Vraag

• Afsjaan
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-12-2018
Momenteel heb ik stadsverwarming. Tot kort geleden had ik een Danfoss thermostaat in de woonkamer. Deze thermostaat kon alleen uit- en aan gedraaid worden. Dit was een zeer primitieve thermostaat. De thermostaat was niet stroom gedreven. Er ging alleen een ijzeren draad van de thermostaat, door de muren, naar de meterkast op het stadswarmtesysteem.

Mijn oude thermostaat is toen vervangen door Feenstra met een Nest v3 thermostaat. De oude Danfoss thermostaat mocht van Feenstra verwijderd worden en de ijzeren draad mocht doorgeknipt worden. Feenstra gaf aan dat er bij het doorknippen wat vloeistof uit de draad zou komen, dit was ook het geval (dit vertel ik zodat er een beter beeld van het verwarmingssysteem gevormd kan worden).

Aangezien de oude Danfoss niet stroom gedreven was, is de Nest v3 aangesloten op het netstroom met een USB-kabel. In de meterkast is er door Feenstra een 2-wegklep/zone-regelset geïnstalleerd. Vanuit deze 2-wegklep gaat er een kabel naar de Nest Heatlink die de kraan open en dicht draait.

Nu is het zo dat ik in elke kamer/ruimte van de woning een radiator heb met een draaiknop. Als de radiatorknoppen in de kamers uit staan, kan ik de Nest wel laten verwarmen, maar gebeurt er niets. Hierdoor heb ik dus in bepaalde kamers de radiatorknoppen altijd op de hoogste stand staan en in ruimtes die niet verwarmd hoeven te worden staan de radiatorknoppen natuurlijk altijd uit. Dit omdat de Nest anders zijn functie qua gemak verliest.

Als ik nu de Nest aan zet worden de gewenste kamers verwarmd. Als ik de Nest uitzet maakt het niet uit dat de radiatoren aan staan. Er stroomt immers geen water naar de radiatoren.

Nu is mijn vraag, als ik slimme radiatorenknoppen koop van bijvoorbeeld de merken Tado of Eve, zullen deze dan werken in combinatie met de Nest thermostaat? Of heb ik altijd een thermostaat van hetzelfde merk nodig als de slimme radiatorknop.

Hoe ik het zie; in mijn situatie draait de Nest alleen de hoofdkraan open in de meterkast. Zo een slimme radiatorknop draait in principe alleen de radiatorknop en meer niet. Dit zou dan gewoon moeten werken neem ik aan?

Ik ben een behoorlijk leek op het gebied van CV. Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het graag. Ik zal proberen nog wat foto's van de meterkast te maken.

Dank!

Alle reacties

• laurensPV
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-02 18:00
Ik wil precies hetzelfde gaan doen en naar mijn idee werkt het inderdaad zoals jii beschrijft. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost en hoe bevalt dat?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee