Verlagen Max. Toelaatbare massa Auto bij RDW

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:49
We willen graag onze huidige auto (Volvo v50, 2.5T, 2004) vervangen voor wat nieuws.

Het idee is om een auto van vergelijkbaar formaat terug te kopen, maar wel een stuk jonger (5-6 jaar oud).
Er zijn een paar simpele regels:

Max 1350 KG (niet te groot)
1600 KG kunnen trekken met rijbewijs B

Dit betekend dat er eigenlijk maar een 2-3 tal auto's in aanmerking komen:

Renault Megane vanaf 2016
Audi A3/Skoda Combi met de 1.8 TFSI uit 2013/2015

Er zijn erg veel auto's die net te veel wegen (Maximaal toelaatbaar gewicht > 1900 KG. Veelal gaat het om <75 KG met een max laadvermogen van meer dan 600KG. Nu heb ik gezien dat een aanpassing van dit gewicht aangevraagd kan worden voor EUR 56,-. De vraag is nu natuurlijk. Word dit dan ook goed gekeurd of is altijd een herkeuring nodig (is duur)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:10

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Geen idee, ben wel benieuwd waarom je het zou willen.....

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Als dit mogelijk is komen onder andere de volgende auto's ook in aanmerking om een caravan van 1600KG te trekken met Rijbewijs B.

Skoda Superb Combi (2015)
Volkswagen Passat Variant (2015)
Mazda CX-5 (2014)
Opel Astra Sports Tourer (2015)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 12:50

NoFearCreations

3DPrint the world!

Volgens mij kan je niet zomaar het gewicht van je auto laten aanpassen. Zou wel makkelijk zijn, kan je mooi een paar belastingschalen omlaag.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
NoFearCreations schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:16:
Volgens mij kan je niet zomaar het gewicht van je auto laten aanpassen. Zou wel makkelijk zijn, kan je mooi een paar belastingschalen omlaag.
Gaat hier niet om het leeggewicht, maar om het Laadvermogen en dus Maximaal toelaatbare gewicht.

Ik vond wel dit Formulier

[ Voor 21% gewijzigd door BasvanS op 15-12-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Maximaal toelaatbaar gewicht kan dacht ik wel altijd omhoog (met wat aanpassingen) maar nooit omlaag omdat de fabrikant de auto zo eenmaal heeft ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

ok, zie je probleem.

auto inclusief laadvermogen plus caravan(leeg plus laadvermogen) moet onder 3500 blijven.

Ik weet dat het met vrachtwagens kan, een vrachtwagen kan terug gekeurd worden voor B rijbewijs als eigen gewicht maar onder 3500 ligt (mss niet exact, maar zoiets in elk geval). snelle google levert niks op qua auto, wel over max gewicht caravan verlagen, dat schijnt een puur papier kwestie te zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:37:
ok, zie je probleem.

auto inclusief laadvermogen plus caravan(leeg plus laadvermogen) moet onder 3500 blijven.
Als dat de reden is kan TS beter E achter B halen, levert veel meer keuzevrijheid op.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 22:29

aip

Andersom (max toelaatbare massa) verlagen van een aanhanger kan in ieder geval wel weet ik uit ervaring om dezelfde reden. Technische maximum massa blijft dan gelijk, maar toelaatbare massa wordt omlaag bijgesteld, waardoor het treingewicht onder de limiet kwam en de caravan met alleen rijbewijs B kon worden getrokken.

Ik zie niet direct in waarom het bij de auto niet hetzelfde zou kunnen. Even RDW bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik denk wat oogje zegt; E achter B halen is een betere optie. Kost minder moeite en is denk ik even duur. RDW is namelijk ook niet goedkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

Oogje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:56:
[...]

Als dat de reden is kan TS beter E achter B halen, levert veel meer keuzevrijheid op.
En heb je niet opnieuw het probleem bij nieuwe auto/caravan idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Kan gewoon met een formulier plus een paar euro.
Wat zei het rdw toen je ze belde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Oogje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:56:
[...]

Ja.. en Nee.. Het levert inderdaad meer Keuze vrijheid op, maar deze heb ik niet nodig. Ik wil een "kleine" auto blijven rijden en zie dat dit ook zeker mogelijk is samen met de eis om 1600 KG te mogen trekken.

Er zitten ook voldoende auto's binnen deze 'keuze vrijheid' die ik interessant vind. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een auto die op 1930 mag wegen. Samen met de 1600 KG Caravan (van mijn ouders) is dat dus net 30 KG te zwaar.

Dan kan ik OF voor EUR 600-700 mij E achter B halen, of de Auto op een laadvermogen van 645 KG laten zetten ipv 675..
wd200 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:40:
Kan gewoon met een formulier plus een paar euro.
Wat zei het rdw toen je ze belde ?
Die bel ik maandag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunai
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09-2024
Google even naar de huidige regels voor auto met aanhanger met B rijbewijs. Dat is allemaal veranderd. Alleen het gewicht van de actuele combinatie is nog relevant, oftewel wat weegt de combinatie als de politie je op een weegbrug zou zetten. Laadvermogen / maximale massa etc niet meer. Maar zoek het zelf even op voor de zekerheid

[ Voor 13% gewijzigd door kunai op 15-12-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
kunai schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:01:
Google even naar de huidige regels voor auto met aanhanger met B rijbewijs. Dat is allemaal veranderd. Alleen het gewicht van de actuele combinatie is nog relevant, oftewel wat weegt de combinatie als de politie je op een weegbrug zou zetten. Laadvermogen / maximale massa etc niet meer. Maar zoek het zelf even op voor de zekerheid
Dat is niet wat HIER staat. Gaat toch echt om leeg gewicht + laadvermogen.

Bij de Caravan valt niet veel te winnen, deze is leeg al meer dan 1450 KG en heeft al een beperkt laad gewicht van 150 KG, waar ook de airco, gas en gereedschap nog bij moet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45
Je zoekt naar mijn mening wel de grenzen aardig op. Een lichte auto met een zware caravan.

Haal voor je eigen veiligheid en comfort gewoon je E achter B rijbewijs en haal een zwaardere auto om die caravan te trekken.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:13:
Je zoekt naar mijn mening wel de grenzen aardig op. Een lichte auto met een zware caravan.

Haal voor je eigen veiligheid en comfort gewoon je E achter B rijbewijs en haal een zwaardere auto om die caravan te trekken.
Waarom? Dit doe ik al jaren. Al met de V50 en bijv de Focus op vakantie geweest met de vorige caravan van mijn ouders. Die zat echter op max 1500 KG.

De afgelopen 15 jaar nooit E achter B nodig gehad. Nu merk ik alleen dat er bij de auto's die ik op het oog heb een aantal afvalt op 30-50 KG laadvermogen? Waarom zou ik dan meteen het tienvoudige uitgeven als het laten verlagen van het laadvermogen voor EUR 50 een optie is?

Het gaat om een enkel ritje van 1200 KM per jaar (mijn ouders doen de heenweg*). Dan zoek ik liever een grens op dan dat ik ga rondrijden in een Hummer om 'veilig' met een zware caravan te kunnen rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 15-12-2018 11:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51

Spotmatic

Ken sent me

Ik ben hier zelf nogal pragmatisch in: E halen, voor de vakantie een zware dikke bak huren (busje) en door het jaar heen een simpelere en zuinigere auto rijden.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Spotmatic schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:18:
Ik ben hier zelf nogal pragmatisch in: E halen, voor de vakantie een zware dikke bak huren (busje) en door het jaar heen een simpelere en zuinigere auto rijden.
Tja, om nou voor elke weekendje CenterParcs, wintersport, Ikea etc een auto te huren, dat word al snel duurder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Omdat je rijbewijs E achter B je zoveel meer vrijheid geeft en de keuze in auto's zoveel ruimer maakt.

