Douchesysteem camping met raspberry pi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prld
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 22:04
Mijn vraag
Beste mensen, mijn schoonouders bezitten een camping met sanitair gebouwen. Nu heb ze een standaard douche dat mensen zo lang kunnen douchen als ze willen. Ze hebben gekeken naar douche systemen maar deze zijn per 4 douches ongeveer 1800 euro. Nu zat ik zelf te denken aan een eigen variant met een raspberry pi. Douche zou na het indrukken van een knop ongeveer tussen de 5 a 10 min moeten lopen.

Het is dan vanaf douche een knop indrukken welke een signaal geeft aan de raspberry pi, deze geeft weer een signaal naar de magneetventiel welke open of dicht gaat na een bepaalde ingestelde tijd. Het betreft 9 douches (4xman,4xvrouw en 1 aparte invalide)

Hebben jullie ervaringen? Of tips?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat er nodig is per douche
1 box met knop om douche te starten
Magneetventiel
Raspberry pi
Voeding
Eventueel iets van een timerunit?

Ik hoor graag jullie advies of zoiets mogelijk is of een toch gaan kijken voor een systeem per 4 douches

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En wat wil je ermee bereiken dan? Als ik 90 minuten wil douchen, blijf ik net zo lang op de knop rammen tot ik klaar & schoon ben.

Wil je effectief je gasten minder laten douchen en/of water besparen, regel waterdichte RFID's en reken alleen het aantal verbruikte liters af aan het eind van een verblijf.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik denk dat je dat nog wel in de Raspberry pi kunt ondervangen door bijv. 5 minuten pauze tussen de douchebeurten af te vangen.

Ik vraag me vooral af of je dat zelf moet willen doen; bedenk even welk probleem je oplost, wat dat ook waard is, en wat voor problemen je veroorzaakt als er storing is. Als de Pi kapot gaat, storing heeft, dan ben jij uren aan het besteden om de boel weer werkend te krijgen, met een kans dat er in de tussentijd niemand kan douchen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 13:19

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Volgens mij is een raspberry overkill hier voor.
Je kan beter per douche een Arduino het laten regelen. Arduino's zijn wat minder storingsgevoelig dan een raspberry, en mocht hij dan toch stuk gaan, dan gaat maar 1 douche stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 28-05 01:31
Eens, een raspberry voegt hier niks toe zolang je geen hippe systemen wil toevoegen.

Dit zou ik zo simpel mogelijk houden.

Microcontrollertje, vandalismebestendig (waterdicht) drukknopje en als je het netjes wil maken een klein display voor de resterende tijd.

Sterker nog, als je het zonder display doet zou ik helemaal geen arduino meer nemen maar off-the-shelf spul gebruiken. Din-rail tijdschakelaar, magneetventiel, drukschakelaar. Als de boel dan een keer stuk gaat kan iedereen gewoon een nieuwe kopen en inbouwen. Dan hoef je niet te gaan bedenken hoe je het x jaar geleden had bedacht en of je het programma nog wel ergens hebt opgeslagen.

edit:
Overigens lijkt me een drukknop display combi wel het meest plezant. Dan heb je iig nog een idee hoe lang je nog hebt. Pauzeermogelijkheid kan ook chill zijn. Dan kun je inzepen en dan weer verder. Volgens mij voor veel dames een welkome functie

edit2:
En ik zou het zoveel mogelijk apart per douche maken. Dan heeft een defect de minste gevolgen (1 douche buiten gebruik ipv allemaal). En je bent imo flexibeler voor de toekomst.

[ Voor 25% gewijzigd door timberleek op 16-12-2018 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Psycho_Mantis schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:11:
Volgens mij is een raspberry overkill hier voor.
Je kan beter per douche een Arduino het laten regelen. Arduino's zijn wat minder storingsgevoelig dan een raspberry, en mocht hij dan toch stuk gaan, dan gaat maar 1 douche stuk.
En zelfs dat is zwaar overkill!

Wat is er mis met een simpele timer relais?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waarom moet er überhaupt electronica aan te pas komen? Zo'n drukknop die je in sportscholen, zwembaden etc. tegenkomt kan toch ook :? Kost geen fluit, storingen zullen ontzettend zeldzaam zijn en je verknoeit niet 4 minuten aan water als iemand maar 1 minuut douched. Die knop moet je dan wel elke 30 seconden of iedere minuut een keer inrammen maar is dat écht zo erg?

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 16-12-2018 12:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:44

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Zelf zou ik meteen naar een Arduino (Nano) grijpen, zoals hierboven ook al gesuggereerd.
Waarom? Makkelijk, betrouwbaar, flexibel en extreem goedkoop.

Een douche op een camping werkt (soms) als volgt:
(Ik haat camperen en vooral het massale wc- en douchegebeuren, maar heb desondanks wel ervaring ;) )

- gast drukt op knop, warm water begint te stromen
- na bv. 5 min 3x een korte pieptoon, sta je net je haar te shampo'en, kun je nog even uitspoelen
- na 2 min. stopt warm water (koud blijft beschikbaar)
- de warm watertimer kan nu 5 min. niet meer gebruikt worden om te voorkomen dat er continu op de knop wordt gedrukt

Deze verschillende tijden maken het wat lastiger om er timerrelais voor te gebruiken en met een Arduino kun je erg simpel de tijden voor alle douches in 1x wijzigen, indien nodig.
Wel alles op veilige spanning bouwen uiteraard. 230V kun je gewoon vergeten!

Overigens zijn dit soort methodes een van de redenen waarom ik camperen niet leuk vindt. Liever iets meer betalen en dan alles onbeperkt. Geld ook voor wifi.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1155363

Even een ideetje, kan je een display regelen met het aantal verbruikte liter tijdens een douchebeurt? Sensibiliseren is een ietwat zachtere aanpak om het verbruik in te perken.

Ook zou ik de douche niet 5à10 minuten laten lopen. Iemand die klaar is op 4 minuten verspilt dan alsnog minimaal een minuut water. (zoals hierboven reeds vermeld)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik ben écht helemaal vóór automatisering hoor; ik heb hier bakken vol met Pi's, Arduino's, ESP8266'en en ESP32's en whatnots liggen maar mensen, mensen toch. Displays worden gesloopt (en moeten water/vochtbestendig (en dus duur) zijn), Daarnaast moet alle bedrading van/naar de microconroller/pi's ook waterbestendig zijn en weggewerkt zodat 't hufterproof is. En dat brengt ons bij de microcontrollers/pi's zélf die al helemaal weggewerkt zullen moeten worden vanwege vocht / vandalisme. Al-met-al gaat je dat veel meer dan 1800 euro kosten (zeker als je je uren telt). Neem dan gewoon dat kant-en-klare systeem van 1800. En als je lekker cheap Nederlands wil doen dan gooi je een paar van die mechanische autostop kranen erin; wordt die eens een keer gesloopt dan heb je er nog 5 op de plank liggen in je voorraad en is die in een half uur vervangen voor de volgende. En dan ben je nog steeds stukken goedkoper uit. En dan sta je niet binnenkort met 25 stinkende, zwaar geïrriteerde, wachtenden in je nek hijgend je Arduino te debuggen of draadjes te puzzelen waar misschien ergens een los contactje in zit die je vervolgens allemaal een 1-ster review geven omdat de douches niet werkten.

