Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• be3a18
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19-01 11:31
Een week geleden Bolletje beschuit volkoren gekocht bij de Jumbo voor €0,86.

Vanmiddag weer net zo'n rol gekocht; kostte nu €0,90.

Ik even rekenen, 3% erbij is 0,88nogwat. Dus ik bellen met de filiaal manager. Die bevestigde mij dat de Jumbo vorige week al begonnen is de BTW verhoging door te voeren. Ze doen er in dit geval ook nog even 1 eurocent bij.

Ik weet dat alles opnieuw prijzen veel tijd kost maar moet de consument daar voor opdraaien?

Wettelijk gezien gaat de verhoging pas in op 1 januari 2019. Mag dit eigenlijk wel?

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Ja dat mag, want alle winkels doen dat al, niet alleen de Jumbo ;)

Was van de week nog in het nieuws.

Eyyyy macarena !! \o/

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

be3a18 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:08:

Ik even rekenen, 3% erbij is 0,88nogwat. Dus ik bellen met de filiaal manager. Die bevestigde mij dat de Jumbo vorige week al begonnen is de BTW verhoging door te voeren. Ze doen er in dit geval ook nog even 1 eurocent bij.

Ik weet dat alles opnieuw prijzen veel tijd kost maar moet de consument daar voor opdraaien?

Wettelijk gezien gaat de verhoging pas in op 1 januari 2019. Mag dit eigenlijk wel?
Maak je niet druk, je belkosten en tijd zijn duurder :D

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Cardinal
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:19
4 cent, nou poe he, trek je gele vestje maar alvast aan. :+

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Zolang het nieuwe BTW tarief niet op de bon staat is het gewoon een prijsverhoging.
Echt de BTW zelf verhogen mag niet, al loopt het er natuurlijk wel op vooruit.

Maar over een tijdje krijg je dus berichten dat Jumbo als enige niet duurder is geworden door de BTW verhoging, omdat dit nog slim de prijzen in 2018 waren. Marketing dus, en extra opbrengst dit jaar bij de kerstboodschappen.

• The_Worst
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-01 23:19
Dit is waarschijnlijk de laatste rustige week voor de supermarkten van dit jaar dus ik kan mij voorstellen dat ze alvast wat vooruit werken omdat ze anders 2 januari gezeur krijgen.

En ze kunnen dit gewoon onder de noemer btw-verhoging plaatsen terwijl ze dat nu mooi bij de winst kunnen bijschrijven.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

• be3a18
Cardinal schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:11:
4 cent, nou poe he, trek je gele vestje maar alvast aan. :+
Ik koop 1 rol beschuit en daar doe ik dan het hele jaar mee....

Niet iedereen rijdt een dikke BMW.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Jumbo.. de meesters in de klant bedonderen :Y

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

be3a18 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:26:
[...]

Ik koop 1 rol beschuit en daar doe ik dan het hele jaar mee....

Nee, maar om nou te gaan zeuren over die 4 cent, die je één keer per jaar extra kwijt bent is ook weer het andere extreme natuurlijk....

Maargoed, je zou evt een rechtzaak aan kunnen spannen.

Of die € 0.04 het waard is weet ik niet, maar als het je om het principe gaat, waarom niet?

Virussen? Scan ze hier!

• be3a18
Ik lees hierboven [reactie sambalbaj] dat dit officieel niet mag.

Zoals ik al zei, die filiaal manager bevestigde mij dat ze dit al aan het doen zijn.

En dan nog, waarom moet de consument hier voor op draaien?

Overigens, het staat niet op de bon. Dat kan ook niet want het geldt niet voor alle producten.

be3a18 wijzigde deze reactie 15-12-2018 17:33 (36%)

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:04
be3a18 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:30:

Zoals ik al zei, die filiaal manager bevestigde mij dat ze dit al aan het doen zijn.

Omdat Jumbo een commercieel bedrijf is? En dus zelf mag bepalen wat de prijs is.

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:01

Overigens, het staat niet op de bon. Dat kan ook niet want het geldt niet voor alle producten.
Natuurlijk staat het niet op de bon :? Ze hebben de BTW niet verhoogd, ze hebben de prijs verhoogd. Met hetzelfde effect voor de consument :/

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
Hoezo mag dat niet dan? Prijzen zijn vrij om te verhogen, als het maar vooraf duidelijk is (lijkt me altijd het geval in een supermarkt..). Dat hebben ze gedaan, big deal.

Dat ze op 1 januari dan uitsluitend de btw aanpassen op de bon ipv ook nog eens de totale prijs (lijkt het), dat is hun keuze.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

be3a18 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:26:
[...]

Ik koop 1 rol beschuit van €0.90 en daar doe ik dan het hele jaar mee....

Als je dus 4 cent op jaarbasis voor 1 produkt niet kan missen, zit er mogelijk in je hele uitgavenpatroon iets niet goed.

En anders schrijf je je in bij de KvK, kan je (met enige nuance) BTW terugvragen of je uitgaven bij de Makro en andere grootgrutters.

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:20

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

MAX3400 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:38:
[...]

Als je dus 4 cent op jaarbasis voor 1 produkt niet kan missen, zit er mogelijk in je hele uitgavenpatroon iets niet goed.
Je begrijpt hopelijk dat hij sarcastisch was en dat zijn punt is dat het om meer dan die 4 cent gaat en dit een voorbeeld is?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

NMe schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:39:
[...]

Je begrijpt hopelijk dat hij sarcastisch was en dat zijn punt is dat het om meer dan die 4 cent gaat en dit een voorbeeld is?
Als je een produkt specificeert dat 4 cent duurder is geworden en daarna een halve implicatie maakt dat alleen BMW-rijders duurder kunnen winkelen bij de Jumbo; ja, dan druipt het sarcasme (bijna cynische) eraf. En daar was mijn antwoord ook op gestaafd.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Dus is het geen BTW-verhoging, maar een reguliere prijsverhoging. BTW moet immers expliciet op de bon vermeld staan.

Dus jouw probleem bestaat eigenlijk helemaal niet :)

Virussen? Scan ze hier!

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:43
De Jumbo wil op 1 januari niet een groot blik vakkenvullers opentrekken om alle schap kaartjes te vervangen. De prijs verhogen mogen ze altijd! Alleen nu gaat die 3 procent naar de Jumbo en straks naar de belastingdienst.

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

wildhagen schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:41:
[...]

Dus is het geen BTW-verhoging, maar een reguliere prijsverhoging. BTW moet immers expliciet op de bon vermeld staan.

Dus jouw probleem bestaat eigenlijk helemaal niet :)
Jumbo is blijkbaar bezig met de prijzen op alle labeltjes in de winkel aanpassen. Iets dat eerst €1,06 kostte is nu €1,09. Door dat te doen hoeven ze straks op 1 januari alleen de ex-BTW-prijzen in de computer aan te passen en daarna het BTW-tarief dat ze rekenen te verhogen. Het is dus inderdaad een reguliere prijsverhoging maar wel een tijdelijke.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

NMe schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:44:
[...]

