Webshop levert niet terwijl rechtsgeldige overeenkomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-07 09:38
Allereerst excuus mocht dit verkeerd staan, maar wist zo even niet waar anders, het heeft in ieder geval met koop te maken en ik zoek advies.

Begin deze maand heb ik een QVO 4tb ssd voor zo'n 350 euro. Ik krijg netjes een factuur/bevestiging en de rechtsgeldige koop is dus gesloten en er wordt gemeld dat deze rond januari aan mij geleverd wordt.

Vervolgens wordt deze bestelling zonder aan mij iets te laten weten uit mijn account verwijderd, dus ik vraag om opheldering en ze vertellen mij dat er een fout op de website stond, ik citeer:

''Blijkbaar was er een fout op de website, waardoor er een ander product vermeld werd dan het daadwerkelijke product.
''

Maar het product staat gewoon nog te koop maar dan voor zo n 620 euro. Ik heb gezegd:

''Er is in deze een geldige koopovereenkomst tot stand gekomen, zie hiervoor de bijlage. Als u niet levert, dan bent u in verzuim en bent u strafbaar''

Maar krijg steeds te horen dat het om een fout product ging/ fout website en als laatste zeiden ze

''Let op: wij participeren niet in processen voor alternatieve beslechting van consumentengeschillen (ADR)''

Wat kan ik verder doen? Iemand met ook juridische kennis of ervaring? Dank alvast! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Misschien dat deze website je kan helpen: http://www.wetrecht.nl/een-rechtsgeldige-overeenkomst/

Overigens is dit denk ik niet de goede plek om het te vragen, ik zou zeggen dat dit een betere plek is: Shopping Forum

:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15
Je wist op het moment van bestellen al dat het niet klopte natuurlijk. Dat ding is elders voor bijna € 600,- te koop.

Ik zou inderdaad eens in het Shopping Forum kijken, daar zijn zulke dingen al tig keer behandeld en is de uitkomst ook wel te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 12:41
Ik geef je weinig kans.

Zie ook hier:

https://www.daskapital.nl...r-eur402-geldige-aankoop/

Ik citeer even:

Op grond van artikel 3:33 BW komt een rechtshandeling tot stand als er een op een rechtsgevolg gerichte wil is die zich door een verklaring heeft geopenbaard.

Nu de wil niet overeenstemt met het aanbod is er geen rechtshandeling tot stand gekomen en dat betekent dat er geen koopovereenkomst tot stand is gekomen.

https://uitspraken.rechts...2018:9596&showbutton=true

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Dit is kansloos.
Vraag je geld terug, als je überhaupt al betaald hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 08:42
Het ligt er ook aan wat het procentuele verschil is. 50% korting is niet iets wat over het algemeen altijd te mooi is om waar te zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Da Queen
Dank voor de antwoorden dusver.

Ik ben van mening dat dit wel iets anders ligt dan de gegeven voorbeelden hier. De SSD heb ik (met factuur en bevestiging = dus rechtsgeldige overeenkomst) gekocht voor zo n 350 euro. Hij is inderdaad nu 620,- euro bij de webwinkel (maar andere winkels hebben hem inmiddels al voor 575,-) en hier is ook een SSD te koop 3TB voor 362,- pricewatch: Origin Storage DELL-3TBNLSA/7-F17 3TB

Door dit gegeven had ik niet kunnen weten dat de prijs niet juist was en het is ook niet zoals het voorbeeld met een gouden ketting die 40000 euro duurder is ofzo ... Dat is wel een heel verschil... met die ketting hd je het inderdaad kunnen weten!! Hier niet...

[ Voor 6% gewijzigd door Da Queen op 16-12-2018 13:10 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Da Queen schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:10:
hier is ook een SSD te koop 3TB voor 362,- pricewatch: Origin Storage DELL-3TBNLSA/7-F17 3TB

Door dit gegeven had ik niet kunnen weten dat de prijs niet juist was
Onzin natuurlijk; je vergelijkt twee compleet verschillende disks, snelheden en technologie. Sterker nog; je bent (waarschijnlijk) bewust op de QVO uitgekomen om aan te schaffen want deze is vrij nieuw en de reviews zijn ook nog niet dusdanig "goed" dat het een bekend type is en het dus een "must have" is.

Beetje bij VW een Bluemotion en R32 naast elkaar zetten; ja, er zitten 4 wielen onder en ze zijn allebei blauw; dan wil ik de snellere tegen de prijs van de goedkopere...