Again; I'm all for automatisering maar er wordt hier echt waaaaay over-engineered. Het is een camping, geen Star Trek douche. Daarbij; hoe ingewikkelder je het maakt (RFID tokens, toegangstijden, max. gebruikstijden etc.) hoe moeilijker (lees: frustrerender) je gasten het zullen vinden om te gebruiken. Daarbij los je niks op; iemand die langer wil douchen gebruikt gewoon een pasje van een ander waarna de ander met zijn eigen en diens pasje gewoon een half uur later 2 douchebeurten gaat nemen. Mensen zijn creatief en vinden er echt dag 1 al een manier op om te omzeilen. En anders heb je dag 2 een display minder, een zeiknatte pi en een douche waar de draden uit de muur steken :X

Voice activated zou ook gaaf zijn; hoef je niet zo'n vieze knop aan te raken waar iedereen met z'n takken aan heeft gezeten :+

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 16-12-2018 12:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
RobIII schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:14:
Die knop moet je dan wel elke 30 seconden of iedere minuut een keer inrammen maar is dat écht zo erg?
Die knoppen zijn een leuk idee, maar om een of andere reden is het altijd k-u-t.
Om een of andere reden zijn ze altijd overijverig in uitgaan, waardoor je ongeveer permanent die knop ingedrukt moet houden. Na het inschakelen merk je vaak ook nog een flinke slinger in de watertemperatuur.

Maar het algemeen vervelendste punt blijft dat je geen controle hebt over de temperatuur. In heel vee sportscholen staat de douche om een of andere reden op standje quooker waardoor je er enkel onder door kan rennen.

De fijnste (camping) douchecombi die ik heb gezien (met een waterlimitatie) was zo'n zelfde knop met een x minuten timer, maar na de klep zat gewoon een mengkraan. Dan heb je wel gewoon controle over de temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
timberleek schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:36:
[...]

Die knoppen zijn een leuk idee, maar om een of andere reden is het altijd k-u-t.
Om een of andere reden zijn ze altijd overijverig in uitgaan, waardoor je ongeveer permanent die knop ingedrukt moet houden. Na het inschakelen merk je vaak ook nog een flinke slinger in de watertemperatuur.
Dan spendeer je 2 tientjes meer en neem je een betere knop.
timberleek schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:36:
De fijnste (camping) douchecombi die ik heb gezien (met een waterlimitatie) was zo'n zelfde knop met een x minuten timer, maar na de klep zat gewoon een mengkraan. Dan heb je wel gewoon controle over de temperatuur.
Nou, dan neem je die ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
RobIII schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:37:
[...]

Dan spendeer je 2 tientjes meer en neem je een betere knop.
Ik vermoed dat het een vandalisme/slijtage dingetje is aangezien het nog al vaak voorkomt.
[...]

Nou, dan neem je die ;)
Als ik voor zo'n situatie zou staan zou ik persoonlijk gaan voor de elektronische klep met timer gevolgd door een mengkraan. Biedt in mijn ogen de oplossing die de campingeigenaar zoekt terwijl de gasten er het minste "last" van hebben.

Maar, hoewel ik het graag zelf zou maken, zou ik het voor op een draaiende camping vermoedelijk ook gewoon kopen. Sowieso als het allemaal een beetje stevig en "aesthetically pleasing" moet zijn, lopen de kosten al gauw op.

Het is ook nogal afhankelijk van de opbouw van de toilethokjes hoe moeilijk inbouwen kan zijn. Als het zo'n kunststof hokje is kun je gewoon een gat boren van de douche naar de "leidingruimte" erachter, afkitten en klaar. allen elektronica kan dan gewoon in een "lelijk" ip6x bakje gebouwd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door timberleek op 16-12-2018 12:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
timberleek schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:42:
Ik vermoed dat het een vandalisme/slijtage dingetje is aangezien het nog al vaak voorkomt.
Heb je cijfers? Zit je in 't campingwezen? Of is dit een aanname? Ik kom al jaren op campings (ik heb kinderen :P van mij hoeft 't niet zo :P ) en heb 't nog nooit gezien. Misschien kom ik alleen op beschaafde campings :+ En definieer "vaak". Dagelijks? Wekelijks? Maandelijks? Paar keer per jaar? Eens per paar jaar?
timberleek schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:42:
Biedt in mijn ogen de oplossing die de campingeigenaar zoekt
Ik denk dat het over het algemeen goed is om met een opdrachtgever mee te denken ;) Ik krijg in dit topic namelijk ontzettend sterk dit gevoel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mkYi4SAWR7QBUTZ4NXldsQ4h/full.png

Ja, daar verdien je misschien minder op, maar je klant is, in the long run, wel een stuk tevredener :)

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 16-12-2018 12:52 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
RobIII schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:46:
[...]

Heb je cijfers? Zit je in 't campingwezen? Of is dit een aanname? Ik kom al jaren op campings (ik heb kinderen :P van mij hoeft 't niet zo :P ) en heb 't nog nooit gezien. Misschien kom ik alleen op beschaafde campings :+
Die knoppen kom ik hoofdzakelijk tegen in sporthallen/sportscholen. Op campings minder. Misschien meer op doorreiscampings en "simpelere" campings.

Ik heb geen cijfers, maar met name met sporten door de jaren was er (voor mijn gevoel) elke keer iemand "de lul" met de verrotte knop.

Maar persoonlijk vind ik het "moeten leunen tegen die knop" altijd ontzettend armoedig aandoen. Ik snap de keuze ervoor, maar als ik een "beschaafde" camping zou runnen zou ik er persoonlijk nooit voor kiezen.
Ik denk dat het over het algemeen goed is om met een opdrachtgever mee te denken ;) Ik krijg in dit topic namelijk ontzettend sterk dit gevoel:
True, daar ligt nu een taak voor de TS. Wat zijn daadwerkelijk de eisen, wat zijn wensen en wat zijn no-go's

[ Voor 14% gewijzigd door timberleek op 16-12-2018 12:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb jaren ervaring @ camping werken... geloof je wil niet met een BEUN oplossing je douches aan de gang houden.. als er ooit iets stuk gaat en de mensen kunnen niet douchen heb je direct gezeik....

Zorg voor een zo eenvoudig mogelijke oplossing met goed industriële componenten en zorg voor voldoende reserve onderdelen zodat je direct kan vervangen.Denk ook aan de veiligheid want elektra en water en douchen is een extra risico.

je zou met simpele industriële timers kunnen werken of eventueel met simpele muntproever en dan 50 cent 5 min douchen.

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
cactusman schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:55:
Ik heb jaren ervaring @ camping werken... geloof je wil niet met een BEUN oplossing je douches aan de gang houden.. als er ooit iets stuk gaat en de mensen kunnen niet douchen heb je direct gezeik....

