Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Vraag
Alle reacties
uitbreiding van het LAN van de FB7581? Heb je mesh ingesteld?
Op de FRITZ!Box staat mesh aan (Mesh Master), maar op de FW1750E zie ik verder niets over mesh staan.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
de fabrieksinstellingen. Daarna tijdelijk in een stopcontact steken dicht bij de FB7581,
alleen voor de mesh instellingen omdat je wat heen en weer moet lopen tussen beide
apparaten en op knoppen drukken.
Volg de procedure voor bij voorbeeld de FB7590 op
https://nl.avm.de/service...rk-in-de-Mesh-integreren/, het gaat net zo voor de FB7581.
De FW1750E ontvangt alle instellingen automatisch van de mesh master (FB7581),
makkelijker wordt het niet.
Daarna kun je de FW1750E in een ander stopcontact steken waar je maar wilt, maar wel
binnen bereik van de mesh master.
Home Network > Mesh Networking in een grafiek duidelijk zien dat het werkt.
Je hebt bij jou nu een mix van twee netwerkinstellingen, een klassieke "vleesch noch visch"
situatie, die arme iPad Air kan er niet tussen kiezen.
Overigens: er is een Airport App voor je iPad Air die je (in de algemene instellingen) kunt
instellen voor (continu) WiFi scannen. Dan kun je zodra de mesh werkt met de iPad Air in de
hand door je huis lopen om te zien welke van de twee (FB7581 of FW1750E per MAC-adres)
op een bepaalde plek het beste signaal heeft.
Succes toegewenst.
Ik heb de AirPort app geïnstalleerd, maar die lijkt me alleen geschikt voor Apple AirPort basisstations?hkoster1 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:30:
Overigens: er is een Airport App voor je iPad Air die je (in de algemene instellingen) kunt
instellen voor (continu) WiFi scannen. Dan kun je zodra de mesh werkt met de iPad Air in de
hand door je huis lopen om te zien welke van de twee (FB7581 of FW1750E per MAC-adres)
op een bepaalde plek het beste signaal heeft.
Bedoel je de FRITZ!App WLAN app misschien?
instellingen (Settings) van de iPhone of iPad. Daarna kun je in de app zelf de WiFi
scanner aanzetten (en dan nog eens op "scan" drukken). Is de mesh instelling van de
FW1750E gelukt?
Ja, de mesh instelling is gelukt na het opnieuw koppelen via WPS.Ik zie het symbool nu ook bij de FW1750E staan. Maar... het probleem met de iPad is er nog steeds. Op de 5Ghz band van de FW1750E geen werkende verbinding en als ik dan naar de FRITZ!Box een verdieping lager loop, dan werkt het wel op de 5Ghz band, maar dan zie ik dat de iPad ook verbinding heeft met de FRITZ!Box ipv de FW1750E.hkoster1 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:11:
Nee, de Airport Utility app, daarvan kun je de WiFi scanner instellen in de algemene
instellingen (Settings) van de iPhone of iPad. Daarna kun je in de app zelf de WiFi
scanner aanzetten (en dan nog eens op "scan" drukken). Is de mesh instelling van de
FW1750E gelukt?
De AirPort Utility app toont 2 x de 2.4Ghz SSID met een gelijke naam (eentje voor de FRITZ!Box en eentje voor de FW1750E) en 2 x de 5Ghz SSID (idem). Als ik op de eerste verdieping ben, waar de FW1750E zich bevindt, dan zijn de SSID's van de FW1750E het sterkst. Op de benedenverdieping zijn de FRITZ!Box SSID's het sterkst. Dus, dat ziet er allemaal wel logisch uit.
Het lijkt er dus op dat de laatste firmware van de FW1750E niet meer compatible is met de iPad Air 5Ghz wifi verbinding. Heb jij ook een iPad Air? Ik heb de eerste generatie iPad Air.
Ik heb nu ook een support aanvraag ingediend bij AVM trouwens.
om jouw 5 GHz SSID's te vergeten (Forget This Network). Daarna weer opnieuw instellen
(compleet met Auto-Join).
Dankjewel voor de tip en voor het meedenkenhkoster1 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:20:
Wat je kunt proberen is om op de iPad onder de algemene instellingen (Settings > WiFi)
om jouw 5 GHz SSID's te vergeten (Forget This Network). Daarna weer opnieuw instellen
(compleet met Auto-Join).
Apple spul heeft (in ieder geval op 2.4 GHz) weleens een probleem met sommige kanalen.