Jumbo is blijkbaar bezig met de prijzen op alle labeltjes in de winkel aanpassen. Iets dat eerst €1,06 kostte is nu €1,09. Door dat te doen hoeven ze straks op 1 januari alleen de ex-BTW-prijzen in de computer aan te passen en daarna het BTW-tarief dat ze rekenen te verhogen. Het is dus inderdaad een reguliere prijsverhoging maar wel een tijdelijke.
Precies. En daarmee is de vraag van de TS ("Mag dit eigenlijk wel?") direct beantwoord: ja, dat mag. Een supermarkt mag altijd zijn prijzen aanpassen, als ze dat nodig vinden.

Virussen? Scan ze hier!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:50

HKLM_

WiFi 2,4Ghz 1,6,11 5Ghz 52-140

Stond vandeweek ook op de telefraaf:

https://www.telegraaf.nl/...c-jumbo-gaat-niet-meer-op
Het is een ouderwetse kruidenierstruc. In december, als er veel boodschappen worden gekocht, loopt je marge mooi op. En in januari als iedereen de prijzen verhoogt, kun je zeggen dat bij jou de prijzen gelijk blijven.

HKLM_ wijzigde deze reactie 15-12-2018 17:50 (47%)

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

En de Jumbo is overigens niet de enige. Ook Deka, Hoogvliet en Dirk doen dit nu al namelijk. Zie bijvoorbeeld https://www.foodholland.nl/nieuws/artikel.html?id=208456

Virussen? Scan ze hier!

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 17:03
wildhagen schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:45:
[...]

Precies. En daarmee is de vraag van de TS ("Mag dit eigenlijk wel?") direct beantwoord: ja, dat mag. Een supermarkt mag altijd zijn prijzen aanpassen, als ze dat nodig vinden.
Nu zou ik een offtopic discussie kunnen beginnen over het woord altijd.. er zijn uitzonderingen (als het misbruik van de situatie is) maar dat doe ik niet ;) (

maar in de basis staat het de supermarkt vrij te bepalen wat de prijs van een product is.

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-01 12:18

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

wildhagen schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:27:
[...]

Nee, maar om nou te gaan zeuren over die 4 cent, die je één keer per jaar extra kwijt bent is ook weer het andere extreme natuurlijk....

Maargoed, je zou evt een rechtzaak aan kunnen spannen.

Of die € 0.04 het waard is weet ik niet, maar als het je om het principe gaat, waarom niet?
Misschien moet je dan nog even vlug een doosje azijnzeikpillen halen nu het nog laag tarief is ...

Het is een voorbeeld. Een concreet voorbeeld die hij IRL meemaakt.
Uiteraard mag een supermarkt zijn prijs elke minuut aanpassen, maar er is niet mis mee om dit aan te kaarten.
Een groot concern pakt een belastingverhoging aan om op de valreep van het jaar nog even vlug extra winst te maken EN kosten uit te sparen op 1 januari.

• Jordyz
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:13
Ja ze mogen dit doen, prijzen mogen altijd aangepast worden. Mag alleen niet als BTW geteld wordt.

Maar waarom de consument hiervoor moet opdraaien? Logisch toch, jij wil volgende week met kerst toch ook spullen op tafel hebben staan?

Kerst en oud/nieuw zijn enorme gekke tijden in de supermarkt, er zijn zelfs filialen die 's nachts doorgaan met vullen. Tegenwoordig is dat nu ook niet meer overal maar vroeger was dat normaal. 1e kerstdag zelfs open.. Die mensen gaan niet op 1 januari alle prijskaartjes veranderen? Dat kost enorm veel tijd, Jumbo kiest ervoor om dit per categorie te doen (denk ik), heel slim.

Personeel dat op feestdagen werkt gaat echt niet ineens allemaal werk erbij doen, hetzelfde voor de horeca daar gaan ze op tijdens een feestdag ook niet het assortiment aanpassen. Het is voor deze mensen ook een feestdag op de werkvloer? Dus ja, in die zin draait de consument ervoor op omdat de consument ook boodschappen wil doen in deze drukke weken.

Ik kan niet geloven dat Jumbo en andere supermarkten dit nu doen om die laatste omzet nog is even mee te maken.. Het veranderen kost alleen maar geld.

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-01 12:18

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Jordyz schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:32:
Ik kan niet geloven dat Jumbo en andere supermarkten dit nu doen om die laatste omzet nog is even mee te maken.. Het veranderen kost alleen maar geld.
Als dat echt de reden was, en er met tegenzin nog even verdient word. Dan verander je nu gewoon je prijskaartje en niet je bedrag in de kassa ;)
A4tje met uitleg bij de ingang en kassa. Kweek je enorme goodwill en je bent ineens op een andere manier in de media :Y)

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:10:
[...]

Als dat echt de reden was, en er met tegenzin nog even verdient word. Dan verander je nu gewoon je prijskaartje en niet je bedrag in de kassa ;)
A4tje met uitleg bij de ingang en kassa. Kweek je enorme goodwill en je bent ineens op een andere manier in de media :Y)
Ja met een bericht van de ACM dat je geen transplarante prijzen weergeeft.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Koffie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:10:
[...]

A4tje met uitleg bij de inganen kassa. Kweek je enorme goodwill en je bent ineens op een andere manier in de media :Y)
Leuk idee, alleen niet helemaal toegestaan. Daar ga je dus boetes voor krijgen, plus de Consumentenbond over je heen, omdat je bewust foute bedragen op je producten plaatst.

Dat mag dus niet zomaar. Nee, ook niet met zo'n A4tje. Iets met prijstransparantie idd.

Virussen? Scan ze hier!

• Peatsmoke
  • Niet online
Heb er nog weinig van gemerkt bij de supermarkten waar ik mijn boodschappen haal heb ik er nog niks van gemerkt. Daar liggen de prijzen toch al zeker 20%-60% lager dan bij de Nederlandse supermarkten. Ik koop er veel A-merken en mijn groente en fruit. Voor brood en vlees heb ik een bakker en een biologische slager in Nederland, terwijl ik de producten voor persoonlijke verzorging 50% goedkoper koop dan in Nederland.

Heerlijk om direct aan de Oostelijke grens te wonen... :)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• lowfi
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:56
Peatsmoke schreef op zondag 16 december 2018 @ 07:19:
Heb er nog weinig van gemerkt bij de supermarkten waar ik mijn boodschappen haal heb ik er nog niks van gemerkt. Daar liggen de prijzen toch al zeker 20%-60% lager dan bij de Nederlandse supermarkten. Ik koop er veel A-merken en mijn groente en fruit. Voor brood en vlees heb ik een bakker en een biologische slager in Nederland, terwijl ik de producten voor persoonlijke verzorging 50% goedkoper koop dan in Nederland.

Heerlijk om direct aan de Oostelijke grens te wonen... :)
verhelderend...