Zorg voor een zo eenvoudig mogelijke oplossing met goed industriële componenten en zorg voor voldoende reserve onderdelen zodat je direct kan vervangen.Denk ook aan de veiligheid want elektra en water en douchen is een extra risico.

je zou met simpele industriële timers kunnen werken of eventueel met simpele muntproever en dan 50 cent 5 min douchen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7diKdm5ejClRpJeiTVzehYum/full.gif

:+

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

sapphire

Die-hard pruts0r

RobIII schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:35:

Voice activated zou ook gaaf zijn; hoef je niet zo'n vieze knop aan te raken waar iedereen met z'n takken aan heeft gezeten :+
Elleboog ;)
Daarom is hufterproof zó fijn ;)

Maar helemaal met jou in deze hoor, niet te moeilijk doen want als het dan misgaat moet het snel gefixt zijn én het moet niet vaak gebeuren want je hebt al genoeg te doen als eigenaar van een camping lijkt me :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Again; I'm all for automatisering maar er wordt hier echt waaaaay over-engineered. Het is een camping, geen Star Trek douche.
Als ik het goed begrijp kom je regelmatig op campings, dan heb je toch ook de immense diversiteit aan douchesystemen wel gezien toch?
Een timer met pauze is in die zin al behoorlijk ouderwets. :D
Daarbij; hoe ingewikkelder je het maakt (RFID tokens, toegangstijden, max. gebruikstijden etc.) hoe moeilijker (lees: frustrerender) je gasten het zullen vinden om te gebruiken. Daarbij los je niks op; iemand die langer wil douchen gebruikt gewoon een pasje van een ander waarna de ander met zijn eigen en diens pasje gewoon een half uur later 2 douchebeurten gaat nemen. Mensen zijn creatief en vinden er echt dag 1 al een manier op om te omzeilen. En anders heb je dag 2 een display minder, een zeiknatte pi en een douche waar de draden uit de muur steken :X
Individuen wel, maar een beperking stimuleert wel degelijk de doorstroming.
Het beste werkt een financiële stimulans, zodra het geld gaat kosten schieten mensen wel op. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 19:27
MAX3400 schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:53:
En wat wil je ermee bereiken dan? Als ik 90 minuten wil douchen, blijf ik net zo lang op de knop rammen tot ik klaar & schoon ben.

Wil je effectief je gasten minder laten douchen en/of water besparen, regel waterdichte RFID's en reken alleen het aantal verbruikte liters af aan het eind van een verblijf.
Dit is in jouw geval misschien waarheid, de meeste mensen raken sneller ontmoedigd om langer door te douchen = besparing op jaarbasis. Niet heel moeilijk te bedenken.

Arduino/Pi systemen is erg high maintenance en je staat regelmatig alles te debuggen. Zo'n Grohe knop als hierboven moet je hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 16-12-2018 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pennywiser schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:13:
[...]

Dit is in jouw geval misschien waarheid, de meeste mensen raken sneller ontmoedigd om langer door te douchen = besparing op jaarbasis. Niet heel moeilijk te bedenken.
Ik zeg nergens dat ik tegen waterbesparing ben; maar het is algemeen bekend dat (ook vanuit de overheid) blijkbaar mensen pas iets besparen als er geld tegenover moet staan. Vandaar mijn suggestie en vraag; je bereikt niks als je mensen ongelimiteerd een knop laat indrukken; je bereikt pas wat als het duidelijk is dat douchen een (symbolisch) bedrag kost per x minuten.

Maar, even andersom; als ik naar een camping, bungalowpark, hotel, whatever ga en ergens tussen de 30 en 500 Euro per overnachting moet betalen, dan heb ik weinig tot geen zin om nog een lijst met kleine letters, voorwaarden, heffingen en ander geneuzel te lezen / krijgen wat ik allemaal moet bijbetalen.

Komt er dan ook een CO2-heffing op de BBQ? Een methaan-heffing op poepen? Een filter-heffing op hoe lang ik in het zwembad lig? Statiegeld op mijn (vaak veels te dure) drankje?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MAX3400 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:19:
[...]

Ik zeg nergens dat ik tegen waterbesparing ben; maar het is algemeen bekend dat (ook vanuit de overheid) blijkbaar mensen pas iets besparen als er geld tegenover moet staan. Vandaar mijn suggestie en vraag; je bereikt niks als je mensen ongelimiteerd een knop laat indrukken; je bereikt pas wat als het duidelijk is dat douchen een (symbolisch) bedrag kost per x minuten.

Maar, even andersom; als ik naar een camping, bungalowpark, hotel, whatever ga en ergens tussen de 30 en 500 Euro per overnachting moet betalen, dan heb ik weinig tot geen zin om nog een lijst met kleine letters, voorwaarden, heffingen en ander geneuzel te lezen / krijgen wat ik allemaal moet bijbetalen.

Komt er dan ook een CO2-heffing op de BBQ? Een methaan-heffing op poepen? Een filter-heffing op hoe lang ik in het zwembad lig? Statiegeld op mijn (vaak veels te dure) drankje?
Ik begrijp je punt niet. Het is simpel volgens mij, de TS wil water en dus geld besparen. Het verschil tussen gewone laat maar stromen kranen en drukknoppen is volgens mij groot, want de meeste campings, zwembaden en sportscholen hebben ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MAX3400 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:19:
Vandaar mijn suggestie en vraag; je bereikt niks als je mensen ongelimiteerd een knop laat indrukken; je bereikt pas wat als het duidelijk is dat douchen een (symbolisch) bedrag kost per x minuten.
Het wordt nooit zo geïmplementeerd dat je hem ongelimiteerd in kunt drukken, dat heb je er zelf bij verzonnen. Ik snap dan ook niet zo goed waarom daar dan de focus op ligt.

Het mooiste systeem wat ik tot nu toe heb meegemaakt is met een pasje met tegoed. Je krijgt bij de prijs in meer dan 5 minuten per dag en je kunt zelf bepalen wanneer en hoelang je wilt douchen. Kom je tekort dan kan je bijkopen.
Het stimuleert mensen toch om de duur te beperken en je hebt niet zomaar extra kosten. Maar dat systeem is vast prijzig. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als gebruiker vind ik een van de fijnste (maar toch zwaar waterbesparende) oplossingen een display met de resterende tijd, een pauzeknop, en uiteindelijk een time-out waarin je geacht wordt je weer aan te kleden.
Camping Kautenbach heeft dat, volgens mij is het ook slechts 2 minuten, en met een pauzeknop is dat genoeg om efficient te douchen.
Een timer zonder display (of erger nog: een muntje wat je soms zelfs buiten moet inwerpen) werkt veel minder fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prld
Bedankt allemaal voor de berichten! zoveel had ik er niet verwacht!
Ik ben écht helemaal vóór automatisering hoor; ik heb hier bakken vol met Pi's, Arduino's, ESP8266'en en ESP32's en whatnots liggen maar mensen, mensen toch. Displays worden gesloopt (en moeten water/vochtbestendig (en dus duur) zijn), Daarnaast moet alle bedrading van/naar de microconroller/pi's ook waterbestendig zijn en weggewerkt zodat 't hufterproof is. En dat brengt ons bij de microcontrollers/pi's zélf die al helemaal weggewerkt zullen moeten worden vanwege vocht / vandalisme. Al-met-al gaat je dat veel meer dan 1800 euro kosten (zeker als je je uren telt). Neem dan gewoon dat kant-en-klare systeem van 1800. En als je lekker cheap Nederlands wil doen dan gooi je een paar van die mechanische autostop kranen erin; wordt die eens een keer gesloopt dan heb je er nog 5 op de plank liggen in je voorraad en is die in een half uur vervangen voor de volgende. En dan ben je nog steeds stukken goedkoper uit. En dan sta je niet binnenkort met 25 stinkende, zwaar geïrriteerde, wachtenden in je nek hijgend je Arduino te debuggen of draadjes te puzzelen waar misschien ergens een los contactje in zit die je vervolgens allemaal een 1-ster review geven omdat de douches niet werkten.