Zodat je een betere combinatie kan besturen en je comfortabel op vakantie kan gaan met je auto en caravan.

En je bent in 1x voor de rest van je leven klaar met dit gezeur.
BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:18:
[...]

Waarom? Dit doe ik al jaren. Al met de V50 en bijv de Focus op vakantie geweest met de vorige caravan van mijn ouders. Die zat echter op max 1500 KG.

De afgelopen 15 jaar nooit E achter B nodig gehad. Nu merk ik alleen dat er bij de auto's die ik op het oog heb een aantal afvalt op 30-50 KG laadvermogen? Waarom zou ik dan meteen het tienvoudige uitgeven als het laten verlagen van het laadvermogen voor EUR 50 een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:22:
Omdat je rijbewijs E achter B je zoveel meer vrijheid geeft en de keuze in auto's zoveel ruimer maakt.

Zodat je een betere combinatie kan besturen en je comfortabel op vakantie kan gaan met je auto en caravan.

En je bent in 1x voor de rest van je leven klaar met dit gezeur.

[...]
Hoeveel meer laadruimte dan de 1630 Liter van een Megane/Astra/Passat wil je?

We rijden slechts 10-15.000 KM per jaar (Geen Woon-Werk)

Bij het halen van E achter B zijn er meer opties, maar deze zijn ook nog eens allemaal duurder om te rijden, wat de optie E achter B halen nog duurder maakt in de praktijk!

[ Voor 13% gewijzigd door BasvanS op 15-12-2018 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:24:
[...]

Hoeveel meer laadruimte dan de 1630 Liter van een Megane/Astra/Passat wil je?

We rijden slechts 10-15.000 KM per jaar (Geen Woon-Werk)
Ik had het niet over laadruimte. Ik had het over keuze in auto's.

Weet zeker dat als jij je E achter B haalt en je naar andere auto's kan kijken omdat je niet meer bent gebonden aan maar 3 type auto's. Dat je dan best een auto kan vinden die 500 euro goedkoper is en dus in feite je rijbewijs "gratis" heb gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:27:
[...]

Ik had het niet over laadruimte. Ik had het over keuze in auto's.

Weet zeker dat als jij je E achter B haalt en je naar andere auto's kan kijken omdat je niet meer bent gebonden aan maar 3 type auto's. Dat je dan best een auto kan vinden die 500 euro goedkoper is en dus in feite je rijbewijs "gratis" heb gehaald.
Geef eens een voorbeeld zou ik zeggen? Benzine, onder 1350 KG. Totaal gewicht 2000-2100, Statiom? Dit dan goedkoper is dan het lijstje wat ik hierboven noem?

Alfa 159?
Audi A4?
Mercedes C-Klasse
BMW 3 serie?
Citroen C5 (Wil de C4 al niet, want Citroen)?
Volvo V60?

Allemaal veel duurder (in onderhoud)

Een i40, Focus, Mazda 6, Avensis of Golf Variant zijn allemaal gelijkwaardige opties?

[ Voor 16% gewijzigd door BasvanS op 15-12-2018 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Ik denk dat het met onderhoud elkaar niet echt ontloopt in kosten.

Ik heb zelf gereden met een zware auto en een zware caravan erachter. En zal zelf nooit kiezen voor een lichte auto met zware caravan.

Comfort is mij heel wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51

Spotmatic

Ken sent me

BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:22:
[...]
Tja, om nou voor elke weekendje CenterParcs, wintersport, Ikea etc een auto te huren, dat word al snel duurder!
Ik bedoel niet dat zo'n bus in plaats van de dagelijkse auto komt. Je kunt een simpelere/goedkopere dagelijkse auto rijden waarvan het trekgewicht niet boeit, en op vakantie zo'n bus huren.

De voorbeelden die je noemt hebben met de caravan niks te maken. Als je maar een dagelijkse auto hebt met een normaal trekgewicht.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:59
Check het bij de RDW maar volgens mij gaat met het verlagen van de MTM ook het maximale trekgewicht omlaag. Op het moment dat jij de auto lichter maakt moet hij namelijk nog wel genoeg massa hebben om hetgene wat er achter hangt ook nog fatsoenlijk te kunnen remmen. Op het moment dat dat niet zo is krijg je namelijk een uitbrekende achterkant met alle gevolgen van dien.
Mijn optiek is zwaardere aanhanger trekken -> Zwaardere auto ervoor zetten.
Ik zit zelf met een paardentrailer van max 1800 kg en daar zet ik als het echt moet een auto van 1200 a 1300 kg voor maar alleen voor korte ritjes. Moet ik langer onderweg dan heb ik gelukkig zelf een mondeo van minimaal 1500kg.

Het hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe zwaar de caravan daadwerkelijk is geladen wat de wegligging dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Arjan-B schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:14:
Check het bij de RDW maar volgens mij gaat met het verlagen van de MTM ook het maximale trekgewicht omlaag. Op het moment dat jij de auto lichter maakt moet hij namelijk nog wel genoeg massa hebben om hetgene wat er achter hangt ook nog fatsoenlijk te kunnen remmen. Op het moment dat dat niet zo is krijg je namelijk een uitbrekende achterkant met alle gevolgen van dien.
Mijn optiek is zwaardere aanhanger trekken -> Zwaardere auto ervoor zetten.
Ik zit zelf met een paardentrailer van max 1800 kg en daar zet ik als het echt moet een auto van 1200 a 1300 kg voor maar alleen voor korte ritjes. Moet ik langer onderweg dan heb ik gelukkig zelf een mondeo van minimaal 1500kg.

Het hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe zwaar de caravan daadwerkelijk is geladen wat de wegligging dan is.
Die auto van 1200-1300 Kg mag dan helemaal geen 1800 KG trekken denk ik? de Megane, van 2016, mag met elke motor 1700 KG trekken.. Met een lege Passat van 1350 KG moet dat dus ook kunnen of ik daar nu 0, 550 of 600 KG aan bagage in prop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:59
BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:22:
[...]

Die auto van 1200-1300 Kg mag dan helemaal geen 1800 KG trekken denk ik? de Megane, van 2016, mag met elke motor 1700 KG trekken.. Met een lege Passat van 1350 KG moet dat dus ook kunnen of ik daar nu 0, 550 of 600 KG aan bagage in prop?
Die mag inderdaad geen 1800kg trekken, maar met 1 paard in de trailer weegt hij ook maar 12 a 1300 kg. En dat mag dan weer wel.
Ik weet niet of je het wel eens hebt gedaan maar als ik de volle 1800 kg achter mijn mondeo hang dan wil ik echt geen lege auto van 1500 kg hebben, die moet dan echt wel 17 a 1800 kg wegen om lekker te rijden (waar je natuurlijk al snel aan zit met 2 passagiers en nog wat spul in de laadbak) 500 kg laadvermogen is snel op als je 4 passagiers mee hebt. Gelukkig wegen ze vaak alleen de caravans/aanhangers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Koop een random auto die voor 95% van je ritten voldoet en leen voor die ene keer per jaar niet alleen de carvan van je ouders, maar ook de auto?? Of mag je die combinatie ook niet rijden zonder BE? Misschien is BE halen de moeite als je auto vervolgens veel goedkoper kan omdat je er niet zo veel mee hoeft te trekken...

