Toon posts:

[Wasmachine] Bauknecht maakt geen verbinding meer na update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Begin augustus 2018 heeft mijn wasmachine, een Bauknecht/Whirlpool met 'B Live' optie, via internet een update gekregen van de fabrikant. Na deze update kon de wasmachine geen verbinding meer maken met de cloud van de fabrikant.

Ik ontving een e-mail van de fabrikant, die kennelijk al onraad rook, met daar in de volgende tekst:
We werken continu aan het verbeteren van onze producten voor de beste gebruikservaring en prestaties. We hebben recent een update gedaan. Dit kan ervoor zorgen dat het apparaat de verbinding met internet verliest. Mocht dit gebeuren dan adviseren wij om onderstaande instructies op te volgen om opnieuw verbinding te maken zodat u weer gebruik kunt maken van de functies van de app.
Bla, bla bla, reset, opnieuw proberen etc. Waaronder ook de volgende tip:
Laat het apparaat tenminste 48 uur ingeschakeld: als de upgrade van de wifi-software succesvol is uitgevoerd, zal het wifi-symbool stoppen met knipperen en continu blijven branden. U kunt het apparaat in de tussentijd gebruiken.
48 uur voor een update? Kan vermelden dat het ding dagen achter elkaar heeft aangestaan maar er gebeurt helemaal niets. Waarom die wasmachine überhaupt verbinding moet maken met hun cloud, anders dan voor een firmware update, is mij niet duidelijk maar kennelijk moet dat zo.

Ik heb ook een droger van hetzelfde merk en die kan wel prima een verbinding opzetten. Dus heb ik eens gekeken met Wireshark wat er precies gebeurt en wat het verschil is. Het blijkt dat de wasmachine steeds opnieuw een IP adres vraagt aan de DHCP server en nooit toekomt aan het maken van een verbinding met de cloud van de fabrikant. De wasmachine krijgt wel een IP adres van de DHCP server maar zit in een loop en vraagt steeds weer opnieuw een lease.

Voor de goede orde: ik heb na de eerste paar dagen wachten op een update al contact gezocht met de fabrikant. Eerst een gebeld; wisten van niets. Ik moest een e-mail sturen. Geen reactie op mijn e-mail, dus een rappel gestuurd. Na meerdere berichten bij de tweede lijn support terecht gekomen. Ergens in het buitenland want het moest in het Engels; prima.

De oplossing zou zijn:
Actually the firmware of the washing machine is still the same. There was a change in the cloud and therefore we need to upgrade your product so that it can "talk" to the new cloud version. This upgrade happened on your Dryer, but it is not happening on your washer.
We need to involve someone from local customer service to potentially change the board as in these conditions we can't perform any more actions from remote.
Ik heb nog voorgesteld dat ze de firmware opsturen zodat ik deze er zelf in kan zetten, wellicht via de webinterface, ssh, whatever. Echter:
Thanks for your availability, but for security reasons the upgrade can be executed only from our cloud using our protocols. We already reached out to our colleagues for replacement parts.
Dit laatste bericht was eind oktober en daarna werd het stil. Ik was van plan komende week weer eens van me te laten horen bij de fabrikant. Intussen was ik benieuwd of er nog andere tweakers zijn die met een bricked Bauknecht 'B Live' wasmachine zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is er bricked aan een wasmachine die geen verbinding kan maken met de cloud? Kan je nu daadwerkelijk niet meer wassen? Spoelen? Drogen? Centrifugeren? En bij verkoop is gewaarschuwd dat je internet moet hebben anders doet de wasmachine niks?

Kweenie maar je beschrijft vooral symptomen dat de wasmachine en Bauknecht "cloud" elkaar niet meer zien; je beschrijft niet wat nu de (gelimiteerde) functionaliteit van het device is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:45:
Wat is er bricked aan een wasmachine die geen verbinding kan maken met de cloud? Kan je nu daadwerkelijk niet meer wassen? Spoelen? Drogen? Centrifugeren? En bij verkoop is gewaarschuwd dat je internet moet hebben anders doet de wasmachine niks?

Kweenie maar je beschrijft vooral symptomen dat de wasmachine en Bauknecht "cloud" elkaar niet meer zien; je beschrijft niet wat nu de (gelimiteerde) functionaliteit van het device is.
De wasmachine is nu niet meer te bedienen met de bijbehorende app. Die gebruiken we bijvoorbeeld om scheduled cycles in te stellen. Daarmee kan je op de minuut instellen hoe laat de wasmachine moet starten. Dat kan alleen maar via de app en was de enige manier waarop de wasmachine werd gebruikt.