• DutchCommando
  • Laatst online: 11:33
Tja, binnen een jaar tijd is het kuipje "Goed begin" voor op brood van < 1,00 EUR naar 1,48 EUR gegaan. Supermarkten gooien de marges omhoog en kunnen dan later weer net doen alsof ze aan het "prijsvechten" zijn.

• be3a18
Soms vraag ik me wel eens af of lezen moeilijker geworden is voor de wat jongeren hier.

Nogmaals:

De filiaal manager heeft aangegeven dat dit inderdaad de BTW verhoging is die wordt doorgevoerd, heeft niks te maken met een normale prijsverhoging. Daar had hij het ook over, dat doet Jumbo altijd halverwege januari. Dat komt er dus ook nog eens aan...

En nee, het staat niet op de bon. Dat kan ook niet als voor de rest nog het oude tarief geld.

be3a18 wijzigde deze reactie 16-12-2018 11:42 (11%)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Als het niet op de bon staat, is het dus ook geen BTW-verhoging, maar een reguliere prijsverhoging. De BTW moet immers gespecificeerd zijn op de bon. Zo simpel is dat.

Dat de filiaalmanager iets roept maakt het nog niet meteen waar. Hij kan ook roepen dat de aliens in zijn winkel geland zijn, wil nog niet meteen zeggen dat het ook zo is.

Virussen? Scan ze hier!

• be3a18
wildhagen schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:44:
Als het niet op de bon staat, is het dus ook geen BTW-verhoging, maar een reguliere prijsverhoging. De BTW moet immers gespecificeerd zijn op de bon. Zo simpel is dat.

Dat de filiaalmanager iets roept maakt het nog niet meteen waar. Hij kan ook roepen dat de aliens in zijn winkel geland zijn, wil nog niet meteen zeggen dat het ook zo is.
Nee, zo simpel is het niet. De rekensom klopt. Afgezien van de 1 eurocent die ze er bij doen.

Uitspraken doen over wat mensen zeggen zijn voor jouw rekening. Vind ik niet zo fraai.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:20
be3a18 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:08:

Ja, je betaalt nu ongetwijfeld nog steeds 6% BTW. De kassasystemen kunnen prima per 1 januari overgaan van 6% naar 9% BTW maar het is echt een enorme bult werk om alle nieuwe prijzen en prijsaanduidingen in zo'n korte tijd door te voeren. December is ook nog eens een erg drukke maand voor food retail. Het is gewoon niet realistsich om exact op 1 januari om te gaan. Je betaalt dus pas op 1 januari 9% BTW en de inclusief BTW prijs is nu al gelijk aan die van 1 januari.

De hele operatie is voor de retail sowieso kostbaar dus ik denk niet dat je met dergelijk kleine aanpassingenm als supermarkt plotseling binnenloopt. Daarbij is er maar één bron van inkomsten om kosten uit te dekken en dat is de consument. Van woekerwinsten is geen sprake.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

be3a18 schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:55:
[...]

Nee, zo simpel is het niet. De rekensom klopt. Afgezien van de 1 eurocent die ze er bij doen.
Dat is voor hun eigen rekening. Het is geen BTW-verhoging in ieder geval, want die extra 3 procenty wordt nog niet afgedragen aan de overheid. Dat gebeurt pas per 1 januari 2019.

Dit is dus een reguliere verhoging van Jumbo (en Deka, Dirk, Hoogvliet en andere supermarkten). Pas per 01-01-2019 wordt dat omgezet naar een BTW-verhoging.
Uitspraken doen over wat mensen zeggen zijn voor jouw rekening. Vind ik niet zo fraai.
Jouw gedram ook niet zo ;)

Virussen? Scan ze hier!

• be3a18
bszz schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:55:
[...]

Ja, je betaalt nu ongetwijfeld nog steeds 6% BTW. De kassasystemen kunnen prima per 1 januari overgaan van 6% naar 9% BTW maar het is echt een enorme bult werk om alle nieuwe prijzen en prijsaanduidingen in zo'n korte tijd door te voeren. December is ook nog eens een erg drukke maand voor food retail. Het is gewoon niet realistsich om exact op 1 januari om te gaan. Je betaalt dus pas op 1 januari 9% BTW en de inclusief BTW prijs is nu al gelijk aan die van 1 januari.

De hele operatie is voor de retail sowieso kostbaar dus ik denk niet dat je met dergelijk kleine aanpassingenm als supermarkt plotseling binnenloopt. Daarbij is er maar één bron van inkomsten om kosten uit te dekken en dat is de consument. Van woekerwinsten is geen sprake.
Ik staak mijn argumentatie. Niemand neemt blijkbaar een filiaalmanager serieus die hierover zel
wildhagen schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:57:
[...]

Dat is voor hun eigen rekening. Het is geen BTW-verhoging in ieder geval, want die extra 3 procenty wordt nog niet afgedragen aan de overheid. Dat gebeurt pas per 1 januari 2019.

Dit is dus een reguliere verhoging van Jumbo (en Deka, Dirk, Hoogvliet en andere supermarkten). Pas per 01-01-2019 wordt dat omgezet naar een BTW-verhoging.

[...]

Jouw gedram ook niet zo ;)
Ik stop hiermee.

De filiaalmanager lult niet uit zijn nek. Deze man was zo eerlijk om het toe te geven.

Maar jullie weten het blijkbaar allemaal beter.

Succes ermee.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

be3a18 schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:55:
[...]

Dan moet je het zelf ook niet doen he..
be3a18 schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:40:
Soms vraag ik me wel eens af of lezen moeilijker geworden is voor de wat jongeren hier.

[..]

Eyyyy macarena !! \o/

• SlaadjeBla
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:59

SlaadjeBla

Hmmm pie

be3a18 schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:00:
[...]
Iedereen begrijpt het beter dan jij.

Stond er op jouw bon een ander BTW tarief dan voorheen? Dan is het een BTW verhoging.
Stond er op jouw bon geen ander BTW tarief dan voorheen? Dan is het geen BTW verhoging.

Dus dat ze een prijsverhoging doorvoeren om alvast voorbereid te zijn op een BTW verhoging maakt dit nog geen BTW verhoging. Op 1 januari handhaven ze de prijs en verhogen ze het BTW tarief (dus ook op de bon) en zo klopt de som weer.

SlaadjeBla wijzigde deze reactie 16-12-2018 12:06 (4%)

I am become death, stealer of pie

• bszz
[...]

Ik staak mijn argumentatie. Niemand neemt blijkbaar een filiaalmanager serieus die hierover zel
[...]

Ik stop hiermee.

De filiaalmanager lult niet uit zijn nek. Deze man was zo eerlijk om het toe te geven.

