Advies gevraagd voor bouw media centre

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KlaasVaag79
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09-2022
Het tweakers

Momenteel heb ik een pc in de woonkamer staan voor al mijn films en series.
Daar heb ik een Creative X-Fi Titanium in zitten voor het DTS geluid.

Maar ik wil wat kleiners bouwen voor in de kast, en wil nog wel mijn DTS geluid houden.
Nu las ik op het internet dat HDMI ook DTS door kan sturen naar je reciever.
Momenteel loopt er een optical van de pc naar de reciever en een HDMI naar de tv.

Dus mijn vraag is:

Kan ik de HDMI via de reciever laten lopen en nog wel mijn DTS geluid behouden?

Welke moederbord heb ik dan nodig of maakt dat niet uit?

Groeten KlaasVaag

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die het vraagt; er zijn al zat topics over geschreven. Ja, alle geluidskanalen kunnen over HDMI. Andersom; bepaalde geluidskanalene werken niet over andere kabels.

Het moederbord wat je nodig hebt, is niet interessant voor je geluid maar wel voor je beeld. Uit overweging voor de toekomst en/of actuele zaken, adviseer ik een moederbord met HDMI2.0 (of hoger), een CPU met HEVC-ondersteuning zoals een Intel 7xxx of 8xxx of een AMD Ryzen.

Wil je het nog iets fancier of gebruik je bepaalde apps / media, zal je moeten overwegen om ook/extra een dedicated GPU in te zetten met ten minste 3GB alloceerbaar VRAM voor het decoderen van bepaalde media of het handhaven van bepaalde apps zoals Netflix Ultra HD.

Helaas mis ik een beetje de aansluiting bij je vraag; zowel budget als gebruik heb je niet beschreven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• KlaasVaag79
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09-2022
Momenteel gebruik ik een i3 3420T ofzo, ook zonder gpu, gebruik niet vaak andere apps die dat nodig hebben.

En qua budget zo goedkoop mogelijk, maar het moet wel goed zijn, goedkoop kan ook duurkoop zijn.

Zit qua CPU te denken aan een I3 8100T met 8GB RAM.

Dus het maakt niet uit wat voor chipset enzo?

Destijds heb ik die geluidskaart aangeschaft voor het DTS geluid.
Is dat gewoon door te sturen over HDMI, maakt het dan nog uit wat voor kabel ik gebruik?

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 14:27

Jeroen V

yadda yadda yadda

Zijn er nog andere dingen (games ofzo?) die je op die PC zou willen doen? Als dat niet het geval is, is het dan niet handiger om een goede mediaplayer aan te schaffen? Ik had (ooit) ook een media center PC, maar ik gebruik nu een NVIDIA Shield TV en die speelt alles vlekkeloos af.