De wasmachinefuncties die jij verder noemt heb ik niets over gezegd en dat werkt dus ook allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@breaq is misschien mogelijk in de configuratie van de wasmachine handmatig een ip adres te configureren die de wasmachine moet gebruiken? Misschien dat dit helpt?

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zeehond schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:42:
@breaq is misschien mogelijk in de configuratie van de wasmachine handmatig een ip adres te configureren die de wasmachine moet gebruiken? Misschien dat dit helpt?
Goeie tip. Echter is er via het menu van de wasmachine alleen de mogelijkheid om op het lokale netwerk te komen via WPS. Er is geen mogelijkheid om een vast IP adres in te stellen.

Na een reset van de netwerkinstellingen (van de wasmachine) en het opnieuw instellen biedt de wasmachine gedurende 2,5 minuut de mogelijkheid om via WPS te verbinden OF om een verbinding te maken met het wifi netwerk dat de wasmachine tijdelijk in de lucht brengt. Bij dat laatste kan je via 192.168.10.1 verbinding maken met de webinterface van de wasmachine. De enige optie daar is dan het kiezen van je eigen wifi netwerk en het invoeren van het wachtwoord daarvoor. Waarna dezelfde situatie ontstaat al na het aanmelden via WPS. Het wifi netwerk van de wasmachine zelf is daarna weg. De wasmachine is daarna via een webbrowser niet meer te benaderen op het toegekende IP adres.

Ik zie op de Synology router dat de wasmachine een IP adres heeft gekregen. De Bauknecht app ziet de wasmachine ook. Maar als je een functie probeert uit te voeren crasht de app na enige tijd, waarschijnlijk omdat hij de Bauknecht cloud niet kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:14:
[...]

Goeie tip. Echter is er via het menu van de wasmachine alleen de mogelijkheid om op het lokale netwerk te komen via WPS. Er is geen mogelijkheid om een vast IP adres in te stellen.

Na een reset van de netwerkinstellingen (van de wasmachine) en het opnieuw instellen biedt de wasmachine gedurende 2,5 minuut de mogelijkheid om via WPS te verbinden OF om een verbinding te maken met het wifi netwerk dat de wasmachine tijdelijk in de lucht brengt. Bij dat laatste kan je via 192.168.10.1 verbinding maken met de webinterface van de wasmachine. De enige optie daar is dan het kiezen van je eigen wifi netwerk en het invoeren van het wachtwoord daarvoor. Waarna dezelfde situatie ontstaat al na het aanmelden via WPS. Het wifi netwerk van de wasmachine zelf is daarna weg. De wasmachine is daarna via een webbrowser niet meer te benaderen op het toegekende IP adres.

Ik zie op de Synology router dat de wasmachine een IP adres heeft gekregen. De Bauknecht app ziet de wasmachine ook. Maar als je een functie probeert uit te voeren crasht de app na enige tijd, waarschijnlijk omdat hij de Bauknecht cloud niet kan bereiken.
Kan de wasmachine nu wel een update uitvoeren nu dat deze wel een correcte verbinding met internet heeft kunnen opzetten? Of lukt dit evenzogoed niet (vanwege mogelijk het niet kunnen bereiken van de Bauknecht cloud)? Anders niet echt handig als apparaten met een oude versie, als ik het goed begrijp niet kunnen updaten omdat er een update nodig is wilt deze met hun Cloud kunnen communiceren.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat je zegt: het lukt niet om verbinding te maken met hun server. Of de wasmachine nu wel een update heeft gekregen en dat het daarna mis is gegaan, of dat de serverkant eerst een update heeft gehad en het toen mis is gegaan kan ik niet met zekerheid zeggen.

Ik had gehoopt hier nog anderen te treffen die hier tegenaan gelopen zijn. Ik ga Bauknecht/Whirlpool een rappel sturen met de vraag waar ze blijven met hun oplossing. Zoals het er nu naar uit ziet willen ze er een nieuw systeembord in prikken met de juiste firmware. Je zou zeggen dat dit eenvoudiger opgelost zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

@breaq wellicht dan wel het beste om nog een keer contact te zoeken met Bauknecht/Whirlpool ja. Laat je nog even hier weten wat de uitkomst is?

