Nieuwe externe HD; Hoe veilig te gebruiken met meerd. pers.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-12 22:27
Dag,

Ik ben opzoek naar een nieuwe externe harde schijf. De huidige is maar 250gb en gebruik ik om handmatig Time Machine te draaien. Macbook is daar niet altijd aan gekoppeld dus vandaar dat ik af en toe zelf aankoppel en een back-up maak. Wanneer ik wel aantal uren of dagen aan het betreffende bureau werk dan maakt Time Machine wel gewoon de standaard automatische back-ups.

Vriendin aangeraden om ook back-ups te maken. Juist nu er belangrijke documenten (alleen) op haar Macbook staan zonder andere vorm van back-up. Ze heeft nog wel ergens een externe HD rondslingeren met een boel foto's maar die is geformatteerd voor Windows en kan je niks mee aangezien lees/schrijf rechten verschillen met Windows en OSX. Die data moet op de een of andere manier ook nog naar de nieuwe HD op de algemene partitie en dan mapje [vriendin]..... Maar dat komt later wel een keer.

Zat te denken aan een nieuwe externe harde schijf van zo'n 1 à 2 tb. Meer dan voldoende voor ons. Naast het maken van back-ups van beide laptops zijn we van plan een deel er van te gebruiken als overige opslag. Dus bijvoorbeeld even een bult foto 's die ik er op zet en zij deze op haar Macbook kan zetten (of een film, wat dan ook) zoals bovenstaande voorbeeld. Die data van die externe HD kan niet op haar Macbook aangezien die SSD te klein is. Op die algemene partitie in een mapje onder haar naam kan oude data gedumpt worden.

Ik zat te denken om de harde schijf te partitioneren in 3 delen. 2x voor back-up van beide laptops en 1 algemene partitie. Uiteraard wil ik dit zo veilig mogelijk doen dus ik wil de HD voorzien van een wachtwoord en in/bij Time Machine aangeven dat back-ups gecodeerd moeten worden.

Hier heb ik de volgende vragen over:
- Is het partitioneren voldoende om virussen/ransomware op 1 partitie te houden of gaat dit wel de hele schijf over?
- Is het instellen van een wachtwoord voor de gehele schijf (bij aansluiten) mogelijk en voor het benaderen van partitie X een ander wachtwoord nodig?
- Zo nee, zijn 3 aparte wachtwoorden voldoende voor codering van die betreffende partitie?
- Is het naast het door Time Machine coderen van de back-up en het instellen van een wachtwoord nog nodig om FileVault actief te hebben op de Macbook?
- Tips en ideeën welkom... :)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Macbooks (Air / Pro)
- Een nog aan te schaffen externe harde schijf
Nog ergens op te letten? Coolblue heeft een speciale rubriek voor macs, volgens mij is dit marketing toch? De meeste schijven zijn toch compatible?
- Wellicht een keer een back-upje maken van iPad Air of iPhones (gaat al via iCloud, maar misschien keer offline maken)
- MacOS high Sierra en Time Machine

Alle reacties

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Wel eens aan een NAS gedacht? Prima middel voor backups van eigen apparatuur en ook nog eens per aparte gebruiker te beveiligen :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Trezzahn
Ja dat heb ik. Alleen en geen verstand van (ja dat kan nog komen) en een stuk duurder volgens mij. Daarnaast is de WiFi thuis niet echt top. Tja, in de meterkast zou kunnen..

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Ik zou eerst uitzoeken hoe je een backup maakt, en dan pas hardware kopen, want een nas , eenmaal ingesteld is het minste werk.
Een nas heeft ook alle software aan boord om alles in te stellen, ook wachtwoorden per gedeelde map, je kunt de aantal GB instellen per map etc.

Maar buiten je nas, moet je eigenlijk nog meer aan je backup doen, maar daar kun je online naar zoeken, dus een handleiding hoe je een backup maakt.

En een backup kost veel geld en veel tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 15-12-2018 08:33 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Trezzahn schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 07:40:
Ja dat heb ik. Alleen en geen verstand van (ja dat kan nog komen) en een stuk duurder volgens mij.
Kijk eens naar een Synology. Dat is echt heel eenvoudig in te stellen en te beheren, tevens is er echt heel veel te vinden qua ‘how to’s’.

En qua prijs, het zal een beetje duurder zijn maar je hoeft nooit meer met een externe harddisk te zeulen, wat ook risico’s met zich mee brengt. Daarnaast is een NAS compatibel met alle devises en OS’en en kan je wereldwijd bij jouw gegevens en overal ter wereld en op elk moment een backup maken.

Soms heeft iets extra uitgeven zeker zin :)

Synology DS119j
WD Red 4TB]

Met de bovenstaande producten ben je voor € 225,- klaar en heb je een perfect backup oplossing :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Trezzahn
Han schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:18:
[...]

Kijk eens naar een Synology. Dat is echt heel eenvoudig in te stellen en te beheren, tevens is er echt heel veel te vinden qua ‘how to’s’.

En qua prijs, het zal een beetje duurder zijn maar je hoeft nooit meer met een externe harddisk te zeulen, wat ook risico’s met zich mee brengt. Daarnaast is een NAS compatibel met alle devises en OS’en en kan je wereldwijd bij jouw gegevens en overal ter wereld en op elk moment een backup maken.

Synology DS119j
WD Red 4TB]

Met de bovenstaande producten ben je voor € 225,- klaar en heb je een perfect backup oplossing :)
Bedankt voor je reactie!