Mijn '13 Focus heeft een MTM van 1900kg, die blijft met een aanhanger met mtm van 1600kg dus precies onder de 3500kg. Mag alleen maar 1500kg trekken. Zoiets zou eventueel wel een optie zijn als je de caravan met lading onder de 1500kg kunt houden (zware dingen in de auto over laden?).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:39
Rijd je alléén met die caravan terug? Zonder passagiers/gezin?

Zelf zou ik nooit een lange rit maken met een combinatie waarvan de auto aan zijn max zit, en dus eigenlijk net te licht is..
Of zoals jij het laadgewicht van de auto wilt aanpassen om een zwaardere caravan te kunnen trekken om onder het max treingewicht te blijven, en de auto dus iets "te lichter" is. (je zal hem tijdens vakantie immers toch max beladen met bagage.)
Het kan natuurlijk op papier maar de praktijk wijst uit dat in de extreme situaties, denk windstoten, heuvels, scharen, bandenpech, de auto dan een veel minder grote kans maakt de aanhanger de baas te zijn/blijven.
Het risico op een ongeluk/fatale afloop is dus vele malen groter.
Maar ook het risico op motorpech neemt natuurlijk toe als deze er hard voor moet werken.

Rijd je alleen dan is dat allemaal jouw risico, heb je de verantwoordelijkheid voor andere passagiers dan is dat een heel ander ding.
Is dat risico die paar euro`s besparing per jaar waard? Een dagje langs de snelweg wachten met zijn allen, wachtend op vervangend vervoer, kan nog wel als avontuur gezien worden. Al is dat bij regen en wind geen pretje.
Een fataal ongeluk, met gewonden, blijvend gehandicapten of zelfs doden, is wat moeilijker te vergoelijken met je geweten, want je hebt geweten dat je op de grens reed om die paar euro te besparen.

Is het inderdaad niet veel verstandiger dan het hele jaar een auto te rijden waarin iedereen comfortabel zit en die minder kost qua belasting en gebruik, en voor dat ene ritje met de caravan een auto te huren die zwaarder is?
Of misschien in bruikleen te nemen van een vriend? Als jouw auto comfortabel genoeg is om voor hem als vervangend vervoer in aanmerking te komen natuurlijk.

Maar op papier mag je sowieso een maximaal treingewicht van 3500 kg besturen, gezien je toch moet wegen met een aangepast laadvermogen kun je dat ook doen zonder aanpassingen om onder die max te blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 15-12-2018 13:26 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

En dan heb je het voor elkaar; auto plus caravan 3499kg....
Kopen je ouders een nieuwe caravan die net 50 kg zwaarder is........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BasvanS Waarom denk je dat die mogelijkheid er is ?
oa hier lees je meer info https://www.nkc.nl/advies...uring/?fromsso=1#wijzigen
https://www.rdw.nl/partic...-van-uw-voertuig-wijzigen

Verder moet je niet kijken op lichte overschrijding. je gaat niet telkens je totale voertuig wegen. gewicht op je ahk kun je wel zelf wegen, en zou ik goed in de gaten houden. of iets als dit kopen
http://www.onlinekampeerw...p5122_Kogeldrukmeter.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Dus voor je eigen veiligheid en die van anderen rondom je, comfort en alle toekomstige auto's en caravans. Haal gewoon je BE dan ben je in 1x klaar voor de rest van je leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15

JdM

Humbled

Ik geloof niet dat het al voorbij is gekomen, maar JA het kan zonder problemen of keuring. Ik heb het zelf gedaan ongeveer 4 jaar terug met een BMW X3 3.0D en dat was een kwestie van de aanvraag online doen, betalen en het nieuwe kentekenpasje kreeg ik zonder moeite in de bus. Bij keuring/APK is er geen controle of weging of wat dan ook nodig of ooit geweest, want zoals wel gezegd: het gaat erom dat je niet meer het volledige gewicht op papier mag laden dan waar de auto op is gebouwd.

Mijn X3 had een TechnischeMM (laadvermogen+leeggewicht) van totaal 2350 kilo. Als ik die ging combineren met mijn caravan (ToegelatenMM 1300kg) kwam het treingewicht op 3550 kilo. Ik mag dat met mijn (oude stempel) E achter B gewoon rijden, maar mijn vrouw met haar B rijbewijs niet.
Om die reden heb ik de X3 teruggekeurd zodat mijn vrouw bij calamiteiten altijd zou mogen rijden met de combinatie (daar kun je van alles van vinden, maar als (oud) rijinstructeur heb ik mijn vrouw ook wel leren sturen met de combinatie ;) ). Het jaar ervoor had ik nog een BMW 320D die net onder de 3300kg gezamenlijk gewicht kwam en geloof me: dat is onveiliger rijden dan met een teruggekeurde auto, terwijl volgens de wet mijn vrouw daar zonder problemen in mag sturen _O-

Ik heb de auto laten terugkeuren op papier naar 2299kg ToegelatenMM, waardoor de trein op 3499 blijft en daarmee kun je met alleen B rijbewijs gewoon rijden.
Voor de liefhebbers, het kenteken is op te zoeken bij RDW : 85-PF-LX dan zie je meteen hoe het zich bij het RDW laat registreren (y) (de auto is niet meer in mijn bezit)

Dus TS, terugkeuren is een prima mogelijkheid, ik ben ook niet zo van dat regeltjes gepiep en "OMG dat is gevaarlijk" sentiment ;)

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 15-12-2018 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
JdM schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:43:
Ik geloof niet dat het al voorbij is gekomen, maar JA het kan zonder problemen of keuring. Ik heb het zelf gedaan ongeveer 4 jaar terug met een BMW X3 3.0D en dat was een kwestie van de aanvraag online doen, betalen en het nieuwe kentekenpasje kreeg ik zonder moeite in de bus. Bij keuring/APK is er geen controle of weging of wat dan ook nodig of ooit geweest, want zoals wel gezegd: het gaat erom dat je niet meer het volledige gewicht op papier mag laden dan waar de auto op is gebouwd.

Mijn X3 had een TechnischeMM (laadvermogen+leeggewicht) van totaal 2350 kilo. Als ik die ging combineren met mijn caravan (ToegelatenMM 1300kg) kwam het treingewicht op 3550 kilo. Ik mag dat met mijn (oude stempel) E achter B gewoon rijden, maar mijn vrouw met haar B rijbewijs niet.
Om die reden heb ik de X3 teruggekeurd zodat mijn vrouw bij calamiteiten altijd zou mogen rijden met de combinatie (daar kun je van alles van vinden, maar als (oud) rijinstructeur heb ik mijn vrouw ook wel leren sturen met de combinatie ;) ). Het jaar ervoor had ik nog een BMW 320D die net onder de 3300kg gezamenlijk gewicht kwam en geloof me: dat is onveiliger rijden dan met een teruggekeurde auto, terwijl volgens de wet mijn vrouw daar zonder problemen in mag sturen _O-

Ik heb de auto laten terugkeuren op papier naar 2299kg ToegelatenMM, waardoor de trein op 3499 blijft en daarmee kun je met alleen B rijbewijs gewoon rijden.
Voor de liefhebbers, het kenteken is op te zoeken bij RDW : 85-PF-LX dan zie je meteen hoe het zich bij het RDW laat registreren (y) (de auto is niet meer in mijn bezit)

Dus TS, terugkeuren is een prima mogelijkheid, ik ben ook niet zo van dat regeltjes gepiep en "OMG dat is gevaarlijk" sentiment ;)
toon volledige bericht
Dat is toch appels met peren vergelijken.
Volgens kenteken gaat het om een X5 trouwens geen X3. Ledig gewicht 1800 kg.

