Wacht even:
Ik heb een ACER E15 (E5-575-54A6). Daar zit standaard een 1 TB harddisk in.
Als je het klepje lossschroeft waar de harddisk onder zit, zie je de harddisk, het geheugen en een M2 slot zitten. In dat M2 slot heb ik Crucial een M2 SSD gezet, om precies te zijn een "Crucial SSD MX500 250GB M.2". Deze dus:
pricewatch: Crucial MX500 m.2 250GB
Bij die SSD zitten schroefjes waarmee je de M2 SSD kunt vastzetten in de print.
Je kunt daar elke SSD monteren en gebruiken met een M2 aansluiting en van het type SATA (dus niet NVME).
Daarna start je nog even van de harddisk, ga je op internet naar de Crucial website en je zoekt bij "Support" naar "Clone". Die software installeer je.
Daarna haal je tijdelijk data van je harddisk af totdat er minder dan de grootte van de SSD op staat en je voert met de software een "smart clone" uit van harddisk naar SSD.
Daarna pas je in de BIOS de opstartvolgorde aan van HD naar SSD en je start op van SSD.
Dan installeer je de Crucial tool voor je SSD en je kijkt daarmee of alles okee is gegaan (ik heb de bv. momentum cache aan gezet en de firmware geupdate) en je installeer AS-SSD benchmark om te kijken wat het (snelheids)resultaat is. Je zult zien dat dat echt retensnel is!
Daarna zet je de oorspronkelijke data weer terug op je harddisk.
De vraag is dus: heeft jouw laptop ook een M2 slot?
Als dat niet zo is, kan je beter een 2,5" SSD op de plaats van je harddisk zetten.
Als je een externe USB3 2,5" behuizing koopt en daar tijdelijk even je SSD in zet, kan je de boven beschreven cloneprocedure gewoon volgen. Als dat is gelukt, wissel je de SSD en de harddisk om en gebruik je de harddisk verder als externe USB-harddisk.
[
Voor 14% gewijzigd door
Renault op 15-12-2018 12:38
]