Begin augustus 2018 heeft mijn wasmachine, een Bauknecht/Whirlpool met 'B Live' optie, via internet een update gekregen van de fabrikant. Na deze update kon de wasmachine geen verbinding meer maken met de cloud van de fabrikant.
Ik ontving een e-mail van de fabrikant, die kennelijk al onraad rook, met daar in de volgende tekst:
Ik heb ook een droger van hetzelfde merk en die kan wel prima een verbinding opzetten. Dus heb ik eens gekeken met Wireshark wat er precies gebeurt en wat het verschil is. Het blijkt dat de wasmachine steeds opnieuw een IP adres vraagt aan de DHCP server en nooit toekomt aan het maken van een verbinding met de cloud van de fabrikant. De wasmachine krijgt wel een IP adres van de DHCP server maar zit in een loop en vraagt steeds weer opnieuw een lease.
Voor de goede orde: ik heb na de eerste paar dagen wachten op een update al contact gezocht met de fabrikant. Eerst een gebeld; wisten van niets. Ik moest een e-mail sturen. Geen reactie op mijn e-mail, dus een rappel gestuurd. Na meerdere berichten bij de tweede lijn support terecht gekomen. Ergens in het buitenland want het moest in het Engels; prima.
De oplossing zou zijn:
Ik ontving een e-mail van de fabrikant, die kennelijk al onraad rook, met daar in de volgende tekst:
Bla, bla bla, reset, opnieuw proberen etc. Waaronder ook de volgende tip:We werken continu aan het verbeteren van onze producten voor de beste gebruikservaring en prestaties. We hebben recent een update gedaan. Dit kan ervoor zorgen dat het apparaat de verbinding met internet verliest. Mocht dit gebeuren dan adviseren wij om onderstaande instructies op te volgen om opnieuw verbinding te maken zodat u weer gebruik kunt maken van de functies van de app.
48 uur voor een update? Kan vermelden dat het ding dagen achter elkaar heeft aangestaan maar er gebeurt helemaal niets. Waarom die wasmachine überhaupt verbinding moet maken met hun cloud, anders dan voor een firmware update, is mij niet duidelijk maar kennelijk moet dat zo.Laat het apparaat tenminste 48 uur ingeschakeld: als de upgrade van de wifi-software succesvol is uitgevoerd, zal het wifi-symbool stoppen met knipperen en continu blijven branden. U kunt het apparaat in de tussentijd gebruiken.
Ik heb ook een droger van hetzelfde merk en die kan wel prima een verbinding opzetten. Dus heb ik eens gekeken met Wireshark wat er precies gebeurt en wat het verschil is. Het blijkt dat de wasmachine steeds opnieuw een IP adres vraagt aan de DHCP server en nooit toekomt aan het maken van een verbinding met de cloud van de fabrikant. De wasmachine krijgt wel een IP adres van de DHCP server maar zit in een loop en vraagt steeds weer opnieuw een lease.
Voor de goede orde: ik heb na de eerste paar dagen wachten op een update al contact gezocht met de fabrikant. Eerst een gebeld; wisten van niets. Ik moest een e-mail sturen. Geen reactie op mijn e-mail, dus een rappel gestuurd. Na meerdere berichten bij de tweede lijn support terecht gekomen. Ergens in het buitenland want het moest in het Engels; prima.
De oplossing zou zijn:
Ik heb nog voorgesteld dat ze de firmware opsturen zodat ik deze er zelf in kan zetten, wellicht via de webinterface, ssh, whatever. Echter:Actually the firmware of the washing machine is still the same. There was a change in the cloud and therefore we need to upgrade your product so that it can "talk" to the new cloud version. This upgrade happened on your Dryer, but it is not happening on your washer.
We need to involve someone from local customer service to potentially change the board as in these conditions we can't perform any more actions from remote.
Dit laatste bericht was eind oktober en daarna werd het stil. Ik was van plan komende week weer eens van me te laten horen bij de fabrikant. Intussen was ik benieuwd of er nog andere tweakers zijn die met een bricked Bauknecht 'B Live' wasmachine zitten?Thanks for your availability, but for security reasons the upgrade can be executed only from our cloud using our protocols. We already reached out to our colleagues for replacement parts.