Again; I'm all for automatisering maar er wordt hier echt waaaaay over-engineered. Het is een camping, geen Star Trek douche. Daarbij; hoe ingewikkelder je het maakt (RFID tokens, toegangstijden, max. gebruikstijden etc.) hoe moeilijker (lees: frustrerender) je gasten het zullen vinden om te gebruiken. Daarbij los je niks op; iemand die langer wil douchen gebruikt gewoon een pasje van een ander waarna de ander met zijn eigen en diens pasje gewoon een half uur later 2 douchebeurten gaat nemen. Mensen zijn creatief en vinden er echt dag 1 al een manier op om te omzeilen. En anders heb je dag 2 een display minder, een zeiknatte pi en een douche waar de draden uit de muur steken :X

Beste, het klopt dat het systeem kant en klaar is, echter geld de 1800 voor maar 4 douches. op het systeem kunnen er max 4. Er moeten 9 douches voorzien zijn van een systeem en dan moeten er 3 aangeschaft worden. Echter moet er voor de invalide douche andere tijden ingesteld worden.
RemcoDelft schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:43:
Als gebruiker vind ik een van de fijnste (maar toch zwaar waterbesparende) oplossingen een display met de resterende tijd, een pauzeknop, en uiteindelijk een time-out waarin je geacht wordt je weer aan te kleden.
Camping Kautenbach heeft dat, volgens mij is het ook slechts 2 minuten, en met een pauzeknop is dat genoeg om efficient te douchen.
Een timer zonder display (of erger nog: een muntje wat je soms zelfs buiten moet inwerpen) werkt veel minder fijn.
Dit is ook uiteindelijk de bedoeling! Weet u ook hoe het systeem op camping kautenbach heet of welk merk?'

Nogmaals bedankt voor alle feedback! ik denk dat ik me er meer in ga verdiepen met de andere suggesties (sportschool, arduino etc)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Als je geen ervaring hebt met automatisering, dan is zelfbouw eigenlijk niet zo'n handig idee. Je bedoelingen zijn goed, maar dit soort projecten komen vaak met levenslange (gratis!) garantie. Je kunt dan tijdens je zomervakantie op komen draven omdat "de douches stuk zijn". Waarbij het dan ook nog kan zijn dat bv. de boiler een probleem heeft ipv jouw projectje, maar ja, jij "doet" de douches...

Daarbij zijn hobby-oplossingen (slagboom opener, muntwisselautomaat, csmpingwifi, kabelnet, etc.) het vaak nèt niet en geven meer ergernis dan besparing.

Je schoonouders zijn dan wel voor een appel en een ei onder de pannen, jij gaat een verplichting aan die je wellicht nu niet kunt overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Joepla schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:06:
Als je geen ervaring hebt met automatisering, dan is zelfbouw eigenlijk niet zo'n handig idee. Je bedoelingen zijn goed, maar dit soort projecten komen vaak met levenslange (gratis!) garantie. Je kunt dan tijdens je zomervakantie op komen draven omdat "de douches stuk zijn". Waarbij het dan ook nog kan zijn dat bv. de boiler een probleem heeft ipv jouw projectje, maar ja, jij "doet" de douches...

Daarbij zijn hobby-oplossingen (slagboom opener, muntwisselautomaat, csmpingwifi, kabelnet, etc.) het vaak nèt niet en geven meer ergernis dan besparing.

Je schoonouders zijn dan wel voor een appel en een ei onder de pannen, jij gaat een verplichting aan die je wellicht nu niet kunt overzien.
De hoeveelheid waarheid in dit bericht is niet te peilen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 21:51

JdM

Humbled

prld schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:57:

[...]

Beste, het klopt dat het systeem kant en klaar is, echter geld de 1800 voor maar 4 douches. op het systeem kunnen er max 4. Er moeten 9 douches voorzien zijn van een systeem en dan moeten er 3 aangeschaft worden. Echter moet er voor de invalide douche andere tijden ingesteld worden.

[...]
Gevoelsmatig neem je in deze beredenering alleen maar mee wat het je (schoonouders) dan mogelijk teveel zou gaan kosten. Bedenk ook wat de hele operatie zal gaan besparen aan water en energie. Dus die investeringskosten, al zouden ze hoger zijn, zorgen daarmee alleen maar voor een (iets) langere terugverdientijd. Het lijkt mij (maar ik ken de exacte cijfers natuurlijk niet) dat een goed draaiende camping ook automatisch een relatief korte terugverdientijd betekent, gezien de hoeveelheden water/warmte die worden bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

pennywiser schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:09:
[...]

De hoeveelheid waarheid in dit bericht is niet te peilen.. :)
Ach ja... Ervaring, schade, schande ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Joepla schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:06:
... maar dit soort projecten komen vaak met levenslange (gratis!) garantie. Je kunt dan tijdens je zomervakantie op komen draven omdat "de douches stuk zijn". ...
Dit inderdaad, en reken maar dat het kapot gaat. Een reboot door een kleine stroomstoring, en mensen kunnen al een tijdje niet douchen, of een kapotte geheugen kaart en de pi doet al niets meer. En dat gebeurt dan altijd als jij net op vakantie bent of met je vriendin ergens wilt gaan eten.

Neem gewoon een professionele installatie, mocht die kapot gaan, dan kan die leverancier het lekker oplossen. En als dat te duur is (zijn er geen andere leveranciers met zulk spul?) Dan die auto stop knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Anoniem: 454358 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:42:
[...]

Dit inderdaad, en reken maar dat het kapot gaat. Een reboot door een kleine stroomstoring, en mensen kunnen al een tijdje niet douchen, of een kapotte geheugen kaart en de pi doet al niets meer. En dat gebeurt dan altijd als jij net op vakantie bent of met je vriendin ergens wilt gaan eten.

Neem gewoon een professionele installatie, mocht die kapot gaan, dan kan die leverancier het lekker oplossen. En als dat te duur is (zijn er geen andere leveranciers met zulk spul?) Dan die auto stop knop.
Ik heb al jaren een arduino nano draaien in een apparaat. Werkt 100% perfect. Als je extra safe wil doen kan je ook 2 arduino's ingesteld en wel klaar leggen voor vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Dacuuu schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:54:
[...]

Ik heb al jaren een arduino nano draaien in een apparaat. Werkt 100% perfect. Als je extra safe wil doen kan je ook 2 arduino's ingesteld en wel klaar leggen voor vervanging.
Het kan inderdaad hartstikke lang goed gaan, maar wil je daar op vertrouwen? Zeker op een camping waar mensen gewoon geld voor betalen? Leuk voor hobby projectjes, maar niet in een commerciële omgeving waar op gerekend wordt. En als het kapot gaat, wie gaat dan die bordjes wisselen? De schoonouders? Als ik iemand een pcb'tje laat zien, worden ze al bang voor de techniek, die willen complete modules, en het liefst niets zelf installeren, maar de vakman.