Persoonlijk, maar dat is mijn absolute mening: ik vind het vrij kansloos om in je eerste reply naar de webwinkel meteen te gaan roepen "verzuim & strafbaar". Als je achter die uitspraken staat, kom je het niet op GoT posten maar is de zaak al onder behandeling bij je advocaat ter rechtsvervolging van de webwinkel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 21:10
Produktkoppeling met de 2TB versie. Berust sowieso op een fout. Succes met Amazon.

Hier meer info : https://www.mydealz.de/de...nde-vorbestellung-1293155

[ Voor 38% gewijzigd door Hoyden op 16-12-2018 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 12:52
Dank voor de antwoorden dusver.

Ik ben van mening dat dit wel iets anders ligt dan de gegeven voorbeelden hier. De SSD heb ik (met factuur en bevestiging = dus rechtsgeldige overeenkomst) gekocht voor zo n 350 euro. Hij is inderdaad nu 620,- euro bij de webwinkel (maar andere winkels hebben hem inmiddels al voor 575,-) en hier is ook een SSD te koop 3TB voor 362,- pricewatch: Origin Storage DELL-3TBNLSA/7-F17 3TB

Door dit gegeven had ik niet kunnen weten dat de prijs niet juist was en het is ook niet zoals het voorbeeld met een gouden ketting die 40000 euro duurder is ofzo ... Dat is wel een heel verschil... met die ketting hd je het inderdaad kunnen weten!! Hier niet...
Mwa, 350 ipv 575+? Dat is toch wel een significant verschil. Genoeg om op onderzoek uit te gaan of dit een terechte prijs (bij die winkel) is of niet.

Het is, zoals altijd, wel de vraag of dit de moeite waard gaat zijn. Als je het af wilt dwingen (indien je in je recht staat) zal je langs een rechter moeten indien die toko niet ingeeft (dat kost op zijn minst een belachelijke hoeveelheid tijd voor een SSDtje). Of je kan beginnen bij het juridisch loket / voorbeeldbrief van de ACM aanpassen en opsturen.

Anders gewoon ergens anders bestellen (indien je nog niet betaald hebt) en je "verlies" nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Da Queen
MAX3400 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:14:
[...]

Onzin natuurlijk; je vergelijkt twee compleet verschillende disks, snelheden en technologie. Sterker nog; je bent (waarschijnlijk) bewust op de QVO uitgekomen om aan te schaffen want deze is vrij nieuw en de reviews zijn ook nog niet dusdanig "goed" dat het een bekend type is en het dus een "must have" is.

Beetje bij VW een Bluemotion en R32 naast elkaar zetten; ja, er zitten 4 wielen onder en ze zijn allebei blauw; dan wil ik de snellere tegen de prijs van de goedkopere...

Persoonlijk, maar dat is mijn absolute mening: ik vind het vrij kansloos om in je eerste reply naar de webwinkel meteen te gaan roepen "verzuim & strafbaar". Als je achter die uitspraken staat, kom je het niet op GoT posten maar is de zaak al onder behandeling bij je advocaat ter rechtsvervolging van de webwinkel.
@MAX3400 Wow je doet allemaal aannames ... Allereerst (maar dat kon jij niet weten) is er al een HELE LANGE mailconversatie geweest, dus heb niet zomaar gelijk dat geroepen, dit is na 10 emailtjes ongeveer

Ten tweede, ik zoek op Tweakers.net naar een 3/4tb ssd en natuurlijk zijn het 2 verschillende, qua merk en snelheid, maar het blijven 3/4tb ssd's ...Ik kocht de 4tb omdat die me voordelig leek. Dat kon ik niet weten als klant ... Niet iedere klant is op de hoogte vanalles.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Gewoon je geld terug vragen en als je nog niet betaald hebt blij wezen en gewoon verder gaan met leven. Dit is alle moeite en stress niet waard. Een webshop wordt beheerd door mensen en mensen maken nu eenmaal fouten. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Da Queen schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:23:
[...]

@MAX3400 Wow je doet allemaal aannames ... Allereerst (maar dat kon jij niet weten) is er al een HELE LANGE mailconversatie geweest, dus heb niet zomaar gelijk dat geroepen, dit is na 10 emailtjes ongeveer
Tja, als de (verkorte) samenvatting van de conversatie niet in de startpost staat, moet ik uitgaan van wat er wel staat. Als dat dan een aanname wordt, so be it...
Dat kon ik niet weten als klant ... Niet iedere klant is op de hoogte vanalles.
Lees je eigen posthistorie nog eens door. Je naam kwam me al bekend voor; je hebt gepraat / gekocht / gediscussieerd over Samsung EVO's, volgens mij heb/had je een 950 PRO, je reageert op de frontpage op P6xx series van Intel.

