Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 14:21
Voor mijn nieuwe woning ben ik me aan het orienteren voor een slim alarmsysteem. Het gaat puur om (mogelijk) afschrik methode voor inbrekers. Snap zelf ook wel dat inbrekers zelf steeds slimmer zijn, maar onder de mom van dat ze bij een ander makkelijker naar binnen kunnen wil ik toch een kleine investering (+/- €400) doen voor een (draadloos) systeem.

Ik heb al een ring 2 video deurbel, google home en wat philips hue lampen aangeschaft. Het zou mooi zijn als het alarm met beide kan connecten. Na wat rond te hebben gekeken twijfel ik tussen de woonveilig home alarm en de somfy home alarm starterspack. Helaas moet je die van woonveilig, wil je hem optimaal gebruiken, een abo bijnemen. Bij Somfy lijkt dat in beginsel niet nodig te zijn (is niet helemaal duidelijk). Maar jammer dat er bijna geen review/ervaring is te vinden over de Somfy (zie pricewatch: Somfy Home Alarm). Iemand ervaring met dit systeem?

• VHware
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:20
Je zou eventueel los van de aangedragen systemen, i.c.m. domotica een alarmsysteem kunnen maken. Beweging/deur-raamsensors en de alarm-scène activeren wanneer je er niet bent (of automatisch op aanwezigheidsdetectie)

Homey kan met zowel Ring als Hue connectie maken:

https://www.athom.com/nl/usecases/doorbell/
https://apps.athom.com/app/nl.philips.hue

Alarm-app voor Homey:
https://apps.athom.com/app/com.uc.heimdall

VHware wijzigde deze reactie 16-12-2018 10:20 (32%)
Reden: Heimdall toegevoegd

• Xtince
@VHware Dank voor de tip! Had me dit niet zo gerealiseerd. Zou ik dan bijv. willekeurig (zigbee of zwave) onderdelen, zoals een bewegingsensor, sirene etc. aan koppelen?

Ga me er zeker even in verdiepen. Want dacht in eerste instantie altijd dat homey vergelijkbaar is met google home etc. Maar zie nu wel in dat het zeker uitgebreider is.

Nog tips voor de losse onderdelen?

• VHware
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:20
[b]Xtince schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:08 Zou ik dan bijv. willekeurig (zigbee of zwave) onderdelen, zoals een bewegingsensor, sirene etc. aan koppelen?
Je kan inderdaad gewoon zigbee of zwave-onderdelen koppelen.

Voor een dekkend mesh-netwerk te maken heb je ook nog onderdelen nodig die op spanning staan (zoals schakelaars, tussenstekkers of een dimmer achter een muurschakelaar). Ligt een beetje aan hoe groot je woning is ook.

Of je voor z-wave of zigbee moet kiezen ligt ook beetje aan wat je verder wil doen met domotica. Z-wave heeft veel verschillende onderdelen, terwijl zigbee veelal licht-georienteerd is. Ze hebben wel allebei bewegingsensors en deur-raamsensors.

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:06
zou ik zeker hier even naar kijken
https://www.zipato.com/product/zipatile-zbee

is al bijna compleet ingericht als inbraak centrale

volgens mij heeft HWI / de buren een review er van

• Xtince
vonkkie schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:27:

Vanaf gisteren flink aan het inlezen geweest over de Zipatile 2 en Homey. Ben behoorlijk aan het twijfelen tussen die twee. Qua alarmsysteem is Zipatile 2 wel een zeer mooie optie. Maar qua gebruiksvriendelijkheid is de Homey weer beter (in ieder geval, schijnt beter te zijn).

Ik ben geen programmeur, al vind ik het erg leuk om in te lezen en zaken uit te proberen. Maar gaat dus om wilskracht :). Is de Zipato interface dan te doen? Want wil niet straks met een apparaat zitten waar alleen een programmeur iets in kan doen :).

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:39

flexje

got-father

Heb ook "echte" alarmsysteem thuis, een galaxy flex 2 en daarnaast ook een zigbee alarmsysteem wat draait op een rpi met domoticz. Hieraan zijn deur en bewegingssensoren gekoppeld van Xiaomi via een zigbee2mqtt snifferer.

Werkt prima. Notificaties krijg ik per telegram.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:06
Geen idee ik zit zelf te tweifelen tussen homey. Fibaro of domoticz
Heb al een inbraak installatie maar de ziptile is wel erg interessant ivm bediening van licht
Xtince schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:58:
[...]

Vanaf gisteren flink aan het inlezen geweest over de Zipatile 2 en Homey. Ben behoorlijk aan het twijfelen tussen die twee. Qua alarmsysteem is Zipatile 2 wel een zeer mooie optie. Maar qua gebruiksvriendelijkheid is de Homey weer beter (in ieder geval, schijnt beter te zijn).

Ik ben geen programmeur, al vind ik het erg leuk om in te lezen en zaken uit te proberen. Maar gaat dus om wilskracht :). Is de Zipato interface dan te doen? Want wil niet straks met een apparaat zitten waar alleen een programmeur iets in kan doen :).

vonkkie wijzigde deze reactie 17-12-2018 22:24 (6%)

• Lennart
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
He interessant topic waar ik ook net mee bezig was :)

We gaan binnenkort verhuizen en van de week is er ingebroken bij de nieuwe overburen ha.
vonkkie schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:27:

De Zipato kwam ik ook tegen, oa bij deze winkel https://www.robbshop.nl/zipabox Zo'n modulair, uitbreidbaar systeem lijkt me wel wat.

Omdat dit een nieuwe wereld voor me is, heb ik geen idee waar ik het over heb ;-) maar is z-wave zo'n beetje de standaard om verschillende merken met elkaar te laten werken?

Mijn website
Desktop AMD Phenom II X6 @ 2,8GHZ + 8 GB RAM | Compaq CQ90 | beide Win 7
Camera (oa) Canon Eos 1ds mkiii | L-lenzen |

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:35

HeroS

Domotica Nerd

Lennart schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:47:
He interessant topic waar ik ook net mee bezig was :)

We gaan binnenkort verhuizen en van de week is er ingebroken bij de nieuwe overburen ha.

[...]

