Wat zijn mijn opties om mijn CPU koeling te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 13:42
Mijn 92mm CPU fan maakt nogal wat herrie, aangezien mijn AMD chip redelijk warm loopt. Qua koelers heb ik niet veel keuze door de beperkte ruimte in mijn case (maximale koeler hoogte is 56mm), dus iets beters vinden dan de Noctua NH-L9a zal ook niet lukken ben ik bang.

Hieronder heb ik wat dingen op een rijtje gezet die bij mij opkwamen als mogelijke oplossingen. Hierover zou ik graag jullie meningen horen.
  1. Wat misschien wel een mogelijkheid is voor mij is een verloopstuk van 120mm naar 92mm. Een kant en klaar verloopstuk zal waarschijnlijk ook niet passen, maar daar komen de wonderen van 3D printen om de hoek kijken.
    Als ik een aerodynamisch verloopstuk print, kan dit maximaal 8mm hoog zijn als ik een gewone 25mm dikke fan er op wil hebben. Niet bijzonder aerodynamisch dus, als je bedenkt dat ie aan alle kanten 14mm naar binnen moet lopen. Het is geen horizontaal verloop, maar het scheelt niet veel. Hierdoor verwacht ik redelijk wat geluid, en amper verbeterde koelprestaties, zelfs met een static pressure fan.
  2. Een alternatief zou zijn om een minder dikke fan 120mm fan te kiezen, bijvoorbeeld een 15mm fan. Om wat concrete opties te noemen: Een Noctua NF-A12x15 zou me 18mm hoogte geven, wat dus een veel soepelere overgang geeft van ongeveer 45 graden. Het nadeel is dan weer dat deze fan meteen een stuk meer herrie maakt dan bijvoorbeeld een NF-P12, met ongeveer gelijke luchtverplaatsing.
  3. Een andere optie zou zijn om een bracket zoals deze te gebruiken, als dit al past: Link. Een nadeel wat ik me hierbij kan voorstellen is dat je veel van je statische druk verliest, omdat het naast de heatsink geblazen wordt (als ik me niet vergis bouwt druk zich vooral aan de uiteinden van de fanblades op).
  4. Weer een andere optie, en misschien wel de simpelste, is om simpelweg een dikkere 92mm fan te installeren. Op de NH-L9a zit volgens Noctua zelf een NF-a9x12, met een dikte van 14mm. In mijn case heb ik hier ruimte voor een fan die maximaal 33mm dik is. Zo zou een NF-A9 bijvoorbeeld een goede optie zijn, met een airflow die niet heel veel onder doet voor een 120mm fan.
Ik begrijp natuurlijk dat geen enkele van deze oplossingen optimaal is. Hier heb ik ook zelf bewust voor gekozen toen ik mijn case koos, ook al wist ik toen nog niet dat mijn CPU zo warm zou lopen constant.

Als jullie verder nog suggesties hebben hoor ik dit graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-09 19:55
Welke CPU heb je? en wat zijn de temps?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@timmiej93 Heb je de koeler er wel goed strak opzitten ?
@iCore 2600X

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
In de Node 202 zijn de mogelijkheden niet heel groot. Kijk eens naar bestaande builds en hoe zij de koeling geregeld hebben. Regelmatig kom ik pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B met pricewatch: Noctua NF-A12x15-FLX, 120mm tegen. Het stoffilter wordt verwijderd en er wordt een magnetisch filter aan de buitenkant gebruikt.
pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile zou op die manier ook moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 13:42
@iCore Zoals Hackus zegt, een 2600X.
Op idle loopt ie meestal rond de 60C in een kamer die onder de 20C hangt.
Met de fancurve hieronder kom ik in praktisch alle spellen op ongeveer 80C gemiddeld, met pieken naar de 90C.

0C - 30%
60C - 30%
70C - 50%
80C - 100%

@Hackus Geen idee, hebben ze bij Azerty gedaan, dus ik ga er wel vanuit dat ze dat redelijk goed gedaan hebben. Ik heb wel meer mensen zien zeggen dat de 2600X erg warm loopt, en ook nogal snel 10 graden omhoog springt.
De CPU / CPU koeler is net de reden dat ik m'n PC niet zelf gebouwd heb, omdat ik daar het minst van weet en het minste vertrouwen in mijn kunsten heb.

@Uszka Een Big Shuriken met een 15mm fan lijkt me wel erg krap? De officiële ruimte voor een koeler is 56mm, de Shuriken is 58mm, en dat is met een 12mm fan. Dan zit je al 5mm over de 56mm heen.
Het zal vast kunnen, en voor mensen die vaker dit soort dingen gedaan hebben zal het niets voorstellen, maar ik ben meer het type dat door onhandigheid alle pins in een socket kan verbuigen.

Wat ik misschien eerst nog kan proberen is de fan omdraaien, zodat ie lucht door de koeler heen zuigt, en dan meteen de case uit. Vast niet ideaal qua stof, of zelfs koelvermogen, maar proberen kan geen kwaad natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat je eerder een airflow probleem hebt binnen de kast. Ik zie ook dat andere ermee ge-experimenteerd hebben: https://www.giuliomenna.n...ild-fans-experimentation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
timmiej93 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 23:30:

@Uszka Een Big Shuriken met een 15mm fan lijkt me wel erg krap? De officiële ruimte voor een koeler is 56mm, de Shuriken is 58mm, en dat is met een 12mm fan. Dan zit je al 5mm over de 56mm heen.
Het zal vast kunnen, en voor mensen die vaker dit soort dingen gedaan hebben zal het niets voorstellen, maar ik ben meer het type dat door onhandigheid alle pins in een socket kan verbuigen.
Het is de bedoeling dat je het stoffilter aan de binnenkant van de behuizing verwijderd en aan de buitenkant een magnetisch filter aanbrengt zoals in https://pcpartpicker.com/b/8Phypg
Pagina: 1