Dan kan je wel "de domme klant" spelen naar een winkel; je historie hier laat helaas een iets ander beeld zien dat je wel/niet weet wat je koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33

HugoBoss1985

Xenotech

White Feather schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:35:
Je wist op het moment van bestellen al dat het niet klopte natuurlijk. Dat ding is elders voor bijna € 600,- te koop.

Ik zou inderdaad eens in het Shopping Forum kijken, daar zijn zulke dingen al tig keer behandeld en is de uitkomst ook wel te vinden.
Dat valt nog te betwisten.

Soms zijn er videokaarten te koop met 300 euro verschil tussen webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HugoBoss1985 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:31:
[...]

Dat kan, en zeker een mogelijkheid. Als koopjesjager, maar dat ben ik dan weer, bel ik even de betreffende shop en vraag dan of het model inderdaad voor die prijs leverbaar is. Dan heb je zowel een schriftelijke (website) als mondelinge (telefoon) bevestiging; het is dan vrij lastig om onder de leverplicht uit te komen. En voor een verschil van 300 Euro rij ik er best een kilometer of 70 voor heen & terug; boter bij de vis, iedereen blij?

Iedereen kan een webshop starten / verzieken (zat topics over Woocommerce, Wordpress en andere zaken); maar een goede administratie eropna houden, is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Shopping Forum dus

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da Queen
MAX3400 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:28:
[...]

Tja, als de (verkorte) samenvatting van de conversatie niet in de startpost staat, moet ik uitgaan van wat er wel staat. Als dat dan een aanname wordt, so be it...

[...]

Lees je eigen posthistorie nog eens door. Je naam kwam me al bekend voor; je hebt gepraat / gekocht / gediscussieerd over Samsung EVO's, volgens mij heb/had je een 950 PRO, je reageert op de frontpage op P6xx series van Intel.

Dan kan je wel "de domme klant" spelen naar een winkel; je historie hier laat helaas een iets ander beeld zien dat je wel/niet weet wat je koopt.
Zou mijn broer kunnen zijn, heel de familie zit op dit account. Ik weet zelf best wel wat van ssd's af, dat geef ik toe hoor, maar weet niet alles...

Het gaat om een nieuwe Samsung bereep ik en de gebruikte MLC geheugen (en die heeft mindere levensduur) en ging ervanuit dat de prijs dus correct was , mede ook omdat er en andere ssd te koop stond met ook heel veel opslag en ook zo n prijs.. ;)

En inderdaad je ziet vaak ook dikke prijsverschillen bij verschillende andere producten, dus zo gek is het niet. Niet zo'n ketting voorbeeld van duizenden euro's verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Da Queen
Was er een aanleiding om te denken dat een 40-45% korting terecht was tov andere shops ?
Was er een korting-knaller of dergelijks te zien op de pagina toen je bestelde ?
Het lijkt mij een pre-order en dat is vaak geen aanbieding

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Da Queen
Hackus schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:44:
@Da Queen
Was er een aanleiding om te denken dat een 40-45% korting terecht was tov andere shops ?
Was er een korting-knaller of dergelijks te zien op de pagina toen je bestelde ?
Het lijkt mij een pre-order en dat is vaak geen aanbieding
A omdat het nieuw was -> ik denk aanbieding, vooral ook omdat veel shops met deze feestdecembermaand hoge kortingen bieden, ook na Black Friday
B. Gebruikte MLC geheugen, veel mindere levensduur las ik in reviews
C SSD van ander merk had een vergelijkbare prijs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• White Feather
HugoBoss1985 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:31:
[...]

Dat valt nog te betwisten.

Uitlopende kaarten ja, niet een product dat net 2 weken op de markt is.
Da Queen schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:46:
[...]

A omdat het nieuw was -> ik denk aanbieding, vooral ook omdat veel shops met deze feestdecembermaand hoge kortingen bieden, ook na Black Friday

A) het is een volledig nieuw product, daar zijn zo goed als nooit aanbiedingen op. De prijs per GB is al een aanbieding, juist door het QLC.
Hiervoor was het goedkoopste product dat 4TB aanbood op een SSD € 800,-, nu is dat teruggegaan naar € 560.

