Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 13:48
Beste Tweakers,

Graag wil ik jullie vragen naar jullie ervaringen met Sony's garantie omtrent dode pixels en clouding. Mijn vriendin en ik hebben de Sony KD55XE8559 afgelopen jaar gekocht en merkten na een tijdje dat er bij donkere scènes steeds lichtere vlekken in het zwart opdoken. Hiervoor contact opgenomen met de winkel en die hebben heel netjes een monteur laten komen. Hij concludeerde dat het helaas bij LCD techniek hoort, heeft wat instellingen aangepast en is vertrokken. Echter blijven we de vlekken zien, zeker één, die links midden in het beeld zit en vrij groot is. In elke donkere scène valt deze vlek dan op.

Nu heb ik afgelopen week Spotify draaien op de tv met een lichte achtergrond en zie dat er ook dode pixels in het beeld zitten. Wij zitten 3 meter van onze televisie af, dus het is ons nooit opgevallen, maar nu ik het een keer gezien heb, zie ik het altijd bij lichte scènes.

Iemand een idee wat de pixelgarantie van Sony inhoudt? Ik kan nergens een specifiek antwoord vinden helaas.

Bij voorbaat dank.

https://imgur.com/a/v874kTX

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De meesten volgen deze richtlijn: Wikipedia: ISO 13406-2
En dan klasse II (viel ook over Sony te vinden in oude berichten), voor een UHD scherm betekent het dus minstens 16 dode pixels. Misschien zitten er vliegjes achter je paneel aan die rare vorm te zien (is ook iets wat wel eens voorkomt).
Clouding valt nog te verbeteren door lichtjes over het scherm te wrijven (zie resultaten hier op het forum in het verleden).

edit: als ik die Wiki verder lees ik 'The ISO 13406-2:2001 standard has been withdrawn and revised by the ISO 9241-302, 303, 305 and 307:2008 standards.' waarin staat 'Most premium branded finished product manufacturers (retail TVs, monitors, Laptops, etc.) tend to specify their products as meeting Class 1 even when they have a Class 0 specified panel inside.' Echter in een jaar oude post op Reddit werd naar LG gerefereerd als nog de 13406-2 volgend wat ik hier idd ook terugvind https://www.lg.com/nl/ond...1380-1359105321849-others Maar dat is voor het laatst in 2013 geupdate en geldt vast nog niet voor UHD schermen (komt wel mooi overeen met de NL Wiki 'Voor een groot (30 inch) beeldscherm met een resolutie van 2560 x 1600 moeten de getallen in de onderstaande tabel dus met een factor 4 vermenigvuldigd worden.')

Hier lees ik wel wat goede praktijk uitkomsten overigens: https://community.sony.nl...s/dode-pixel/td-p/1449150

[ Voor 97% gewijzigd door apis29 op 16-12-2018 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
Je hebt vermoedelijk meer kans op succes bij de verkoper van de televisie. Dat is jouw aanspreekpunt bij problemen en zij hebben een verplichting naar jou toe. Sony heeft dat in eerste instantie niet.

Lees ook eens het volgende: Dimens in "Azerty interpreteert Wet Koop op Afstand vreemd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Ottie93 Dit topic past beter in Shopping Forum. Verhuizing die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Titel change -> Ervaring Sony's garantie -> Pixelgarantie Sony

Overigens verwachten we op GoT wel wat meer eigen inzet @Ottie93. Rondom dit onderwerp is vrij veel informatie te vinden op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Excuses, ik heb zo snel geen concreet antwoord kunnen vinden, ook niet op het forum. Het wordt wel overal besproken, maar nergens een aantal pixels dat 'dood' mag zijn. Bedankt voor de reacties in ieder geval, ik ga contact opnemen met de verkoper en zien wat zij ervan zeggen.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Ik sluit mij aan bij wat @apis29 zegt... ziet er mijn inziens niet echt uit als dode pixels maar meer als vuil. Ik ben dan ook wel erg benieuwd naar foto's met een zwarte achtergrond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
4k is: 8,294,400 pixels. Als er een paar stuk zijn maakt dat dan echt uit? Op een monitor kan ik het me nog voorstellen maar op een tv van afstand :?

