Nieuwe batterij voor Macbook Pro Retina

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Mijn Macbook Pro Retina 15" (mid 2012) is en blijft een van mijn beste aankopen ooit. Na 6 jaar voelt deze laptop nog steeds bij de tijd. Performance wise en looks, het is allemaal niet veel minder. Hij is dun genoeg, snel genoeg, het scherm is top (wel 1x vervangen door Apple ivm coating issue) en gewoon erg betrouwbaar en stabiel.

Echter de fannetjes zijn inmiddels hoorbaar omdat de lagertjes zijn versleten en de accu gaat niet bijster lang meer mee. Op zich acceptabel na 6 jaar intensief gebruikt te zijn.

Daarom vraag ik advies: kan ik zomaar een nieuwe accu bestellen en erin 'schroeven'? Het schijnt nogal een werk te zijn.

Moet ik opletten waar ik het koop en van welk 'merk' ? iFixit is een beetje duur i.v.m. shipping&handling costs.

En wat betreft de fans, heeft iemand daar tips voor?

Alvast bedankt!! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Aviv1 op 15-12-2018 19:28 ]

Let me share my screen...

Beste antwoord (via Aviv1 op 15-12-2018 19:28)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

iFixit heeft ook EU-shop Hmm, wordt ineens niet meer doorgestuurd naar EU-shop

dit is het nu: https://eustore.ifixit.com va €80,- gratis vzk binnen EU

[ Voor 89% gewijzigd door Hackus op 15-12-2018 15:58 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[ Voor 89% gewijzigd door Hackus op 15-12-2018 15:58 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:10
Ik heb precies dezelfde, en inderdaad prima laptop. Nog steeds dagelijks in gebruik tot volle tevredenhied.

Ik heb een issue met de batterij dat de laptop zomaar uitvalt, vaak bij 50-60%. Na aansluiten netvoeding werkt alles weer en zie je ook dat de accu niet leeg was.

Dit probeem heb ik al een jaar of 2. Mij laptop hangt eigelijk altijd aan de netvoeding. De fannetjes maak ik af en toe zelf schoon.

Maar de accu zit er toch op gesoldeerd? Niet zomaar vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Guido7619 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:04:
Ik heb precies dezelfde, en inderdaad prima laptop. Nog steeds dagelijks in gebruik tot volle tevredenhied.

Ik heb een issue met de batterij dat de laptop zomaar uitvalt, vaak bij 50-60%. Na aansluiten netvoeding werkt alles weer en zie je ook dat de accu niet leeg was.

Dit probeem heb ik al een jaar of 2. Mij laptop hangt eigelijk altijd aan de netvoeding. De fannetjes maak ik af en toe zelf schoon.

Maar de accu zit er toch op gesoldeerd? Niet zomaar vervangbaar.
Niet gesoldeerd maar gelijmd. Op hoeveel cycles zit jij? Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/macos/macos-sierra-system-information-power-cycle-count.png

[ Voor 31% gewijzigd door Aviv1 op 15-12-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

iFixit heeft ook een uitgebreide stap-voor-stap handleiding hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Het is nogal een klus, maar wel mogelijk ja.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Daedalus schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:16:
iFixit heeft ook een uitgebreide stap-voor-stap handleiding hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Het is nogal een klus, maar wel mogelijk ja.
Klopt. En die stappen worden afgeraden in deze video. Zijn methode lijkt mij een stuk makkelijker.

YouTube: Repair: MacBook Pro 15, Late 2013 Battery Replacement [ENGLISH]
Hackus schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:49:

Thanks!

En gratis verzenden vanaf €80. De batterij+tools is €89. Let op dat je bij uitchecken DHL Paket (EU1) kiest voor gratis verzenden.

[ Voor 25% gewijzigd door Aviv1 op 15-12-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Maar ik heb mijn macbook eens weggebracht en daarin kwam naar voren dat het probleem meer op het moederbord zat. Het is niet zozeer de accu die snel leeg is, maar de laptop valt gewoon ineens uit, zonder enige waarschuwing.

Een nieuwe accu zal daar waarschijnlijk niks aan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Guido7619 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:43:
Maar ik heb mijn macbook eens weggebracht en daarin kwam naar voren dat het probleem meer op het moederbord zat. Het is niet zozeer de accu die snel leeg is, maar de laptop valt gewoon ineens uit, zonder enige waarschuwing.

Een nieuwe accu zal daar waarschijnlijk niks aan helpen.
Hoe lang kan je op de accu werken?

Overigens lees ik hier een review van iemand die precies het zelfde probleem als jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Aviv1 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:55:
[...]

Hoe lang kan je op de accu werken?

Overigens lees ik hier een review van iemand die precies het zelfde probleem als jij beschrijft.
Ik hou dat niet precies bij. Gebruik de accu niet heel lang. Soms wat langer dan anders.

Ik denk een paar uurtjes. Niet meer zoals toen die nieuw was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Kleine topickick.

Vandaag een offerte bij een ASP laten maken, mb pro mid 2012 retina valt onder de noemer "vintage". Ze kunnen de batterij vervangen, maar doen dan ook de topcase. Grapje kost 570 euro :') Dank u de koekoek.

Heb een ifixit kit besteld, met zo'n touwtje oplossing lijkt het wel te doen, fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou de topcase ook verwarmen anders is de accu bijna niet los te halen.

Ik demonteer ze altijd compleet en leg de topcase dan even in een oventje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:39
z1rconium schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:26:
Heb een ifixit kit besteld, met zo'n touwtje oplossing lijkt het wel te doen, fingers crossed.
Toevalligerwijze vorige week ook een macbook pro 15" 2012 retina van een nieuwe batterij voorzien met de snellere touwtjesmethode..
De plaatselijke hengelwinkel heeft mij een nijlon snoer kado gegeven. Twee houten chopsticks en pleister om wijs en middelvingers heb ik gebruikt om vingerkootjes te sparen. Op deze manier ging het verwijderen van de batterij vrij snel (ifixit levert een klein potje aceton, bij de kruidvat ook te koop). Reden van de uitgebreidere stappen bij ifixit is dat de aceton de luidspreker, of als je helemaal met aceton gaat sproeien ook mogelijk de bovenplaat bevlekt. Ik heb dit opgelost door de macbook onder een flinke schuine hoe van de batterij te ontdoen.Misschien had ik nog een a4tje, karton of wat plastic tussen scherm en keyboard kunnen doen als voorzorgsmaatregel.
Wat ik echt een K*@&# klus vond was het verwijderen van de oude lijmresten. De batterij zal max een half uur gekost hebben, de lijmresten minstens 1.5 uur.

Allemaal prima te doen voor een eindgebruiker, maar die lijmresten waren niet echt motivererend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
tweazer schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:27:
[...]

Wat ik echt een K*@&# klus vond was het verwijderen van de oude lijmresten. De batterij zal max een half uur gekost hebben, de lijmresten minstens 1.5 uur.

Allemaal prima te doen voor een eindgebruiker, maar die lijmresten waren niet echt motivererend.
Die lijmresten was idd wel een klusje :')
Nieuwe batterij erin, testje dat ie werkte, vastgeplakt, SMC reset en de boel werkt weer zoals voorheen! Erg nice :)
Pagina: 1