Dus zware auto - lichte caravan
TS wil precies andersom lichte auto - zware caravan wat ik ten zeerste afraad.

Dat zou een rij instructeur toch echt wel moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Teijgetje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:20:

Maar op papier mag je sowieso een maximaal treingewicht van 3500 kg besturen, gezien je toch moet wegen met een aangepast laadvermogen kun je dat ook doen zonder aanpassingen om onder die max te blijven.
Hoe bedoel je dit? Je mag met alleen B een combinatie van maximaal 3500kg rijden* maar dan gaat het om de maximaal toegestane massa van zowel het voertuig als de aanhangwagen, niet om het daadwerkelijke gewicht. Als de combinatie op papier 3510kg zou mogen wegen dan ben je al in overtreding, ook zonder lading. Net zo goed als dat iemand met alleen B niet met een lege vrachtwagen mag wegrijden ook al weegt die <3500kg.

Voor wat betreft het maximale trekgewicht van het voertuig gaan ze trouwens wel uit van het daadwerkelijke gewicht.

(* de combinatie mag wel zwaarder zijn met een aanhangwagen <750kg MTM)

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 15-12-2018 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
@JdM Hartelijk dank! Dat antwoord zocht ik!

@Xander Goed punt! Spreekt me ook wel aan en daar had ik zelf niet aan gedacht! Het max. gewicht van de caravan is niet relevant voor wat de auto mag trekken. Als ik hem onder de 1500 KG houd komen er veel meer auto's in aanmerking, met name dezelfde modellen met een kleine motor. Dat hij op kenteken 1600 mag is dan alleen relevant voor het rijbewijs.

Voor de rest: ik heb geen behoefte aan E achter B maar wil wel graag met die 1600 KG op pad, 1200 Km per jaar. Als ik rustig aan doe kan dat net zo veilig als met een auto die op papier 150 KG zwaarder is maar nog steeds stukken lichter dan de beladen caravan. Een A6, 5 serie, E klasse, Talisman, Monde, v70 of SUV hoef ik gewoon niet, veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:46
BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:22:
[...]

De lichtste diesel en benzine motor van de 2016 Megane mogen maar 1650kg trekken.
De 130 pk dieselmotor mag 1850 kg trekken.
Een golf 7 1.4 tsi 140 of 150pk mogen ook 1500kg trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door BadEendTerror op 15-12-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Yamy_Daffy schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:56:
[...]

Dat is toch appels met peren vergelijken.
Volgens kenteken gaat het om een X5 trouwens geen X3. Ledig gewicht 1800 kg.

Dus zware auto - lichte caravan
TS wil precies andersom lichte auto - zware caravan wat ik ten zeerste afraad.

Dat zou een rij instructeur toch echt wel moeten weten.
Het gaat om de vraag of het kan, dat heeft dan weer niets met appels of peren te maken.
Dat een enkeling er van maakt dat het niet verstandig is, moeten ze zelf weten. Ik ben nou eenmaal een hele domme rijinstructeur :P (prima opmerking van je trouwens als je net iets meer info van een ander hebt, dan dat de ander van jou heeft :') alsof je me kent op basis van het feit dat ik aangeef rijinstructeur te zijn).
Dat jij het afraadt om een lichtere auto ervoor te hangen, wil niet zeggen dat het ook meteen gevaarlijk is, met een goede chauffeur achter het stuur kun je dat prima onder controle houden. Maar wat weet ik er eigenlijk van, toch?

De auto die ik aanhaalde met 85-PF-LX is overigens gewoon echt een X3, ik ken best mijn eigen oude auto's :+ Ik heb hier zelfs nog het oude kentekenbewijs liggen (misschien er naast getypt?)

[ Voor 21% gewijzigd door JdM op 15-12-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Xander Ah, ik dacht dat je pas een bekeuring kreeg als die 3510kg zware kombi, op papier, ook daadwerkelijk blijkt te zwaar te zijn op de weegbrug.
Ik dacht dat je best mocht rijden met een onbeladen, op papier incl laadvermogen te zware aanhanger, die onbeladen binnen de wet valt.

Overigens bekeuren ze in Nederland pas vanaf >10% te zwaar. In het buitenland zijn ze iets strenger.
@BasvanS
Het maximale trekgewicht van de auto is bepalend in je zoektocht naar een kleinere auto, én binnen die 3500kg blijven als combi.
Jij zoekt/zocht een auto van max 1350kg om 1600 kg te trekken.
Wat op papier mag is niet altijd het verstandigst.

Als vuistregel is de caravan 75% van het gewicht van de auto, om het veilig te houden.
Er is namelijk een heel kerkhof vol van mensen die alleen met heel mooi weer, onder optimale condities, heel rustig met hun caravan reden, zodat hen niets kon gebeuren. ;)
De ANWB heeft een tooltje waarmee je kunt zien of het verstandig is om met een bepaald type auto en bepaald type caravan te gaan rijden.
Misschien vergemakkelijkt dat je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

maar als (oud) rijinstructeur heb ik...........
.......ik ben ook niet zo van dat regeltjes gepiep en "OMG dat is gevaarlijk" sentiment ;)
ben ik nou echt de enige die wil weten of het één met het ander te maken heeft O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Volgens mij klopt het niet wat er gesteld wordt. Ja je mag met alleen een b rijbewijs een maximale 3500kg voertuig combinatie rijden. Echter mag het getrokken voertuig (aanhanger) niet boven de 750kg wegen. Zie onderstaande link
https://www.rdw.nl/nrd/he...del-vanaf-19-januari-2013

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Tens schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:15:
[...]

ben ik nou echt de enige die wil weten of het één met het ander te maken heeft O-)
Oud rijinstructeur of niet, wat heeft dat er inderdaad mee te maken?
Tijdens de opleiding krijg je voldoende onderbouwde feiten mee over onderzoeken naar de verkeersveiligheid en de oorzaken van ongevallen in verschillende omstandigheden. Een interessant onderzoek is bijvoorbeeld dat van de SWOV (de wat?) over de hiaten in de rijopleidingen bij beginnende bestuurders en het rijden met een aanhanger. Zie bijvoorbeeld: https://www.swov.nl/publi...js-b-te-veel-bevoegdheden

Op basis van dit soort onderzoeken kun je conclusies trekken en dan blijkt dat je met een aanhanger prima kunt rijden als je weet wat je doet en vooral rekening houdt met de remweg en de grootte van het span. Dat kan ook met een lichtere auto en een zwaardere aanhanger, zolang de auto de aanhanger mag trekken is alles in de techniek er prima op uitgerust (voertuigtesten en homologaties bestaan niet voor jan met de korte achternaam).