Die prijs valt inderdaad nog mee. Heb wel ergens gelezen dat je meer RAM en/of meer Ghz nodig hebt voor het afspelen van films of series vanaf de nas?

Hoe zit het bij zo'n nas met beveiliging. Wat ik vooral fijn vond toen ik eens in de zoveel tijd een back-up maakte, is dat ik zeker wist dat de back-up die ik maakte vrij van virussen was. Hoe zit dat bijvoorbeeld met ransomware? Neemt die dan niet meteen je nas mee?
Toch maar eens verder kijken naar een nas, hoewel de wifi het dan eerst beter moet (gaan) doen....

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Ja virussen neem je mee naar je nas, dus daarom is iets leren tav beveiliging/opvoeding gebruikers, dit is eigenlijk het belangrijkste daar tegen.

Leren hoe je en backup maakt lost je probleem op,
tegen virussen, dan je nas instellen dat deze terug in de tijd kan spriogen,
dus je maakt 1 backup en alles wordt bewaard,
dan 2e backup, alles wordt bewaard(dubbele files worden maar1 x bewaard),
3e backup met virussen, en deze wist alle data,
je nas is leeg/encrypted,
dan kun je nog terug naar je 2e backup.
(daarom ook geen kleine 1 of 2 TB kopen maar direct 4 TB, omdat de backup meerdere keren bijgehouden moeten worden).

En nog een keer zoek uit hoe een backup gemaakt moet worden, zodat je voor de toekomst veilig bent.
En 1 hd als backup is natuurlijk niet goed genoeg.

• Trezzahn
jan99999 schreef op zondag 30 december 2018 @ 08:20:
Ja virussen neem je mee naar je nas, dus daarom is iets leren tav beveiliging/opvoeding gebruikers, dit is eigenlijk het belangrijkste daar tegen.

Leren hoe je en backup maakt lost je probleem op,
tegen virussen, dan je nas instellen dat deze terug in de tijd kan spriogen,
dus je maakt 1 backup en alles wordt bewaard,
dan 2e backup, alles wordt bewaard(dubbele files worden maar1 x bewaard),
3e backup met virussen, en deze wist alle data,
je nas is leeg/encrypted,
dan kun je nog terug naar je 2e backup.
(daarom ook geen kleine 1 of 2 TB kopen maar direct 4 TB, omdat de backup meerdere keren bijgehouden moeten worden).

En nog een keer zoek uit hoe een backup gemaakt moet worden, zodat je voor de toekomst veilig bent.
En 1 hd als backup is natuurlijk niet goed genoeg.
Volgens mij is zo'n grote schijf niet nodig. De data dat geback-upt moet worden komt van 2x een macbook van 250 GB. Back-ups gaan verlopen via Time Machine dus die laat ik dan lekker lopen.
Dan ter "back-up van back-up" eens in de zoveel tijd Time Machine laten draaien op de oude externe harde schijf.

Wat virussen betreft gebruik ik uiteraard up to date software en doe ik geen gekke dingen op het internet. Niet dat dat een harde voorwaarde moet zijn voor het niet oplopen er van, maar het speelt zeker mee.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Trezzahn schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:47:
[...]

Volgens mij is zo'n grote schijf niet nodig. De data dat geback-upt moet worden komt van 2x een macbook van 250 GB. Back-ups gaan verlopen via Time Machine dus die laat ik dan lekker lopen.
Dan ter "back-up van back-up" eens in de zoveel tijd Time Machine laten draaien op de oude externe harde schijf.

Wat virussen betreft gebruik ik uiteraard up to date software en doe ik geen gekke dingen op het internet. Niet dat dat een harde voorwaarde moet zijn voor het niet oplopen er van, maar het speelt zeker mee.
Je hebt het ook over films kijken en dergelijke vanaf de NAS. Ik zou gewoon een grote schijf nemen 4TB lijkt heel veel maar met een aantal back-ups en films zit die sneller vol dan je denkt ;)

Ook als je bijvoorbeeld 2 weken retentie hebt zijn dat 2 fulls en de rest incremental back-ups. Dan loopt de schijf ook lekker vol hoor :)

• Trezzahn
iwanscholten schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:52:
[...]

Je hebt het ook over films kijken en dergelijke vanaf de NAS. Ik zou gewoon een grote schijf nemen 4TB lijkt heel veel maar met een aantal back-ups en films zit die sneller vol dan je denkt ;)

Ook als je bijvoorbeeld 2 weken retentie hebt zijn dat 2 fulls en de rest incremental back-ups. Dan loopt de schijf ook lekker vol hoor :)
Ja dat klopt ook wel weer. Ben niet echt een fervent downloader, heb tenslotte Netflix maar wil wel de mogelijkheid hebben om dat te kunnen doen. Maar opslag van vakantiefoto's kan natuurlijk ook.

Weet alleen niet waar je dan op moet letten. Zoals Han ook schreef:
Han schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:18:
[...]

Synology DS119j
WD Red 4TB]

Moet je dan niet meer Ghz hebben en RAM?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Trezzahn schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:46:
[...]
Moet je dan niet meer Ghz hebben en RAM?
Als je NAS gewoon gebruikt net als een externe drive, is een basismodel als de DS119j voldoende. Ook om media van je NAS naar je laptops te streamen. Veel NAS apparaten, zoals die van Synology kunnen echter wel voor veel meer gebruikt worden, door er allerlei services op te draaien. Als je dat wilt gaan doen, kan het verstandiger zijn een uitgebreider model te kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-01-2019 13:10 ]

Pagina: 1