De Zipato kwam ik ook tegen, oa bij deze winkel https://www.robbshop.nl/zipabox Zo'n modulair, uitbreidbaar systeem lijkt me wel wat.

Omdat dit een nieuwe wereld voor me is, heb ik geen idee waar ik het over heb ;-) maar is z-wave zo'n beetje de standaard om verschillende merken met elkaar te laten werken?
Z-wave en Zigbee zijn beide prima maar hebben beide voor- en nadelen.

Als je een Zipabox wilt kopen zou ik nog even wachten tot de Zipatile 2 en Zipabox 2 beschikbaar komt. Nadeel van de Zipabox is dat je wel een cloud connectie nodig hebt voor je regels.

Lees eens dit:
https://www.domotica-blog...controller-moet-ik-kiezen

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• Lennart
  • Niet online
HeroS schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:54:
[...]

Z-wave en Zigbee zijn beide prima maar hebben beide voor- en nadelen.
Uiteraard. Elk systeem heeft voor- en nadelen. Het is nog rondkijken hé.
Als je een Zipabox wilt kopen zou ik nog even wachten tot de Zipatile 2 en Zipabox 2 beschikbaar komt. Nadeel van de Zipabox is dat je wel een cloud connectie nodig hebt voor je regels.

Lees eens dit:
https://www.domotica-blog...controller-moet-ik-kiezen
Tnx, hier heb ik wat aan.

In de matrix wordt punt 1) niet echt uitgewerkt. Ik schrik niet terug van configureren, de matrix laat niks zien over de configureerbaarheid. Is systeem X met veel opties Plug 'n play? Of moet je bij Y handmatig synchroniseren?

Ook kwam ik ZoneMinder (nog meer hier) tegen, een Open Source project met detectiemogelijkheid. Lijkt me ook wel wat. Paar camera's voor buiten die bewegingen detecteren.
Heb ooit eens een een app op Android als detectie thuis laten draaien. Zit je ver weg, gaat je alarm op je telefoon opeens loeien .. :S bleek het opname-apparaat thuis scherp te stellen omdat het donker werd waardoor het alarm aansloeg :P

Lennart wijzigde deze reactie 18-12-2018 14:06 (3%)

Mijn website

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:35

HeroS

Domotica Nerd

Lennart schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:05:
[...]

Uiteraard. Elk systeem heeft voor- en nadelen. Het is nog rondkijken hé.

[...]

Tnx, hier heb ik wat aan.

In de matrix wordt punt 1) niet echt uitgewerkt. Ik schrik niet terug van configureren, de matrix laat niks zien over de configureerbaarheid. Is systeem X met veel opties Plug 'n play? Of moet je bij Y handmatig synchroniseren?

Ook kwam ik ZoneMinder (nog meer hier) tegen, een Open Source project met detectiemogelijkheid. Lijkt me ook wel wat. Paar camera's voor buiten die bewegingen detecteren.
Heb ooit eens een een app op Android als detectie thuis laten draaien. Zit je ver weg, gaat je alarm op je telefoon opeens loeien .. :S bleek het opname-apparaat thuis scherp te stellen omdat het donker werd waardoor het alarm aansloeg :P
Als je zelf alles wilt inrichten en configureren zou ik voor een open source systeem gaan (Domoticz/Hass). Maar dan zal je dus ook zelf veel moeten uitzoeken en deze systemen zijn minder plug en play.

Maar lees de verschillende reviews van de verschillende systemen dan kun je een betere eigen mening maken. Het is nogal persoonlijk namelijk.

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• Lennart
  • Niet online
HeroS schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:10:
[...]

Als je zelf alles wilt inrichten en configureren zou ik voor een open source systeem gaan (Domoticz/Hass). Maar dan zal je dus ook zelf veel moeten uitzoeken en deze systemen zijn minder plug en play.

Maar lees de verschillende reviews van de verschillende systemen dan kun je een betere eigen mening maken. Het is nogal persoonlijk namelijk.
Ja inderdaad. Ik heb te maken met een (lange) oprit. Wil detectie koppelen aan lampen + registratie. Als ik uitga van de gelegenheidsdief zal dat hopelijk afschrikwekkend genoeg zijn. De gerichte dief weet dat er niks te halen valt :P

Mijn website

• Xtince
Dank allen voor de antwoorden. Van nadenken over slim alarmsysteem naar een compleet domotica systeem.

Veel geleerd hier. Heb nu besloten om in eerste instantie voor domoticz te gaan, omdat ik ook al een synology nas ga aanschaffen. Voorlopig goed inlezen en bij oplevering van de nieuwe woning kan ik pas echt aan de slag met knutselen. Heb er wel zin in (vrouwtje wordt nu al gek dat ik alles “automatisch” wil hebben :9)

Zal het topic wel blijven volgen, want voorlopig nog steeds op zoek naar een goed alarm systeem. Maar weet nu ieder geval in welke richting ik het moet zoeken.

Xtince wijzigde deze reactie 18-12-2018 20:01 (20%)

• Xtince
Om weer bij mijn topic aan te haken.

Na wat research en inlezen heb ik besloten om Neo coolcam Z-wave sensoren te kopen om een alarmsysteem te maken. Aangezien het nog even duurt voordat ik aan de slag kan, wil ik de sensoren graag uit China bestellen. Scheelt toch wel behoorlijk in de prijs.

Zojuist dan ook alvast een raamsensor van neo coolcam gekocht via aliexpress voor nog geen €15. Daar is dan ook mijn vraag. Om te voorkomen om btw en invoerkosten te moeten betalen wil ik graag onder de €22 blijven. Maar stel dat ik meerdere spulllen (los van elkaar) koop via 1 aanbieder, kan het dan zo zijn dat alle pakketten als 1 worden gezien (en dus de €22 overschrijdt)? Of moet ik dan bijv. een dag tussen laten met kopen?

• Lennart
  • Niet online
Blijf je bij Domoticz als systeem?

Wat betreft Ali: 22,- per zending, inclusief verzendkosten is de officiele max. Ze zetten er vaak 'gift' en een lager bedrag op. Maar ze zijn natuurlijk niet gek bij de douane ;-)

Ik weet niet hoe bedreven je bent in Ali afstruinen, maar je kunt afwachten op aanbiedingen en/of goed zoeken naar de goedkoopste. Dat scheelt soms ook een paar eurie's.

edit - en via de app bestellen. Scheelt ook soms nog wat.
edit 2 - da's een verdraaid slim ding. Kun je ook op deuren aansluiten.

