Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 23:36
Hoi Allen, Ik heb afgelopen weken een prettig gesprek gehad bij een detacheringsbedrijf. Het gesprek ging goed en de arbeidsvoorwaarden zijn goed dus sta op het punt om een contract bij hen te gaan tekenen. Nu komt er echter een wervings- en selectie bureau bij mij aan dat de vraag stelt of ik interesse heb in een vacature bij een bedrijf wat hier in de buurt zit, verder geen detacheringswerk, maar wel een internationaal merk.

Omdat ik daar nog op gesprek moet en eigenlijk ik komende week iets moet laten horen over mijn andere contract, is het volgende mogelijk:
- Contract tekenen bij bedrijf 1.
- Bij andere bedrijf op gesprek bij bedrijf 2.
- Als alles goed is bij bedrijf 2 en we komen er uit contract tekenen.
- Is het dan al mogelijk om om bij bedrijf 1 ontslag te nemen?
(Misschien is het niet helemaal netjes, maar bedrijf 2 is wel heel interessant)

Beste antwoord (via ge-flopt op 14-12-2018 21:12)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Niet netjes, maar als het goed is heb je een proeftijd waarin je gewoon kan opstappen.
Ik zou zelf voor de niet nette oplossing kiezen, dan ben je in ieder geval zeker van een baan.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 14-12-2018 21:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:20
Als er een proeftijd is dan denk ik dat wel.

Je kunt ook gewoon melden dat je nog een lopende sollicitatie hebt en dat je een keuze gaat maken als die is afgerond. Wel zo eerlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Niet netjes, maar als het goed is heb je een proeftijd waarin je gewoon kan opstappen.
Ik zou zelf voor de niet nette oplossing kiezen, dan ben je in ieder geval zeker van een baan.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 14-12-2018 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
In proeftijd geldt geen opzegtermijn, dus je kan je per direct afscheid van elkaar nemen.
Let wel: als je bij bedrijf 1 een contract van 6 maanden of korter sluit geldt er GEEN proeftijd en kan je dus niet per direct opstappen.

[ Voor 49% gewijzigd door CyberMania op 14-12-2018 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Let op de rol van het W&S bureau. Die willen met jouw CV scoren. Nooit geschoten, altijd mis, dat is ongeveer het principe waarop die branche draait.

Weet je zeker dat die vacature nog openstaat? Dat hij ongeveer zo leuk is als het W&S bureau hem laat lijken? Dat het W&S bureau kandidaten mag aanleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 23:36
De vacature staat nog open. Heb ook het idee dat ik bij de meeste W&S bureaus database vulling had, dat had ik ook bij deze, dus is het wel eens verfrissend dat ze met iets komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Dat de vacature nog open staat bij het bedrijf is goed nieuws. Maar het neemt de onzekerheid over de contracten tussen werkgever en bureau niet weg. Als werkgever de fee niet wil betalen of anderzins geen zaken wil doen met dit bureau, gaat het via die route niet worden. En bovendien moet je controleren of de vacature niet teveel is opgeleukt.

Je kunt je bijna niet voorstellen wat voor praktijken die bureaus uithalen. Ik zeg niet dat het niet kan werken, maar neem alles uit de koker van W&S bureaus met een paar korrels zout. Ga niet je baan op het spel zetten voor de mooie verhalen van een recruiter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:19
De nette manier lijkt me gewoon de handtekening bij bedrijf 1 even uitstellen en aangeven dat je nog wacht tot een ander bedrijf bij je terugkomt. Er komt best wat kijken bij iemand onboarden, dus een bedrijf voor niets door dat proces laten gaan is niet tof.

De wereld is ook altijd kleiner dan je denkt. Ik had vorige maand ook een sollicitant die bij het vorige bedrijf van een collega na drie dagen weer vertrok naar een iets betere deal. Die werd nu dus niet uitgenodigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou bedrijf 1 meer vertrouwen dan een random recruiter. Of dat bedrijf echt die vacature heeft en die recruiter daar echt voor mag bemiddelen zijn niet bepaald dezelfde zekerheid. Je hebt nu een contract liggen waar je in wezen tevreden mee bent, ander zou je het niet willen tekenen. Waarom zou je dan die kans willen afwachten? FOMO? Bang dat het gras elders groener is? Of wil je graag bij die specifieke toko aan de slag? Is er dan niet een mogelijkheid om dit via je nieuwe detacheerder te gaan doen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Evianon schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:48:
De nette manier lijkt me gewoon de handtekening bij bedrijf 1 even uitstellen en aangeven dat je nog wacht tot een ander bedrijf bij je terugkomt. Er komt best wat kijken bij iemand onboarden, dus een bedrijf voor niets door dat proces laten gaan is niet tof.
Dit dus, ik snap ook niet dat een onfatsoenlijke oplossing als antwoord op deze post wordt gemarkeerd.
Waarom moet bedrijf 1 bloeden omdat jij een geen risico wilt nemen met recruiter van bedrijf 2?
Tis een klein wereldje, bedrijf 1 snapt echt wel dat je eventueel op bedrijf 2 wilt wachten.
En zo niet, dan moet je kiezen.
Jouw probleem, moet jij mee dealen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:06 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:01:
[...]
Sowieso wil ik benadrukken (maar ik ben een cynische lul) dat je recruiters alleen moet geloven als ze iets zeggen over het weer en zelfs dan zou ik voor de zekerheid naar buiten kijken lopen.
FTFY ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Je kan ook aan de slag gaan bij bedrijf 1 en na een jaar polsen bij bedrijf 2 (of het w&s bureau) als je op dat moment denkt dat het daar wellicht beter/leuker is.

