Waarom brandt deze ledstring niet feller? (PNP schakeling)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:47
De afgelopen dagen ben ik wat met schakelingen aan het prutsen geweest. Einddoel: een ledstring en zonnepaneel koppelen, en dit licht overdag uitschakelen en 's nachts inschakelen. Dit lukt. Maar het is veel minder fel dan wanneer ik de base van de transistor direct aan de min hang.

Dit is de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OHqk7YM.jpg

Hoe kan dit? Ik begrijp het niet, maar eigenlijk weet ik ook niet meer waar ik dan wel op zou moeten zoeken. Ik kan me nog voorstellen dat er een pull down weerstand nodig is, maar dan gaat hij wel feller branden maar tevens schakelt hij niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SnCpC1X.jpg

In de lijn die nu naar de base loopt en in serie met de led heb ik ook al vanalles van weerstandjes gezet maar dat had geen resultaat. Die tussen base en solar+ hadden vrijwel geen resultaat. En weerstandjes in serie met de ledstrip dimden de strip. Bij een losse testled waren ze wel nodig.

Kan iemand me een duwtje in de richting geven en uitleggen welk fenomeen voor dit gedrag zorgt?

edit: batterijen zijn 3xAA NiMH. De ledstrip is zo'n ding van de action die ook 3xAA nodig heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 15-12-2018 22:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Waarschijnlijk omdat je de base niet volledig open trekt ( de spanning tussen de emotie en base is niet groot genoeg)

Wordt de transistor warm?

Trouwens is het bij een pnp transistor gewoonlijk om de belasting onder de transistor te hangen en bij een npn erboven, zoals in je schema

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Omdat je verkeerd schakeld. Een PNP zet je meestal tussen de positieve kant en een npn meestal tussen de negatieve kant.
Afbeeldingslocatie: https://www.circuitlab.com/circuit/2tz99m/screenshot/540x405/

Edit1: Je moet trouwens ook de stroom door je basis beperken.
Edit2: https://learn.sparkfun.co...s/applications-i-switches

[ Voor 26% gewijzigd door Damic op 15-12-2018 22:12 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
De led was tijdens de experimenten een beetje aan de wandel geraakt. Hij heeft in diverse weerstandcombinaties ook al aan de andere kant gehangen.. voor de zekerheid heb ik hem nog eens verplaatst. @RobinKuijp je bent wat genuanceerd in je woordkeuze. Betekent dit dat het niet helemaal netjes is maar ook weer niet helemaal fout (als in 'kan niet werken') is? De transistor wordt niet warm.

Ik heb hem nu verhuisd. Het resultaat is dat hij niet meer schakelt maar permanent brandt. Wel feller.. dat dan weer wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XWv3aSD.jpg

@Damic op je edit1: Wat gebeurt er als je dat niet doet? Hier heeft namelijk wel een weerstand gezeten maar dat maakte geen verschil. Dus ben ik de 'onnodige' dingen eens gaan schrappen. Betekent het iets dat het geen verschil maakte?

[ Voor 24% gewijzigd door Yucon op 15-12-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wanneer moet de led strip eigenlijk branden?

Wat ik zelf nog weet is dat je juist in saturatie mag zitten, anders ga je die beschadigen op lange termijn.

Trouwens hoeveel mA jaag je door die tor? Want die mag maar 600mA hebben ow en een 2N2907 heeft een to-18 behuizing

[ Voor 86% gewijzigd door Damic op 15-12-2018 23:07 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Damic schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:03:
Wanneer moet de led strip eigenlijk branden?

Wat ik zelf nog weet is dat je juist in saturatie mag zitten, anders ga je die beschadigen op lange termijn.

Trouwens hoeveel mA jaag je door die tor? Want die mag maar 600mA hebben ow en een 2N2907 heeft een to-18 behuizing
Ik weet niet zeker of ik het goed aflees, dus daarom wat uitleg over hoe ik het meet: multimeter op 2m, en als ik dan meet tussen solar+ en base meet ik 0,007. Als ik meet tussen solar+ en solar- meet ik 0,06. Hoe moet ik dit interpreteren? Als 0,007A? Dat is toch meer dan de 2mA waarvan deze stand volgens mij wil zeggen dat dat de max is? Maar in ieder geval niet meer dan die 600mA.

Het is de bedoeling dat de ledstrip uit is als het zonnepaneel licht krijgt overdag en dat het licht aan gaat als het zonnepaneel donker blijft 's nachts.

Wat bedoel je met die opmerking over de behuizing? Dat is een andere transistor heb dan ik denk dat ik heb? Die 2N2907 bestaat namelijk ook in z'n plastic behuizing: http://robotechshop.com/s...rs/2n2907/?v=796834e7a283

Ik heb het gevoel dat ik nu op het lastige tussenpunt zit tussen de hele basic tutorials en tussen snappen wat ik doe zodat ik problemen op kan lossen. Ik begrijp wel dat er dan gewezen wordt naar linkjes met tutorials, maar ik had er voor ik dit topic opende al een stuk of 10 gelezen maar ik mis het inzicht om op basis daarvan te begrijpen wat ik verkeerd doe.