B ) dat zit al in de prijs, of moet een Ferrari ook opeens met 40% korting komen omdat de banden in de praktijk minder lang meegaan dan van een Daihatsu en het ding meer brandstof verbruikt?

C) welke vergelijkbare ssd is er dan?! Wie biedt dan wel een 4TB ssd rond die prijs?! Behalve Aliexpress met Chinese onzin-adds?
Da Queen schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:44:
[...]
Zou mijn broer kunnen zijn, heel de familie zit op dit account. Ik weet zelf best wel wat van ssd's af, dat geef ik toe hoor, maar weet niet alles...
Oh, dus je houdt je niet aan de voorwaarden van Tweakers:
3.4 De Inloggegevens zijn strikt persoonlijk en mogen niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Het Lid staat in voor het gebruik dat van zijn Inloggegevens wordt gemaakt, ook al gebeurt dat zonder zijn medeweten.
Alles ruikt naar het je voordoen als on-geïnformeerde gebruiker die helemaal van niets wist.

[ Voor 82% gewijzigd door White Feather op 16-12-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa Hier, zie ik nergens een prijsdaling pricewatch: Samsung 860 QVO 4TB
een aanbieding zou je op de pagina van bestellen kunnen zien. Nieuw en pre-order is nagenoeg nooit een aanbieding. Er hoort ook wat van zelfonderzoek bij je aankoop. Je wilt nu je gelijk halen, maar ik zie nog niets wat dat bevestigd. wil je dit aankaarten zul je wel met bewijzen moeten komen. zoals het er nu uitziet doet je gedachte geen recht tot. Omdat VW een aanbieding heeft op een Golf R32, wil niet zeggen dat Renault dat ook maar moet op een Megane RS of dergelijks.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Ik ben wel van mening dat de winkelier ook een verantwoordelijkheid heeft, en dus zijn prijzen (= aanbod) op orde heeft. Een prijsverlaging van 50% is bij bijvoorbeeld een opruiming of algemene actie vrij vaak voorkomend. Het voorbeeld met de ketting is een heel ander niveau van prijsverschil, idem met de leenbakker kinderbedjes en OTTO arrest. Wettelijk gezien moet de winkelier de overeenkomst uitoefenen tenzij het een kennelijke fout is. Alleen je recht hebben en krijgen kan in de praktijk lastig zijn. De vraag ‘is hier sprake van een kennelijke vergissing’ kan alleen onafhankelijk beantwoord worden door een rechter (of met wat geluk door een brief van een jurist). Alleen wil je zo ver gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Da Queen schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:46:
[...]

A. Juist niet logisch dat iets net nieuw is en dan de aanbieding van de eeuw heeft.
B. Ik heb even gechecked, er zijn boven de 1.5TB (random grens) exact 0 SSDs die nog SLC gebruiken. Bijna de helft zit al op TLC. Dus dat is niet bepaald een goede reden waarom hij goedkoper zou zijn als vergelijkbare. Als je toch de domme consument gaat uithangen kan je ook nog stellen dat je helemaal het verschil niet kende tussen SSDs en HDDs, en daarom het een normale prijs zou kunnen zijn.
C. Dan koop je die toch? Je kan heel moeilijk doen, of je vraagt gewoon je geld terug, en je koopt die volkomen vergelijkbare SATA150 SSD... (Als dat ding uberhaupt werkt in reguliere systemen).