Dat wij te schaapachtig rijden dat we de ANWB nodig hebben om een vuistregel te hanteren is allemaal prima, moet iedereen allemaal zelf weten. Maar noem dat alsjeblieft geen verplichting en ook niet dat al het andere gevaarlijk is, want dat is nergens op gebaseerd en gewoonweg sentiment.

[ Voor 3% gewijzigd door JdM op 15-12-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

JdM schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:24:
[...]
..over de hiaten in de rijopleidingen bij beginnende bestuurders en het rijden met een aanhanger...

.. en dan blijkt dat je met een aanhanger prima kunt rijden als je weet wat je doet en vooral rekening houdt met de remweg en de grootte van het span......
met andere woorden; je kunt beter niet zomaar adviseren om een (onervaren?) B rijbewijshouder een lichte auto een zware aanhanger te laten trekken.

Of ken jij de TS en weet je zeker dat hij een ervaren rijder is die gewend is met een aanhanger te rijden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tens schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:30:
[...]
Of ken jij de TS en weet je zeker dat hij een ervaren rijder is die gewend is met een aanhanger te rijden.....
Dit hele topic laat vrij duidelijk blijken dat TS niet gewend is met een aanhanger te rijden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
MdBruin schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:21:
Volgens mij klopt het niet wat er gesteld wordt. Ja je mag met alleen een b rijbewijs een maximale 3500kg voertuig combinatie rijden. Echter mag het getrokken voertuig (aanhanger) niet boven de 750kg wegen. Zie onderstaande link
https://www.rdw.nl/nrd/he...del-vanaf-19-januari-2013
Uit jouw eigen link:
De totale toegestane maximum massa van een trekkend voertuig plus een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg.
Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken.
Dus je mag rijden met:
- Een aanhanger van maximaal 750kg, ongeacht of het totaalgewicht van de combinatie dan boven de 3500kg komt. (Laatste quote)
of:
- Een aanhanger zwaarder dan 750kg mits het totaalgewicht van de combinatie niet boven de 3500kg komt. (Eerste quote)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 23:29
BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:22:
[...]

Je gaat met die caravan naar CenterParks, op wintersport en naar Ikea? :+

Je kan toch gewoon een leuke, ruime auto kopen voor een goede prijs?
En die ene keer per jaar dat je met een caravan op pad wil, daar een geschikte auto voor huren?

Sterker nog:
Het gaat om een enkel ritje van 1200 KM per jaar (mijn ouders doen de heenweg*).
Dus als ik het goed begrijp ga je je autokeuze waar je 365 dagen per jaar in rijdt, afhangen van één enkele rit? Sterker nog: je ouders rijden de heenweg, dus er ís zelfs al een geschikte auto voor de caravan beschikbaar voor dat enkele ritje :X

En om het hele out-of-the-box denken maar compleet te maken :P een lichtere caravan is geen optie?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Richh schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:38:
Sterker nog: je ouders rijden de heenweg, dus er ís zelfs al een geschikte auto voor de caravan beschikbaar voor dat enkele ritje :X
Het is helemaal niet zeker dat er een geschikte auto beschikbaar is om met een B rijbewijs die caravan te trekken. Misschien is die auto wel veel te zwaar en hebben TS' ouders wel BE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Richh schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:38:
[...]
En om het hele out-of-the-box denken maar compleet te maken :P een lichtere caravan is geen optie?
Nee, dat is geen optie, zijn ouders hebben die caravan al.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Xander schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:41:
[...]

Het is helemaal niet zeker dat er een geschikte auto beschikbaar is om met een B rijbewijs die caravan te trekken. Misschien is die auto wel veel te zwaar en hebben TS' ouders wel BE...
Die kans is zeer groot inderdaad.

Desalniettemin denk ik dat TS misschien wel 500 euro op enkel brandstof bespaart als hij een zuinige auto kiest. Zo'n auto kan geschikt zijn voor alles wat 'ie ermee wil doen, behalve dan enkel en alleen die caravan trekken... Genoeg ruime auto's die naar Ikea, Centerparks en op wintersport kunnen.

Van die besparing kan hij dan een BE rijbewijs halen. Heb je de rest van je leven plezier van.
Freee!! schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:41:
[...]

Nee, dat is geen optie, zijn ouders hebben die caravan al.
Als de waarde van de caravan lager ligt dan de investering die nu in een auto gestopt gaat worden, had ik het in ieder geval wel meegenomen in mijn overweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Richh schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:45:
[...]

Desalniettemin denk ik dat TS misschien wel 500 euro op enkel brandstof bespaart als hij een zuinige auto kiest. Zo'n auto kan geschikt zijn voor alles wat 'ie ermee wil doen, behalve dan enkel en alleen die caravan trekken... Genoeg ruime auto's die naar Ikea, Centerparks en op wintersport kunnen.

Van die besparing kan hij dan een BE rijbewijs halen. Heb je de rest van je leven plezier van.
Tja, dat was mijn gedachte ook. Maar daar heeft hij blijkbaar geen behoefte aan:
BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:44:
Voor de rest: ik heb geen behoefte aan E achter B
Dat kunnen jij en ik misschien niet begrijpen maar het is blijkbaar een feit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
Jongens Jongens (Dames?) tot nu to heb ik aan slechts 2 posts echt wat gehad. Nogmaals dank @JdM en @Xander

De caravan is leeg rond de 1400 KG, dus het meeste gewicht zal in de auto geplaatst moeten worden om onder de 1500 KG te blijven.

Als ik dan een Renault Megane ga rijden van 1300 KG en die vol stop met 600 KG - 160 KG (Ik, vrouw +Kiddo) zooi, dan zijn jullie allemaal tevreden toch. Dan zit ik (bijna) op de veilige marge van 75% (Caravan 1500 auto 1900 = 78.9%.

Is het jullie ooit opgevallen dat de zwaardere auto's met een kleine caravan juist harder rijden? Om dat het toch kan?

Waren het niet ooit de Volvo rijders die bij zich bij bosjes te pletter reden omdat ze zich te veilig waande in hun auto?

Volgens mij kun je maar beter de limiet opzoeken en je daar van bewust zijn. Dan ben je EN goedkoop uit EN je komt veilig thuis!
Freee!! schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:31:
[...]

Dit hele topic laat vrij duidelijk blijken dat TS niet gewend is met een aanhanger te rijden.
Pardon? Dat ik niet dagelijks met een dergelijke combinatie rij wil niet zeggen dat ik weet waar ik mee bezig ben.

[ Voor 16% gewijzigd door BasvanS op 15-12-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:50:
[...]
Volgens mij kun je maar beter de limiet opzoeken en je daar van bewust zijn. Dan ben je EN goedkoop uit EN je komt veilig thuis!
Dan moet je die limiet wel kennen. Het klinkt afgezaagd, maar in jouw situatie zou ik toch nog eens dat besluit betreffende "E" heroverwegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

Jongens Jongens (Dames?) tot nu to heb ik aan slechts 2 posts echt wat gehad.
nee, deze posts waren de enige waarin iets stond wat je wilde horen.

meer praktische/logische/goedkopere oplossingen zijn blijkbaar niet gewenst.

jouw probleem verder btw. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Is het jullie ooit opgevallen dat de zwaardere auto's met een kleine caravan juist harder rijden? Om dat het toch kan?
Nee :P
Waren het niet ooit de Volvo rijders die bij zich bij bosjes te pletter reden omdat ze zich te veilig waande in hun auto?
Huh? Waar tover je dit vandaan? :P
Wat is dat ook voor onzin. "Mijn auto is veilig, laat ik 200km/u rijden". Misschien kom je er zelf goed vanaf ten opzichte van een A-segmenter, maar de blikschade blijft dure shit. Ik zou niet weten waarom je bewust risico's zou nemen.
Volgens mij kun je maar beter de limiet opzoeken en je daar van bewust zijn.
Hoezo 'limiet opzoeken'? Wat is daar het praktisch nut van?
Het is toch ook niet veiliger om met zomerbandjes door de sneeuw te rijden, op de limiet zodat je net niet wegglijd... ipv in een trekker of tank met rupsbanden te rijden op dezelfde snelheid? :+
Dan ben je EN goedkoop uit EN je komt veilig thuis!
Goedkoop is een auto zoeken die aan 99% van je gebruik voldoet en voor die 1x per jaar een andere auto fixen. Dat scheelt je vermoedelijk honderden of misschien wel duizenden euro's op aanschaf en op brandstof.