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:36
@breaq Je kunt via je router toch ook een static ip-adres toewijzen? Wellicht helpt dit wel?

En is er anders misschien een mogelijkheid om de wasmachine naar de factory settings terug te zetten?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Zeehond Ik laat dat zeker nog even weten.

@oohh Het IP adres is al static en ook al een keer gewijzigd naar een ander static IP; geen resultaat. Fabrieksinstellingen ook al teruggezet, evenals reset van de netwerkinstellingen.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@breaq Een wasmachine kan zonder WiFi etc al technische problemen krijgen,waarom zo'n apparaat met deze optie ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:36
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:14:
[...]

Welk ip-adres krijgt je wasmachine toegewezen? Ook 192.168.10.1?

Wat gebeurt er als je met een computer of telefoon op hetzelfde subnet gaat zitten (bijvoorbeeld 192.168.10.2) en dan de wasmachine probeert te benaderen?
Hackus schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:18:
@breaq Een wasmachine kan zonder WiFi etc al technische problemen krijgen,waarom zo'n apparaat met deze optie ?
Dit is toch mosterd na de maaltijd? Hij heeft deze machine al :)

[ Voor 9% gewijzigd door oohh op 16-12-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oohh schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:20:
[...]

Welk ip-adres krijgt je wasmachine toegewezen? Ook 192.168.10.1?

Wat gebeurt er als je met een computer of telefoon op hetzelfde subnet gaat zitten (bijvoorbeeld 192.168.10.2) en dan de wasmachine probeert te benaderen?
Nadat de wasmachine zijn netwerkinstellingen heeft doorgekregen is het IP adres 192.168.1.30 en zit daarmee in mijn LAN.

Het IP adres 192.168.10.1 krijgt de wasmachine van zichzelf in de tijd dat hij een webserver in de lucht heeft. Die webserver wordt actief na een network reset. Dan is hij via een webinterface te benaderen op dat adres. De tijd die je dan hebt om iets te doen is niet veel, ongeveer 2,5 minuut. Daarna is je beurt voorbij. Maar die webinterface boeit verder niet want daarmee kan je alleen maar je wifi netwerk kiezen en heeft feitelijk hetzelfde effect als via WPS configureren en verbinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik snap het niet... Waarom zou je ooit via een extern apparaat je wasmachine willen bedienen? Ik gooi er kleding in, druk op de knop, en kom pas terug als-ie weer gaat piepen. Het is natuurlijk heel hip om je telefoon te pakken om je wasmachine te bedienen, maar dat is toch totaal onpraktisch? Wat is er nou makkelijker dan een fysieke knop indrukken?

Offtopic. TS heeft dit apparaat en zit met een vraag. Of en waarom hij deze machine heeft gekozen doet niet terzake.

[ Voor 15% gewijzigd door Edmin op 16-12-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb ook een Bauknecht met B live. Maar die functie heb ik na een eerste test om te zien wat het deed meteen uitgeschakeld. Het heeft voor mij nul meerwaarde tov fysieke knoppen bedienen op de wasmachine zelf. Dat ik dan toch een apparaat met deze functie heb komt omdat ik hem in januari goedkoop kon aanschaffen en ie energiezuinig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Hackus @Joosie200 @RemcoDelft Het zit er op, ook op de droger. En die praten onderling ook nog met elkaar. Wij gebruiken de apparaten bijna alleen tijdens de daluren. Dat is tussen 15:00 en 17:00 en tussen 01:00 en 07:00. Dan is het heel handig om een exacte starttijd te kunnen instellen (via schedule). Ook als je niet thuis bent. Er is ook wel een optie, op de machine zelf, waarbij je kan aangeven NA hoeveel tijd hij moet starten, maar dat werkt veel te grof, met name voor in de middag niet handig.

Heeft niets met hip te maken, maar met gebruiksgemak. Via de app heb je mogelijkheden die via het paneel op de wasmachine niet mogelijk zijn.

Maar ik komt hier niet om me te verdedigen over de wijze waarop wij de wasmachine gebruiken, maar om eens te horen of er nog iemand tegen dit probleem was aangelopen en hoe het eventueel opgelost is. Zoals je uit de reactie van Bauknecht/Whirlpool kan lezen is er na een update een probleem (catch22) ontstaan, het moet alleen nog even opgelost worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Als je je telefoon als hotspot instelt en dan probeert om je wasmachine via die verbinding te laten updaten?

