Advies gevraagd over mobo: Gigabyte GA-970A-DS3P

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Beste Mede-tweakers,

Sinterklaas is geweest, mijn verjaardag en Kerst komen eraan. Dus er komt een beetje geld vrij voor een upgrade :>

Ik heb ongeveer € 160 te besteden.

Omdat ik goede ervaring heb met de AMD FX 8350 processor, wilde ik deze ook kopen als vervanging voor mijn oude AMD Phenom X4 950 3,4 Ghz + ASUS M5A78L-M USB3 moederbord.

Goede goedkope processor, die voor mijn doeleinden nog wel even mee gaat.

Alleen twijfel ik over het moederbord. Wil zowiezo een moederbord met de 970 chipset, of hoger. In de online shops kan ik alleen deze twee moederborden vinden.

Gigabyte GA-970A-DS3P
ASRock 970 Pro3 (R2.0)

Beide hebben(kunnen) last van overhitte vrm's. De Asrock kan onstabiel zijn, over de Gigabyte hoor ik wel positieve verhalen.

Zou de Gigabyte een goede keuze zijn samen met de AMD FX 8350? Misschien iemand die dit setje heeft?
Ik ben niet van plan te overclocken.

Alvast bedankt.

[ Voor 24% gewijzigd door Plakjekaas op 16-12-2018 10:25 ]

Beste antwoord (via Plakjekaas op 16-12-2018 10:48)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:18
Geen van die twee moederborden zijn geschikt voor een FX 8350 vanwege de erg beperkte stroomvoorziening. Geheid dat je met thermaltrottle te maken krijgt.

Verder eens met Nielson. Zonde om aan deze oude meuk geld uit te geven. Kan je nog beter een gebruikt Intel setje kopen. i5-4xxx en B85/H87/H97 bord. Sneller dan de stroomzuipende FX en je kan je huidige geheugen gebruiken.

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11
Waarom zou je nog investeren in zo'n oude generatie? Als je toch cpu én moederbord gaat upgraden kun je veel beter voor een mooi Ryzen 2 setje gaan, enige nadeel is dat je ook nieuw geheugen nodig bent.

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
We weten niet wat je huidige systeem is, en wat jouw doeleinden zijn. Als we dat niet hebben kunnen we je ook niet zo goed helpen.

:)

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:18
Geen van die twee moederborden zijn geschikt voor een FX 8350 vanwege de erg beperkte stroomvoorziening. Geheid dat je met thermaltrottle te maken krijgt.

Verder eens met Nielson. Zonde om aan deze oude meuk geld uit te geven. Kan je nog beter een gebruikt Intel setje kopen. i5-4xxx en B85/H87/H97 bord. Sneller dan de stroomzuipende FX en je kan je huidige geheugen gebruiken.

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:24
Ik gebruik op dit moment een fx-8350 en ook al werkt hij voor mij nog prima, zou ik niet aanraden er een te kopen... Voor hetzelfde geld haal je een betere ryzen ;) (al moet je dan wel nieuw geheugen en mobo natuurlijk)
Zelf ben ik ook aan het kijken voor n ryzen. Wacht eigenlijk de volgende generatie af :p

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
In 2018 (of de afgelopen jaren sowieso al...) AMD 8xxx kopen is gewoon zonde van het geld...
Kijk dan voor een tweedehands Intel setje als het budget zo krap is, of spaar even door.
De ASRock heeft alvast geen heatsink op de 4+1 :') VRM setup, die kan dus niet eens een 8350 aan, ondanks dat ASRock zegt van wel...
Zelfde geldt voor de Gigabyte, maar dan met een heatsink, alsnog 4+1 en kan niet zonder throttlen...

Fixing things to the breaking point...

• Plakjekaas
Uszka schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:42:

Bedank voor je antwoord. Daar was ik al bang voor.

Een Ryzen setup is toch al richting € 250 en tweedehands ga ik liever niet.
In mijn game systeem zit ook een FX 8350 + ASUS M5A97 R2.0. Goede combinatie, werkt al twee jaar goed.

Tja waarom zo goedkoop. Gamen is de laatste tijd al minder, vanwege drukke baan en dochtertje.
Daarom wilde ik niet heel veel geld uitgeven.

Ik ga wel even verder kijken en anders maar even wat meer sparen.

Bedankt allemaal.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Plakjekaas schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:53:
[...]

Bedank voor je antwoord. Daar was ik al bang voor.

Een Ryzen setup is toch al richting € 250 en tweedehands ga ik liever niet.
In mijn game systeem zit ook een FX 8350 + ASUS M5A97 R2.0. Goede combinatie, werkt al twee jaar goed.

Tja waarom zo goedkoop. Gamen is de laatste tijd al minder, vanwege drukke baan en dochtertje.
Daarom wilde ik niet heel veel geld uitgeven.

Ik ga wel even verder kijken en anders maar even wat meer sparen.

Bedankt allemaal.
Dan heb je je antwoord toch ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Plakjekaas
Hackus schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:14:
[...]

Dan heb je je antwoord toch ?
Nou nee, bij alle online winkels zijn alleen nog de Asrock en de Gigabyte moederborden te vinden.
Mijn vraag was dus of deze ook goed zijn voor de FX 8350...

Maar daar heb ik mijn antwoord op ja :)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 13:35
Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen die je nodig hebt kun je voor 200 euro een Ryzen 3 1200 setje samenstellen. Dan moet je gaan voor een A320 moederbordje van 50 euro en 8GB geheugen van ongeveer 60. Voor 20 euro meer heb je de 2200G apu.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1