Zowel de FRITZ!Box als de repeater zitten op kanaal 36 voor de 5Ghz band. Aangezien de 5Ghz verbinding met de FRITZ!Box wel goed werkt, lijkt het mij dat het kanaal niet het probleem kan zijn?Tonne2016 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:33:
Misschien kun je een ander kanaal proberen op 5 GHz voor de repeater.
Apple spul heeft (in ieder geval op 2.4 GHz) weleens een probleem met sommige kanalen.
Mogelijk dat de tip van waarde zou kunnen zijn maar nee, dan is dat nutteloos.
Na de vraag van @Tonne2016 vroeg ik me wel af of het bij zo’n mesh nu gebruikelijk is dat de banden van de FB en FW op hetzelfde kanaal zitten? De iPad Air geeft aan dat het 5Ghz netwerk van de FW sterk is (3 wifi streepjes).
[ Voor 10% gewijzigd door PatrickC op 19-12-2018 07:14 ]

Nu gaat het probleem zich waarschijnlijk vanzelf wel oplossen, omdat ik mijn iPad Air ga vervangen door een iPad Pro 10.5 uit 2017. Deze zal (net als mijn iPhone 6), waarschijnlijk wel goed werken icm de repeater.
Het enige andere is downgraden van je Firmware zodat Mesh niet meer wordt opgezet. Ik heb hetzelfde probleem met een paar toestellen, niet met allemaal overigens.
Ik ga in ieder geval downgraden want met een 3490 en 2x een 1750E lukt het ook goed zonder Mesh.
AVM wil dat ik de SSID's gelijk maak op de 2.4 en 5 Ghz band, maar dat wil ik niet. Dus daar zitten we in een impasse.
Anoniem: 1217976
Helaas is het veranderen van 5Ghz kanaal 36 naar 100 toch geen oplossing gebleken voor de TS en mij (heb een PB gestuurd). Het enige wat bij mij werkt is juist het splitsen van beide frequenties zodat ik de iPad altijd met het 2.4 netwerk laat verbinden. Echter, ik heb juist liever dat er maar 1 netwerk/SSID is waartussen de apparaten zelf switchen indien nodig.
Iemand nog een idee? Kan je b.v. een enkel apparaat weren van 5Ghz terwijl andere vrijelijk kunnen switchen daartussen?
Maak gebruik van 2x Fritzbox 7581 en 1x 1750E (FRITZ!Box als een Mesh Master en een FRITZ!Box als een Mesh Repeater). Zodat iPad Air (model MD791NF/A) verbinding maakt met 1750E (via 5 GHz) komt er geen pakketje binnen. iPad Air heeft zijn laatste software versie 12.4.5
Inmiddels zijn alle Fritz producten geupgrade naar 7.12 en het probleem blijft bestaan.
Heeft iemand nog suggesties?!
Bij mij is het nu opgelost, denk ikUvAkid schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:31:
Ik heb ook exact hetzelfde probleem.
Maak gebruik van 2x Fritzbox 7581 en 1x 1750E (FRITZ!Box als een Mesh Master en een FRITZ!Box als een Mesh Repeater). Zodat iPad Air (model MD791NF/A) verbinding maakt met 1750E (via 5 GHz) komt er geen pakketje binnen. iPad Air heeft zijn laatste software versie 12.4.5
Inmiddels zijn alle Fritz producten geupgrade naar 7.12 en het probleem blijft bestaan.
Heeft iemand nog suggesties?!
Ik heb een factory reset gedaan bij de 7581 & 1750E en alles opnieuw ingesteld, behalve de Mesh functionaliteit van de 1750E. De repeater werkt dus wel als repeater, maar is niet onderdeel van de Mesh.
Wonder boven wonder lijkt nu alles wel goed te werken en verbinden op 5Ghz. Ik heb zelfs het gevoel dat WIFI requests beter reageren dan voorheen (waar ik nog wel eens moest wachten op websites die niet wilden reageren).
Ik zou nog kunnen proberen de 1750E wel onderdeel van de Mesh te maken, maar twijfel over het voordeel.
Nog wel reactie gehad van AVM met een suggestie, al heb ik die nog niet doorgevoerd:
We stellen voor dat u de FRITZ!Repeater opnieuw verbindt en enkele aanpassingen van de WiFi instellingen doet:
Laadt de fabrieksinstellingen van de FRITZ!Repeater: Fabrieksinstellingen van de FRITZ!Repeater laden
Open de gebruikersinterface van uw FRITZ!Box.
Ga naar "Home Network > Network > Network Connections".
Wis de FRITZ!Repeater uit het lijstje onder "Idle Connections"
Ga op de gebruikersinterface naar "Wireless > Radio Channel"
Selecteer "Adjust radio channel settings".
Klik op "Additional Settings".