Redelijke kans dat je al gevraagd bent bij bedrijf 1 of je andere sollicitaties hebt lopen. Ik zou het dan wel wat raar vinden als je dan zegt nee, en op het allerlaatste moment met het verhaal komt dat er ineens wel een andere sollicitatie loopt. Dat geeft bedrijf 1 niet echt veel vertrouwen in de keuze voor jou. Ik zou dat enkel riskeren als je praktisch zeker bent van een contract dat bevalt bij bedrijf 2.

Verder wat betreft de minder nette keuze van switchen in je proeftijd... houdt er rekening mee dat dit niet zo fraai op je cv staat, dus dan moet je wel met een goed verhaal komen i.p.v. enkel te zeggen 'ja het scheelt me 20 min reistijd'. (ik vind dat geen goed verhaal, maar een ander wellicht wel)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Netjes is het zeker niet, en het kan je in de toekomst best nog eens bijten, al hangt dat ook een beetje vanaf hoe groot de detacheerder is en hoe groot de markt is waarin ze opereren. Als je tevreden bent met het aanbod van de detacheerder en ook daadwerkelijk de detachering in wilt, zou ik dat contract ondertekenen en het even aankijken.
SmurfLink schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:56:
Of wil je graag bij die specifieke toko aan de slag? Is er dan niet een mogelijkheid om dit via je nieuwe detacheerder te gaan doen?
Dat zou ik dan zeker niet via de detacheerder doen. Duurder voor die specifieke toko en als je daadwerkelijk de overstap wil maken zit je waarschijnlijk aan een relatiebeding gebonden en kan je die overstap helemaal niet maken. Ook al heeft de detacheerder de belofte gedaan dat daar helemaal niet moeilijk over gedaan wordt, als puntje bij paaltje komt kan het opeens niet.
drooger schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 05:12:
Verder wat betreft de minder nette keuze van switchen in je proeftijd... houdt er rekening mee dat dit niet zo fraai op je cv staat, dus dan moet je wel met een goed verhaal komen i.p.v. enkel te zeggen 'ja het scheelt me 20 min reistijd'. (ik vind dat geen goed verhaal, maar een ander wellicht wel)
Niet alles hoef je op je cv op te nemen, zeker korte "tussenbaantjes" kan je er prima tussenuit laten, tenzij het echt gaten van maanden worden, omdat er dan naar gevraagd kan worden en dan moet je of liegen dat je niets gedaan hebt of uitleggen waarom bepaalde banen er niet op staan (waarmee je meteen exit bent omdat je blijkbaar iets te verbergen hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:18:

[...]

Dat zou ik dan zeker niet via de detacheerder doen. Duurder voor die specifieke toko en als je daadwerkelijk de overstap wil maken zit je waarschijnlijk aan een relatiebeding gebonden en kan je die overstap helemaal niet maken. Ook al heeft de detacheerder de belofte gedaan dat daar helemaal niet moeilijk over gedaan wordt, als puntje bij paaltje komt kan het opeens niet.

[...]
Dat hangt helemaal van je detacheerder af... gezien ik genoeg mensen ken die die overstappen wel gemaakt hebben en daar werd totaal geen probleem van gemaakt, zowel door de detacheerder als de klant niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Het komt best regelmatig voor dat je gesprekken met meerdere potentiele werkgevers hebt. Ik heb dat ook eerder gehad en eerlijk verteld aan alle partijen.

Een partij ging ik daardoor extra snel door de sollicitatieprocedure met een concrete aanbod, en de andere reageerde met een verhoogde aanbod.

Ik zou als ik jou was gewoon eerlijk zijn. Niks ergs om graag de aanbod van een andere potentiele werkgever te willen afwachten, zolang de wachttijd niet te extreem is.
Pagina: 1