Succes ermee.
Jij hebt zijn woorden ongetwijfeld anders geïnterpreteerd dan de filiaalmanager bedoeld heeft: Hij bedoelt vrijwel zeker dat de incl. BTW prijzen aangepast zijn aan de komende BTW verhoging. Het is zeer onwaarschijnlijk dat op dit moment al 9% BTW wordt betaald, zeker gezien de kassasystemen centraal zijn ingericht. En ehhh, je mag mij ook best serieus nemen hoor: Ik heb heel toevallig zelf een winkel in foodartikelen en zit middenin in dezelfde excercitie.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Jumbo voert nu gewoon een prijsverhoging twv ongeveer de Btw-verhoging in zodat ze daar met de kerst-periode nog van kunnen profiteren en de prijzen na 1 januari niet 'opeens' verhoogd worden. Jumbo zal daar niet de enige in zijn ;)

Prijsverhogingen mogen gewoon, en zijn van alle tijden. Nu in dit geval gaat het om een stuk meer producten dan andere jaren: Normaal zo'n 1000 producten in deze periode, nu zo'n 5000 producten. Zie bv ook hier.

AGee wijzigde deze reactie 16-12-2018 12:12 (53%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

AGee schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:05:
Jumbo voert nu gewoon een prijsverhoging twv ongeveer de Btw-verhoging in zodat ze daar met de kerst-periode nog van kunnen profiteren en de prijzen na 1 januari niet 'opeens' verhoogd worden. Jumbo zal daar niet de enige in zijn ;)
Dat laatste klopt, want o.a. Deka, Dirk en Hoogvliet doen het ook. En ongetwijfeld nog meerdere toko's (supermarkten en andere winkels)

Dit is ook niet nieuw ofzo, want bij de meeste winkels zie je elk jaar halverwege december (en soms al begin december, om ook Sinterklaas nog mee te pikken) met iets dergelijks komen :)

Virussen? Scan ze hier!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@be3a18 Wie zegt dat jij de filiaalmanager aan de telefoon had ? Je wilt hier iets weergeven, maar je zit verkeerd. Welke medewerker je ook aan de lijn had. Je vraagt om een antwoord op jouw gedachte en men zegt ja. Je boodschappen worden nu dus elke week geen €106,- maar €109,- en rond de Kerst gaan er altijd prijzen omhoog. In januari start men weer een prijzenoorlog omdat iedereen teveel heeft gekocht in dec. Zo gaat het al jaren. De BTW zie je vanaf de datum dat het wettelijk ingaat op je kassabon, verder blijven prijzen fluctueren.

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Nu online
AGee schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:05:
Jumbo is gewoon slim bezig, maar zijn alleen betrapt. Eerst winstmaximalisatie in december en vervolgens in januari een marketingcampagne dat ze hun prijzen hetzelfde hebben gehouden ondanks de BTW-verhoging.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Moshi schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:15:
[...]

Jumbo is gewoon slim bezig, maar zijn alleen betrapt. Eerst winstmaximalisatie in december en vervolgens in januari een marketingcampagne dat ze hun prijzen hetzelfde hebben gehouden ondanks de BTW-verhoging.
Dat dus. Ik wilde het nog niet zeggen, maar ik verwacht idd ook wel een soort campagne dat zij de btw-verhoging niet bij de consument neerleggen oid :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• bszz
Moshi schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:15:
[...]

Betrapt? Hoe moeten ze de BTW verhoging volgens jou dan doorvoeren?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
NMe schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:44:
[...]

Deze snapte ik niet helemaal
Als hij nu de prijs naar 1.09€ brengt, zal dat op 1 jan. ook nog zo blijven, toch ?
Dan heb je naast die 3ct (tijdelijke) verhoging, nog eens 3% straks

* FreshMaker is geen rekenwonder, dus kan het zomaar mis hebben ;)

Tijdens de euro-omzetting werkte ik in een restaurant, daar werd aangegeven dat er samen met de euro-invoer GEEN prijsverhoging mocht komen.
Er moest NLG / 2.013..... ( euro prijs ) gerekend worden op de nieuwe kaarten.
Mijn werkgever had 'slim' de prijzen in oktober al omhoog gegooid, slibtongetjes-frieten die tot die tijd Fl 19.00 kosten gingen 'door seizoens onkosten' naar FL.22
Kopje koffie ging van 1,75 naar 2,-

De meute trapte er gewoon in, zonder mokken, en was soms zelfs verbaast dat bij terugrekenen, het goedkoper geworden zou zijn :|

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

FreshMaker schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:30:
[...]

Als hij nu de prijs naar 1.09€ brengt, zal dat op 1 jan. ook nog zo blijven, toch ?
Niet als ze die 3 procent die ze per 1 januari moeten doorvoeren (zoals iedereen) nu alvast doorvoeren. Nu vloeit het naar hun eigen rekening toe, vanaf 1 januari dragen ze die 3 procent gewoon aan de overheid af.

Netto hoeven ze dan per 1 januari de prijs dus niet meer te verhogen, omdat dat nu al is gebeurd :)

Virussen? Scan ze hier!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Hmm ja, ok ..
Dan wordt inderdaad de excl. btw prijs aangepast, en blijven de prijzen gelijk voor de klant ..

:) zoals ik al aangaf ... geen rekenwonder :+

• bszz
FreshMaker schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:30:
[...]

[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar hij rekent nu 1,09 incl. 6% BTW. Dat komt neer op ongeveer 1,028 excl. BTW en 0,062 BTW. Per 1 januari betaal je nog steeds 1,09 incl. BTW maar dat is dan opgebouwd uit 1,00 excl. BTW en 0,09 BTW.

• 3DDude
  • Laatst online: 13:05

3DDude

I void warranty's

Ik heb een bron binnen de jumbo die bevestigde dat ze inderdaad al bezig zijn met de BTW aanpassingen.
Tegelijkertijd doen ze bij producten die het hardst lopen ook gelijk een prijs correctie.

Had laatst een product dat van 1.20 naar 1.45 gegaan.. 25 cent op 1.20 das meer als 1/5e he ;).

Welkom in Nederland, waar alles duurder wordt.

3DDude wijzigde deze reactie 16-12-2018 12:48 (4%)

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
3DDude schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:48:
Want in de rest van de wereld is dat niet het geval :o ?

Zo duur is het allemaal echt nog niet als je een beetje oplet. (zie ook het topic hier op GoT, wat wij uitgeven aan boodschappen. Als ik af en toe zie hoe weinig dat is....succes om dat ergens anders (land) voor elkaar te krijgen).

eric.1 wijzigde deze reactie 16-12-2018 13:03 (22%)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Noem me één land waar alles goedkoper wordt? Ok, misschien in landen als Noord-Korea of Zimbabwe ofzo, maar in andere landen....?

Virussen? Scan ze hier!

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:22
Ik heb een bron binnen de jumbo die bevestigde dat ze inderdaad al bezig zijn met de BTW aanpassingen.
Tegelijkertijd doen ze bij producten die het hardst lopen ook gelijk een prijs correctie.

Had laatst een product dat van 1.20 naar 1.45 gegaan.. 25 cent op 1.20 das meer als 1/5e he ;).