Oftewel we kunnen een hoop lullen en net doen alsof je een compleet onwetende consument bent (account delen is niet je sterkste excuus trouwens, gezien dat niet toegestaan op tweakers is). Maar we weten beide dat je gewoon gebruik wilde maken van duidelijk prijsfout.
NoepZor schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:38:
Ik ben wel van mening dat de winkelier ook een verantwoordelijkheid heeft, en dus zijn prijzen (= aanbod) op orde heeft. Een prijsverlaging van 50% is bij bijvoorbeeld een opruiming of algemene actie vrij vaak voorkomend.
Niet op een lage marge product als een SSD. Als iemand SSDs daadwerkelijk met 50% korting gaat verkopen is hij morgen failliet omdat half Tweakers hem heeft leeggekocht en hij die dingen met zwaar verlies verkoopt.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 16-12-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-09 16:07
NoepZor schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:38:
Ik ben wel van mening dat de winkelier ook een verantwoordelijkheid heeft, en dus zijn prijzen (= aanbod) op orde heeft. Een prijsverlaging van 50% is bij bijvoorbeeld een opruiming of algemene actie vrij vaak voorkomend. Het voorbeeld met de ketting is een heel ander niveau van prijsverschil, idem met de leenbakker kinderbedjes en OTTO arrest. Wettelijk gezien moet de winkelier de overeenkomst uitoefenen tenzij het een kennelijke fout is. Alleen je recht hebben en krijgen kan in de praktijk lastig zijn. De vraag ‘is hier sprake van een kennelijke vergissing’ kan alleen onafhankelijk beantwoord worden door een rechter (of met wat geluk door een brief van een jurist). Alleen wil je zo ver gaan?
Dit kan je heel simpel uitsluiten was er tijdens de aankoop een uitverkoop? En zoals eerder beschreven ging het hier om een nieuw model. Geen enkele incentive om deze direct in de uitverkoop te doen.

Paar tientjes niet moeilijk doen webwinkel, 50% in elektronica onderdelen....
En in een feed kan van alles fout gaan. Daarom worden gelukkig winkeliers ook beschermt. Anders hoef je 1 keer maar een fout te maken en je bent failliet :)

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-09 02:51
Blijf het een raar verhaal vinden. Maar je gvaat dit niet winnen van de webshop.

Oh, en is het zo moeilijk voor familie om zelf accounts te maken? :?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Lastige aan dit vraagstuk is ook dat je als consument geen inzicht hebt in de marges van een winkelier. Dan wordt het lastig om te bepalen of ergens wel/geen geld aan verdiend wordt en of het aanbod wel/niet zo bedoeld is. Nu is het wel zo dat er in de PC componentenmarkt het een redelijk algemeen gegeven is dat de marges laag zijn. Maar of iedereen dat weet en hoe laag het is, i dunno :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Da Queen schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:16:
Ik krijg netjes een factuur/bevestiging en de rechtsgeldige koop is dus gesloten
(met factuur en bevestiging = dus rechtsgeldige overeenkomst)
De aanname die je hier doet is al in één van de eerste reacties onderuit gehaald:
TimmyUt schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:37:
https://www.daskapital.nl...r-eur402-geldige-aankoop/

Op grond van artikel 3:33 BW komt een rechtshandeling tot stand als er een op een rechtsgevolg gerichte wil is die zich door een verklaring heeft geopenbaard.
https://uitspraken.rechts...2018:9596&showbutton=true
Je hebt dus geen rechstgeldige overeenkomst, nergens recht op, vergeet het maar.

Je kunt hier heel veel tijd en moeite in gaan steken en dat gaat je helemaal niets opleveren (behalve hoofdpijn). Je hebt geen overeenkomst, de winkel heeft geen verplichting en gaat duidelijk niet mee werken. Laat het gaan, dat scheelt je heel veel moeite en hoofdpijn.

(Overigens is ook al een aantal keer opgemerkt dat dit een vrij standaard topic is voor Tweakers wat iedere keer op hetzelfde neer komt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 12:52
Croga schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:08:
[...]

[...]

De aanname die je hier doet is al in één van de eerste reacties onderuit gehaald:

[...]

Je hebt dus geen rechstgeldige overeenkomst, nergens recht op, vergeet het maar.

Je kunt hier heel veel tijd en moeite in gaan steken en dat gaat je helemaal niets opleveren (behalve hoofdpijn). Je hebt geen overeenkomst, de winkel heeft geen verplichting en gaat duidelijk niet mee werken. Laat het gaan, dat scheelt je heel veel moeite en hoofdpijn.

(Overigens is ook al een aantal keer opgemerkt dat dit een vrij standaard topic is voor Tweakers wat iedere keer op hetzelfde neer komt.)
Toch vraag ik me wel af of het zo makkelijk gaat als dat hier wordt weergegeven. En het antwoord staat dan ook in dat artikel
In normaal Nederlands betekent dat in dit geval of kan worden aangenomen of de Bijenkorf daadwerkelijk de wil had om die ketting voor 1% van de prijs aan die mevrouw te verkopen.