Lennart wijzigde deze reactie 03-01-2019 23:30 (14%)

Mijn website

• Xtince
Lennart schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:27:
Blijf je bij Domoticz als systeem?

Wat betreft Ali: 22,- per zending, inclusief verzendkosten is de officiele max. Ze zetten er vaak 'gift' en een lager bedrag op. Maar ze zijn natuurlijk niet gek bij de douane ;-)

Ik weet niet hoe bedreven je bent in Ali afstruinen, maar je kunt afwachten op aanbiedingen en/of goed zoeken naar de goedkoopste. Dat scheelt soms ook een paar eurie's.

edit - en via de app bestellen. Scheelt ook soms nog wat.
edit 2 - da's een verdraaid slim ding. Kun je ook op deuren aansluiten.
Yep, ga voor domoticz.
Voor het alarmsysteem dus voor Neo Coolcam sensoren en wellicht ook de sirene (ben daar nog niet over uit).

Qua aliexpress (of uberhaupt bestellen uit China) ben ik nog niet bedreven. Pas mijn eerste bestelling eigenlijk. Van dat €22 incl verzending had ik al begrepen. Maar hoe is de ervaringen met meerdere losse bestelling op hetzelfde moment bij dezelfde verkoper? Zal de verkoper dan bijv. alles in 1x toezenden (zelfde pakket)? Of de douane op de meerdere pakketen voor mij opletten? Weet niet wat de ervaringen hier zijn?

Dit ook mede doordat juist nu ook een aanbieding is op de sensoren (zowel deur/raam als voor de motion sensors).

Thnx!

• Lennart
  • Niet online
Het is - vermoed ik - in de praktijk vooral een kwestie van niet gesnapt worden. Ik heb ook weleens iets duurder dan € 22,- bestelt. Zou me ook inklaringskosten e.d. kosten, maar gebeurde dus niet. Mijn ervaring is dus dat het wel hoort, maar meestal niet gebeurt. Gebeurt het wel, dan mag je aftikken ;-)

Je kunt er altijd voor kiezen om gewoon een hele zwik te bestellen, onder de 150,- te blijven (dacht ik .. ) en dan de inklaringskosten voor lief te nemen. Met een kansje dat je doos erdoorheen komt, maar voor hetzelfde geld niet.

De Coolcam Wifi Siren is trouwens ook via Europeese hubs te bestellen (kun je in de app op filteren). Dan zit je niet met douane-rechten, omdat je binnen de EU koopt.

Mijn website

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Xtince schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:36:
[...]

Yep, ga voor domoticz.
Voor het alarmsysteem dus voor Neo Coolcam sensoren en wellicht ook de sirene (ben daar nog niet over uit).

Qua aliexpress (of uberhaupt bestellen uit China) ben ik nog niet bedreven. Pas mijn eerste bestelling eigenlijk. Van dat €22 incl verzending had ik al begrepen. Maar hoe is de ervaringen met meerdere losse bestelling op hetzelfde moment bij dezelfde verkoper? Zal de verkoper dan bijv. alles in 1x toezenden (zelfde pakket)? Of de douane op de meerdere pakketen voor mij opletten? Weet niet wat de ervaringen hier zijn?

Dit ook mede doordat juist nu ook een aanbieding is op de sensoren (zowel deur/raam als voor de motion sensors).

Thnx!
Tja als de verzendkosten inclusief zijn kan je het in plukjes van 22 euro bestellen.
Ik verwacht niet dat ze meerdere orders bij elkaar in 1 pakker stoppen, daar is hun proces niet op ingesteld.
En anders splits je het over meerder dagen. Desnoods meerdere accounts

Maar vraag de verkoper als je het zeker wilt zijn

Everything is better with Bluetooth

• Xtince
Lennart schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:52:
Het is - vermoed ik - in de praktijk vooral een kwestie van niet gesnapt worden. Ik heb ook weleens iets duurder dan € 22,- bestelt. Zou me ook inklaringskosten e.d. kosten, maar gebeurde dus niet. Mijn ervaring is dus dat het wel hoort, maar meestal niet gebeurt. Gebeurt het wel, dan mag je aftikken ;-)

Je kunt er altijd voor kiezen om gewoon een hele zwik te bestellen, onder de 150,- te blijven (dacht ik .. ) en dan de inklaringskosten voor lief te nemen. Met een kansje dat je doos erdoorheen komt, maar voor hetzelfde geld niet.

De Coolcam Wifi Siren is trouwens ook via Europeese hubs te bestellen (kun je in de app op filteren). Dan zit je niet met douane-rechten, omdat je binnen de EU koopt.
Dank voor de tip! Had al gekeken. Maar ik neem de zwave versie van de sensoren. Helaas is die niet via een europese hub te verkrijgen. Ga het nu maar per dag bestellen. Ben benieuwd!

Kan ik trouwens de inklaringskosten ergens berekenen?

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21:28
Zou me niet zo’n zorgen maken over bijkomende kosten. Bestel geregeld zaken buiten EU voor meer dan €22, nog maar 1 keer hoeven bij betalen, maar dat kwam vanuit FedEx.

Daarnaast is NeoCoolcam spul niet super goed spul. Heb er 8 plugs van, 3 zijn er kapot gegaan binnen een half jaar. Niet eens door intensief gebruik, gebruik de meesten voor stroomverbruik meten in Domoticz. Nu is de prijs daar ook naar, wil je iets betrouwbaarders, ga dan voor Fibaro plugs en switches. Die heb ik ook in huis en werken allemaal goed. Al zo’n dik jaar.

Verder is z-wave is goede keuze, betrouwbaar mesh netwerk en snel, maar voor kwalitatief spul is het wel prijzig. Kijk het Domoticz topic eens door naar NeoCoolcam, de meningen zijn nogal verdeeld. Bij de een waren ze kapot binnen twee weken, bij de ander kwam er rook uit en weer een ander doen ze het prima. Doe er je voordeel mee.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:27

vso

raap voor zijn recht

Ik zou eerst eens kijken hoe inbraak gevoelig jou huis zelf is versus je buren .. hoe makkelijk maak je het voor dieven om in je huis te komen door inbraak werende maatregelen ?