Verzekering technisch lijkt mij het ook nog een ding, water, elektriciteit, commerciële omgeving etc, ik zou er gewoon niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26

Rmg

Anoniem: 454358 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:00:
[...]

Verzekering technisch lijkt mij het ook nog een ding, water, elektriciteit, commerciële omgeving etc, ik zou er gewoon niet aan beginnen.
Hobby elektronica en power supplies met een aardig vermogen (Want jah, zo'n 12V magneetventiel doet al snel 13Watt en daar hangen er al 9 van) in een natte ruimte met ongetrained volk zonder continue toezicht (klanten, waaronder kinderen) die natuurlijk nooit komen waar ze niet horen en altijd afblijven waar ze niet aan horen te zitten ( }:| ) wat kan daar nou mis gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Anoniem: 454358 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:00:
[...]

Het kan inderdaad hartstikke lang goed gaan, maar wil je daar op vertrouwen? Zeker op een camping waar mensen gewoon geld voor betalen? Leuk voor hobby projectjes, maar niet in een commerciële omgeving waar op gerekend wordt. En als het kapot gaat, wie gaat dan die bordjes wisselen? De schoonouders? Als ik iemand een pcb'tje laat zien, worden ze al bang voor de techniek, die willen complete modules, en het liefst niets zelf installeren, maar de vakman.

Ach weet je. De een bekijkt het zo, de andere totaal anders. Commerciële 'professionele' dingen kunnen ook gewoon falen. De Stint bijvoorbeeld een commercieel duur ding, dus veilig en goed! :/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@prld Weet je hoeveel liter verwarmd water je verbruikt ? en eerlijk gezegd voor iets wat je als dienst aan de gasten aanbied moet je niet als kosten post zien. Iets elementairs kan je ook veel klanten kosten als dat niet op orde is.

Ik zou eens beginnen met het ontwerp van het gehele sanitair gebouw, kan je bv zonne energie inzetten om water te verhitten ? en hoeveel liter kan je "bufferen"

Zet thermostaat kranen er tussen .. met minder warm water verbruik je minder en doe je langer met de buffer. en heb je sneller de investerings kosten terug. gasten zullen minder lang douchen

Wat je ook bouwt, zorg dat je het makkelijk vervangbaar is door iets of "uit te schakelen" wil je bv bij stroom uitval dat je niet meer kan douchen of juist wel ? (normaly closed of open) en moet dit handmatig ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Laatst online: 21:44

Nakebod

Nope.

Dit hele "project" roept bij mij: KISS.
Douches op campings worden intensief gebruikt, gaan soms wel eens stuk. En dan ga je alleen maar meer storingsgevoelige schakels toevoegen ipv producten/leveranciers met jarenlange ervaring in dit soort systemen.

Het is niet de vraag of het stuk gaat, maar wanneer het stuk gaat. Zaterdagmorgen 7:30 tijdens de drukste dag van het hoogseizoen.

Gewoon een basic kraan met drukknop, het liefst met thermostaat. Is imho veel beter.
En muntjes is imho echt iets van 10 jaar geleden, niet eens aan beginnen. Kom ik steeds minder tegen op campings. En terecht ook.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nakebod schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:40:
Dit hele "project" roept bij mij: KISS.
Douches op campings worden intensief gebruikt, gaan soms wel eens stuk. En dan ga je alleen maar meer storingsgevoelige schakels toevoegen ipv producten/leveranciers met jarenlange ervaring in dit soort systemen.

Het is niet de vraag of het stuk gaat, maar wanneer het stuk gaat. Zaterdagmorgen 7:30 tijdens de drukste dag van het hoogseizoen.

Gewoon een basic kraan met drukknop, het liefst met thermostaat. Is imho veel beter.
En muntjes is imho echt iets van 10 jaar geleden, niet eens aan beginnen. Kom ik steeds minder tegen op campings. En terecht ook.
Waarom zou je het kiss willen houden ? .. (beetje retorische vraag duh) maar zet een paar extra douches neer en 1 of 2 defecte kan je ook opvangen, als in overdimensionering kan nooit kwaad zeker als je wilt groeien / of overflow van andere sanitair gebouw wil kunnen opvangen.

Wat wel leuk is denk ik: Op de camping website stats weergeven van gebruik en piek tijden. daarvoor moet je meten dus elektronica.

Ken je de driehoek met --> goed,goedkoop en simpel ? je mag er 2 kiezen .. dus goed + simpel IS NIET goedkoop .. und su weither ofzo .. Je betaald dus voor een simple drukknop de hoofdprijs.

Muntjes/rfid of andere "tracking" is een reden voor misbruik/diefstal/slopen enzv .. hoe "simpler" het eruit ziet hoe meer hufterproof het is en houd gewoon rekening met gemakkelijk vervangen van alles. (en simpel is ook makkelijker schoon te maken.)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:21
Je kan ook een te kleine boiler installeren bij elke douche. Dat het dan 3 minuten duurt om weer op te warmen. Zodra het water koud wordt gaat men vanzelf weg. :P

Maar even serieus.. als je de vraag hier moet stellen wat je nodig hebt zou ik er zelf echt never nooit aan beginnen..

Al had ik het zelf wel gedaan als ik zulke schoonouders had. Bij afspraken dat geen garantie mag worden afgedwongen doe ik het wel voor je hoor :)

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 17-12-2018 15:18 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

vso schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:10:
[...]

Waarom zou je het kiss willen houden ? .. (beetje retorische vraag duh) maar zet een paar extra douches neer en 1 of 2 defecte kan je ook opvangen, als in overdimensionering kan nooit kwaad zeker als je wilt groeien / of overflow van andere sanitair gebouw wil kunnen opvangen.
Aan de andere kant de vraag waarom het hier op Tweakers altijd (meestal) met een RPi, Arduino of met een ESP8266 moet. Alsof niemand meer met normale elektronica kan werken.

Een magneetklep met een timerrelails klinkt als een prima oplossing maar het meest simpele idee is de waterleiding pushbutton zoals opgemerkt.

Maar een advies van mijn kant, als je het electronisch gaat oplossen, documenteer alles en zorg voor 1 of 2 reserve timers, magnetische kleppen en drukknoppen zoadat een andere techneut er ook aan kan sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

memphis schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:37:
[...]
Aan de andere kant de vraag waarom het hier op Tweakers altijd (meestal) met een RPi, Arduino of met een ESP8266 moet. Alsof niemand meer met normale elektronica kan werken.

Een magneetklep met een timerrelails klinkt als een prima oplossing maar het meest simpele idee is de waterleiding pushbutton zoals opgemerkt.

Maar een advies van mijn kant, als je het electronisch gaat oplossen, documenteer alles en zorg voor 1 of 2 reserve timers, magnetische kleppen en drukknoppen zoadat een andere techneut er ook aan kan sleutelen.
Je kan het op aantal manieren oplossen, daar zijn we het dus over eens. wat je wilt is eigenlijk een low maintance / makkelijk vervangbare oplossing. Er zijn diverse opvattingen maar allemaal draaien een beetje om "meer met minder" naar mijn idee.

