beschikbaar heeft en overal gewoon de duurste componenten aanvinkt, wat is dat toch? 8)7

Ter vergelijk: het budget voor het high-end gamesysteem uit de Best Buy Guide wordt gezet op 1500 euro. Daar heb je een deftig systeem voor met een redelijke value-for-money. Hier wil je voor "Visual Studio en af en toe gamen" zowat het dubbele uitgeven. Dat besef je je wel?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _360_
Ja dat besef ik me zeker, en daarin maak ik ook een afweging:

- Toen ik mijn vorige setup heb ik aangeschaft begin 2011, heb ik ook iets meer uitgegeven. Ik denk €2500,- ongeveer. Daardoor heb ik wel 7 jaar met een PC kunnen doen. Dat is ook een overweging in investering.

- De doelgroep van BBG zijn tweakers / studenten / starters. Als ZZP'er heb ik een ander kostenplaatje en heb ik fiscale voordelen die je niet hebt als consument.

In dit geval zie ik het als een investering waarin ik het nuttige en het aangename kan verenigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
_360_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:53:
Hmm lastig, ik ga van een I7 950 met 4 cores (uit 2011) met hyperthreading naar een I7 9700k zonder hypertheading. Effectief gezien heb ik in beide situaties 8x threads.

Waarbij ze in het laatste geval allemaal niet virtueel zijn.
Ik heb niet gelijk het gevoel dat ik nu iets mis qua beschikbare threads..
Het vervelende is wel dat het verschil in single core prestaties (voor games) qua fps behoorlijk lijkt te zijn in het voordeel van intel vs amd ryzen..
Zo veel verschil zit er niet in gaming tussen Intel en AMD. de FPS/euro is vrijwel identiek tussen de 2700x en de 9700k.

Dat je fiscale voordelen hebt maakt natuurlijk niet dat je niet op de prijs hoeft te letten. Het is nog steeds je eigen geld dat je uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een high-end systeem 4-5 jaar relevant houden is sowieso onmogelijk zonder tussendoor een keer de GPU te vervangen, dus mijn advies is om dat ook vooral niet te proberen met 900 euro aan videokaart waarvan je de potentie misschien niet eens gaat gebruiken. Of wil je beweren dat je nu ook nog gamed met een kaart uit 2011?

Ik weet niet welke games je wilt spelen, maar als het niet de zwaarste AAA titels zijn kun je ook prima af met bijv een GTX 1070 of RTX 2070 waarbij je deze over 2-3 jaar nog eens vervangt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
MadMarky schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:26:
Een high-end systeem 4-5 jaar relevant houden is sowieso onmogelijk zonder tussendoor een keer de GPU te vervangen, dus mijn advies is om dat ook vooral niet te proberen met 900 euro aan videokaart waarvan je de potentie misschien niet eens gaat gebruiken. Of wil je beweren dat je nu ook nog gamed met een kaart uit 2011?

Ik weet niet welke games je wilt spelen, maar als het niet de zwaarste AAA titels zijn kun je ook prima af met bijv een GTX 1070 of RTX 2070 waarbij je deze over 2-3 jaar nog eens vervangt.
Hij heeft wel een 4K scherm dus met een 1070 of 2070 zou hij nu al nite echt lekker kunnen gamen. Een 2080 is dan nog niet zo'n foute keuze denk ik.

Verder ben ik het wel helemaal met bovenstaande eens. Het is beter om wat vaker te upgraden dan om in 1 keer voor x jaar te willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _360_
@MadMarky Ik heb m'n oude videokaart vorig jaar vervangen door een radeon rx470.

En idd, als je voor een setup na x jaar iets moet vervangen dan zal het vaak de gpu zijn.
Ik heb lang de games gedaan die tot 2013 hip waren omdat de vorige kaart het niet langer trok.

Nu kan ik ook weer de nieuwere spellen gaan spelen die een flinke grafische kaart nodig hebben.

@Philip Ross

Ik haal 3 27" schermen, waaronder eentje om op te gamen. Die grafische kaart moet sowieso wat in huis hebben om dat allemaal aan te kunnen.
Pagina: 1