Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Omgevingsvergunning aanvragen en kosten

Pagina: 1
Acties:

• Joba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:47
Wij willen gaan verbouwen en hebben deze week een eerste sessie met de architect gehad. Ons plan lijkt grotendeels te passen binnen de eisen van de welstandscommissie en de gemeente, op 2 punten na.

1. er is kans dat er archeologisch onderzoek nodig is
2. de beoogde nokhoogte komt op bijna 7 meter, terwijl bestemmingsplan max 6 meter toestaat.

Het gaat om een uitbouw van ca 4 meter aan de zijkant van het huis, over een lengte van 8 meter, met een puntdak daarop.

Voor 1 schat ik de kans vrij gering in, ons huis staat midden in een woonwijk uit de jaren 80. Voor 2 zou je direct aan een no-go denken, maar twee huizen in de straat hebben beiden exact de uitbouw die wij nu ook wensen.

Nu willen we ons plan verder gaan uitwerken en gaan we natuurlijk wel met de architect serieuze kosten maken. Ik wil dus eigenlijk wel iets van de gemeente weten over de kans van slagen. Wat is wijs? Ik vermoed dat de gemeente als we langs gaan geen harde toezeggingen zullen doen, maar hoe kunnen we ons risico beperken?

Kosten die ik voorzie voordat we met zekerheid de bouwvergunning krijgen:
- architect (ca 5.000 €)
- bouwleges (ca 3.000 €)

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Je zou eens kunnen aanbellen bij die duren en vragen hoe hun ervaringen zijn.

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Vaak staat er in het bestemmingsplan dat je 10% mag afwijken. Dan ben je er al bijna.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 05:52
Je kan vaak met een kleine aanpassing toch door als de welstandcommissie het afwijst.
Bij mijn ouders was de nokhoogte ook een probleem. Maar na toevoeging van een wolfseind mocht het wel.

TheS4ndm4n#1919

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 14:48
Je kan een concept aanvraag (of hoe dat heet in jouw gemeente) aanvragen. Dan bekijken ze de toetsing van het bestemmingsplan en welstand. (brand, constructie en bouwbesluit komen dan niet of beperkt aan bod)
kosten liggen ergens rond de.800 euro (wisseld per gemeente)
Maar gesprekken zijn gratis en daar kan je ook vragen naar het bestemmingsplan te kijken, op die manier weet je of er een onoplosbaar probleem gaat zijn.

Archeologisch gebied onderzoek is meestal alleen nodig als je te diep gaat graven op bepaalde plekken binnen een gemeente, welke huizen er nu staan maakt natuurlijk niet zo heel veel uit. Het hoe en wat staat in het bestemmingsplan te vinden op https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer

Hoe hier mee om te gaan kan je ook gewoon in het gesprek vragen

Indien exact het zelfde nu in de straat staat kan je er veilig vanuit gaan dat je het zo mag bouwen, indien het afwijkt in maat, materiaal gebruik of details is de kans dat ze het weigeren. (dit mag je doorgaans aanpassen, een plan B hebben is wel handig anders kan je in tijdnood komen.)
Nok en goot lijnen zijn in sommige gemeentes heiliger dan de paus.
En ook dat kan je vragen.

leges kan je opzoeken op de website van de gemeente.

Ik hoop dat constructeur kosten ook in de architectenprijs zitten , want het is wel een beetje erg veel geld voor het tekenen van een uitbouw

Mocht het nog niet duidelijk zijn: Ga gewoon het gesprek met de Gemeente aan, meestal helpen ze je prima. Half nederland denkt dat ze er zitten om de burger te pesten, in de meeste gevallen is daar niets van waar. :+

• Joba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:47
Thanks allen, we gaan inderdaad maar gewoon gesprek aan met gemeente. Een 'proefaanvraag' kan inderdaad bij ons ook, dat is wel een mooie methode, want als we daar akkoord op krijgen dan mag je toch wel zeker zijn dat dat bij de definitieve aanvraag geen verrassingen meer zal geven.

10% afwijking tov bestemmingsplan zou ons inderdaad veel helpen, zoek ik ook even op.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Vooroverleg heet dat vaak. Maar wellicht staat in het andere deel van de straat al in het bestemmingsplan wat die hoogte is.

Met een binnenplanse vrijstelling krijg je die 10% (kost soms extra leges). Dan kom je op 6,60. Maar geef de architect de opdracht mee zich aan de kaders te houden. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online
Je kunt de gemeente ook even bellen en er koffie gaan drinken, kijken hoe ze er in de praktijk mee omgaan.

Artbij wijzigde deze reactie 17-12-2018 11:26 (26%)

Met gestrekt been.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True