[ Voor 33% gewijzigd door CyberMania op 17-12-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ottie93 scherm goed reinigen. en als je nog een reparatieklacht houd, dan de shop van aankoop aan zijn verplichtingen houden. Weer geen tevreden reparatie, dan kun je overwegen de koop te ontbinden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Ottie93 in "Pixelgarantie Sony"maar nergens een aantal pixels dat 'dood' mag zijn
Da's een makkelijk te beantwoorden vraag: Nul.
Je hebt in Nederland namelijk recht op een deugdelijk product, waarbij een deugdelijk product alle eigenschappen heeft die je van het product mag verwachten.
Aangezien de meeste schermen geen dode pixels hebben, is het geen eigenschap wat bij een deugdelijk product hoort.
Verder kan het nog zijn dat als het geen vuil is, dat een pixel niet dood is, maar allen vastzit, daar kan je wel wat proberen aan te doen (google 'stuck pixel')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desley1992
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 12:45
Ik zou deze vraag proberen te beantwoorden op basis van eigen ervaring met de 'pixelgarantie' van Sony.

In begin 2014 heb ik een KDL-50W656A aangeschaft bij CB. Deze vertoonde na enkele weken een select aantal dode pixels bij elkaar (ik dacht een stuk of drie). Het leek steeds of er een vlieg op het paneel zat, wat wel erg irritant was met zowel gamen als gewoon TV kijken. Ik heb toen contact opgenomen met CB, aangezien die natuurlijk de verkoper van het product waren.

Zij gaven mij gelijk het contactnummer van Sony en gaven, nadat ik vroeg waarom zij dit niet zelf afhandelde, gelijk toe dat Sony hier erg coulant in was. Ook handelde zij z'n probleem met de TV sneller af dan dat CB kon doen (opsturen naar CB, opsturen naar reparatiebedrijf, onderzoeken, reparatie/vervanging, opsturen naar CB, opsturen naar klant). Zij zouden ook een bericht naar Sony sturen omtrent het probleem.

Met het gekregen nummer heb ik contact opgenomen met Sony. De medewerker van CB had gelijk. Ik kreeg gelijk de vraag of ik het serienummer en een foto kon sturen van de dode pixels. Binnen een uur kreeg ik een reactie dat ik uit een tijdvak kon kiezen wanneer ze een nieuwe TV kwamen brengen, met de enige vraag of ik de TV beneden bij de deur kon klaarzetten. Na twee dagen stond een vrachtwagen voor de deur die de TV kwam omruilen.

Tot op heden met deze TV geen enkel probleem gehad.

Lang verhaal kort, neem contact op met de verkopende partij.

Apple|Games|PSN: desjuhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

desley1992 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:35:

Lang verhaal kort, neem contact op met Sony.
Nee, Met de verkopende partij. die geven aan hoe verder, zoals jezelf ook hebt ervaren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 20:28
@desley1992 nee lang verhaal kort neem eerst contact op met de Verkoper. En daarna pas met Sony. Als je de Verkoper links laat liggen bestaat de kans dat je garantie vervalt. Of dat Sony met kosten komt. En dat wil je niet. En erg veel moeite is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
@MicGlou Ik verzeker je dat het echt achter het scherm ligt, op beide plekken.

Ik heb ondertussen contact gehad met de winkel, er komt iemand langs om het te controleren. Ik wacht dus even af wat hun conclusie zal zijn.

@CyberMania Ik snap je reactie, maar bij lichte scènes zie je die grotere 'vlek' wel zitten, ook van een flinke afstand als je erop gaat letten. Daarbij heb ik toch lang moeten sparen voor de televisie, dus dan wil je ook gewoon een goed product.

Bedankt voor de reacties allen!

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
@Ottie93 kan je de foto opnieuw uploaden ? ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 20:28
CyberMania schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:26:
4k is: 8,294,400 pixels. Als er een paar stuk zijn maakt dat dan echt uit? Op een monitor kan ik het me nog voorstellen maar op een tv van afstand :?
Hangt er vanaf waar ze zitten. Zitten er bv 3 per hoek helemaal in de hoek zal je het bijna nooit merken. Zitten er 12 naast elkaar/in een vierkantje dan zie je het echt wel. Ook op een wat grote afstand. Tevens verschilt de afstand erg per gezin/huishouden. Ik zit bv tussen de 2/2,5m van mijn tv. Daarin tegen mijn ouder komen al snel op 5 a 6 meter.

@Hamazaki foto doet het gewoon hoor. Even de link kopieren/plakken.

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 18-12-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Ottie93 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:29:
@MicGlou Ik verzeker je dat het echt achter het scherm ligt, op beide plekken.
Dat bedoel ik niet... het lijkt op vuil achter het scherm, kleine vliegjes oid. Zal niet de eerste keer zijn dat ik dat zie. Op de foto lijkt het gewoon niet op defecte pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ottie93 Ik snap effe de reactie op mijn eerdere bericht niet. onderstaand schreef ik namelijk
Hackus schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:53:
@Ottie93 scherm goed reinigen. en als je nog een reparatieklacht houd, dan de shop van aankoop aan zijn verplichtingen houden. Weer geen tevreden reparatie, dan kun je overwegen de koop te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desley1992
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 12:45
loki504 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:46:
@desley1992 nee lang verhaal kort neem eerst contact op met de Verkoper. En daarna pas met Sony. Als je de Verkoper links laat liggen bestaat de kans dat je garantie vervalt. Of dat Sony met kosten komt. En dat wil je niet. En erg veel moeite is het niet.
Hackus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:45:
[...]
Nee, Met de verkopende partij. die geven aan hoe verder, zoals jezelf ook hebt ervaren.
Klopt helemaal, excuus. We houden het op net wakker zijn :z

Apple|Games|PSN: desjuhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Hackus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:39:
@Ottie93 Ik snap effe de reactie op mijn eerdere bericht niet. onderstaand schreef ik namelijk

[...]
Verkeerde persoon gequote, my bad :)
MicGlou schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:53:
[...]

Dat bedoel ik niet... het lijkt op vuil achter het scherm, kleine vliegjes oid. Zal niet de eerste keer zijn dat ik dat zie. Op de foto lijkt het gewoon niet op defecte pixels...
Hoe kan ik hier achterkomen?

[ Voor 39% gewijzigd door Ottie93 op 19-12-2018 10:19 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Ja, dat is lastig omdat je dit niet zomaar uit elkaar kan halen... misschien dat je met een vergrootglas het wat beter kan zien, of een camera met een goede macro stand. Als je bereid bent de behuizing te demonteren zou je het eens met perslucht kunnen proberen om te zien of je het weg kan blazen.

Ik denk dit omdat een dode pixel normaal gesproken nooit echt 'dood' is, oftewel helemaal zwart... en de vorm van de 'vlekken' komt niet overeen met de pixels eromheen die wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ottie93 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:18:
[...]

Verkeerde persoon gequote, my bad :)

[...]

Hoe kan ik hier achterkomen?
Niet op het scherm drukken. (proberen) zachtjes kloppen op de rand van je scherm met een houten lepel of iets dat het naar benden valt (nu net pas foto kunnen openen) insect wat droog is valt dan naar beneden.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 19-12-2018 17:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 16:39

MsG

Forumzwerver

MicGlou schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:33:
[...]

Ja, dat is lastig omdat je dit niet zomaar uit elkaar kan halen... misschien dat je met een vergrootglas het wat beter kan zien, of een camera met een goede macro stand. Als je bereid bent de behuizing te demonteren zou je het eens met perslucht kunnen proberen om te zien of je het weg kan blazen.

Ik denk dit omdat een dode pixel normaal gesproken nooit echt 'dood' is, oftewel helemaal zwart... en de vorm van de 'vlekken' komt niet overeen met de pixels eromheen die wel werken.
Dan nog zit het vaak achter het LCD-paneel helaas. Maar inderdaad het komt niet overeen met de rastering van pixels en lijkt meer op een beestje. Je kan soms ook met een klein zuignapje lokaal een beetje proberen, wel voorzichtig want als je dingen lomp gaat doen dan kan het scherm wel eens barsten. Hier dat soort beestjes wel eens weggekregen met de zuignap.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ottie93
Om nog een update te geven: Sony heeft heel netjes gereageerd en de televisie omgeruild. Clouding helaas nog steeds, maar geen 'dode' pixels meer of beestjes achter het scherm. Oftewel, heel nette service.

Weet weinig, leert veel

Pagina: 1