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 16-12-2018 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De schakeling in de startpost heet een emittervolger. De emitter zal de spanning van de basis + 0.6v aannemen.

De schakeling zal nooit schakelen maar eerder regelen...

Zoals Damic aangaf met mogelijk een 2e diode in serie kan je genoeg spanning opwekken om de transistor geheel open te sturen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je meter staat toch in mA ? Ib (Basis stroom) is de stroom dat door je basis stroomt/loopt, dat zou nu dus 0.007mA/0V zijn en is je tor dus volledig open. Als er stroom loopt ga je dus de tor sperren en gaan je leds uit.

Nee de Ic (collector stroom) waarde, dat is de stroom dat door je tor en door de ledstrip vloeit.

Mmmh die verdelen ze niet meer in To-92 (mouser/digikey/farnell), daarmee dat ik het zo raar vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De diode 1N4007 doet niets anders dan de batterijspanning met 0.7V te reduceren. Als de transistor helemaal open wordt gestuurd gaat daar nog eens ongeveer 0,7V af. Blijft ruim 4,5V over voor de LED. Is dat oké? De condensator is overbodig bij batterijvoeding of bij al voldoende afgevlakte voeding.

Die foto's zijn best aardig, maar geven geen informatie.
Het mag duidelijk zijn dat die transistor helemaal spert in beide schema's. Hoe je het ook wendt of keert, de LED blijft op deze manier donker, dit lijkt aan de aandacht ontsnapt in de andere commentaren. Dat deze LED toch iets doet moet liggen aan dat je die verbinding naar de plus in dat basis circuit verbreekt, of dat er in plaats van die directe verbinding een weerstand tussen zit. En dan is de verhouding van die beide weerstanden bepalend voor het fel of minder fel licht geven van de LED. De onderste weerstand van 10k zou je in het laatste geval kunnen vervangen door een regelbare weerstand. Dan heb je het wellicht helemaal naar wens.
RobinKuijp schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:09:
Waarschijnlijk omdat je de base niet volledig open trekt ( de spanning tussen de emotie en base is niet groot genoeg)

Wordt de transistor warm?

Trouwens is het bij een pnp transistor gewoonlijk om de belasting onder de transistor te hangen en bij een npn erboven, zoals in je schema
Allereerst, de drie aansluitingen heten jn het Nederlands Collector, Basis en Emitter.
Het is niet waar wat je opmerkt over wat gebruikelijk is, het is maar net hoe je de basis aanstuurt en in welke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@ Techneut
Dat is niet waar de 1N4007 zorgt ervoor dat de spanning van de zonnecellen 0.7V lager wordt en als er geen licht is de spanning op de basis lager wordt.

@ Yucon
Sluit de transistor aan zoals Damic aangeeft maar met grotere basis weerstand (probeer iets van 10K (en zonder de 100 ohm tussen ledstrip weerstanden zitten al in de strip).
Als de led's aanblijven bij licht gebruik een Basis Emiter weerstand om de tor dicht te trekken (B.V.B 100Kohm )
Ik heb niets berekend je zult dus met waardes moeten experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
memphis schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:18:
Zoals Damic aangaf met mogelijk een 2e diode in serie kan je genoeg spanning opwekken om de transistor geheel open te sturen.
Kun je dit wat verder uitleggen? Hij gaat toch juist open als er niets op de base staat? Ik lees in de andere commentaren ook al dat de stroomsterkte genoemd wordt. Bij een NPN kan ik me dat voorstellen, maar waarom is dat bij dit gebruik voor een PNP relevant?
Inderdaad.. in het rijtje 2m, 20m, 200m staat hij op 2m. Hoe kan ik dan 0,06 of zelfs ook maar 0,007 meten? Zoals ik het begrepen had betekent die 2mA dat je max 0,002A kan meten. Of gebeurt ergens iets met een komma? Dat klinkt als een RTFM vraag maar na 20 minuten googlen heb ik het antwoord niet kunnen vinden. Tutorials stoppen vaak met 'en met deze stand meet je de stroomsterkte'.
Techneut schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:40:
De diode 1N4007 doet niets anders dan de batterijspanning met 0.7V te reduceren. Als de transistor helemaal open wordt gestuurd gaat daar nog eens ongeveer 0,7V af. Blijft ruim 4,5V over voor de LED. Is dat oké? De condensator is overbodig bij batterijvoeding of bij al voldoende afgevlakte voeding.
Die 1N4007 is bedoeld om te zorgen dat er geen stroom van batterij (midden) naar het zonnepaneel (links op de tekening) gaat. Dat zou los moeten staan van hoeveel spanning er richting led zou gaan.
theuser schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:51:
Sluit de transistor aan zoals Damic aangeeft maar met grotere basis weerstand (probeer iets van 10K (en zonder de 100 ohm tussen ledstrip weerstanden zitten al in de strip).
Als de led's aanblijven bij licht gebruik een Basis Emiter weerstand om de tor dicht te trekken (B.V.B 100Kohm
Ga ik doen!

edit: met 100K basisweerstand wordt het een fractie minder fel dan zonder basisweerstand.