Vervolgens camara's zijn leuk maar een bivak muts van een euro verslaat dat ding snel .. zeker omdat bij wet de meterkast max 1m van de voordeur mag zitten .. (ofzo) is het uitschakelen van het stroom een effectieve oplossing voor meneer de inbreker.

Dus ik zou alleen al een UPS op zolder zetten die een draadje naar je alarminstallatie heeft zodat deze onafhankelijk gevoed kan worden.

3 minuten lang een stroboscoop effect met harde geluiden .. is daarna een zeer effectieve maatregel.

Als je met smart devices aan de gang gaat, denk dan ook aan de mogelijkheid dat je op afstand gevolgd kan worden omdat ze via de Ring weten wie erin/eruit gaat.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Lennart
  • Niet online
Rgerr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:12:
Zou me niet zo’n zorgen maken over bijkomende kosten. Bestel geregeld zaken buiten EU voor meer dan €22, nog maar 1 keer hoeven bij betalen, maar dat kwam vanuit FedEx.

Daarnaast is NeoCoolcam spul niet super goed spul. Heb er 8 plugs van, 3 zijn er kapot gegaan binnen een half jaar. Niet eens door intensief gebruik, gebruik de meesten voor stroomverbruik meten in Domoticz. Nu is de prijs daar ook naar, wil je iets betrouwbaarders, ga dan voor Fibaro plugs en switches. Die heb ik ook in huis en werken allemaal goed. Al zo’n dik jaar.

Verder is z-wave is goede keuze, betrouwbaar mesh netwerk en snel, maar voor kwalitatief spul is het wel prijzig. Kijk het Domoticz topic eens door naar NeoCoolcam, de meningen zijn nogal verdeeld. Bij de een waren ze kapot binnen twee weken, bij de ander kwam er rook uit en weer een ander doen ze het prima. Doe er je voordeel mee.
Nu raak ik door de bomen het bos een beetje kwijt .. Z-Wave is een protocol en Domoticz is een besturingssysteem (een HAS)? Logisch dat de begrippen door elkaar worden gebruikt, maar ik probeer een afweging te maken: welk protocol, dan welk systeem en dan welke accesoires.

Mijn website

• Rgerr
Lennart schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:07:
[...]

Nu raak ik door de bomen het bos een beetje kwijt .. Z-Wave is een protocol en Domoticz is een besturingssysteem (een HAS)? Logisch dat de begrippen door elkaar worden gebruikt, maar ik probeer een afweging te maken: welk protocol, dan welk systeem en dan welke accesoires.
Klopt, z-wave is een protocol en Domoticz is een besturingssysteem. Als voorbeeld neem ik mijn setup, bestaande uit drie protocollen: z-wave, Zigbee en WiFi. Waarbij Zigbee en WiFi op dezelfde frequentie werken (2.4GHz). Voor z-wave gebruik ik Domoticz, Philips Hue (verlichting) en Xiaomi (sensoren) gebruiken Zigbee en heb nog een paar ‘oude’ schakelaars welke WiFi gebruiken.

Dit alles komt samen in Apple HomeKit, daar maar ik de automatiseringen en bedien ik de boel. Je hoeft dus niet 1 protocol te kiezen. Om te beginnen is Domoticz heel leerzaam en valt er ontzettend veel te integreren. Zo ook Hue, Xiaomi en accessoires op z-wave.

• Lennart
  • Niet online
Wat, meerdere protocollen werken ook nog samen met 1 besturingssysteem :-( Ik dacht juist de keuze te beperken tot één protocol en van daaruit te kiezen.

* Lennart vind kiezen lastig en houdt daarom van afstrepen welke niet.

Goed, de keuze is reuze en dat maakt het ook weer leuk voor een regenachtige maandagmiddag om uit te zoeken :-)

Mijn website

• Xtince
Rgerr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:12:

Ja heb al wel wat reviews gelezen over de verschillende zwave sensoren (en ook van xiaomi zigbee). Hoor van elk wel verschillende verhalen. Fibaro ook naar gekeken maar vergeleken met de de neo coolcam toch behoorlijk prijsverschil. We gaan zien of goedkoop ook duurkoop wordt. Maar wordt ook mijn eerste ervaring met domotica en moet nog veel meer ander spul inkopen voor mijn nieuwbouwwoning. Dus voor nu is het goed.

Het duurt overigens nog een tijdje voordat ik ze daadwerkelijk kan aansluiten. Kan ik de sensoren op een of ander manier los testen? Bijv. met een app ofzo? Dan kan ik al kijken of ze het doen bij levering.
vso schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:24:
Ik zou eerst eens kijken hoe inbraak gevoelig jou huis zelf is versus je buren .. hoe makkelijk maak je het voor dieven om in je huis te komen door inbraak werende maatregelen ?

Vervolgens camara's zijn leuk maar een bivak muts van een euro verslaat dat ding snel .. zeker omdat bij wet de meterkast max 1m van de voordeur mag zitten .. (ofzo) is het uitschakelen van het stroom een effectieve oplossing voor meneer de inbreker.

Dus ik zou alleen al een UPS op zolder zetten die een draadje naar je alarminstallatie heeft zodat deze onafhankelijk gevoed kan worden.

3 minuten lang een stroboscoop effect met harde geluiden .. is daarna een zeer effectieve maatregel.

Als je met smart devices aan de gang gaat, denk dan ook aan de mogelijkheid dat je op afstand gevolgd kan worden omdat ze via de Ring weten wie erin/eruit gaat.
Uiteraard zijn de sensoren niet het enige wat ik neem. Ik wil ze koppelen aan sirenes en ook aan de philips hue lampen. Daarnaast heb ik ook nagedacht over stroom afsluiten. Als ik een sensor op de deur van de meterkast sluit en regel dat als deze open gaat direct alle sirenes afgaan (batterij gestuurd) dan kunnen ze stroom afsluiten maar zitten ze nog in het geluid. Denk eigenlijk dat de gemiddelde inbreker daar al last genoeg van heeft en eieren voor zijn geld kiest (althans is mijn inschatting).

Wat bedoel je eigenlijk met een UPS op zolder?

Maar je opmerking over ring dat ze afstand meekijken. Is dat bewezen dat het gebeurd? Heb een ring 2 gekocht. En voor de motion sensor en de hue verbinding lijkt me juis ideaal.

• flip75
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13-10 17:29
UPS = uninterrupted power supply. Op zolder wordt vooral mee bedoeld dat deze uit de weg en uit zicht staat.
Met een ups bereik je dat bij stroomuitval het alarm blijft werken, op mijn klassieke alarm krijg ik ook melding als de stroom eraf gaat. Mijn alarm waarschuwt dus niet alleen voor inbrekers.

Zelf ook op zoek naar een mogelijk nieuwe invulling of aanvulling op mijn klassieke alarm.

Ik hoor en lees ook goede dingen over xiaomi/aqara.
Hou er ook rekening mee dat voor ieder merk dat je in huis haalt ook het beste hun eigen gateway hebt.
Uiteindelijk laat je dan alles samenkomen in Domoticz/Google Home/Apple woning en je daarmee ook aanstuurt.

• Rgerr
Xtince schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Ja heb al wel wat reviews gelezen over de verschillende zwave sensoren (en ook van xiaomi zigbee). Hoor van elk wel verschillende verhalen. Fibaro ook naar gekeken maar vergeleken met de de neo coolcam toch behoorlijk prijsverschil. We gaan zien of goedkoop ook duurkoop wordt. Maar wordt ook mijn eerste ervaring met domotica en moet nog veel meer ander spul inkopen voor mijn nieuwbouwwoning. Dus voor nu is het goed.

Het duurt overigens nog een tijdje voordat ik ze daadwerkelijk kan aansluiten. Kan ik de sensoren op een of ander manier los testen? Bijv. met een app ofzo? Dan kan ik al kijken of ze het doen bij levering.

[...]

Uiteraard zijn de sensoren niet het enige wat ik neem. Ik wil ze koppelen aan sirenes en ook aan de philips hue lampen. Daarnaast heb ik ook nagedacht over stroom afsluiten. Als ik een sensor op de deur van de meterkast sluit en regel dat als deze open gaat direct alle sirenes afgaan (batterij gestuurd) dan kunnen ze stroom afsluiten maar zitten ze nog in het geluid. Denk eigenlijk dat de gemiddelde inbreker daar al last genoeg van heeft en eieren voor zijn geld kiest (althans is mijn inschatting).

Wat bedoel je eigenlijk met een UPS op zolder?

Maar je opmerking over ring dat ze afstand meekijken. Is dat bewezen dat het gebeurd? Heb een ring 2 gekocht. En voor de motion sensor en de hue verbinding lijkt me juis ideaal.
Je kunt ze niet zonder z-wave testen, je zal dus al Domoticz met z-wave stick moeten hebben om ze te kunnen testen. UPS is trouwens voor de gemiddelde tweaker overkill hoor.

• Xtince
flip75 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:14:
Ik hoor en lees ook goede dingen over xiaomi/aqara.
Hou er ook rekening mee dat voor ieder merk dat je in huis haalt ook het beste hun eigen gateway hebt.
Uiteindelijk laat je dan alles samenkomen in Domoticz/Google Home/Apple woning en je daarmee ook aanstuurt.
Ik dacht dat ik voor Domoticz alleen voor de Xiaomi spul de gateway nodig te hebben. Daarom ook voor neo coolcam gekozen. Want al genoeg hubs in de meterkast :). Maar kan ik de neo coolcam niet direct connecten met domoticz?
Rgerr schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:04:
[...]

Je kunt ze niet zonder z-wave testen, je zal dus al Domoticz met z-wave stick moeten hebben om ze te kunnen testen. UPS is trouwens voor de gemiddelde tweaker overkill hoor.
Ik zag toevallig dit filmpje. Wink app is gratis te downloaden. Kan ik in ieder geval testen of hij connect.
YouTube: Neo Coolcam Door/Window Sensor from Surveillance-Video.com

UPS lijkt me ook niet echt nodig. Laat ik maar eerst kijken hoe ver ik kom met zelf knutselen. Voor een alarmsysteem lijkt me een keypad ook wel handig om aan en uit te zetten.
Nu zag ik deze:

https://www.robbshop.nl/a...0TzAjeEAQYByABEgITo_D_BwE

En Aliexpress precies hetzelfde voor €8 :).

Gaat zoiets werken? Of moet ik naar een andere oplossing kijken?

Xtince wijzigde deze reactie 05-01-2019 21:57 (30%)

• Rgerr
Xtince schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:50:
[...]

Ik dacht dat ik voor Domoticz alleen voor de Xiaomi spul de gateway nodig te hebben. Daarom ook voor neo coolcam gekozen. Want al genoeg hubs in de meterkast :). Maar kan ik de neo coolcam niet direct connecten met domoticz?

[...]

Ik zag toevallig dit filmpje. Wink app is gratis te downloaden. Kan ik in ieder geval testen of hij connect.
YouTube: Neo Coolcam Door/Window Sensor from Surveillance-Video.com

UPS lijkt me ook niet echt nodig. Laat ik maar eerst kijken hoe ver ik kom met zelf knutselen. Voor een alarmsysteem lijkt me een keypad ook wel handig om aan en uit te zetten.
Nu zag ik deze:

https://www.robbshop.nl/a...0TzAjeEAQYByABEgITo_D_BwE

En Aliexpress precies hetzelfde voor €8 :).

Gaat zoiets werken? Of moet ik naar een andere oplossing kijken?
Keypad kan, mooi is wat anders naar mijn mening. Ik gebruik het alarm van de Xiaomi gateways, die ik op basis van aan- en afwezigheid uit- en inschakel middels een dummy switch in HomeKit.

Het zal ongetwijfeld werken, maar hou rekening met de WAF (Wife Acceptance Factor) in deze. :) Daarnaast, een keypad in het zicht, dan is er ook een alarm, dat snapt een inbreker ook. Een alarm zou kunnen betekenen dat er wat te halen valt. Dat, of een onzichtbaar alarm.

