Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roboro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-03-2024
Mijn vraag
Ik heb een acer aspire e5-551g-t1ld.
Kan ik hierin de hdd vervangen door een Kingston A400 - 480 GB SSD?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Acer aspire e5-551g-t1ld

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via Google gezocht. Maar het wordt me niet echt duidelijk :-(

Beste antwoord (via Roboro op 21-12-2018 19:55)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Ahaa, dus je hebt geen M2 SATA SSD maar een 2,5" SATA SSD gekocht.
Is dat een caddy waardoor je de SSD op de plek van de DVD-speler kan zetten?
In dat geval weet ik niet of dat gaat werken om van op te starten.

Bij twijfel kan je even de harddisk eruit halen en de SSD op die plek erin prikken zonder de kooi die de harddisk op zijn plek hield. Dan weet je vrij snel waaraan het ligt.
Als de laptop eenmaal op de SSD opstart en draait, kan je alsnog de kooi van de harddisk af halen en die gebruiken om de SSD definitief op die plek te zetten.
Je kunt dan de harddisk in de caddy gebruiken omdat je er niet van op hoeft te starten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluidified
  • Laatst online: 20:06
99% kans dat het gewoon kan. Schroef de boel eens open en kijk wat voor harde schijf er nu in zit.

Edit: Zou moeten kunnen. Blijkbaar heb je er nu een Western Digital WD10JPVX in zitten. Dit is een SATA schijf, en jouw SSD ook. Dus zou gewoon moeten kunnen :)

[ Voor 45% gewijzigd door fluidified op 14-12-2018 20:27 . Reden: Meer informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 22:45
deze kan gewoon vervangen worden door een ssd. er zit op dit moment namelijk een sata wd blue hdd in. als je dus een sata ssd koopt werkt dit gewoon

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roboro
Bedankt voor de snelle antwoorden! Hier kan ik iets mee! Laptop start nu erg traag op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Koop een crucial mx500. Toch net wat beter. Vooral 5j garantie i.p.v. 3 en in theorie is de crucial mx500 sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 14-12-2018 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Wacht even:
Ik heb een ACER E15 (E5-575-54A6). Daar zit standaard een 1 TB harddisk in.
Als je het klepje lossschroeft waar de harddisk onder zit, zie je de harddisk, het geheugen en een M2 slot zitten. In dat M2 slot heb ik Crucial een M2 SSD gezet, om precies te zijn een "Crucial SSD MX500 250GB M.2". Deze dus: pricewatch: Crucial MX500 m.2 250GB
Bij die SSD zitten schroefjes waarmee je de M2 SSD kunt vastzetten in de print.
Je kunt daar elke SSD monteren en gebruiken met een M2 aansluiting en van het type SATA (dus niet NVME).

Daarna start je nog even van de harddisk, ga je op internet naar de Crucial website en je zoekt bij "Support" naar "Clone". Die software installeer je.
Daarna haal je tijdelijk data van je harddisk af totdat er minder dan de grootte van de SSD op staat en je voert met de software een "smart clone" uit van harddisk naar SSD.
Daarna pas je in de BIOS de opstartvolgorde aan van HD naar SSD en je start op van SSD.

Dan installeer je de Crucial tool voor je SSD en je kijkt daarmee of alles okee is gegaan (ik heb de bv. momentum cache aan gezet en de firmware geupdate) en je installeer AS-SSD benchmark om te kijken wat het (snelheids)resultaat is. Je zult zien dat dat echt retensnel is! :+

Daarna zet je de oorspronkelijke data weer terug op je harddisk.

De vraag is dus: heeft jouw laptop ook een M2 slot?
Als dat niet zo is, kan je beter een 2,5" SSD op de plaats van je harddisk zetten.
Als je een externe USB3 2,5" behuizing koopt en daar tijdelijk even je SSD in zet, kan je de boven beschreven cloneprocedure gewoon volgen. Als dat is gelukt, wissel je de SSD en de harddisk om en gebruik je de harddisk verder als externe USB-harddisk.

[ Voor 14% gewijzigd door Renault op 15-12-2018 12:38 ]

• Roboro
Ik had al een hdd caddy in de bestelling staan en heb deze met de ssd gecombineerd. Clonen heb ik uitgevoerd.
Nu ziet mn bios alleen de ssd niet. In de boot priority order staat zelfs nog ATAPI CdRom...
InsydeH2O Rev. 3.7
Boot mode UEFI
Boot volgorde:
1 Windows boot manager
2 HDD: WDC WD10JPVX-22JC3T0
3 ATAPI CD-ROM
4 USB FDD
...
Als ik de laptop opstart kan ik wel gewoon op de ssd komen.
Zou ik de ssd op de plaats van de oude hdd moeten zetten om hem in de bios zichtbaar te krijgen als ssd?

[ Voor 23% gewijzigd door Roboro op 20-12-2018 20:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ahaa, dus je hebt geen M2 SATA SSD maar een 2,5" SATA SSD gekocht.
Is dat een caddy waardoor je de SSD op de plek van de DVD-speler kan zetten?
In dat geval weet ik niet of dat gaat werken om van op te starten.

Bij twijfel kan je even de harddisk eruit halen en de SSD op die plek erin prikken zonder de kooi die de harddisk op zijn plek hield. Dan weet je vrij snel waaraan het ligt.
Als de laptop eenmaal op de SSD opstart en draait, kan je alsnog de kooi van de harddisk af halen en die gebruiken om de SSD definitief op die plek te zetten.
Je kunt dan de harddisk in de caddy gebruiken omdat je er niet van op hoeft te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roboro
Die caddy komt idd op de plaats van de dvd-speler. Ik had helaas geen m2 slot.
Ik ga de hdd eens vervangen voor de ssd en kijken of dat werkt.
Wel lastig bij deze laptop dat hiervoor heel de onderkant losgehaald moet worden om bij de hdd te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roboro
Dat was de oplossing! Bedankt voor het meedenken
Pagina: 1