Veilig is je houden aan de wettelijke eisen die er niet voor niks voor zijn bedacht. Veilig is om de gewichtsverhouding auto/caravan zo ver mogelijk richting auto te laten uitvallen. Veilig is om je goed op te laten leiden, bijvoorbeeld met een E-rijbewijs. Dat kost overigens relatief weinig geld terwijl je er de rest van je leven plezier van gaat hebben + je kan iedere auto kopen die je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-05 16:23
BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:52:
[...]

Ja.. en Nee.. Het levert inderdaad meer Keuze vrijheid op, maar deze heb ik niet nodig. Ik wil een "kleine" auto blijven rijden en zie dat dit ook zeker mogelijk is samen met de eis om 1600 KG te mogen trekken.

Er zitten ook voldoende auto's binnen deze 'keuze vrijheid' die ik interessant vind. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een auto die op 1930 mag wegen. Samen met de 1600 KG Caravan (van mijn ouders) is dat dus net 30 KG te zwaar.

Dan kan ik OF voor EUR 600-700 mij E achter B halen, of de Auto op een laadvermogen van 645 KG laten zetten ipv 675..

[...]

Die bel ik maandag!
toon volledige bericht
E achter B heeft mij 250 euro gekost. Ik weet niet hoe je aan die 600-700 komt

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hamza schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:07:
[...]

E achter B heeft mij 250 euro gekost. Ik weet niet hoe je aan die 600-700 komt
gokje.. je had al wat ervaring.. ;) iemand met 0 aanhanger ervaring gaat dat voor 250 euro niet redden :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Als ik het gevoel had dat ik nog IETS kon leren van het E achter B halen dan had ik dat al wel gedaan. Of jullie dat geloven maakt me verder niet zo veel uit.

Een auto van 1600 KG kan prima een Caravan van 1600 KG trekken. Een Renault Megane van 1300 KG weegt met brandstof, 3-4 personen en 200 KG bagage al bijna 1800 KG. Hoeveel zwaarder wil je het hebben? En gaat die 100 KG meer het verschil echt maken?

Mijn vader rijd al jaren in een RAV 4 van net iets meer dan 1500 KG, alleen met zijn Vrouw, en de hele auto praktisch leeg omdat de honden dan ik de kattenbak kunnen. Die haalt de 1800 KG echt niet.. Is dat dan onveilig? Met E achter B mag iedereen achter die auto 2500 KG trekken.

Kan prima, als je maar weet wat je aan het doen bent.

De keuze is/was voor mij simpel: ik wil een auto 1930 KG max gewicht. Caravan is 1600 KG. Haal ik E achter B, kies ik een anderen auto, of laat ik het gewicht aanpassen als dat kan?

Vervolgens gaan jullie mij wijs maken dat wat Renault op geeft als trekgewicht onzin is? Dat een auto op papier zwaarder moet zijn en dat ik E achter B moet hebben om veiliger te rijden?

Hem op papier 1900 KG laten zijn en hem ook vol proppen tot 1900 KG is veiliger dan hem papier 1930 laten zijn, E achter B halen, en vervolgens bijna leeg een 1600KG wegende caravan gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Xander schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:33:
Dus je mag rijden met:
- Een aanhanger van maximaal 750kg, ongeacht of het totaalgewicht van de combinatie dan boven de 3500kg komt. (Laatste quote)
Nee
Xander schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:33:
of:
- Een aanhanger zwaarder dan 750kg mits het totaalgewicht van de combinatie niet boven de 3500kg komt. (Eerste quote)
Dat klopt wel. De combinatie mag niet meer wegen als 3500kg. De aanhangwagen mag niet meer wegen als 750kg. Je hebt dus voor de auto een max van 2750kg om niet in de problemen te komen.

Ik geef dit alleen aan voor als er wat gebeurd of als je staande wordt gehouden (bijv. een controle). Je rijdt in een combinatie waarvoor je geen geldig rijbewijs hebt en voor de verzekering de grote kans hebt dat deze niet gaat uitkeren. Als ik het zelfs goed heb begrepen ben je in Duitsland zelfs aansprakkelijk/schuldige, zelfs als het niet jouw fout is. (Hetzelfde systeem als niet op (goedgekeurde) winterbanden rijden en betrokken bij een ongeval in de verplichte periode)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:17:
Als ik het gevoel had dat ik nog IETS kon leren van het E achter B halen dan had ik dat al wel gedaan. Of jullie dat geloven maakt me verder niet zo veel uit.
Dat is toch niet de reden om je E te halen? Juist om al t gezeur te voorkomen, met regeltjes om zonder E toch een aanhanger te rijden, is het DE reden ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

@BasvanS
In plaats van het verlagen van de toelaatbare massa, zou een auto wissel met jouw ouders ook een optie kunnen zijn voor die relatief korte periode van de vakantie?

Dat lijkt mij de meest kosten effectieve optie. En anders is het daadwerkelijk laten verlagen van de maximaal toegestaande massa door de rdw niet eens zo'n gek idee.

[ Voor 24% gewijzigd door 3x3 op 15-12-2018 20:49 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Jazeker wel.
Dat klopt wel. De combinatie mag niet meer wegen als 3500kg. De aanhangwagen mag niet meer wegen als 750kg. Je hebt dus voor de auto een max van 2750kg om niet in de problemen te komen.
De aanhanger mag wel degelijk meer wegen dan 750kg mits de combinatie niet boven de 3500kg komt!

Lees je alsjeblieft even in voordat je onzin verkondigt. Of reageer gewoon niet hier, want deze regels zijn bij de topicstarter al gewoon duidelijk!

Speciaal voor jou: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

Bestudeer de eerste twee voorbeelden in de tabel eens, dan heb je zowel een combinatie >3500kg als een aanhangwagen >750kg welke in de gegeven omstandigheden gewoon met rijbewijs B gereden mogen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Xander schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:01:

[...]

De aanhanger mag wel degelijk meer wegen dan 750kg mits de combinatie niet boven de 3500kg komt!

Lees je alsjeblieft even in voordat je onzin verkondigt. Of reageer gewoon niet hier, want deze regels zijn bij de topicstarter al gewoon duidelijk!