Heb overigens geen ervaring met de genoemde app voor z-wave devices, ik heb ze direct gekoppeld aan Domoticz met een z-wave stickje. Op een Raspberry pi (of server, of bepaalde types NAS) kun je trouwens meerdere protocollen installeren, mits je de juist hardware er aan koppelt. Dus 1 pi kan een hoop voor je betekenen en past vast nog wel in je meterkast.

• Xtince
Rgerr schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:33:
[...]

Keypad kan, mooi is wat anders naar mijn mening. Ik gebruik het alarm van de Xiaomi gateways, die ik op basis van aan- en afwezigheid uit- en inschakel middels een dummy switch in HomeKit.

Het zal ongetwijfeld werken, maar hou rekening met de WAF (Wife Acceptance Factor) in deze. :) Daarnaast, een keypad in het zicht, dan is er ook een alarm, dat snapt een inbreker ook. Een alarm zou kunnen betekenen dat er wat te halen valt. Dat, of een onzichtbaar alarm.

Heb overigens geen ervaring met de genoemde app voor z-wave devices, ik heb ze direct gekoppeld aan Domoticz met een z-wave stickje. Op een Raspberry pi (of server, of bepaalde types NAS) kun je trouwens meerdere protocollen installeren, mits je de juist hardware er aan koppelt. Dus 1 pi kan een hoop voor je betekenen en past vast nog wel in je meterkast.
Haha, ik weet dat een hele hoop de WAF niet gaat redden. Dus de keypad kan er nog wel bij. Zal het proberen bijv in de trappenkast te installeren, is het ook uit zicht. Uiteindelijk leert ze ermee leven :p.

Maar de keypad lijkt me juist handig ook voor mijn vrouw. Althans daar lijkt het op. Weet niet precies hoe het werkt. Maar ik zie voor me dat met zon sleutelhanger het alarm aan en uit gezet kan worden. Ik zal wel goed overweg kunnen om het alarm met de domoticz app aan en uit te zetten. Daar gaat mijn vrouw niet aan wennen. Lijkt me ook handig dat als we op vakantie zijn en moeders nog eens langskomt om eea te checken dat ze dan met de sleutelhanger het alarm te bedienen :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Was zelf ook een beetje aan het zoeken en kwam uit op spullen van Ajax Systems. Dit lijkt een relatief nieuwe speler uit Oekraïne met een hoop moderne features, mooi design (WAF), goede website met support, en veilig ontwerp etc. Er zijn een hoop modules, waaronder een "uartBridge", waarmee alles dus met een rPI integreert.

De starterkit valt binnen je budget: productreview: Ajax Hub kit Wit review door dragonhaertt

Het enige wat mij doet twijfelen zijn de gesponsorde reviews (maarja je moet wat om een markt open te breken) en het idee dat alles naar huis belt / Cloud dingen doet, en dus straks mijn GPS op een of andere server in Oekraïne staan waar de besturing van het alarmsysteem ook via verloopt :X.

This can no longer be ignored.

• Xtince
Xtince schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:09:
[...]
Maar de keypad lijkt me juist handig ook voor mijn vrouw. Althans daar lijkt het op. Weet niet precies hoe het werkt. Maar ik zie voor me dat met zon sleutelhanger het alarm aan en uit gezet kan worden. Ik zal wel goed overweg kunnen om het alarm met de domoticz app aan en uit te zetten. Daar gaat mijn vrouw niet aan wennen. Lijkt me ook handig dat als we op vakantie zijn en moeders nog eens langskomt om eea te checken dat ze dan met de sleutelhanger het alarm te bedienen :).
Wil nog even terugkomen op bovenstaande. Ik lees ergens dat de meegeleverde sleutelhangers bij zon keypad zeer makkelijk zijn te klonen en je dus eigenlijk voor zorgt dat je alarmsysteem heel makkelijk wordt omzeild. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Klopt deze informatie? Zo ja, hoe zou ik het bijvoorbeeld kunnen inrichten dat in het geval bijv. mijn moeder in de vakantie langskomt om de plantjes wat water te geven het alarm makkelijk in en uit zou kunnen schakelen? Of zou ze dan bijvoorbeeld mij kunnen appen/bellen, zodat ik vanuit mijn vakantieadres het alarm in en uit kan schakelen met de domoticz app. Gaat dat werken?

• Rgerr
Xtince schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:15:
[...]

Wil nog even terugkomen op bovenstaande. Ik lees ergens dat de meegeleverde sleutelhangers bij zon keypad zeer makkelijk zijn te klonen en je dus eigenlijk voor zorgt dat je alarmsysteem heel makkelijk wordt omzeild. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Klopt deze informatie? Zo ja, hoe zou ik het bijvoorbeeld kunnen inrichten dat in het geval bijv. mijn moeder in de vakantie langskomt om de plantjes wat water te geven het alarm makkelijk in en uit zou kunnen schakelen? Of zou ze dan bijvoorbeeld mij kunnen appen/bellen, zodat ik vanuit mijn vakantieadres het alarm in en uit kan schakelen met de domoticz app. Gaat dat werken?
Ik doe dat bijvoorbeeld zo met de oppas, schoonouders en andere welkome bezoekers als er niemand thuis is, ik voeg ze toe aan mijn woning (in Apple HomeKit) en zodra iemand dan ‘thuis’ komt, gaat automatisch het alarm er af wanneer ze binnen geofence zone komen. Dat werkt prima. Plus, ik krijg een melding dat het alarm wordt uitgezet. Zelfde geldt voor als ze vertrekken, alarm gaat er weer op en ik krijg een melding dat het alarm er weer op zit.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Xtince schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:15:
Je kan ook aan een 2 factor authentication denken, bv een OTP systeem, dat maakt clonen lastiger.

Onregelmatig je RFID (en/of keypad) activeren kan ook voorkomen dat op ongewenste tijdstippen misbruik (lees hackpoging) toegepast kan worden .. of op afstand een tijdspanne dat er van functionaliteit gebruikt kan worden .. Dit in combinatie met geofencing kan ook

Hoe makkelijker voor jou, hoe makkelijker voor de inbreker . hierin wil prijs / prestatie niks zeggen.

ps al gedacht aan bankpas/ov pas (die hebben ook een rfid oid ) je kan die dingen ook makkelijk gebruiken als een onderdeel van je situatie ..

ps je management van het systeem zou ik wel dusdanig maken dat als je het vanaf extern benaderd dat je 1 of 2 smsjes moet hebben om te bevestigen terwijl vanuit binnen iets zwakker .. (wat doe je als je je eigen gsm kwijt bent)

• Xtince
Rgerr schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:37:
[...]

