Plotselinge uitval problemen met pc, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 14:39
Dag allemaal,

Sinds gisteren is mijn PC opeens begonnen met compleet uit te vallen tijdens gebruik. Het scherm wordt zwart, geen BSOD. Nadat dit gebeurt wil de PC niet direct opnieuw aan, maar na ongeveer 5 minuten wel. Hiervoor gaat de power-led wel branden, en bewegen de fans van het systeem een halve seconde en daarna niks. Dit doet mij denken dat er ergens iets oververhit raakt of dat het een probleem is met de voeding... Nu heb ik een logbestand van Open Hardware Monitor van de vorige crash. Ik bespeur hier niet rare waarden in, maar jullie hopelijk wel.

Mijn hypotheses:
- Iets op het moederbord raakt oververhit
- Iets op de grafische kaart raakt oververhit
- Iets in de voeding raakt oververhit

Al gedaan:
- De jumper-stekkers allemaal verwijderd, circuit gesloten om computer op te starten, probleem bleef, gebruik nu nog alleen de power switch jumper. De frontpanel USB poorten ook uit het moederbord getrokken.
- Alle stekkers gecontroleerd
- De fan van de videokaart handmatig op een hoge frequentie gezet, waardoor de gemete temperatuur rond de 40 graden bleef (tijdens Path of Exile). Na een klein uur alsnog uitval.
- Videokaart in ander slot gedaan. Dit hielp niet de computer wel direct op te starten. Leek verder niet uit te maken.

Zouden jullie eens willen meedenken wat er aan de hand zou kunnen zijn? En helpen met troubleshooten :)

Computer en informatie: (Wordt verder aangepast, wil nu ook even bewaren i.v.m. risico uitval).
https://ibb.co/807fZ0J <- enige temperatuur die mij opvalt
https://ufile.io/7tuoq <- open hardware monitor pre-uitval

Computer: (gebouwd eind 2014)
Cooler Master V550 Semi-Modular
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Intel Core i5-4690K Boxed
Seagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB
Cooler Master Hyper 612 Ver. 2
Crucial MX100 256GB
Corsair Graphite 760T Black
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
ASUS GeForce STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 - 4GB - PCI-E

[ Voor 32% gewijzigd door Siaon op 14-12-2018 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Spontane uitval is bijna altijd voeding gerelateerd. Daarom eerst testen met een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 14:39
Ik heb nog wel een Antec Earthwatts 500Watt voeding liggen van de vorige computer. Zou die toereikend kunnen zijn voor dit systeem? Hopelijk zitten de juiste pluggen er op.

Kan ik zo'n voeding nog proberen te repareren of moet ik dat niet willen? Zo uit mijn hoofd kunnen er condensatoren inzitten die een behoorlijke schok kunnen geven.

Heb hem er nu goed ingezet denk ik, ik rapporteer hier weer de volgende stap terug.

Update: Sinds vervanging van de voeding is het systeem nog niet opnieuw opeens uitgevallen.
Update in januari: Nog steeds geen nieuwe uitval. Wel het nodige moeten solderen enzo om de bedrading afdoende te krijgen :) Was duidelijk de voeding!

[ Voor 65% gewijzigd door Siaon op 05-01-2019 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Heb je de factuur van de Cooler Master V550 Semi-Modulair nog want er zit nog garantie op als je deze eind 2014 hebt gekocht.