Speciaal voor jou: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Ik stop wel met reageren hierna. Even een quote van de pagina van de RDW
Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken.
Ze maken het er dus niet makkelijker op door verschillende informatie te plaatsen. Dacht dat de RDW toch wel correct behoord te zijn. Al die wetgeving ook, hoop dat de TS tot een passende oplossing voor hem komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
3x3 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:48:
@BasvanS
In plaats van het verlagen van de toelaatbare massa, zou een auto wissel met jouw ouders ook een optie kunnen zijn voor die relatief korte periode van de vakantie?

Dat lijkt mij de meest kosten effectieve optie. En anders is het daadwerkelijk laten verlagen van de maximaal toegestaande massa door de rdw niet eens zo'n gek idee.
De RAV 4 en de v60 van mijn ouders hebben een Max. toelaatbaar gewicht van 2200 en 2500 KG ;) Dat gaat niet werken met B!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:34:
[...]

De RAV 4 en de v60 van mijn ouders hebben een Max. toelaatbaar gewicht van 2200 en 2500 KG ;) Dat gaat niet werken met B!
Het is eerder gezegd, in van een B-E rijbewijs ga je een leven lang plezier hebben als je houdt van caravans trekken. Van auto wisselen de meeste mensen toch wel elke 5 jaar.

Ik zou een keer je rijbewijs upgraden in plaats van elke keer auto's laten downgraden. Zeker als er kans is dat over 5, 10 jaar hetzelfde type auto gaat rijden als je ouders nu doen.

En als ik heel eerlijk ben, 1x per jaar een klein beetje stout in het verkeer. Ondanks dat er vast mogelijk grote nare gevolgen aan zitten zou ik het mezelf misschien wel zien doen.

[ Voor 13% gewijzigd door 3x3 op 15-12-2018 21:49 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
MdBruin schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:18:
[...]

Ze maken het er dus niet makkelijker op door verschillende informatie te plaatsen. Dacht dat de RDW toch wel correct behoord te zijn. Al die wetgeving ook, hoop dat de TS tot een passende oplossing voor hem komt.
Op beide sites staat exact dezelfde informatie...

Jouw quote: "Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken." Dus een aanhanger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750kg, die mag je altijd trekken met rijbewijs B. Altijd! Dus ook met een auto van 3000kg, er is met aanhangwagens <750kg dus geen beperking van het maximale treingewicht. Precies zoals het op mijn bron staat.

Dat bestuurders met rijbewijs B altijd een aanhangwagen <750kg mogen trekken, wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit een aanhangwagen >750kg mogen trekken.

En het rdw zegt ook nog: "De totale toegestane maximum massa van een trekkend voertuig plus een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg." Daar staat: als je een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg trekt, dan is het maximale gewicht van de combinatie 3500kg. In die zin staat "blijft", want jouw bron gaat over wijzigingen per 19-01-2013 en daarvoor was dit ook al zo.

Er staat precies hetzelfde als op rijksoverheid.nl, alleen in wat andere, wellicht niet al te heldere bewoording.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 15-12-2018 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
3x3 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:44:
[...]

Het is eerder gezegd, in van een B-E rijbewijs ga je een leven lang plezier hebben als je houdt van caravans trekken. Van auto wisselen de meeste mensen toch wel elke 5 jaar.

Ik zou een keer je rijbewijs upgraden in plaats van elke keer auto's laten downgraden. Zeker als er kans is dat over 5, 10 jaar hetzelfde type auto gaat rijden als je ouders nu doen.

En als ik heel eerlijk ben, 1x per jaar een klein beetje stout in het verkeer. Ondanks dat er vast mogelijk grote nare gevolgen aan zitten zou ik het mezelf misschien wel zien doen.
Ik zie je punt maar van downgraden is echt geen sprake. Bijna alle auto's op mijn shortlist zijn rijdbaar met B. Sommige door ze 10-50 KG te laten minnen bij het RDW.

Stiekem is die grote motor die je nodig hebt voor die 1600 KG wel leuk ;) Maar het zou stukken kleiner kunnen als ik de auto van mijn ouders naar huis kan rijden na de vakantie.

We gaan eens een balletje opgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Xander
Het had inderdaad een stuk duidelijker kunnen zijn.

Aangenomen dat maximalen voor aanhanger, asdrukken en kogeldruk niet worden overschreden;

Hoewel zij het in de tabel hebben over een voertuig van 3000kg met een aanhanger van 650 kg = 3650kg wat mag met B, hebben ze het ook over een combi of voertuig van max 3500kg wat nog mag met B.
Voor 3650kg zou je B+code 96 nodig hebben zoals ik het lees.

Met B+code 96 (zelfde examen als BE), waar je voor kan kiezen bij behalen BE mag je max 4250kg aan combinatie rijden, maar nog steeds een voertuig van max 3500kg (want B). Je krijgt dan wel code 96 op je rijbewijs maar geen BE (waarbij max aanhangwagen 3500kg mag).

Ik begrijp dus niet helemaal waarom je met B altijd met een aanhanger van max 750 kg mag rijden terwijl de combi ook max maar 3500 mag zijn. En hun voorbeeld dus niet klopt (want auto dan max 2750).
Klopt het wel, max 3500 auto + max 750 aanhanger = 4250 kg samen, dan is die B+code 96 vreemd want die 4250 is de max die je met B+code 96 mag besturen en waarvoor je dus BE moet halen.
En als je dan toch BE gehaald hebt (3500auto+3500aanhanger) waarom je dan zou kiezen om maar 4250 kg combi te mogen besturen, en je dat nooit meer kan laten wijzigen in BE zonder opnieuw examen te doen voor BE?

(Blij dat ik BE in de vorige eeuw gehaald heb en nog 12 ton combinatie mag besturen. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 15-12-2018 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Dus haal aub je BE rijbewijs. Je gaat met een veel fijner gevoel op vakantie. Ook dat is in mijn ogen heel veel waard.

En ruil dan voor 2 weken van auto met je ouders.

En tuurlijk zoals al gemeld is in dit topic kan je door het aanpassen van je kenteken ook met een lichtere auto op vakantie met die caravan. En als je goed oplet en veilig rijdt ook echt wel goed aankomen. Maar je maakt dezelde reis zoveel prettiger door een goede combinatie van juiste auto en caravan te kiezen. Neem een voorbeeld aan je ouders zou ik zeggen.

Ik ben zo blij dat ik me BE rijbewijs heb gehaald een paar jaar terug. Al die regels en optelsommen slaan bijna nergens meer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Mooi. Dan kost het je dus alleen examengeld. Dat gaat nooit op €700 komen, waarschijnlijk niet eens €200. Daarmee is het argument dat E achter B te duur is helemaal van de wereld.

Kom je terug op: Koop een auto die voor 99% van je ritten voldoet, haal met de besparing daarvan je E achter B en leen de auto van je ouders bij de aanhanger. Alle problemen én twijfels én geneuzel met RDW registraties meteen van tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 02:39

Shunt

Boe

Zo werkt een rijbewijs natuurlijk niet maar dat weet je zelf hopelijk ook wel.
Ik kon prima autorijden voordat ik mijn rijbewijs had echter is het rijbewijs een BEWIJS van vaardigheid (zie je het zit in de naam grappig he). Wil jij meer dan X kg trekken met je auto dan moet jij aan kunnen tonen fatsoenlijk met zo'n apparaat te kunnen rijden.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Teijgetje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:11:
@Xander
Het had inderdaad een stuk duidelijker kunnen zijn.