Ik kocht altijd blikjes tomatenpuree bij de jumbo voor 9 cent.. Die blikjes zijn paar maanden geleden gewoon 100% over de kop gegaan. 8)7

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 17:03
En hoelang was die al niet verhoogd daarvoor? Op 9 cent is dat niet zo vreemd, daar wordt al geen winst op gemaakt en is puur nodig om te klant binnen te houden. Elke fluctuatie op de grondstof leidt tot stijging.

Dat alles duurder wordt is niet meer dan logisch. je salaris stijgt ook ieder jaar. In Belgie is de supermarkt duurder dan Nl, Duitsland goedkoper.. vooral cosmetica is schofterig duur in Nl, al valt dat ook wel weer mee aangezien het altijd wel 1+1 gratis is. (maarja je moet altijd opletten.. ik koop bij de drogist werkelijk niets zonder korting.

• SlaadjeBla

SlaadjeBla

Hmmm pie

wildhagen schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:56:
[...]

Noem me één land waar alles goedkoper wordt? Ok, misschien in landen als Noord-Korea of Zimbabwe ofzo, maar in andere landen....?
Zimbabwe? :D
Daar werd eerst alles met duizenden procenten per jaar duurder om vervolgens gewoon 12(!!!) nullen te schrappen om weer een beetje normaal te kunnen betalen. Het jaar ervoor waren er ook al 10(!!!) nullen geschrapt. Dan kost je brood ipv 1.200.000.000.000 dollar gewoon weer 1.2 dollar. Hoef je niet meer met een vrachtwagen biljetten naar de bakker.

Alleen als je dat goedkoper noemt, heb je gelijk.

SlaadjeBla wijzigde deze reactie 16-12-2018 13:24 (9%)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

SlaadjeBla schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:22:
[...]

Zimbabwe? :D
Daar werd eerst alles met duizenden procenten per jaar duurder om vervolgens gewoon 12(!!!) nullen te schrappen om weer een beetje normaal te kunnen betalen. Het jaar ervoor waren er ook al 10(!!!) nullen geschrapt. Dan kost je brood ipv 1.200.000.000.000 dollar gewoon weer 1.2 dollar. Hoef je niet meer met een vrachtwagen biljetten naar de bakker.

Alleen als je dat goedkoper noemt, heb je gelijk.

[Afbeelding]
Volgens mij mis je het punt even wat ik probeerde te maken ;)

http://www.litizen.com/uploads/story_images/Missing%20the%20Point.png

Virussen? Scan ze hier!

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:45

Jimster

A State of Trance

[...]

[...]
Ik stop hiermee.

Succes ermee.
Misschien moet je je vraag eens duidelijker stellen.
En je hebt gehoord wat de manager heeft gezegd, maar weet je ook wat hij bedoelde?

• SlaadjeBla

SlaadjeBla

Hmmm pie

wildhagen schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:25:
[...]

Volgens mij mis je het punt even wat ik probeerde te maken ;)
Dan heb ik echt geen idee inderdaad. Het lijkt alsof je wil zeggen dat in autoritaire staten de prijzen wel onder controle te houden zijn, maar dat is dus niet het geval (in het geval van Zimbabwe zelfs in tegendeel). Of deze ironie is te subtiel voor mij.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

eric.1 schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:55:
[...]

Want in de rest van de wereld is dat niet het geval :o ?

Zo duur is het allemaal echt nog niet als je een beetje oplet. (zie ook het topic hier op GoT, wat wij uitgeven aan boodschappen. Als ik af en toe zie hoe weinig dat is....succes om dat ergens anders (land) voor elkaar te krijgen).
Natuurlijk maar de gewone nederlander houd niet zoveel over hoor.. Zie voor de grap die andere discussie over het middeninkomen bestaat niet topic. Alles wordt kapot genivelleerd.
Dat heb je in Amerika o.i.d. veel minder last van. Als jij netto x2 zou vangen dan maakt het niet zo uit dat het eten iets duurder is. :P

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17:14
En als je in Amerika netto de helft verdient van wat je hier ontvangt? Daarnaast, net doen alsof in Nederland ons eten qua levensbehoefte significant is in de uitgaven. Als eten een paar procent duurder wordt in een derde wereldland, dan is het significant.

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Dacuuu schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:01:
[...]

Ik kocht altijd blikjes tomatenpuree bij de jumbo voor 9 cent.. Die blikjes zijn paar maanden geleden gewoon 100% over de kop gegaan. 8)7
Je kan er natuurlijk lichtjes over doen maar het is absoluut geen geheim dat winkels BTW-verhogingen (maar bijvoorbeeld ook de overgang van gulden naar euro) aangegrepen hebben om de prijzen stilletjes te verhogen zonder dat mensen het echt zouden merken. Natuurlijk gaat dat niet om enorme bedragen per product. Op je hele winkelwagentje merk je het echter al snel. Deze BTW-verhoging bijvoorbeeld kost mij meer dan honderd euro per jaar. Als supermarkten daarbij nog eens sneaky de prijzen extra verhogen komt dat al snel neer op een extra winkelwagentje per jaar aftikken zonder daar extra producten voor mee te kunnen nemen.

Ook dit vervroegd invoeren van de BTW-verhoging op de prijskaartjes kost per product misschien niet zo veel, maar over een hele maand ben ik er als alleenstaande zo'n 6-7 euro aan kwijt. Ga ik echt niet failliet van, maar dat maakt het niet ineens OK.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:04
Wordt weer ouderwets lachen als ze in januari alsnog 3% erbovenop gooien.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• bszz
NMe schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:20:
[...]

Je kan er natuurlijk lichtjes over doen maar het is absoluut geen geheim dat winkels BTW-verhogingen (maar bijvoorbeeld ook de overgang van gulden naar euro) aangegrepen hebben om de prijzen stilletjes te verhogen zonder dat mensen het echt zouden merken. Natuurlijk gaat dat niet om enorme bedragen per product. Op je hele winkelwagentje merk je het echter al snel. Deze BTW-verhoging bijvoorbeeld kost mij meer dan honderd euro per jaar. Als supermarkten daarbij nog eens sneaky de prijzen extra verhogen komt dat al snel neer op een extra winkelwagentje per jaar aftikken zonder daar extra producten voor mee te kunnen nemen.

Ook dit vervroegd invoeren van de BTW-verhoging op de prijskaartjes kost per product misschien niet zo veel, maar over een hele maand ben ik er als alleenstaande zo'n 6-7 euro aan kwijt. Ga ik echt niet failliet van, maar dat maakt het niet ineens OK.
Dit geloof ik niet. Wat wel zo is, is dat niet elke kostprijsstiijging gelijk doorberekend wordt aan de consument. Zo af en toe ontkom je daar echter niet aan. Deze BTW verhoging is zo'n moment. Dan worden de prijzen opnieuw vastgesteld en dat kan dus een verhoging meer dan de BTW stijging betekenen. Als er echter voldoende concurrentie is zal dat niet tot te hoge prijzen leiden. Woekerwinsten zijn zeker niet aan de orde, wel achterdocht bij de consument.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

bszz schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:48:
[...]