Ik doe dat bijvoorbeeld zo met de oppas, schoonouders en andere welkome bezoekers als er niemand thuis is, ik voeg ze toe aan mijn woning (in Apple HomeKit) en zodra iemand dan ‘thuis’ komt, gaat automatisch het alarm er af wanneer ze binnen geofence zone komen. Dat werkt prima. Plus, ik krijg een melding dat het alarm wordt uitgezet. Zelfde geldt voor als ze vertrekken, alarm gaat er weer op en ik krijg een melding dat het alarm er weer op zit.
Dat is echt top! Is dat met elk zwave product te realiseren en dan met geofencing? Ik zal zelf google home (ipv homekit) gebruiken, maar zal zoiets ook daarmee werken? Ergens misschien een soort van tutorial? Dat is precies wat ik zoek :)
vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Je kan ook aan een 2 factor authentication denken, bv een OTP systeem, dat maakt clonen lastiger.

Onregelmatig je RFID (en/of keypad) activeren kan ook voorkomen dat op ongewenste tijdstippen misbruik (lees hackpoging) toegepast kan worden .. of op afstand een tijdspanne dat er van functionaliteit gebruikt kan worden .. Dit in combinatie met geofencing kan ook

Hoe makkelijker voor jou, hoe makkelijker voor de inbreker . hierin wil prijs / prestatie niks zeggen.

ps al gedacht aan bankpas/ov pas (die hebben ook een rfid oid ) je kan die dingen ook makkelijk gebruiken als een onderdeel van je situatie ..

ps je management van het systeem zou ik wel dusdanig maken dat als je het vanaf extern benaderd dat je 1 of 2 smsjes moet hebben om te bevestigen terwijl vanuit binnen iets zwakker .. (wat doe je als je je eigen gsm kwijt bent)
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk handelingen met aan en uitzetten van het alarm. Ook beetje gebruiksgemak. Maar realiseer me uiteraard dat het veel veiliger kan en uiteindelijk is daar een alarm ook voor bedoeld :). Maar wil het voor de overige bewoners (allen dames :)) ook zo simpel mogelijk houden.

Xtince wijzigde deze reactie 09-01-2019 20:03 (45%)

• Rgerr
Xtince schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:00:
[...]

Dat is echt top! Is dat met elk zwave product te realiseren en dan met geofencing? Ik zal zelf google home (ipv homekit) gebruiken, maar zal zoiets ook daarmee werken? Ergens misschien een soort van tutorial? Dat is precies wat ik zoek :)

[...]

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk handelingen met aan en uitzetten van het alarm. Ook beetje gebruiksgemak. Maar realiseer me uiteraard dat het veel veiliger kan en uiteindelijk is daar een alarm ook voor bedoeld :). Maar wil het voor de overige bewoners (allen dames :)) ook zo simpel mogelijk houden.
Ik gebruik als hoofd domotica systeem Apple HomeKit, daar bij gebruik ik Domoticz voor mijn z-wave apparaten. Deze worden door een software matige ‘hub’ (Homebridge) naar HomeKit weergegeven. In HomeKit is het een functionaliteit om op basis van geofencing zaken te regelen, hoe dit werkt met Google Home durf ik niet te zeggen, maar Apple zal vast niet de enige zijn die deze functionaliteit heeft. :)

Je kunt natuurlijk kijken of je dit met Domoticz als zwave controller en hoofd domotica systeem kunt klaarspelen.

• Xtince
Rgerr schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:08:
[...]

Ik gebruik als hoofd domotica systeem Apple HomeKit, daar bij gebruik ik Domoticz voor mijn z-wave apparaten. Deze worden door een software matige ‘hub’ (Homebridge) naar HomeKit weergegeven. In HomeKit is het een functionaliteit om op basis van geofencing zaken te regelen, hoe dit werkt met Google Home durf ik niet te zeggen, maar Apple zal vast niet de enige zijn die deze functionaliteit heeft. :)

Je kunt natuurlijk kijken of je dit met Domoticz als zwave controller en hoofd domotica systeem kunt klaarspelen.
Dank! Ik ga er specifiek naar zoeken en goed inlezen!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Xtince schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:00:
Dat snapt iedereen (ook de inbreker) maar al te goed, hoe korter een inbreker/dief bij de deur hoeft te staan hoe minder hij opvalt.

En uit ervaring kan ik zeggen je hebt liever een inbraak waar jij op vakantie bent, dan wanneer er iemand in je huis is geweest terwijl je gezin in bed ligt .. (ook met dit argument zijn de dames erg snel overstag)

maar even serieus gewoon een voorbeeld
Laatst was er op hardware info een review van een wifi/bluetooth ding op de deur.. misschien kan ik mijn auto dicht bij de deur zetten, of een waterdicht tussenstation waarmee ik op afstand een dergelijk slot kraak .. de deur gaat van slot, ik loop naar de deur en doe hem achter mij dicht. Dan kan je op je tenen aanvoelen dat de kans van 112 bellen door buren wel erg klein word .. en als het alarm afgaat heb ik nog ruim de tijd om even te zoeken/graaien naar spullen.

Een dief is binnen 1 a 2 minuten weg, (met alarm) langer als er niks afgaat (hij niks vind dat erop wijst)
alles wat grijp klaar ligt is dan kassa. Het duurt de politie van 2 tot 10 minuten om er te zijn ..

Dingen waardoor je weet dat je huis in de gaten word gehouden (takje tegen de deur oid) is met dagelijks bezoek al minder .. low tech.

Maar we hebben het over smart, er zijn veel dingen die simpel zijn als je er maar even over nadenkt welke "activiteit" je tegen gaat ..
En overgens een hack poging kan je wellicht weer tegenhouden door niet geidentificeerde apparaten na 2 pogingen 15 min te verhinderen .. (of 30 min) dat is wel lastig voor een dame .. maar tja dan maar meteen goed doen :) alleen dergelijke smart systemen vereisen net wat meer investering en " kennis" dan is een standalone unit niet echt geschikt ..