Hoewel zij het in de tabel hebben over een voertuig van 3000kg met een aanhanger van 650 kg = 3650kg wat mag met B, hebben ze het ook over een combi of voertuig van max 3500kg wat nog mag met B.
Voor 3650kg zou je B+code 96 nodig hebben zoals ik het lees.
In jouw link staat:
Wilt u een aanhanger of caravan achter uw auto vervoeren? Dan heeft u in sommige gevallen een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig. Dit is het geval als:

• het gewicht van de aanhanger of oplegger meer is dan 750 kilo, en
• het gewicht van de auto en de aanhanger samen meer is dan 3.500 kilo.
Let op de "en". Het is geen "of". Als het gewicht van de aanhanger niet meer is dan 750kg hoef je dus al niet verder te lezen.
Ik begrijp dus niet helemaal waarom je met B altijd met een aanhanger van max 750 kg mag rijden terwijl de combi ook max maar 3500 mag zijn. En hun voorbeeld dus niet klopt (want auto dan max 2750).
Klopt het wel, max 3500 auto + max 750 aanhanger = 4250 kg samen, dan is die B+code 96 vreemd want die 4250 is de max die je met B+code 96 mag besturen
Je mag inderdaad met alleen B met een combinatie van 4250kg op pad, als je een auto met MTM van 3500kg hebt en een aanhangwagen van 750kg. Dat is dan ook meteen de enige combinatie waarmee je aan de 4250kg kan komen met alleen B.

B+code 96 geeft meer mogelijkheden, bijvoorbeeld een auto van 2000kg en aanhangwagen van 2250kg. Totaal ook 4250kg maar van een heel andere orde dan het voorbeeld hierboven, en dus niet te rijden met alleen B.
En als je dan toch BE gehaald hebt (3500auto+3500aanhanger) waarom je dan zou kiezen om maar 4250 kg combi te mogen besturen, en je dat nooit meer kan laten wijzigen in BE zonder opnieuw examen te doen voor BE?

(Blij dat ik BE in de vorige eeuw gehaald heb. ;) )
Ik heb ook geen idee waarom je B+code 96 zou halen als BE even moeilijk en duur is. Tenzij het dat niet is? :?

Voor veel combinaties is B+code96 wel voldoende, bijvoorbeeld voor de auto en caravan van de ouders van TS. Auto met MTM van 2500kg en caravan van 1600kg (totaal 4100kg). Als het een goedkopere of makkelijkere optie is dan BE dan snap ik wel dat mensen daar voor kiezen. Persoonlijk zou ik gewoon meteen BE doen, dat stelt ook niet zo veel voor.

Heb 'm zelf ook. "Helaas" wel gehaald na 2013, al is dat als normale particulier ook niet echt een belemmering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44

Ik begrijp dus niet helemaal waarom je met B altijd met een aanhanger van max 750 kg mag rijden terwijl de combi ook max maar 3500 mag zijn.
Je 'ook' klopt niet. Het zijn nl. 2 aparte regels. Als je een aanhanger hebt van minder dan 750kg mag je die achter elke wagen hangen die je met je b rijbewijs mag rijden (En geldt de max van 3500 dus niet). Is de max van de aanhanger hoger dan 750kg geldt de max van 3500 gecombineerd wel.

Het zijn dus 2 regels die je niet moet gaan combineren :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dat "en" is inderdaad een instinker als je de eisen in verschillende regels los van elkaar gaat zetten.
Dat "en" had benadrukt kunnen zijn of de losse regels/voorwaarden in één regel.

Je krijgt trouwens standaard BE, B+code 96 is echt een keuze die niet standaard is maar je moet aangeven. Het examen is voor BE.

En als Bas niets meer te leren valt over rijden met een aanhanger zou één intest en examen voldoende moeten zijn. Tarieven verschillen, maar dat hoeft geen 400 te kosten om dat in een dag te halen.
Rechtstreeks bij het CBR alleen examen doen is natuurlijk nog goedkoper maar kan dacht ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Teijgetje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:07:

Je krijgt trouwens standaard BE, B+code 96 is echt een keuze die niet standaard is maar je moet aangeven. Het examen is voor BE.
Geen enkele reden om voor B+ code 96 te kiezen dan.

Die categorie is in NL geïntroduceerd om de rijbewijzen in de hele EU gelijk te trekken. Misschien moet er ooit nog wel een apart, simpeler examen voor komen. Of een moeilijker examen voor BE natuurlijk...
En als Bas niets meer te leren valt over rijden met een aanhanger zou één intest en examen voldoende moeten zijn. Tarieven verschillen, maar dat hoeft geen 400 te kosten om dat in een dag te halen.
Rechtstreeks bij het CBR alleen examen doen is natuurlijk nog goedkoper maar kan dacht ik niet?
Dat laatste kan denk ik wel, maar dan zul je zelf voor de lesauto (met dubbele pedalen) en aanhangwagen moeten zorgen. Misschien kun je die los huren bij een rijschool. Lijkt me niet aan te bevelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

toon volledige bericht
Ben je dan zo een slechte rijistructeur? Als je vrouw met combinatie had leren rijden, kon ze voor 200euro haar BE gehad hebben.....Kan ze gelijk alles trekken...

Alles wat je nu gedaan hebt is bewezen dat je vrouw niet in staat is om een BE te halen en ze toch met een BE combinatie laten rijden. Top!

Ps voor je klaagt...ik heb a,be, ce op komst en rijdt al van 16 met 40ton combinaties :D
Ik kan nu zonder gedoe elke wagen rijden en lasten trekken, waar dan ook. (Denk 60 euro betaald voor het examen.)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 915187

BasvanS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:44:
Voor de rest: ik heb geen behoefte aan E achter B maar wil wel graag met die 1600 KG op pad, 1200 Km per jaar.
Uit je verhaal blijkt inderdaad geen behoefte maar pure noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

azz_kikr schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:16:
[...]
Ps voor je klaagt...ik heb a,be, ce op komst en rijdt al van 16 met 40ton combinaties :D
Nog even D en F halen en je hebt ze allemaal ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bel gewoon het RDW, als je per se geen BE wilt behalen en je zoektocht wilt beperken.
(Ohja, ook leuk: Als je strand in het buitenland, en je verzekeraar/hulpdienst met een andere auto aan komt zetten die een hogere TMM heeft. Mag je je caravan daar laten staan :w )

Die medewerkers van het RDWzijn doorgaans best kundig, en voor het aanpassen van het gewicht hoef hoogstwaarschijnlijk niet eens langs het station. Even per mail contact, en een paar dagen later een pasje in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
_ferry_ schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:01:
Ohja, ook leuk: Als je strand in het buitenland, en je verzekeraar/hulpdienst met een andere auto aan komt zetten die een hogere TMM heeft. Mag je je caravan daar laten staan :w
Dat lijkt me eerder een zekerheidje, je meldt dat je een 1600kg caravan moet trekken, je krijgt dan geen Aygo maar iets waarvan zij weten dat het heel blijft en zwaar genoeg is.

Maar misschien heb je wel mazzel en vinden ze iets.
Ik stond ooit met een Chrysler Voyager met een opgeblazen motor aan de Oostenrijkse grens in het hoogseizoen.
Een vervangende auto die 6 man en bagage kon vervoeren werd na een dag gevonden en kwam van 300 km verderop. Gelukkig was de Raststätte 24 uur open...…..
Misschien is er dus ook wel ergens een lichte auto die zwaar kan trekken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 16-12-2018 18:30 ]

Pagina: 1