Dat lijkt de rechter niet waarschijnlijk, waarop de rechter kijkt naar de verantwoordelijkheid van de vrouw zelf. had ze niet beter onderzoek moeten doen? Had ze niet kunnen aannemen dat een ketting van 18 karaat goud, ook nog eens belegd met 176 briljant geslepen diamanten, smaragd en onyx van 1,23 karaat, zoals ook omschreven op de site van Bijenkorf, nooit 400 eurootjes kan kosten?
Geldt dit ook voor een verschil van (wat was het?) 44%? Dat is dus niet duidelijk en zal door, sjah, uiteindelijk een rechter bepaald moeten worden.

Hoe dan ook wel mee eens dat het een heel gedoe gaat worden..en de uitkomst allerminst zeker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Tekst was dat uit de specs van de aangegeven Dell- ssd (Origin) bleek dat het een hdd was, dat is echter de 19 en niet de hier besproken 17.
Dat er iemand heeft lopen klootviolen met specs bij dit product lijkt me duidelijk. Dell- prijzen en dan € 360 voor een 3TB ssd.

[ Voor 205% gewijzigd door White Feather op 16-12-2018 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 21:05
Bijna de eerste dingen die je leert op de opleiding rechten. Een overeenkomst is vernietigbaar bij een wilsgebrek (3:33 BW). Een prijs op een website en dat een website je laat bestellen is niet op te vatten in de zin van artikel 3:35 BW. Anders kan dat worden als er flink mee geadverteerd wordt.

M.i. trek je hier gewoon aan het kortste eind. Zie verder het Otto arrest en het "kinderbedje-zaak" van Leen Bakker.

[ Voor 1% gewijzigd door kroepmoesje op 16-12-2018 17:09 . Reden: Wetsartikel vernietigbaar ontbrak. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
kroepmoesje schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:07:
Bijna de eerste dingen die je leert op de opleiding rechten. Een overeenkomst is vernietigbaar bij een wilsgebrek (3:33 BW). Een prijs op een website en dat een website je laat bestellen is niet op te vatten in de zin van artikel 3:35 BW. Anders kan dat worden als er flink mee geadverteerd wordt.

M.i. trek je hier gewoon aan het kortste eind. Zie verder het Otto arrest en het "kinderbedje-zaak" van Leen Bakker.
Och, de eerste post had al een hoog gehalte van het typerende consumentenbond niveau, en het is er niet beter op geworden. Of ken je rechten en doe daar wat mee, of houd je mond. Maar dat heeft @MAX3400 ook al gesteld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13

Begin deze maand heb ik een QVO 4tb ssd voor zo'n 350 euro. Ik krijg netjes een factuur/bevestiging en de rechtsgeldige koop is dus gesloten en er wordt gemeld dat deze rond januari aan mij geleverd wordt.
Als deze factuur en bevestiging automatisch verstuurd hoeft dit nog niet te betekenen dat er wilsovereenstemming is en het bedrifj dus ook daadwerkelijk deze koop zou willen sluiten.
Vervolgens wordt deze bestelling zonder aan mij iets te laten weten uit mijn account verwijderd, dus ik vraag om opheldering en ze vertellen mij dat er een fout op de website stond,
Ik vind zomaar verwijderen van de order niet netjes,. daar hadden ze je best even over mogen inlichten. Echter foutjes kunnen natuurlijk gewoon gemaakt worden, waaronder ook het vermelden van een verkeerde prijs.
''Er is in deze een geldige koopovereenkomst tot stand gekomen, zie hiervoor de bijlage. Als u niet levert, dan bent u in verzuim en bent u strafbaar''
Het strafbare zie ik direct al niet, of er een geldige overeenkomst tot stand is gekomen zal ook nog moeten blijken verwacht ik. Ik vind de prijs bijv. vrij laag en zou een prijsfout niet onlogisch vinden in dit geval eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Allereerst excuus mocht dit verkeerd staan, maar wist zo even niet waar anders, het heeft in ieder geval met koop te maken en ik zoek advies.