Selecteer naast "5-GHz wireless standard" de instelling "802.11n+a".
Klik op "Apply".
Ga naar "Wireless > Radio Network".
Verander de naam van de WiFi (SSID) van de FRITZ!Box. Gebruik een SSID met alleen letters en cijfers. (geen spatie, geen speciale letters)
Klik op "Apply". (Als de instellingen niet worden opgeslaan, schakel eerst uw popup blokker uit en herhaal het instellen van de SSID.)
Herstart de FRITZ!Box.
Verbindt uw apparaten met de nieuwe SSID.
Configureer opnieuw de FRITZ!Repeater: FRITZ!Repeater in het FRITZ!Box-thuisnetwerk configureren
We gaan ervan uit dat u nu met uw WiFi apparaten gebruik kunt maken van het 5 GHz frequentieband van de FRITZ!Box en van de FRITZ!Repeater.
Dit is al wat ouder draadje, maar het probleem treedt nog steeds op. Het begon bij mij pas na een firmware update (van de FB 7590) van v7.56 naar v7.57 Update van de FB Mesh repeaters hielp niet. Ook na de major update naar v8.xx bleef het probleem bestaan. Vaak wegvallende wifi verbindingen, etc (daarvoor tot aan v7.56 nooit last van, en geen buren met storing in de buurt), juist ook bij 2.4 Ghz client devices.MrMarcel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:05:
Ik heb ook exact hetzelfde probleem maar dan met een iMac. Na veel aanpassingen werkt het nu wel bij mij door een van de 2 mesh kanalen uit te zetten in de repeater (menu: access to home network - individual settings). Er is nu dus alleen verbinding tussen 7581 en 1750e op de 5Ghz band.
Bij toeval zelf deze instelling gevonden en de "backlink" van de FB Mesh repeaters dus handmatig op 5Ghz only gezet, en nul problemen meer. De FB zelf en ook de repeaters stralen wel beide 2.4 en 5 Ghz uit, alleen tussen repeaters en FB nu dus 5 Gh only.
Enige nadeel is dat bij een (wifi) setting aanpassing, of reboot (van de FB/repeaters) de backlink weer automatisch op beide frequenties staat. Enig idee hoe dit permanent als setting te maken? (bij zoeken naar antwoord kwam ik dus pas dit draadje tegen en goed om bevestiging te zien dat dit 5Ghz-only idd het probleem oplost, erg slecht van FB, want ze hebben jaren dit probleem ontkend, ook internationaal hebben veel mensen hier last van, specifiek na een fw upgrade van de FB 1,5-2 jaar geleden).
(BTW, probleem is groter bij de 1750E, bij bv de 2400 minder last van dit probleem).
[ Voor 13% gewijzigd door HAWK Wizard op 22-02-2025 13:26 ]
Behalve die 5Ghz only backlink tussen FB en repeaters, heb ik die 5 Ghz frequentie gelijk ook maar gefixeerd op kanaal 100.Anoniem: 1217976 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:55:
heb dit probleem ook gehad met een wat oudere ipad, je wordt er knettergek van, je zoekt alles na, stelt opnieuw in, eindeloos. Volgens mij zit het probleem in het zendkanaal van de 5 ghz band op de FB 7581. XS4all adviseert band 36 te kiezen ipv hogere nummers omdat deze band minder gevoelig schijnt te zijn voor interferentie met noodfrequenties van de hulpdiensten. Kennelijk is de combi met FR 1750E met genoemde FB, oudere Ipad en de "lage" band het probleem. Als je in de FB het 5 ghz kanaal vastzet op band 100 is het probleem opgelost. Ik had dit al een aantal maanden eerder bij de hand gehad en het probleem zo opgelost totdat na een stroomstoring het hele gedoe weer opnieuw begon. Na lang zoeken en veel frustratie bedacht ik me opeens dat het misschien aan het 5ghz kanaal kon liggen. Dit kanaal stond in de FB nog steeds keurig ingesteld op nr 100 volgens het menu, maar bij controle van de 5ghz band gaf de FB doodleuk aan dat ie stiekum bezig was op kanaal 36 uit te zenden. Stand van kanaalkeuze via "automatisch" weer teruggezet op 100 en klaar was Kees, probleem opgelost. Bij combinatie van oudere Ipad, Fritzbox 7581, Fritzrepeater 1750E: 5ghz kanaal niet op 36 maar op een hoger kanaal (bijvoorbeeld op 100) instellen.
Ben blij dat mijn FB Mesh netwerk dan eindelijk weer stabiel is (was echt onbruikbaar geworden, vooral devices die alleen op 2.4 Ghz werken, vielen vaak weg, nu geen fall outs meer).