Mijn 92mm CPU fan maakt nogal wat herrie, aangezien mijn AMD chip redelijk warm loopt. Qua koelers heb ik niet veel keuze door de beperkte ruimte in mijn case (maximale koeler hoogte is 56mm), dus iets beters vinden dan de Noctua NH-L9a zal ook niet lukken ben ik bang.
Hieronder heb ik wat dingen op een rijtje gezet die bij mij opkwamen als mogelijke oplossingen. Hierover zou ik graag jullie meningen horen.
Als jullie verder nog suggesties hebben hoor ik dit graag.
Hieronder heb ik wat dingen op een rijtje gezet die bij mij opkwamen als mogelijke oplossingen. Hierover zou ik graag jullie meningen horen.
- Wat misschien wel een mogelijkheid is voor mij is een verloopstuk van 120mm naar 92mm. Een kant en klaar verloopstuk zal waarschijnlijk ook niet passen, maar daar komen de wonderen van 3D printen om de hoek kijken.
Als ik een aerodynamisch verloopstuk print, kan dit maximaal 8mm hoog zijn als ik een gewone 25mm dikke fan er op wil hebben. Niet bijzonder aerodynamisch dus, als je bedenkt dat ie aan alle kanten 14mm naar binnen moet lopen. Het is geen horizontaal verloop, maar het scheelt niet veel. Hierdoor verwacht ik redelijk wat geluid, en amper verbeterde koelprestaties, zelfs met een static pressure fan. - Een alternatief zou zijn om een minder dikke fan 120mm fan te kiezen, bijvoorbeeld een 15mm fan. Om wat concrete opties te noemen: Een Noctua NF-A12x15 zou me 18mm hoogte geven, wat dus een veel soepelere overgang geeft van ongeveer 45 graden. Het nadeel is dan weer dat deze fan meteen een stuk meer herrie maakt dan bijvoorbeeld een NF-P12, met ongeveer gelijke luchtverplaatsing.
- Een andere optie zou zijn om een bracket zoals deze te gebruiken, als dit al past: Link. Een nadeel wat ik me hierbij kan voorstellen is dat je veel van je statische druk verliest, omdat het naast de heatsink geblazen wordt (als ik me niet vergis bouwt druk zich vooral aan de uiteinden van de fanblades op).
- Weer een andere optie, en misschien wel de simpelste, is om simpelweg een dikkere 92mm fan te installeren. Op de NH-L9a zit volgens Noctua zelf een NF-a9x12, met een dikte van 14mm. In mijn case heb ik hier ruimte voor een fan die maximaal 33mm dik is. Zo zou een NF-A9 bijvoorbeeld een goede optie zijn, met een airflow die niet heel veel onder doet voor een 120mm fan.
Als jullie verder nog suggesties hebben hoor ik dit graag.