Vervolgens wordt deze bestelling zonder aan mij iets te laten weten uit mijn account verwijderd, dus ik vraag om opheldering en ze vertellen mij dat er een fout op de website stond, ik citeer:

''Blijkbaar was er een fout op de website, waardoor er een ander product vermeld werd dan het daadwerkelijke product.
''

Maar het product staat gewoon nog te koop maar dan voor zo n 620 euro. Ik heb gezegd:

Maar krijg steeds te horen dat het om een fout product ging/ fout website en als laatste zeiden ze

''Let op: wij participeren niet in processen voor alternatieve beslechting van consumentengeschillen (ADR)''

Wat kan ik verder doen? Iemand met ook juridische kennis of ervaring? Dank alvast! _/-\o_
Kortom je hebt iets gekocht waarvan je kon vermoeden dat de prijs niet klopte. Er stond ook niet op de site ‘nu voor 375 ivm Black Friday’ oid. De winkel heeft gewoon een fout gemaakt, koop ontbonden. Ze nadenken netjes even kunnen inlichten, maar verder is het hiermee gewoon afgedaan. Besteed je geld aan een andere SSD.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:34
Webwinkels maken wel eens een foutje, daar kijkt niemand van op. Je helpt jezelf door in zo'n geval je schouders op te halen en verder te leven, je hebt immers geen schade...

Laten we webwinkels met veelal geautomatiseerde prijssystemen niet steeds aan de hoogste boom ophangen alsjeblieft. Hun marges zijn al flinterdun, door klanten die steeds hun gram proberen te halen bij prijsfouten wordt dat echt niet beter...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een 4TB ssd voor 350 euro is onrealistisch laag geprijsd. Met "Als u niet levert, dan bent u in verzuim en bent u strafbaar'' heb je verklapt dat je weinig verstand van recht hebt, dus ga er maar vanuit dat ze door je bluf heen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:29
Ik zie lekker een biertje pakken, de tv aanzetten en lekker chillen op de bank in plaats van hier tijd aan te besteden.

Je hebt het geprobeerd. Ze kwamen achter de prijsfout en hebben de deal gecanceld. Jammer, volgende keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
In beginsel moeten ze leveren tegen de prijs die afgesproken is. De voorraad is niet op ofzo, dat kan een voorbehoud zijn, ze hebben hem nog steeds. Ok ze zeggen dat het een vergissing is geweest (deprijs).

Mediamarkt heeft geloof ik ook wel eens 20.000 bestellingen gehad toen er een tv voor een enorm laag bedrag werd aangeboden. Die prijs was overduidelijk onjuist. Bijvoorbeeld van 1800 voor 200 ofzo.

Is het in dit geval overduidelijk een fout? Het klinkt inderdaad wel goedkoop maar het is maar de vraag of dit nou een overduidelijke vergissing is geweest. Het was niet minder dan de helft...

Mijns inziens zijn ze gebonden aan de overeenkomst en kunnen ze niet vernietigen, ontbinden etc. Ze zijn in verzuim met de nakoming van de koopovereenkomst. Ze hebben een concreet aanbod gedaan welke door jou is aanvaard. Er is niet zomaar sprake van een wilsgebrek. Hier komt iets meer bij kijken en teveel om hier te noemen.

Stuur ze gewoon een sommatiebrief, voorbeelden online genoeg. Vraag een juridische kennis die te sturen. Strafbaar zijn ze niet zondermeer, ook dan moeten er meer omstandigheden zijn. Bewust adverteren in google en dan verdienen aan de hits via reclame zou meer die richting op gaan.

Check of ze een webwinkel keurmerk ergens hebben.

Je hebt neem ik aan je geld wel terug en de verzendkosten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
LucyLG schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:07:
Hier komt iets meer bij kijken en teveel om hier te noemen.
Gelukkig waren alle andere dingen die je schreef wél nuttig en waar (y)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:07
@LucyLG
Serieus, als jij in de schoenen van de TS stond, zou jij tijd en geld en energie in deze zaak stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Brad Pitt schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:19:
[...]

Gelukkig waren alle andere dingen die je schreef wél nuttig en waar (y)
Wat klopte niet dan?

thnks
zetje01 schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:19:
@LucyLG
Serieus, als jij in de schoenen van de TS stond, zou jij tijd en geld en energie in deze zaak stoppen?
Nou ik zou een briefje er wel aan wagen. Meer niet, per email dan, aangetekend kost ook weer 8 euro en heb je niet altijd wat aan. Rechter zeker niet. De kosten van de rechter, dagvaarding, 90 euro ong, griffiegeld 100 euro ongeveer. Naar de zitting gaan, tijd kost ook geld. En de kans op verliezen bestaat altijd. Dan ben je minstens 200 euro kwijt. Overigens moet je een minimaal belang hebben van 200 euro geloof ik, maar dat is wel op te lossen.

Rechtsbijstand kan wel, indien je die hebt, maar dat is ook hoop gedoe hoor. Weet niet of ze de zaak in behandeling nemen.

Eens met Zetje.