In dit schema is er geen lijntje van de base naar de gnd. Als ik het goed begrijp vloeit bij PNP transistors de stroom weg via de basis.. maar waar vloeit die in dit geval dan eigenlijk naartoe? Vanwege dit idee dacht ik dat een zware weerstand tussen beide polen van het zonnepaneel iets zou kunnen doen. Deels is dat zo want het licht gaat met 680K ertussen veel feller branden. Maar wel permanent, zonnepaneel afdekken werkt dan niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 16-12-2018 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
De stroom loopt van de + Batterij naar Emitter van je tor naar de basis ,door je weerstand , door het zonnepaneel naar de - .
Als het zonnepaneel genoeg spanning opwekt is de spanning op,de basis hoger dan de batterij spanning-0,7V en kan de Transistor niet geleiden.

In je eerste emitter volger is de versterking maximaal 1 en dus moet je een grote basis stroom hebben , dit is zeer ongunstig voor dit doel.

Met een 10K basis weerstand moet je volgens mij de tor anders geschakeld wel behoorlijk los kunnen trekken.

Als je zoals in je 2e tekening een weerstand van basis naar - Batterij zet trekt deze gewoon de tor open , dit is dus de verklaring dat dan de strip aanblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
theuser schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:51:
De stroom loopt van de + Batterij naar Emitter van je tor naar de basis ,door je weerstand , door het zonnepaneel naar de - .
Als het zonnepaneel genoeg spanning opwekt is de spanning op,de basis hoger dan de batterij spanning-0,7V en kan de Transistor niet geleiden.

In je eerste emitter volger is de versterking maximaal 1 en dus moet je een grote basis stroom hebben , dit is zeer ongunstig voor dit doel.

Met een 10K basis weerstand moet je volgens mij de tor anders geschakeld wel behoorlijk los kunnen trekken.

Als je zoals in je 2e tekening een weerstand van basis naar - Batterij zet trekt deze gewoon de tor open , dit is dus de verklaring dat dan de strip aanblijft.
Dus los van dat het schema misschien fout is, is de reden dat het niet feller brand simpelweg dat de weerstand van het zonnepaneel veel te hoog is?

edit: 100K. Dat is minder dan de 680K weerstand die ik er overheen gezet had.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 16-12-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Mogelijk maar denk eerder dat je door je eerste ontwerp je zonnepaneel gemold hebt.
Een te grote stroom in tegengestelde richting is meestal niet zo goed.
Dus kijk eerst of je paneel nog wel goed is .

Als die goed is zou je kunnen overwegen met een transistor de spanning van het zonnepaneel te meten (B.V.B met zener diode ) en daarna inverteren en als er een grote spanning is je led schakel tor dicht trekken.
(vermoedelijk heb je hier 3 torren , een zener van +- 2V en een lading weerstanden voor nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dan zag ik dat verkeerd, wat hier zonnecel wordt genoemd zag ik aan voor een batterij, want dat symbool heeft hij, en de batterij door het vrij geringe verschil van de twee horizontale streepjes voor een condensator. Waarvoor ik me al afvroeg waar die voor diende. Verder keek ik alleen maar naar de symbolen en doordat ik m'n bril niet op had niet naar de kriebeltjes die er bij stonden gekeken. Daarmee leidde ik me dus zelf op een dwaalspoor. Sorry!

Ik zou inderdaad beginnen met een weerstand in de horizontale verbinding te zetten naar de basis en eentje in de huidige verticale verbinding naar het knooppunt bij die 10k weerstand. Om vervolgens te gaan experimenteren met de verhouding van die twee eerstanden.

Je zou ook wat al is voorgesteld kunnen proberen de LED op de collector aan te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 16-12-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Ok, ik was er een beetje klaar mee. Uiteindelijk was het ermee begonnen dat de zonnecel als lichtdetectie een makkelijker oplossing leek. Dat viel tegen, dus heb ik een LDR met 20K pull up weerstand aan een BC548 gekoppeld. En dat werkt :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yKCceoS.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tzBd3V5.jpg

Die witte kabel is wat slordig maar die gaat er snel tussenuit. Die moest even vanwege z'n tijdelijke bevestiging. Nu eerst een paar dagen testen en als het goed werkt kort ik hem in en boor ik het kastje op z'n plaats vast.

Dank allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
Je primaire schema kan je werkend krijgen, als je een opamp als comparator gebruikt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Goed dat het werkt, welliswaar in een andere config maar nu is mijn vraag wat is de stroom door de bc548 en de ledstrip?

Een BC458 kan maar 100mA hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Damic schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:44:
Goed dat het werkt, welliswaar in een andere config maar nu is mijn vraag wat is de stroom door de bc548 en de ledstrip?

Een BC458 kan maar 100mA hebben
Goed punt, ik moest het even uit elkaar halen om te kunnen meten dus vandaar de vertraging. 45mA. Lijkt me dus prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Valt goed mee :)

Pagina: 1