Wellicht dat het ie dan wel de update binnen kan halen.

PS let niet op die zeurpieten, als je op GoT een probleem hebt met je droger komen er eerst 20 domme vragen waarom je het niet gewoon aan de waslijn hangt.

Is een beetje lokale folklore, zijn mensen die in hun eigen bubble zitten en geen idee hebben dat er wellicht andere mensen andere voorkeuren hebben. :P

* Flagg geeft @zetje01 een zetje. :P

[ Voor 52% gewijzigd door Flagg op 16-12-2018 23:57 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-10 15:52
PS: Let niet op @Flagg

Nee serieus, hij heeft gelijk
We zijn hier op een tech-forum en dus zou je juist hier prima je vragen over wifi/tech/netwerk/firmware moeten kunnen stellen.

Blinde gok: heb je je modem en router al eens aan en uit gezet?
(ik heb rare dingen met netwerken meegemaakt)

[ Voor 22% gewijzigd door zetje01 op 16-12-2018 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Flagg Via hotspot van de telefoon verbonden geeft hetzelfde resultaat. Zojuist geprobeerd. Zie Wireshark screenshot hieronder.

@zetje01 Op het gebied van uit- en inschakelen al van alles geprobeerd. Ook verbinden met een geheel andere router geprobeerd en net via hotspot op de telefoon, firewall helemaal uit, ...

En daarbij, de droger maakt dezelfde verbinding wel via hetzelfde netwerk.

Screenshot Wireshark - via 4G:
Screenshot Wireshark - via 4G hotspot

Hetgeen je in de screenshot ziet herhaalt zich eindeloos. Bij Whirlpool zien ze ook geen request met het MAC adres van de wasmachine binnenkomen. Dergelijke screenshots heeft Whirlpool ook al eerder van mij gekregen.

Ben nu in afwachting van bericht van Whirlpool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-10 15:52
Jammer dat je TS niet verder kunt helpen, maar dat maakt het hier natuurlijk nog steeds geen HK ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Zeehond op 17-12-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

* Flagg is nieuwsgierig. Als iets van die maalstroom gehoord? :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flagg schreef op maandag 14 januari 2019 @ 00:01:
* Flagg is nieuwsgierig. Als iets van die maalstroom gehoord? :)
Al twee keer (op 16 en 21 december) een e-mail gestuurd naar de afdeling Service Connected Appliances van Whirlpool met de vraag wanneer ze dit gaan afhandelen. Maar ze reageren niet (meer). Ik zal er vandaag nog eens een achteraan sturen. Zodra ik nieuws heb meld ik me.

Update: vandaag 15/1 een mail ontvangen waarin aangegeven wordt dat er gewerkt wordt aan een oplossing en dat men telefonisch contact met me gaat opnemen. Wordt vervolgd.

Update 2: vandaag 16/1 een mail ontvangen waarin aangegeven wordt dat er binnen twee weken een nieuwe “unit” verwacht wordt waana men contact met mij zal opnemen. So far so good. Wordt uiteraard vervolgd.

Update 3: vandaag 20/3 contact gehad met Whirlpool nadat ik vorige week geinformeerd had wanneer men dit nu eens ging oplossen. Er wordt een module opgestuurd die vervangen moet worden in de wasmachine. Verder krijg ik twee jaar extra garantie op de wasmachine omdat het zo lang duurde voordat dit probleem kon worden opgelost. Lijkt dus goed te komen. Nette oplossing die extra garantie.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2019 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zie ook de updates in de vorige post.

Vorige week een nieuwe module toegestuurd gekregen van Whirlpool ter vervanging van het gehele bedieningspaneel van de wasmachine. Na plaatsing was het ruim een dag wachten (waarop is niet helemaal duidelijk, zou gaan om een software update), waarna vandaag de wasmachine weer in staat was om verbinding te maken.

Het heeft allemaal even geduurd maar toen de juiste persoon zich er mee ging bemoeien is het in orde gekomen. En twee jaar extra garantie gekregen op de wasmachine voor het ongemak.

Het is wel jammer dat de bijbehorende app (iOS) direct crasht nadat je die opstart, zodat op dit moment de bediening nog niet mogelijk is.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2019 10:08 . Reden: Typo ]

Pagina: 1