vloerverwarming installatie schema ontwerp klopt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06 16:03
In een nieuwbouw huis heb ik op de begane grond vloerverwarming door de bouwer laten aanleggen. Op de 1e en 2e etage is vloerverwarming ingefreesd. De verdelers zijn van kunststof(om in de toekomst te kunnen koelen) zonder pompen. Dit alles is aangesloten op een HReco36 combi ketel van Intergas. Tussen de BG en de etages zit een HT/LT 3-wegklep. Via de ketel kan ik een interval instellen van het openzetten van deze klep naar de BG of de etages. Ik heb 2 honeywell thermostaten die bedraad(BG) en draadloos verbonden zijn met de ketel. Het probleem is dat groep 2 en 4 niet warm worden van de verdeler op de 1e etage. Het zou ook beter zijn als de 3-wegklep ook een optie zou hebben om beide kleppen open te zetten als er warmte van 2 thermostaten wordt gevraagd. De bypass zit vlak onder de CV-ketel.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z01krn.jpg

Ik heb al geprobeerd om alle groepen dicht te zetten behalve de groepen die niet warm worden maar dit is helaas zonder resultaat. |:(

Nu heb ik een offerte gekregen voor 3 zonekleppen bij de verdelers met zoneregeling en de bypass op de BG te monteren. Een andere optie is om de verdelers te vervangen door verdelers met pompen maar dat is nog duurder.

Is er niet een andere oplossing mogelijk?

Beste antwoord (via PC-Medic op 24-12-2018 21:21)

Anoniem: 697837

ja dat zijn flowmeters MET DOORSTROOMINSTELLING zie onderstaande afbeelding mssn staan er twee dicht., zou ook nog kunnen.

https://www.albrand.nl/up...handleiding_flowmeter.pdf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Is de boel wel.goed ontlucht. Hier hadden ze dat vergeten/niet gedaan toen werdt de boel.ook niet warm.worden de leidingen wel warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
Ik denk dat het ontluchten inderdaad niet goed gedaan is. Er is al heel veel lucht uit gekomen waardoor er nu 3 van de 5 groepen op de 1e etage warm worden. 2 groepen blijven nog koud helaas. En doordat de 3-weg klep niet 2 kleppen tegelijk open kan zetten wordt het niet warm genoeg in huis. Volgens de installateur die de offerte heeft gemaakt zit de bypass ook niet goed, omdat deze op 6,5 meter van de ketel moet zitten. De bypass is door de bouwer vlak onder de ketel gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC-Medic schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:12:
Ik denk dat het ontluchten inderdaad niet goed gedaan is. Er is al heel veel lucht uit gekomen waardoor er nu 3 van de 5 groepen op de 1e etage warm worden. 2 groepen blijven nog koud helaas. En doordat de 3-weg klep niet 2 kleppen tegelijk open kan zetten wordt het niet warm genoeg in huis. Volgens de installateur die de offerte heeft gemaakt zit de bypass ook niet goed, omdat deze op 6,5 meter van de ketel moet zitten. De bypass is door de bouwer vlak onder de ketel gemaakt.
Dan je probleem.bij de bouwer neer leggen hier heb je voor betaald dus dat hij het maar oplost en degelijk systeem opleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Stomme opmerking maar ik ken alleen zulke opstellingen met een extra pomp voor de vloer lussen.
Kan niet zo zijn dat de pomp van de ketel te weinig flow genereert om alle lussen van flow te kunnen voorzien en alleen de lussen met de minste weerstand van flow voorziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rwddv
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 11:35
Als de 2 groepen niets doen zou ik eerst eens proberen de installatie door te spoelen. Alle groepen dicht zetten. Een slang aan het aftappunt van de verdeler en die in een afvoer hangen. De slang aan het vulpunt van de ketel doen, kraan open, aftap kraan van de verdeler open en dan groep voor groep open draaien. Spoelen tot er geen lucht meer mee komt, groep dicht en volgende groep open ..... Meestal lost dit problemen met niet warm worden wel op. En je kan meteen horen of de 2 groepen die niet warm worden open of verstopt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634 schreef op zondag 16 december 2018 @ 01:27:
Stomme opmerking maar ik ken alleen zulke opstellingen met een extra pomp voor de vloer lussen.
Kan niet zo zijn dat de pomp van de ketel te weinig flow genereert om alle lussen van flow te kunnen voorzien en alleen de lussen met de minste weerstand van flow voorziet?
Hier ook 3 etages zonder pompen en alles wordt perfect warm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 22:55
Hier 5 verdelers met 100m2 vloerverwaming, 80m2 wandverwarming en op 1 verdeler, 3 laag temperatuur radiatoren van jaga. (Met DBE) voor snelle warmte in hal en studeerkamer in het oude deel van het huis. Zonder pomp op een Intergas HRE 36/30. Geen probleem. ( Watertemperatuur 35 graden)

Ik zeg ook spoelen maar tot de lucht er uit is. En juiste debiet instellen.