Maar "normale" elektronica is nogal breed. het is niet alsof de R Pi, Arduino en ESP (smartdevices) onbetrouwbaar zijn of ongeschikt voor het doel. Sterker nog ze bieden je meer mogelijkheden.
een timer relay ding kost je wellicht evenveel als een smart device. Echter een smart device kan 40 douches aansturen en je hebt per douche bijvoorbeeld een timer relay nodig.

Een bijkomend voordeel met een smart device is dat je extra metingen in kan bouwen, denk aan hoeveel word de knop ingedrukt, en dat kan je weer gebruiken om de douche timer intergraal aan te passen. Of je dat nu met "normale bouwstenen" (lees timers, relais enzv) of met een smart device aanpakt maakt niet veel uit, echter hoe meer mogelijkheden (lees .. complexere software progammering) hoe meer ruimte voor fouten.
Je kan een schema op de muur hangen en het smart device intergraal vervangen bij problemen.

Hiermee krijg je een gelijkwaardige discussie over een schroevendraaier en "boormachine" tja schroevendraaier werkt altijd maar de boormachine is toch wel erg fijn omdat tie veelzijdiger is.

Overgens denk ik dat je veel beter met zonneboiler(s), zonnepanelen en WTW aan de slag kan en een douche systeem daarin meenemen. Ik vermoed namelijk dat het water verwarmen de grootste kostenpost is, en zoals men al aangeeft is een vorm van controle(zoals muntjes of rfids) irritant, echter als je groene insteek hebt dan is men eerder geneigd daarmee in mee te gaan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De storingsgevoeligheid lijkt mij heel erg van belang. Een paar bordjes klaar leggen versnelt de tijd tot fixen en bij veel douches heeft men minder last van een storing, maar onder de streep herkent elke klant het als een storing.
Met de online review wereld van tegenwoordig wil je er echt niet tegenaan lopen dat je een paar storingen hebt, want ook al fix je het zeer snel, online wordt er gehakt gemaakt van de camping. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

vso schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:26:
[...]

Een bijkomend voordeel met een smart device is dat je extra metingen in kan bouwen, denk aan hoeveel word de knop ingedrukt, en dat kan je weer gebruiken om de douche timer intergraal aan te passen. Of je dat nu met "normale bouwstenen" (lees timers, relais enzv) of met een smart device aanpakt maakt niet veel uit, echter hoe meer mogelijkheden (lees .. complexere software progammering) hoe meer ruimte voor fouten.
Maar wil je echt weten hoeveel keer die knop is ingedrukt of gaat het alleen om de gebruiker het lastiger maken om lang douchen tegen te gaan? Uiteraard ga je het in je waterverbruik terug zien. Meer software betekent meer onderhoud, meer techniet en is er de vraag of de camping-eigenaar er mee om kan gaan.
De originele vraag was immers een getimde douchestraal, meer niet

1 centrale computer is heel leuk voor alle douches maar als die uitvalt zijn alle douches uit, iedere douche zijn eigen systeem welke modulair makkelijk is opgebouwd doet bij uitval maar 1 douche uitvallen. Reserve onderdelen moeten makkelijk uitwisselbaar zijn zodat een leek met enige kennis van een schroevendraaier het zelfs kan repareren of minimaal modules uitwisselen om te zien waar het probleem ligt. Controle LED's op voeding, relais, ventiel etc zal de foutoplossing simpeler maken.

En ja, een simpele mechanische drukknoop kan iedere loodgieter vervangen, een compleet eigen ontworpen home automatisation met een centrale computer en een WiFi verbinding naar de kantoor computer met alle info is heel leuk maar alleen de bouwer kan het onderhouden en repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:36
Als je hier moet komen vragen hoe ... dan er zeker NIET aan beginnen !!!

Water en elektra samen is en blijft een beetje tricky, daarbij komt nog aansprakelijkheid en meer van dat soort ongein.

Er bestaan gewoon kant en klare oplossingen voor, doe je zelf een plezier en ga niet lopen klooien.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

De wens is immers de moeder van de uitvinding, zonder dat waren wij tweakers niet bezig.

Ik vind juist met deze negatieve reacties een punt om door te zetten, vele tweakers hier zijn voor gek verklaard en ge-eindigt met enorme prestaties op diverse fronten.. casemodding,extreme overklokken, extreem zuinige moederborden, powersupply, carputers en zuinige huizen.. camping vragen komen ook met enige regelmaat terug..

ps negatief .. is ook hoe je het bekijkt, ik denk eerder dat je ook wel ter harte moet nemen ook al is het erg z/w negatief .. kijk naar de kern.
memphis schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:17:
[...]
Maar wil je echt weten hoeveel keer die knop is ingedrukt of gaat het alleen om de gebruiker het lastiger maken om lang douchen tegen te gaan? Uiteraard ga je het in je waterverbruik terug zien. Meer software betekent meer onderhoud, meer techniet en is er de vraag of de camping-eigenaar er mee om kan gaan.
De originele vraag was immers een getimde douchestraal, meer niet

1 centrale computer is heel leuk voor alle douches maar als die uitvalt zijn alle douches uit, iedere douche zijn eigen systeem welke modulair makkelijk is opgebouwd doet bij uitval maar 1 douche uitvallen. Reserve onderdelen moeten makkelijk uitwisselbaar zijn zodat een leek met enige kennis van een schroevendraaier het zelfs kan repareren of minimaal modules uitwisselen om te zien waar het probleem ligt. Controle LED's op voeding, relais, ventiel etc zal de foutoplossing simpeler maken.

En ja, een simpele mechanische drukknoop kan iedere loodgieter vervangen, een compleet eigen ontworpen home automatisation met een centrale computer en een WiFi verbinding naar de kantoor computer met alle info is heel leuk maar alleen de bouwer kan het onderhouden en repareren.
In de kassen(bouw) voor bloemen/fruit enzv gebruikt men hele panelen op basis van embedded hardware en software. daar word o.a van alles gemengt en gedaan en dan praat je ook over aardige installaties.
en uitval is niet veel. (degene die het vertelt werkt bij onderhoud en heeft overzicht)

Maar goed beetje doomsday scenario als je de hele camping gelijk uitrust met een dergelijke setup, je moet wel erg veel vertrouwen hebben in de bouwer en weinig business kennis om zoiets compleet neer te zetten. afgezien van de kosten doe je dat in stappen per locatie.

Daarnaast zonder onderhouds plan buiten het hoogseizoen of tijdens ga je geheid op je plaat, of je nu "simpel" hebt of "complex" en dergelijke planning vereist ook dat je preventief kranen / onderdelen omruilt door iets wat je op de plank hebt liggen. Of dat nu nieuw of gebruikt & gecontroleerd is, zodat je weet hoelang iets tijdens "zwaar" gebruik het overleeft. ongeacht de kosten.

ik hoor veel mensen over normale elektronica, maar weinig wijzen naar kalk, of andere verontreiniging in het water.. zelfs een thermostaatkraan /kleppen zijn daar gevoelig voor dan kan je wel met simpel systeem komen .. maar hmmm ook dat gaat bij dit gebruik eronder door.

Het is vooral de "opschaling" die de killing factor is, met 1 a 2 douches ongeacht het systeem is de kans dat je een probleem ziet klein .. totdat het naar 10 of 20 douches ermee uitrust, defect knopje hier .. verkeerde douche straal daar.. ergens anders weer te koud of te warm water ..