Dit geloof ik niet. Wat wel zo is, is dat niet elke kostprijsstiijging gelijk doorberekend wordt aan de consument. Zo af en toe ontkom je daar echter niet aan. Deze BTW verhoging is zo'n moment. Dan worden de prijzen opnieuw vastgesteld en dat kan dus een verhoging meer dan de BTW stijging betekenen. Als er echter voldoende concurrentie is zal dat niet tot te hoge prijzen leiden. Woekerwinsten zijn zeker niet aan de orde, wel achterdocht bij de consument.
Wat geloof jij niet?

Ik kon met mijn bron bevestigen dat ze hardlopende producten alvast verhoogd hebben en naast de btw nog eens 15% erop gooien.
Heel simpel veel verkochte producten, verkopen toch wel.. :)

Ik snap heel goed dat ze nu zeggen we beginnen alvast en doen er wat extra bij, kunnen de consumenten begin volgend jaar over die 9% voor de BTW laag gaan klagen. En doe je alsof je gek bent en zegt dat moet (BTW verhoging de schuld geven), terwijl je eigenlijk ook wat extra marge pakt :). (is gewoon slim)

Aan de andere kant, je gaat niet in januari pas beginnen met die verhoging doorvoeren, want dan ben je al te laat he. Dus ik snap dat ze nu al beginnen met prijsverhogingen.

3DDude wijzigde deze reactie 17-12-2018 00:34 (27%)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

bszz schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:48:
[...]

Niet zo genuanceerd he, dat is toch niet leuk. W willen lekker klagen :P
3DDude schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:31:
[...]

Wat geloof jij niet?

Ik kon met mijn bron bevestigen dat ze hardlopende producten alvast verhoogd hebben en naast de btw nog eens 15% erop gooien.
Volgens mij geloooft hij de feiten wel, maar nuanceert hij het dat het kan dat dit soort momenten worden aangegrepen voor een prijscorrectie, maar dat dat als gevolg heeft dat de prijs van producten weer een tijd lang niet bijgesteld hoeven te worden. De "blikjes tomaat" waren misschien al tijden aan de beurt en nu zijn ze (enorm) gegaan.

Dat betekent niet dat winkels structureel alles aangrijpen om de prijs zo hoog mogelijk te maken. Dat willen ze uiteraard wel, maar als ze dat met alles consequent zouden doen (eventueel zefls gezamelijk met een kartel ofzo), dan hebben ze ineens idiote marges en dan opent er wel een of andere ondernemer een nieuwe winkel en verkoop de producten met iets minder marge.

Nederland heeft volgens mij een van de goedkopere supermarkten ter wereld en percentueel geven we minder aan eten uit dan ooit in de historie. Dat systeem werkt best wel heel goed :).

Alleen is dat niet leuk, want veel leuker om te zeuren over euro, btw en ze naaien ons allemaal!!!!111 (en concurrentie is alleen iets waar sukkels in geloven !!!!111)

JvS wijzigde deze reactie 17-12-2018 08:17 (50%)

• bszz
3DDude schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:31:
[...]

Wat geloof jij niet?

Heel simpel veel verkochte producten, verkopen toch wel.. :)

Ik snap heel goed dat ze nu zeggen we beginnen alvast en doen er wat extra bij, kunnen de consumenten begin volgend jaar over die 9% voor de BTW laag gaan klagen. En doe je alsof je gek bent en zegt dat moet (BTW verhoging de schuld geven), terwijl je eigenlijk ook wat extra marge pakt :). (is gewoon slim)

Aan de andere kant, je gaat niet in januari pas beginnen met die verhoging doorvoeren, want dan ben je al te laat he. Dus ik snap dat ze nu al beginnen met prijsverhogingen.
Ik heb geen bron, ik ben zelf de bron :)

Bij voldoende concurrentie worden de prijzen niet onacceptabel hoog. Bij onvoldoende concurrentie wel, ongeacht een BTW verhoging.

• ArgantosNL
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 11-01 16:35
NMe schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:20:
[...]

Die hele BTW verhoging is niet moreel te verantwoorden, waarom moet de BTW omhoog? Heeft nederland inkomsten nodig? Doen dat iets aan alle manier dat grote multinationals belasting en de 1% belasting ontwijken. I.P.V. doen alsof het eerlijk is als je bij iedereen de vast lasten verhoogd op boodschappen en op energie/gas, terwijl dit juist mensen treft die weinig te besteden hebben.

Hoelang gaat het duren voordat mensen doorhebben dat het geen zin heeft om op de Neo-liberaal Ego partij te stemmen als je niet in de top 1% zit. Als je niet in de top 1% zit heb je niet te zoeken bij de VVD, en als je geen boer bent heb je ook weinig te zoeken bij hun favo bed partner CDA.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ArgantosNL schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:03:
[...]

Die hele BTW verhoging is niet moreel te verantwoorden, waarom moet de BTW omhoog? Heeft nederland inkomsten nodig? Doen dat iets aan alle manier dat grote multinationals belasting en de 1% belasting ontwijken. I.P.V. doen alsof het eerlijk is als je bij iedereen de vast lasten verhoogd op boodschappen en op energie/gas, terwijl dit juist mensen treft die weinig te besteden hebben.
Het is toch een verschuiving van belasting op loon naar BTW? je netto loon gaat iets omhoog, BTW gaat ook iets omhoog.

Of dit moreel is is denk ik niet heel relevant. Het meerst moreel op papier is een vorm van communisme. In de praktijk werkt dit niet omdat het mensen niet op de juiste manier prikkelt. Volledig "vrije markt uber allesch" is ook niet ideaal, omdat je dan heel erg 'have' en 'have not' scheiding krijgt (met gele hesjes tot gevolg). Dus ergens is een middenweg. Ik denk dat we die in Nederland heel redelijk bewandelen :).

En klagen hoort daarbij :). Ik ben maandelijk 35% van mijn salaris kwijt aan belasting. Eigenlijk klote, maarja, woon wel in een veilig goed geregeld land.

• Grannd
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-01 16:49

Grannd

da Granndest

wildhagen schreef op zondag 16 december 2018 @ 06:58:
[...]

Leuk idee, alleen niet helemaal toegestaan. Daar ga je dus boetes voor krijgen, plus de Consumentenbond over je heen, omdat je bewust foute bedragen op je producten plaatst.

Dat mag dus niet zomaar. Nee, ook niet met zo'n A4tje. Iets met prijstransparantie idd.
Dan geef je toch aan dat er 3% kassakorting is in de laatste 2 weken van het jaar?

Het geven van extra korting bovenop de prijs in het schap gebeurd overal in de retail dus het lijkt mij dat dat gewoon mag.

• ArgantosNL
JvS schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:43:
[...]
Het is toch een verschuiving van belasting op loon naar BTW? je netto loon gaat iets omhoog, BTW gaat ook iets omhoog.

