Aansluiting 5.1 advies nodig (receiver, mediaspeler ,& ps4)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 14:33
Ik heb advies nodig over hoe ik het best mijn apparaten kan aansluiten. Ik heb de volgende apparaten:

TV: Sony KD-55XF9005
Mediaspeler: Vero 4k+
Receiver: Onkyo TX-NR414
Console: Playstation 4 Pro

Nu is het zo dat de Sony KD-55XF9005 slechts 2 (waaronder 1 HDMI ARC) aansluitingen heeft die de volledige 4k HDR footage op 60hz aankan, de andere niet meer dan 30hz. Deze 2 'enhanced' hdmi ports gebruik ik dan ook om mijn PS4 en de Vero 4K+ direct via HDMI aan te sluiten, aangezien ze beide 4k hdr 60hz footage kunnen afspelen. Ik kan die connectie niet eerst via de receiver routen en dan met 1 hdmi naar de TV, want dan verlies ik het 'enhanced' gedeelte blijkbaar.

Hierdoor moet ik, om 5.1 geluid te krijgen uit de PS4 en Vero 4k+, deze via een optische kabel verbinden met mijn receiver. Dit werkt tot dusver allemaal prima, al is het wel jammer dat de audio niet gewoon via HDMI kan natuurlijk.

Nu blijft er echter dit probleem over: Er kan geen 5.1 audio direct van de TV afkomstig meer naar mijn receiver. Mijn optische poorten op de receiver zijn in gebruik, en het HDMI ARC kanaal wordt gebruikt door mijn Vero 4k+. Dus als ik bijvoorbeeld Netflix kijk op mijn tv, heb ik geen 5.1 audio.

Ik heb er over nagedacht maar ik kan geen goed antwoord op dit probleem vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door coendeurloo op 16-12-2018 12:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Ik denk dat je óf ergens concessies moet doen, in die zin dat óf de ps4 óf de vero geen gebruik kan maken van 60hz, of dat je moet gaan werken met een toslink-switch. https://www.conrad.nl/p/s...-afstandsbediening-649986

Ik begreep echter uit een ander topic dat het niet zeker is dat de optische output van je/een tv, ook daadwerkelijk 5.1 uit kan sturen en dat dit mogelijk beperkt is tot 2.0.

Alternatieven zijn een andere receiver die wél voldoet aan je eisen, of een andere tv die wél voldoet aan je eisen. Maar dat valt een stuk duurder uit.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 16-12-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 14:33
Hmm ja zo'n toslink switch zou wel een goedkope oplossing kunnen zijn, echter zit ik dan wel weer met een universele afstandsbediening te priegelen en ik vond het juist zo mooi dat alles met HDMI-CEC automatisch werkt.

Concessies zou inderdaad kunnen, maar 60hz bij de PS4 is wel echt nodig qua gaming voordeel, dus komt het eigenlijk neer op de mediaspeler. Dan zou ik dus de mediaspeler via een hdmi kabel aansluiten op een 'normale' HDMI poort op de TV, en dan de HDMI ARC alleen maar gebruiken om de audio naar de receiver te krijgen?

De TV heb ik net nieuw, dus de andere, en meer kostbare optie zou inderdaad zijn om mijn receiver te upgraden naar een nieuwe model met de juiste ondersteuning voor 60hz 4k, zoals deze: pricewatch: Denon AVR-X1400H, die is 'slechts' 299 euro, wat nog meevalt. Ik ben benieuwd of er nog wat scherpere deals zijn, ik heb niet super veel 4k 60hz poorten nodig. Dit zou wel de meest 'cleane' optie zijn volgens mij...

EDIT: Uiteindelijk maar de concessie gedaan om vanaf de mediaspeler max 30hz HDR af te kunnen spelen. In de praktijk is er toch nog niet veel 60hz footage dus dat is niet zo'n grote aderlating. Alles switcht nu lekker automatisch naar de juiste inputs, een universele afstandsbediening is so far overbodig dus ik ben redelijk tevreden!

[ Voor 13% gewijzigd door coendeurloo op 16-12-2018 15:37 ]