Hierom is meten gelijk aan weten, want gasten vertellen je niet zo snel wat er scheelt (ja online) als je 1 douche extreem veel of weinig gebruikt word kan je dat met een "complex" systeem identificeren en fixen.

Maar ja om af te sluiten, als camping gast erger je pas aan een defecte douche als management het niet opmerkt en 1 a 2 dagen of langer buiten gebruik is zonder "bordje defect" (dag 3 moet het gefixed zijn) ..

Dus als je zoiets bouwt, is het wel wijsheid om bij uitval de "gevolgschade" zo klein mogelijk te houden dus 1 a 2 douches bij defect, mogen uitvallen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 18:02

anc

Grapjas!
Hoor iedereen al schreeuwen naar z'n douche dat die aanmoet en ondertussen springt ie aan bij iemand die zich net aan het aankleden is.

Inhoudelijk op de vraag, keep it simple.
- Zo min mogelijk storingsgevoelig;
- Per douche reguleren;
- Eenvoudig te herstellen (niet alleen door jou);
- Bedenk goed welk probleem je van te voren wilt tackelen en wat een oplossing voor consequenties kan hebben.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@prld
Wat ik mij wel nog afvraag: Zijn je schoonouders bekend met je plannen en staan ze erachter, of vind je dit zelf een leuk hobbyproject om kosten te besparen? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prld
Gonadan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:20:
@prld
Wat ik mij wel nog afvraag: Zijn je schoonouders bekend met je plannen en staan ze erachter, of vind je dit zelf een leuk hobbyproject om kosten te besparen? :)
Beste ze zijn bekend dat ik dit anders (goedkoper) wil oplossen. Maar ze hebben de offertes nog lopen. Ik vond het alleen raar dat de douchesystemen maar voor 4 douches zijn geschikt. En dan voor zo een prijs.

Ik heb verder positieve en negatieve verhalen gelezen en waarschijnlijk zullen ze toch voor een kant en klaar systeem gaan. Overigens zijn de aangeboden system allemaal 12 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Die 12V op zich is al niet voor niets natuurlijk (SELV: Safety Extra Low Voltage)

Alles waar de gebruiker aan kan moet je zonder enig gevaar onder water kunnen zetten. Dat stelt nogal wat eisen aan de gebruikte componenten (zeker de voeding) en de opbouw van het een en ander.

Als je zo'n constructie zou gaan voeden met een USB lader ben je behoorlijk niet goed bezig.

Ook de drukkers zijn een ding apart, dat zijn niet zelden piezo of capacitieve schakelaars met een IP68 rating (als in: kun en mag je in de vijver gooien) of zelfs pneumatisch zodat je uberhaupt geen elektrische onderdelen hoeft aan te raken.

Dat is meteen de grootste uitdaging als je zoiets zelf zou willen bouwen, hoe doe je dat gegarandeerd veilig.

Repareren doe je zo.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

vso schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:35:
De wens is immers de moeder van de uitvinding, zonder dat waren wij tweakers niet bezig.

Ik vind juist met deze negatieve reacties een punt om door te zetten, vele tweakers hier zijn voor gek verklaard en ge-eindigt met enorme prestaties op diverse fronten.. casemodding,extreme overklokken, extreem zuinige moederborden, powersupply, carputers en zuinige huizen.. camping vragen komen ook met enige regelmaat terug..

ps negatief .. is ook hoe je het bekijkt, ik denk eerder dat je ook wel ter harte moet nemen ook al is het erg z/w negatief .. kijk naar de kern.
Is het negatief of realistisch? Ik vind het persoonlijk ook behoorlijk tricky om zoiets te gaan doen met embedded systeempjes. Wat is het doel? Is het bedrijfskritisch controle te krijgen over bepaalde variabelen of meetwaarden? Wat is je doel? etc.
Ik zie nu een heel leuk hobby-project, wat, als het goed werkt, heel leuk kan uitpakken, maar waar zoveel onzekerheden en risico's in zitten dat een simpele risico-analyse al zegt dat je dit niet moet doen.

Voor alle bezwaren is wel een oplossing te verzinnen (aansturing op grote afstand van waterleidingen, optische of galvanische scheiding tussen aansturing en interface, etc), maar iedere oplossing die nodig is, maakt het uiteindelijk alleen maar complexer en storingsgevoeliger. En wat hierboven al gezegd is, het laatste wat je wilt, zijn uitvallende douches. Zeker als de hele camping vertrouwd op dit ene blok en er dus geen backup is.
[...]

In de kassen(bouw) voor bloemen/fruit enzv gebruikt men hele panelen op basis van embedded hardware en software. daar word o.a van alles gemengt en gedaan en dan praat je ook over aardige installaties.
en uitval is niet veel. (degene die het vertelt werkt bij onderhoud en heeft overzicht)
Toevallig loop ik ook in de kassen rond tegenwoordig en hoor ik wat de prijskaartjes zijn van die systemen. Voor de €1800 koop je misschien net één module in zo'n kast.

Embedded is in de industrie helemaal niet zeldzaam, sterker, vrijwel alles wat ook maar enigszins geautomatiseerd is, heeft lokaal een embedded systeempje draaien, maar dat is meestal wel een specifiek voor die taak ontwikkelde PLC. En de eisen waaraan zo'n PLC moet voldoen zijn wel even van een andere orde dan waaraan een Arduino of Raspberry Pi kan voldoen.

@prld
Ik zou sowieso wegblijven van zelfbouw in een commerciële omgeving, tenzij je zelf een achtergrond in de materie hebt. Op het moment dat andere mensen iets te zeggen hebben over de bedrijfszekerheid, dan schieten de eisen de lucht in ten opzichte van wat je privé accepteert. Ik vind het zelf bijv. prima dat ik mijn zelfgebouwde Raspberry Pi mediaspeler gemiddeld 1 keer per week moet rebooten omdat er weer eens iets fout gaat. Maar van een klant-en-klare mediaplayer zou ik dat niet accepteren.

Sowieso één tip, hang niet zo'n systeem op in de invalidendouche, maar geef maar beperkt toegang tot die douche (bijv. alleen als de bezoekers een invalidenkaart voor de auto hebben). Mindervaliden hebben lang niet altijd de keuze om korter te douchen door hun beperking en voor hen is een tijdsbeperking extra frustrerend. En omdat het maar een selecte groep is die er überhaupt gebruik van zal maken, is de besparing minimaal, terwijl de kosten wel hoog zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

vso schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:10:
[...]

Ken je de driehoek met --> goed,goedkoop en simpel ? je mag er 2 kiezen .. dus goed + simpel IS NIET goedkoop .. und su weither ofzo .. Je betaald dus voor een simple drukknop de hoofdprijs.
Aah.. u bent manager! :)
Die komen namelijk altijd met deze driehoek op de proppen. :+

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

• vso
  • Niet online

vso

tja...

deepbass909 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:30:
Is het negatief of realistisch? Ik vind het persoonlijk ook behoorlijk tricky om zoiets te gaan doen met embedded systeempjes. Wat is het doel? Is het bedrijfskritisch controle te krijgen over bepaalde variabelen of meetwaarden? Wat is je doel? etc.
Ik zie nu een heel leuk hobby-project, wat, als het goed werkt, heel leuk kan uitpakken, maar waar zoveel onzekerheden en risico's in zitten dat een simpele risico-analyse al zegt dat je dit niet moet doen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik 2.000 euro voor een camping niet een bedrag waar je op misschien zou willen gaan bezuinigen. zelf voor wilt knutselen ..