Of dit moreel is is denk ik niet heel relevant. Het meerst moreel op papier is een vorm van communisme. In de praktijk werkt dit niet omdat het mensen niet op de juiste manier prikkelt. Volledig "vrije markt uber allesch" is ook niet ideaal, omdat je dan heel erg 'have' en 'have not' scheiding krijgt (met gele hesjes tot gevolg). Dus ergens is een middenweg. Ik denk dat we die in Nederland heel redelijk bewandelen :).

En klagen hoort daarbij :). Ik ben maandelijk 35% van mijn salaris kwijt aan belasting. Eigenlijk klote, maarja, woon wel in een veilig goed geregeld land.
Allemaal leuk en aardig dat je 35% aan belasting kwijt bent, de gene die een kleiner inkomen heeft en een lager percentage belasting betaald houd veel minder over dan jij dat ze hun belasting en woning hebben betaald.

Apart dat je geen opmerking maakt over de belasting ontwijking waar massaal aan gedaan word en veel meer geld kost totaal negeert ter verdediging van een systeem waar alleen de aller rijkste beter van worden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ArgantosNL schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:08:
[...]
Apart dat je geen opmerking maakt over de belasting ontwijking waar massaal aan gedaan word en veel meer geld kost totaal negeert ter verdediging van een systeem waar alleen de aller rijkste beter van worden.
Het is niet relevant voor deze discussie. Ik vind het bijvoorbeeld ook slecht dat er weinig aan CO2 reductie wordt gedaan. Daar gaan we misschien allemaal wel dood van, of gaan we in de toekomst buitensporig veel geld aan kwijt zijn. Ook niet relevant.

Er is gewoon een belastingmaatregel gedaan. BTW omhoog, inkomensbelasting omlaag. Dat is niet "niet moreel" omdat er ook nog andere slechte dingen gebeuren. Dus ik kan het er mee eens of oneens zijn (ik ben het ermee eens dat dat zeer ongewenst is overigens), maar ik vind het gewoon niet relevant in de discussie.

• ArgantosNL
JvS schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:11:
[...]

Het is niet relevant voor deze discussie. Ik vind het bijvoorbeeld ook slecht dat er weinig aan CO2 reductie wordt gedaan. Daar gaan we misschien allemaal wel dood van, of gaan we in de toekomst buitensporig veel geld aan kwijt zijn. Ook niet relevant.

Er is gewoon een belastingmaatregel gedaan. BTW omhoog, inkomensbelasting omlaag. Dat is niet "niet moreel" omdat er ook nog andere slechte dingen gebeuren. Dus ik kan het er mee eens of oneens zijn (ik ben het ermee eens dat dat zeer ongewenst is overigens), maar ik vind het gewoon niet relevant in de discussie.
Ik begrijp dat het niet helemaal on topic is gezien dit over de verhoging van de prijs bij Jumbo. Maar zodra je aan het financiele stelsel gaat klooien door aanpassingen in belasting/BTW doen moet je het totaal plaatje er bij pakken. Deze aanpassing treft namelijk de lage inkomens negatief, en hogen inkomens positief.
je moet namelijk niet vergen dat:
- Mensen met een klein inkomen geven een groter deel van dit inkomen uit aan boodschappen dat iemand die een hoger inkomen heeft.
- mensen met een klein inkomen hebben minder baat bij een verlaging van de inkomenbelasting

Op deze manier wordt kapitaal steeds verder naar de top geschoven. Elke keer als jan met de pet meer terug krijgt voor iets kun je er van uit gaan dat ze 1.2 keer zo veel extra kwijt zijn die diverse andere kosten.
Ik zou graag deze trend van de afgelopen 30 jaar eens zien omdraaien voordat 20% van het volk aan de voedselbonnen moet.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 19-01 10:51

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ArgantosNL schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:31:
[...]

Ik begrijp dat het niet helemaal on topic is gezien dit over de verhoging van de prijs bij Jumbo. Maar zodra je aan het financiele stelsel gaat klooien door aanpassingen in belasting/BTW doen moet je het totaal plaatje er bij pakken. Deze aanpassing treft namelijk de lage inkomens negatief, en hogen inkomens positief.
je moet namelijk niet vergen dat:
- Mensen met een klein inkomen geven een groter deel van dit inkomen uit aan boodschappen dat iemand die een hoger inkomen heeft.
- mensen met een klein inkomen hebben minder baat bij een verlaging van de inkomenbelasting

Op deze manier wordt kapitaal steeds verder naar de top geschoven. Elke keer als jan met de pet meer terug krijgt voor iets kun je er van uit gaan dat ze 1.2 keer zo veel extra kwijt zijn die diverse andere kosten.
Ik zou graag deze trend van de afgelopen 30 jaar eens zien omdraaien voordat 20% van het volk aan de voedselbonnen moet.
In essentie heb je gelijk dat hogere inkomens hiermee meer worden ontzien dan lage inkomens, echter, waar hebben we het nu helemaal over?

3%? Op je boodschappen?
Dus je gaat van de een op de andere dag door de grote boze overheid van misschien 0 naar 6 euro per maand kwijt (even uitgaande van 200 euro boodschappen per maand bij een gezin wat het niet breed heeft).

Nou, poeh zeg, heeft de roverheid toch zo maar eens zes hele euro's per maand aan je verdient! Het moet niet gekker worden zeg! En daarbij gaan we er dan vanuit dat de supermarkt deze verhoging geheel doorbelast, en dat er niet volgend jaar een prijsverlaging volgt door concurrentie, waardoor je ongeveer hetzelfde kwijt bent aan boodschappen.

Kritisch zijn is goed, maar laten we geen olifant van een mug maken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ArgantosNL
Jeroenneman schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:48:
[...]

In essentie heb je gelijk dat hogere inkomens hiermee meer worden ontzien dan lage inkomens, echter, waar hebben we het nu helemaal over?

3%? Op je boodschappen?
Dus je gaat van de een op de andere dag door de grote boze overheid van misschien 0 naar 6 euro per maand kwijt (even uitgaande van 200 euro boodschappen per maand bij een gezin wat het niet breed heeft).

Nou, poeh zeg, heeft de roverheid toch zo maar eens zes hele euro's per maand aan je verdient! Het moet niet gekker worden zeg! En daarbij gaan we er dan vanuit dat de supermarkt deze verhoging geheel doorbelast, en dat er niet volgend jaar een prijsverlaging volgt door concurrentie, waardoor je ongeveer hetzelfde kwijt bent aan boodschappen.

Kritisch zijn is goed, maar laten we geen olifant van een mug maken.
Daarom zij ik ook dat je naar het totaal plaatje moet kijken. Eigenrisico gaat omhoog, energie kosten gaat omhoog, zorg kosten gaat in het algemeen omhoog.

Vervolgens krijg je de volgende argumenten om het te verdedigen:

- 20 minder belasting 6 euro extra voor boodschappen, dat is een plus
- 20 minder belasting 10 euro extra voor energie, dat is een plus
- 20 minder belasting 6 euro extra voor zorg, dat is een plus
- 20 minder belasting 9 euro extra voor scholing, dat is een plus
enz.