Belangrijk is slangen van groepen kort te houden 16mm max 80meter en de wanden 10mm max 45 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
O ja, vergeet de micro bellen ontluchter niet te plaatsen.
Direct onder de aanvoer van de ketel.

Bypass juist afstellen of verplaatsen in jou situatie.

Thermostaat continu op een temperatuur zetten, geen nacht verlaging of wat dan ook. En dan laten draaien op bepaald moment wordt het systeem stabiel.en kun je ook inregelen.

Hoe dik zijn je toevoer leidingen naar de verdelers? Neem aan dat je ook onder de 45 graden zit met je aanvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Konijnenbats schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:00:
O ja, vergeet de micro bellen ontluchter niet te plaatsen.
Direct onder de aanvoer van de ketel.

Bypass juist afstellen of verplaatsen in jou situatie.

Thermostaat continu op een temperatuur zetten, geen nacht verlaging of wat dan ook. En dan laten draaien op bepaald moment wordt het systeem stabiel.en kun je ook inregelen.

Hoe dik zijn je toevoer leidingen naar de verdelers? Neem aan dat je ook onder de 45 graden zit met je aanvoer?
Hier gaat hij gaat hij gewoon op 17 in de nacht en overdag op 20. Gedurende de nacht verlies ik maar 0.5 /1.0 graden

Ons systeem heeft volgens mij geen bypass heb ik de cv man niet Over gehoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Omdat het twee groepen op de zelfde verdeler zijn lijkt het me niet onmogelijk dat van deze twee groepen de aanvoer of retouraansluitingen verwisseld zijn, zodat een lus tussen aanvoer en aanvoer en de andere tussen retour en retour zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amuse
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-04-2021
Is de verdeler uitgerust met flowmeters? Dan zou je kunnen zien of er wel flow over de groep gaat.
De suggestie van Hans Happe is zeker de moeite waard om na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
Ik heb de bouwer gevraagd waarom de bypass vlak onder de ketel is geplaatst.

@Anoniem: 697837 : ik ga morgen kijken of de lussen van de groepen die niet warm worden wel van rood naar blauw lopen of vise versa.

@Rwddv : bedankt voor de tip dit ga ik deze week proberen!

De verdelers zijn van het merk Therminon (kunststof versie zonder pomp).
Afbeeldingslocatie: https://www.airco-verwarming.nl/p/therminon-3-gr.kunstst.verdeler-z.pomp/picture/rw1200h1200/78222/Vloerverwarming+verdeler+kunst.+3+gr.zp.jpg
Is dat bovenste deel van de rode knoppen een flow meter?

De buizen naar de verdelers zijn behoorlijk dik (met wijsvinger en duim kun je er net omheen)
De aanvoer temperatuur heb ik nu op 35 graden maar zeker niet hoger dan 40/45 graden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

ja dat zijn flowmeters MET DOORSTROOMINSTELLING zie onderstaande afbeelding mssn staan er twee dicht., zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:05

Wish

ingwell

Wanneer is het huis opgeleverd? Ik zou namelijk zelf niet gaan lopen kutten om het werkend te krijgen, of daarvoor afzonderlijke betalingen verrichten. Als de verwarming het niet (goed) doet, is het domweg niet conform verwachtingen opgeleverd. Dat kaart je aan bij de instantie (bouwbedrijf/aannemer die het heeft opgeleverd en zij moeten dit dan kostenvrij (voor jou) goed en deugdelijk opleveren.

http://www.swk.nl/?page_id=597

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Mooi spul heb ik er ook 2 van zitten en 3 van utube.
Rode dopje optillen en dan aan het doorzichtige kunststof draaien (open) indien er geen flow is. Heb je dan geen flow kan het zo zijn als al vermeld dat ze slangen verwisselt hebben. (Wel erg dom) dit moeten ze gemerkt hebben met spoelen. Dit doe je namelijk per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haha spoelen??? Op druk zetten en kijken of het niet lekt is nog enige moeite, maar spoelen is wel veel gevraagd, bovendien doe je spoelen voordat je de leidingen op de verdeler zet, het vuil wil je niet in je pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
Anoniem: 697837 schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:31:

Er stonden inderdaad nog 2 zwarte draaiknopjes dicht onder de rode kapjes. Eerst heb ik de handleiding van Hans Happe gevolgd en daarna het systeem ontlucht en daarna met de vul slang het systeem weer op druk gezet. Nu wordt alles warm. _/-\o_

Alleen wordt het huis pas bij 35/40 graden aanvoer temperatuur warm. Dit komt omdat de klep HT/LT klep steeds moet schakelen en de bypass te dicht bij de ketel zit. Hier moet nog een andere regeling voor komen zodat alles tegelijk geschakeld kan worden.
Pagina: 1