Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulRyder
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 22:31
Ik heb een Nikon D3300 kitlens (AF-P DX 18-55mm F/3.5-5.6G VR)

Het lijkt me wel tof om een extra lens erbij te hebben waarmee ik wat verder kan inzoomen. Alleen gebruik ik de camera een beetje voor de hobby op vakantie en zijn misschien maar een paar momenten per vakantie waarbij ik zon lens zou gebruiken.

Dus ik vind het een beetje veel om 300+ euro uit te geven voor een lens die ik niet heel intensief zal gebruiken. En ik ben een beetje rond aan het kijken of ik misschien een oudere lens op mijn camera kan zetten. Ik hoef niet de allernieuwste technologie en ik denk dat dit wel mogelijk moet zijn. Maar ik weet niet precies waarop ik moet letten.

Ik geloof dat ik een F mount heb en zag bijvoorbeeld dat een oude Nikon F55 ook eem F mount heeft. En dat er best wat lenzen op marktplaats bijvoorbeeld staan van een F55 voor een zachte prijs. Ik heb het vermoeden dat dit wel mogelijk is om die lens op mijn camera te zetten. Maar ik weet niet zo goed of ik dat goed ingeschat heb.

Weet iemand wat hiervan de nadelen zijn en of dit mogelijk is.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:56
Het kan volgens mij in principe wel maar je moet er niet te veel van verwachten. Weet niet zeker of de autofocus goed werkt en of die oude lenzen stabilisatie hebben. Een tweedehands Nikon 70-300mm zou ook niet zo duur moeten zijn. Of een Sigma/tamron zonder stabilisatie is ook maar rond de €150 nieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
SoulRyder schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:35:
... En ik ben een beetje rond aan het kijken of ik misschien een oudere lens op mijn camera kan zetten. Ik hoef niet de allernieuwste technologie en ik denk dat dit wel mogelijk moet zijn. Maar ik weet niet precies waarop ik moet letten.

Ik geloof dat ik een F mount heb
Yep, je hebt een F-mount.
En ik weet precies waar je op moet letten: jouw D3300 is een goedkoop-bezuinigde instap body, waar Nikon om kosten te drukken geen autofocus-motor heeft ingebouwd. Die moet dus dwingend in de lens zitten, tenzij je het prima vindt om manueel te focussen. (met het minizoekertje van de D3300 praktisch onzin)
Om autofocus te hebben moet de lens een Af-S, Af-I, Af-P Nikkor, een Sigma met HSM of een Tamron met autofocusmotor (niet eenduidig benoemd) zijn.
Deze lenzen zijn nooit echt oud, en 2e hands niet zo goedkoop als oude autofocus-lenzen die slechts met een motor in de body werken. Bij Nikon hebben de D50/70(s)/80/90, D100/200/300(s)/500 en D7000/7100/7200/7500 en alle fullframe bodies een autofocus motor.

In jouw geval is een 2e hands Af-s 55-200/4-5.6 (zonder stabilisatie) waarschijnlijk de goedkoopste 2e hands optie. Mijn tip is echter een Af-s 70-300 VR 2e hands te zoeken. Rond de 200€, en een degelijke en optisch behoorlijke lens.

[ Voor 5% gewijzigd door Vanoverdegrens op 14-12-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulRyder
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 22:31
Ah ja was al bang dat ik zoiets over het hoofd zag. Bedankt voor de tips! Zal eens kijken waar die lenzen te vinden zijn :)