Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stammetje91
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-09 12:16
Hoi allen,

Sinds afgelopen week start mijn Windows niet goed op. Zodra ik het Windows 10 logo passeer (blauw logo op zwart scherm) blijft het scherm op zwart staan. Ik heb een en ander geprobeerd, en heb uiteindelijk geconstateerd dat het probleem zich voordoet zodra de graphics adapter van de HD6870 wordt aangezet in device manager.

Windows start prima op in Safe Mode, en zodra ik in safe mode de graphics adapter 'disable' kan ik vervolgens weer normaal opstarten (echter wel via 'Microsoft Basic Display Adapter'). Als ik de display adapter uninstall (via Windows Device Manager of een applicatie als DDU), start Windows wel gewoon op. Gedurende de installatie van 'clean' drivers gaat het scherm echter weer definitief op zwart.

Het scherm blijft wel aangesloten op de videokaart (geen onboard videokaartaansluiting), dus het lijkt geen hardware issue te zijn. Echter tijdens het installeren van drivers loop ik telkens weer tegen hetzelfde probleem aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
  • Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.3GHz (4 CPUs), ~3.3GHz
  • Sapphire Radeon HD6870
Kan iemand mij vertellen waar mijn issue mogelijk ligt? Ik heb er geen problemen mee om weer wat te investeren (volgens mij zit deze kaart er inmiddels ook weer ruim zeven jaar in), maar dan wil ik wel zeker weten dat het aan de kaart ligt.

Thanks!

Erik

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Is dat toevallig sinds de laatste Windows update?

Als je Windows terug zet naar een herstelpunt van een week geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Mocht bovenstaande niet lukken, dan zou ik eens kijken naar een vervangende gpu of misschien nog de voeding. Ik ga uit van je GPU die het begeven heeft.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stammetje91
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik ben er van de week achter gekomen dat ik geen restore points heb openstaan in Windows, dus die optie valt jammer genoeg af. De laatste content update is afkomstig van 22-5-2018, de laatste quality update van 21-11-2018. en de laatset other updates van 14-11-2018. De enige driver updates die ik zie zijn de updates van vandaag. Het lijkt dus niet te liggen aan Windows updates.

Misschien dan toch maar eens kijken naar een nieuwe videokaart. Ben alleen bang dat ik dan mogelijk weer tegen hetzelfde probleem aan ga lopen. Hoe waarschijnlijk is het dat dit probleem wordt veroorzaakt door een faulty grafische kaart? In mijn ogen lijkt namelijk alles te wijzen op een softwarematig probleem.

Ik zal volgend weekend, als ik tijd heb, eens kijken of ik onderdelen kan switchen tussen PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Stammetje91 Het kan goed je voeding/psu zijn. Vaak als die mank is krijg je problemen. Die vervangen is goedkoper dan een nieuwe videokaart, en vaak een oorzaak van. Welke voeding heeft dit systeem nu ?
(jammer dat je nu een topic aanmaakt, maar geen tijd lijkt te hebben om verschillende opties uit te proberen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stammetje91
Eerlijk gezegd wist ik niet hoe snel er reacties zouden binnenkomen. Tussen de bedrijven door heb ik tijd om e.e.a. uit te proberen.

De voeding betreft overigens een Corsair VX500W Power Supply. Kan ik hier iets mee testen, voordat ik onderdelen ga wisselen? Anders kan ik misschien de voeding van m'n vriendin haar pc van de week eens kunnen uitproberen

Edit:
Is de volgende procedure aan te raden: https://nl.wikihow.com/De...-een-computer-controleren
En zijn er additionele stappen die ik kan ondernemen?

[ Voor 30% gewijzigd door Stammetje91 op 16-12-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Stammetje91 VX550W denk ik, maar is al jaar of 10 oud. kan goed dat die aan eind van z'n latijn is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stammetje91
Betreft idd een VX550W: typefoutje. Ik ga de voeding eens toetsen volgens https://nl.wikihow.com/De...-een-computer-controleren. Van de week maar even een voedingtester op de kop tikken.

Zijn er naast de punten in bovenstaande link verder nog punten waar ik aandacht aan moet besteden?

Edit:
Ik heb de voltages in ieder geval vast uitgelezen met SpeedFan (4.52) en via de BIOS. Lezingen met voedingstester en multimeter zal ik deze week uitvoeren.

Is er iemand die wat zinnigs kan zeggen over onderstaande waarden (ondertussen op zoek naar een guide die mbt het aflezen hiervan)?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2goGKul.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DNRfgaP.png

Edit_2:
Na nog wat ingelezen te hebben, heb ik besloten om van de week (dinsdag) mijn setup te testen met de voeding van mijn vriending d'r pc. Mocht dat het probleem oplossen, dan koop ik een andere voeding. Zo niet, dan komt er een nieuwe voeding en videokaart. Ik sta echter nog open voor suggesties van anderen!

[ Voor 60% gewijzigd door Stammetje91 op 16-12-2018 22:55 . Reden: Toevoegen SpeedFan results ]

Pagina: 1