Modbreak:Zoals je ook al eerder is verteld, is dubbelposten niet de bedoeling op Tweakers. Je kan je reactie gewoon aanpassen als je iets toe te voegen hebt.

[ Voor 68% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2018 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
Je hebt als klant ook nog onderzoek plicht. Als ergens iets ruim 30+ % goedkoper is dan bij alle andere shops dan kun je zelf ook wel eens bedenken van hmmm klopt dat wel. Tenzij er echt bijstond actie of blacknfriday deal ofzo.

Je weet dat er een significant prijsverschil inzat en nu is je order gecanceld. Gewoon geld terug vragen dus en verder gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 17-12-2018 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Jan-man schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:21:
Je hebt als klant ook nog onderzoek plicht. Als ergens iets ruim 30+ % goedkoper is dan bij alle andere shops dan kun je zelf ook wel eens bedenken van hmmm klopt dat wel. Tenzij er echt bijstond actie of blacknfriday deal ofzo.
Met de onderzoeksplicht wordt wat anders bedoeld (in het kader van dwaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
GlowMouse schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:12:
[...]

Met de onderzoeksplicht wordt wat anders bedoeld (in het kader van dwaling).
Eens dat is iets anders. Indien je een goedkoop product ziet zou ik alleen onderzoeken of de site betrouwbaar is. Maar de wettelijke onderzoeksplicht ziet op dwaling zoals GlowMouse zegt, te lang verhaal hier.

Waar het om gaat is dat stel: Mediamarkt biedt online een TV aan voor 100 euro die normaal 1800 kost, kijk dan moet er wel een lampje gaan branden. Maar dan nog kan je gewoon bestellen hoor, maar die hoeft denk ik niet geleverd te worden (welke webshop was dat nou, 20.000 keer iets besteld verkeerde prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Hof 's-Hertogenbosch heeft de volgende toets geformuleerd.
Bij de beantwoording van deze vraag moet uitgegaan worden van een gemiddelde consument, dat wil zeggen een gemiddeld geïnformeerde consument. Van een consument, die van plan is een lcd televisie te kopen, mag namelijk verwacht worden dat deze zich tevoren globaal heeft georiënteerd op de prijzen van lcd televisies. Wanneer deze consument vervolgens op de website van Otto te koop ziet aangeboden:

a) een HD ready breedbeeld lcd televisie
b) van het A-merk Philips
c) met een beelddiameter van 80 cm
d) voor een prijs van € 99,90 dan wel € 99,00,
e) met in rode hoofdletters de vermelding ‘NIEUW’,
f) terwijl niet blijkt dat het om een stuntaanbieding, een prijsknaller of een anderszins ‘bijzonder’ aanbod gaat,

dan moet deze consument begrijpen dat sprake is van een vergissing. Een gemiddeld geïnformeerd consument weet immers, althans behoort te weten, dat de prijzen van vergelijkbare lcd televisies variëren van circa € 700,00 tot ongeveer € 1.300,00.
4.17. Zo het de consument al niet meteen duidelijk behoort te zijn dat hier een vergissing in het spel is, dan is het verschil in prijs zo aanzienlijk dat er in ieder geval reden is voor twijfel. Ingeval van twijfel omtrent de juistheid van de prijs dient de consument dienaangaande nader onderzoek te verrichten (artikel 3:11 BW).
Met vrij grote zekerheid stel ik dat hier ook twijfel had moeten onstaan. De goedkoopste 4TB SSD is 579 euro in de pricewatch. Met dit risico gaat TS er ook geen zaak van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
GlowMouse schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:31:
Hof 's-Hertogenbosch heeft de volgende toets geformuleerd.

[...]

Met vrij grote zekerheid stel ik dat hier ook twijfel had moeten onstaan. De goedkoopste 4TB SSD is 579 euro in de pricewatch. Met dit risico gaat TS er ook geen zaak van maken.
Precies 99,00 voor een TV, kijk dan hebben we het ergens over. Twijfel!

3:11 ja je moet te goeder trouw zijn, maar het is een grote professionele partij en niet het oude vrouwtje om de hoek...maar ok point taken. Otto hoefde niet te leveren geloof ik, mag hopen van niet....

Ik vind dat er hier niet zozeer sprake hoeft te zijn van twijfel, gezien het prijsverschil geloof ik 44% was en het allemaal geen enorme bedragen zijn....maar goed dat is een grijze zone.

Thanks, leuke reactie
Pagina: 1