Maar je kan het ook aan de minder IT mensen ook verkopen door handmatige opties achter de hand te houden, dit doe ik ook samen ervaren we de (on)nuttigheden van dergelijke smart zaken.

vso wijzigde deze reactie 09-01-2019 20:31 (7%)

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 00:13
Xtince schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:36:

Thnx!
Toevallig heb ik net voor het eerst inklaringskosten moeten betalen. Men waarschuwt ervoor dat pakketten van dezelfde afzender naar dezelfde ontvanger, die via dezelfde vlucht zijn binnengekomen, als 1 gezien kunnen worden.

Dit was voor een Dashcam van 50 euro, dus daar kwam 23 euro bovenop. De rest van mijn benodigdheden kwam gelukkig zo binnen, besteld op ebay.

Ik ben ook aan het zoeken naar een slim alarmsysteem. Mijn systeem bestaat nu uit een aantal deursensoren (reed), enkele PIR's, een flitser, een sirene, telefoonkiezer en een relais dat de verlichting in de gehele woning (ok, alleen de benedenverdieping binnen 1 groep) in een leuk tempo aan/uit laat knipperen, de dimmers zijn gebypassed dan, dus dat ziet er in het donker erg leuk uit. Mijn centrale schakelt met een sleutelcontact, maar met name ook met een draadloze ontvanger met rolling code. De voordeur is vertraagd geschakeld, dus als de ontvanger het niet mocht doen (nog nooit voorgekomen), dan kan je altijd nog binnen en het sleutelcontact gebruiken.
Enfin, vrij standaard, maar dus ook niet slim. Mijn huis is helemaal voorzien van extra buizen, dus alles is bedraad. Dat vind ik zelf een voordeel, want geen gedoe met draadloze verbindingen, batterijen, etc. maar bovenal, goedkope devices!

De rolling code ontvanger heb ik trouwens van ebay, met 4 zenders was ie iets van 40 euro, voor een 4 kanaals, dus je kan er ook wat anders leuks aan knopen.

Zelf zat ik te denken aan een soort van IFTTT/tasker scriptje oid, bv; als je telefoon met thuiswifi verbonden is, of zich bevind bij de thuislocatie, dat ie dan een berichtje stuurt dat het alarm eraf moet.

Voor in de nacht, als we thuis zijn, wil ik dat alleen specifieke PIR's worden aangezet, en dat er alleen een stil alarm wordt gegeven.

Veel keuzes inderdaad ook WAF gerelateerd :P

Ik heb het een en ander zitten lezen over Domoticz, volgens mij kom ik daar wel een heel eind mee, maar het lijkt me best een klus om het allemaal werkend te krijgen.
Ik kwam ook PrivateEyePi tegen, maar het idee dat die met een centrale server werkt, staat me heel erg tegen. Ik wil gewoon alles lokaal kunnen draaien zonder cloudafhankelijkheid.

Ben je met Domoticz al aan de gang gegaan?

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:39

flexje

got-father

Als keypad heb ik gewoon de ingebouwde bedieningspaneel van domoticz....met een shuffle script die om de 5 minuten de getallen omgooit haha. Zo kun je dmv vingersfdrukken de code niet achterhalen.

Wel een ander ding wat ik nog moet oppakken. Ik gebruik nu de xiaomi gateway als sirene in domoticz. Alleen ik krijg de sirene niet in een loop. Hij gaat 1x af en daarna stopt ie ermee. Welke sirene gebruiken jullie?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Xtince
@Mistraller Nee helaas nog geen start mee gemaakt. 2 weken geleden sleutel van mijn nieuwe huisje ontvangen, nu nog aan het klussen. Ga er vanuit dat ik in maart aan de slag kan met domoticz. Maar volg hier zeker de ontwikkelingen ;).

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 21:44
Ik heb zelf een alarmsysteem van Woonveilig. Dit is inderdaad met maandelijkse kosten a €8,- per maand. Hoewel ik een groot liefhebber ben van domotica en zelf rommelen, vertrouw ik een alarmsysteem wat ik zelf gebouwd heb niet voldoende. Ik heb veel zaken gekoppeld d.m.v. Homey, zoals contactsloten en camera's, maar uiteindelijk wil ik van een externe dienst gebruik maken in het geval het alarm gaat.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 00:13
Mijn zelfbouw alarm heeft me na een inbraak veel rust gebracht. De enige keren vals alarm was als mijn huisgenoot hem vergat uit te zetten :) Ik denk dat ik destijds nog geen 50 euro kwijt was aan kabels, deurcontacten etc. Ik studeerde nog dus alles moest budget.
De telefoonkiezer was nog het meest briljante vond ik; een oude telefoon, met een relais op de "hoorn erop" schakelaar, en een vertraagd relais op de nummerherhaling. Vooraf 1 keer jezelf bellen, en neerleggen.
Als ie dan afging, hoorde ik de sirene (luidspreker die rechtstreeks op de centrale kon) en op de achtergrond hoorde ik mijn huisgenoot luidkeels vloeken....
Daar was ik zo tevreden over dat ik dat nu nog steeds gebruik. Alleen had ik toen een echte vaste lijn, en nu gaat die via de ziggo modem. Ik wil dus ook een GSM kiezer eigenlijk, want dan kan er ook gebeld worden bij stroomuitval, op de accu.

Als er een inbraak plaatsvind en ze weten wat ze willen hebben, dan pakken ze het. Met of zonder abbo op een dienst.
Gelegenheidsinbrekers zijn pleite als het alarm afgaat. Knipperend licht, en een vervelende sirene werken op je zenuwen. Als ze niet bij de eerste signalen vertrekken, dan zullen ze vermoedelijk niet meer je hele huis doorploegen.

Ik heb het nu twee keer gezien bij anderen, op beide plekken is na de kraak geen stap binnen gezet omdat het alarm afging.

Bij 1 van die huizen heb ik het "knipperen" gezien. Die man had echt alle lampen, dus tot de tuinverlichting, toilet en zolder aan toe, voorzien van extra schakeldraad. Met een forse PLC werden AL deze lampen met een frequentie van 1hz aan en uit gezet. Indrukwekkend! Dat is alweer een jaar of 20 geleden trouwens, maar hij woont er nog steeds :)

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True