Alleen dat gezegd hebbende, ik denk dat je veel meer waarde uit een project kan halen
- bezuiniging op water
- bezuiniging op elektra en/of gas
- verhoogd comfort voor je gasten
- probleem detectie
om een paar te noemen.

Ik denk weet dat een "commerciele budget" oplossing zelden het gewenste resultaat behalen,
maar goed zoals ik ook meer heb gezegd ik denk dat je veel te kort door de bocht gaat als je alleen richt op een tijds geboden knopje oid.

Ik denk juist dat de TS een compleet vervangings traject van de gehele sanitair gebouwen zou in moeten zetten op papier. Zo krijg je juist een goed overzicht van alle haken en ogen en een goeie risico analyse ..

natte vinger gokjes en op basis van losse ervaringen / eventueele vakkennis hmmm..
Voor alle bezwaren is wel een oplossing te verzinnen (aansturing op grote afstand van waterleidingen, optische of galvanische scheiding tussen aansturing en interface, etc), maar iedere oplossing die nodig is, maakt het uiteindelijk alleen maar complexer en storingsgevoeliger. En wat hierboven al gezegd is, het laatste wat je wilt, zijn uitvallende douches. Zeker als de hele camping vertrouwd op dit ene blok en er dus geen backup is.
Maar ben je wel slim bezig als je SPOF hebt ?

En nu gaan we wel uit van slechte planning / slechte aanleg en diverse "worst case scenario's", met een relatief simpel onderhouds plan door onder andere spot checks / controles .. preventief vervangen en misschien zelf in de workshop weer naar mint condition terug te brengen... Kan je een hoop voorkomen / genezen.
[...]

Toevallig loop ik ook in de kassen rond tegenwoordig en hoor ik wat de prijskaartjes zijn van die systemen. Voor de €1800 koop je misschien net één module in zo'n kast.

Embedded is in de industrie helemaal niet zeldzaam, sterker, vrijwel alles wat ook maar enigszins geautomatiseerd is, heeft lokaal een embedded systeempje draaien, maar dat is meestal wel een specifiek voor die taak ontwikkelde PLC. En de eisen waaraan zo'n PLC moet voldoen zijn wel even van een andere orde dan waaraan een Arduino of Raspberry Pi kan voldoen.
Dan ken je andere leveranciers dan ik, ik zie veel plekken waar PLC vervangen is / word door embedded HW

Het is veel simpeler door via building blocks + mix & match en wat custom HW add-on boards met als basis embedded HW te bouwen en goedkoper. Dat dit in verre weg PLC of inhouse ontworpen HW verslaat

Wat kost een PLC of een custom HW versus een bestaand embedded platform .. een arduino heb je al voor 1 a 2 euro .. nu denk dat je enorm moet gaan rekenen wil je een break evenpoint vinden.

[/quote]

Tja vanalles

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Wil je eigenlijk voornamelijk water besparen, ongeacht of dit ten koste gaat voor het comfort van de gasten?
Of wil je voornamelijk gasten ontmoedigen om lang te douchen?

In dat geval is het wellicht interessanter om inderdaad een indicatie te geven van het aantal liters. Een digitale watermeter kun je gewoon omzeilen met een paar T stukken en een klep. Dus als dat ding problemen oplevert, is het zo buiten gebruik gesteld. Bovendien beïnvloed het verder niets aan de douche, behalve de gast.

Dat zou je kunnen realiseren met een digitale watermeter, een PLC (of arduino als je dat robuust kan maken), en een fraaie RVS behuizing met een paar IP69k* vandal proof LED indicatoren in de doucheruimte.
Dat is puur aanmoediging om zuinig te douchen.

En als het niet werkt kun je nog steeds douchen.

Je zou dit zelfs zo kunnen maken dat je kunt inchecken met een RFID kaart in de douche om "bespaarpunten" te scoren o.i.d. Maar dat is afhankelijk van hoe "groen" je doelgroep is.

Arduino en RPI is allemaal hartstikke leuk. Maar werkt dat nog als het buiten vriest? In de zomer met 38 graden? Als de bliksem in de buurt is ingeslagen? Als er een stroomstoring is geweest? En na 10 jaar?
Of iemand in de buurt flitst.
Knutselen met breadboardwires kan iederen. Electronica robuust maken is een vak.

*stoomreiniger proof

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 20-12-2018 15:47 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Knoppen die een bepaalde tijd water geven waren er al in de jaren'80 op campings. Ik denk dat je gewoon zo'n knop kan kopen zonder raspberry pi.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 09:37
Mijn advies zou zijn om te werken met arduino's. Raspberrys zijn te gevoelig, en het programmeren van ene arduino vind ik persoonlijk makkelijker. Daarnaast zijn arduino's erg goedkoop. Een Chinese kloon zit op 1 a2 euro. Zo kan je er gewoon een paar extra maken en die neerleggen om plug en play te vervangen.

Wil je de boel iets slimmer maken, en ook op afstand kunnen monitoren/besturen kan je de arduino's vervolgens weer met een Rpi laten praten. Je kan de arduino's bijvoorbeeld vrij dom programmeren zodat ze na een druk op de knop 30 seconden water blijven geven en na ene nieuwe druk op de knop dat weer. Als je ze met de Rpi laat praten kan je daar bijvoorbeeld weer op instellen dat hij dit maar een aantal malen toelaat, of de eerste paar minuten na 29 seconden weer 30 seconden verlengd. Alles is mogelijk natuurlijk. Het voordeel van deze 2 lagen is dat de domme arduino zeer betrouwbaar is. Ales alles uitvalt, kunnen mensen dan nog steeds beruik maken van de douche.

Overigens kan je hier prima bestaande domotica oplossingen voor toepassen. Een programma zoals Domoticz is een makkelijk platform om met een RPi te automatiseren. Vind je het idee van de arduino's wat, dan kan je eens naar Mysensors kijken. Dit is een eenvoudige maar betrouwbare oplossing voor (draadloze) communicatie tussen arduino's en RPi.

Qua knoppen kan je eens naar een piezo knop kijken. Die worden wel vaker toegepast voor camping douches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
ALS je het al zelf wilt doen (and that's a big IF)

Zou ik voor een Siemens Logo gaan, semi-industrieel, bruikbaar op 12V en kan direct ventielen aansturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 21-12-2018 20:25 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
op de camping waar wij elke keer komen hangen er gewoon muntproevers (douche munten moet je dan weer uit de automaat halen... 50ct per munt) en dan krijg je 6a7 min heet water voor je douche.

en in de douche ruimtes zit gewoon een schotje waarachter je de kleren droog kan hangen etc en daar zit ook de muntproevert achter..
de kraan is een gewone simpele mengkraan met op maat gebogen buis richting de vaste douchekop..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1192952

Spam

[ Voor 101% gewijzigd door SA007 op 19-03-2019 20:26 ]

Pagina: 1