Je krijg maar een keer een bedrag extra terug, je mag vervolgens om 10 plaatsen extra aftikken waardoor je in de min komt. En op moment dat je dit aankaart dan gaat het niet over onderwerp X..... 8)7

• Jeroenneman
  • Laatst online: 19-01 10:51

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ArgantosNL schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:54:
[...]

Daarom zij ik ook dat je naar het totaal plaatje moet kijken. Eigenrisico gaat omhoog, energie kosten gaat omhoog, zorg kosten gaat in het algemeen omhoog.

Vervolgens krijg je de volgende argumenten om het te verdedigen:

- 20 minder belasting 6 euro extra voor boodschappen, dat is een plus
- 20 minder belasting 10 euro extra voor energie, dat is een plus
- 20 minder belasting 6 euro extra voor zorg, dat is een plus
- 20 minder belasting 9 euro extra voor scholing, dat is een plus
enz.

Je krijg maar een keer een bedrag extra terug, je mag vervolgens om 10 plaatsen extra aftikken waardoor je in de min komt. En op moment dat je dit aankaart dan gaat het niet over onderwerp X..... 8)7
Je vergeet even dat voor de meeste mensen het loon ook omhoog gaat per jaar? Procentueel in de CAO of met een trappensysteem? Maar dat wil je natuurlijk niet meenemen in je negatieve plaatje.

Anyway, het gaat hier puur om de boodschappen, en die worden dus inderdaad iets duurder, hetzij door een verhoging van de BTW, hetzij omdat supermarkten dat kunnen maken (tot er weer een prijsoorlog losbarst).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ArgantosNL
Jeroenneman schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:58:
[...]

Je vergeet even dat voor de meeste mensen het loon ook omhoog gaat per jaar? Procentueel in de CAO of met een trappensysteem? Maar dat wil je natuurlijk niet meenemen in je negatieve plaatje.
De CAO groei en verhoging stijgen niet even hard als inflatie en andere stijgende kosten. Daarnaast is dit niet relevant gezien het CAO stijgen ook voor de hoge inkomens geld, en hoge inkomens vaak harder stijgen dan lagen inkomens.
Anyway, het gaat hier puur om de boodschappen, en die worden dus inderdaad iets duurder, hetzij door een verhoging van de BTW, hetzij omdat supermarkten dat kunnen maken (tot er weer een prijsoorlog losbarst).
ArgantosNL schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:54: En op moment dat je dit aankaart dan gaat het niet over onderwerp X..... 8)7
Bedankt voor het aantonen van mijn punt. 8)

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

ArgantosNL schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:54:
[...]Je krijg maar een keer een bedrag extra terug, je mag vervolgens om 10 plaatsen
In principe heb je gelijk, maar door dit soort dingen te doen krijg je als consument wel wat meer keuze en een beloning voor wanneer je jezelf een zuinigere levensstijl aanmeet. Dan eet men maar minder vlees en chips en andere meuk, dan heb je het in eigen hand wat je portemonnee doet.

Het is niet dat men het idee dat de gewende consumentenvoet van de afgelopen 10 jaar houdbaar is de komende 10 jaar. Maar op kleiner niveau is de Jumbo gewoon aan het prijsverhogen na zeg 10 jaar supermarkten-oorlog (met Europees gezien behoorlijk lage prijzen tot gevolg).

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Delerium schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:13:
[...]

In principe heb je gelijk, maar door dit soort dingen te doen krijg je als consument wel wat meer keuze en een beloning voor wanneer je jezelf een zuinigere levensstijl aanmeet. Dan eet men maar minder vlees en chips en andere meuk, dan heb je het in eigen hand wat je portemonnee doet.

Het is niet dat men het idee dat de gewende consumentenvoet van de afgelopen 10 jaar houdbaar is de komende 10 jaar. Maar op kleiner niveau is de Jumbo gewoon aan het prijsverhogen na zeg 10 jaar supermarkten-oorlog (met Europees gezien behoorlijk lage prijzen tot gevolg).
Daar zit echter ook een andere kant aan, tegendraadse effecten van prikkels, zogezegd. Om het even scherp te stellen met een voorbeeld, herinner je je nog Balkenende en het aantrekken van de broekriem? Wat was daar consequentie van, wat waren de effecten.

Het maakt weinig uit of je de prikkel als schok geeft, of als subtiele druk. Mensen zijn niet rationeel 8)

Zeker, betere keuzes in gedrag en voeding zijn iets waard. Zolang daar niet enkel het bewustzijn en de ruimte voor is, maar er ook sprake kan zijn van breed draagvlak over de verschillende sociaal-economische strata heen. Laten we dit links liggen, dan krijg je iets wat we self-harming behaviour noemen. Vaak gekoppeld met groepsgedrag wat nog het beste omschreven kan worden als "hier is het krap en minder dus maakt het niets meer uit als we gedrag vertonen waardoor we misschien allemaal het krapper en minder gaan krijgen".

Heel serieus, of we nu naar een onderwerp als consumptieve economie kijken, gezondheid en voeding, sociaal-economische verdeling of politiek-electorale ontwikkelingen - we gaan vrij makkelijk voorbij aan die valstrikken.

Zeker aangezien er ook sprake is van veranderingen die niet eenduidig zijn (de ene prikkel zegt dit, de volgende wat anders) én er sprake is van omstandigheden waar reeds meervoudige negatieve druk aanwezig is. Maar goed, dan komen we weer bij andere topics hier uit 8)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag

• ArgantosNL
Delerium schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:13:
[...]

Is het werkelijke een keus om zorgkosten te betalen? is het werkelijk een keuze om mee te doen aan de verhoogde energie prijs? is het werkelijk een keus om niet meer schoolgeld te betalen?

Is er een OPT-OUT mogelijkheid die ik heb gemist?

De gezonde keuze ook de vaak dure keuze, zeker als het gaat om biologisch enz.
Mijn hele punt was meer los van de algehele discussie rond de vroege prijs verhogingen welke op zich niet zo interessante discussie is. De reden van de verhoging is interessanter, waar tegenover het inkomstenbelasting word gezet als goedmakertje. Echter de rest van alle kosten verhogingen die worden doorgevoerd negeren alsof ze niet bestaan geeft een verstoort beeld van de werkelijkheid en de situatie.

Als de BTW verhoging de enige verhoogde kosten waren geweest dan had ik mijn mond hier over gehouden, want inderdaad wat maken die paar euro nou uit. Maar zodra je dit een goed aantal keer hebt moeten zeggen over verschillende onderwerpen gaat het wel optellen.

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Nu op het 6 uur NOS Journaal; er zijn bepaalde ondernemers die er nu al verhogingen van meer dan 10% erop gooien. Als een soort van buffertje. En dat zelfs zonder dus rekening te houden met hun "gemiddelde BTW lasten" voor eigen uitgaven.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True