vraag over bitcoin adressen in blockchain.info wallet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Ik gebruik o.a. blockchain.info als bitcoin wallet, en na het overschrijven van een klein beetje bitcoin kwam ik een vreemd verschijnsel tegen. Het gaat om het volgende: ik heb tot nu toe iedere keer hetzelfde bitcoin adres in gebruik bij bitcoin.info, maar na 2 recente overschrijvingen vanaf dit wallet viel het me ineens op dat als ik via blockchain.com (adres explorer) kijk, er per keer meer af gaat dan de overschrijving en fee (gaat naar het doel adres en een ander adres wat blijkbaar van mij is). Binnen blockchain.info lijkt alles te kloppen qua getallen, en het lijkt er op dat blockchain.info een deel van de overschrijving naar een nieuw adres binnen m'n blockchain.info wallet doet (al kan ik dat adres alleen achterhalen via de blockchain.com explorer). Zeer vreemd, met als gevolg dat m'n vaste adres nu op 0 bitcoin staat, en er twee nieuwe adressen zijn met het resterende saldo er op.

Kan iemand me helpen met uitvogelen wat er hier precies aan de hand is, en hoe ik er achter kom op welk adres m'n bitcoins zich nu exact bevinden?

Alvast dank voor alle hulp en ideeën hierover!

Met vriendelijke groet,
Rick

[ Voor 3% gewijzigd door RickD007 op 14-12-2018 15:26 ]

Beste antwoord (via RickD007 op 14-12-2018 17:55)

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Vermoedelijk gaat het hier om Change Addresses. Als jij 10% van je balans uitgeeft, dan maakt 'ie ook de andere 90% over naar een ander adres (wat een afgeleide is van je eigen public key dus nog steeds in jouw beheer). Er zijn clients waarbij je dit kan uitzetten*, of blockchain.info dat support weet ik niet.

* Echt uitzetten zal 't niet zijn, maar dan zullen ze het resterende deel weer naar het oorspronkelijke adres sturen, denk ik.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Vermoedelijk gaat het hier om Change Addresses. Als jij 10% van je balans uitgeeft, dan maakt 'ie ook de andere 90% over naar een ander adres (wat een afgeleide is van je eigen public key dus nog steeds in jouw beheer). Er zijn clients waarbij je dit kan uitzetten*, of blockchain.info dat support weet ik niet.

* Echt uitzetten zal 't niet zijn, maar dan zullen ze het resterende deel weer naar het oorspronkelijke adres sturen, denk ik.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickD007
Freeaqingme schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:31:

Bedankt voor de uitleg. Dit lijkt idd het probleem.

Helaas kan je dit volgens mij niet uitzetten op blockchain.info.

Enig idee of er sites zijn waar je op basis van een "core" adres alles weer in een overzicht kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom geen wallet op je eigen machine waarbij niet alleen iets als change adress kan uitzetten, maar ook zelf de volledige controle over je coins hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
PilatuS schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:00:
Waarom geen wallet op je eigen machine waarbij niet alleen iets als change adress kan uitzetten, maar ook zelf de volledige controle over je coins hebt ?
Een web wallet leek me handig omdat ik niet zo heel veel tijd voor updaten en dat soort zaken heb, en ik op m'n eigen machine volgens mij dan zowel de hele blockchain moet downloaden en bijhouden en de software constant updaten i.v.m. forks en dat soort zaken. Maar ik ben nog bezig met leren, en kan het mis hebben. En misschien moet ik een lokale oplossing idd overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
RickD007 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:13:
[...]

Een web wallet leek me handig omdat ik niet zo heel veel tijd voor updaten en dat soort zaken heb, en ik op m'n eigen machine volgens mij dan zowel de hele blockchain moet downloaden en bijhouden en de software constant updaten i.v.m. forks en dat soort zaken. Maar ik ben nog bezig met leren, en kan het mis hebben. En misschien moet ik een lokale oplossing idd overwegen.
Er zijn zat light wallets waabij je de blockchain niet hoeft te downloaden, bijvoorbeeld Electrum. Software constant moeten updaten is sowieso niet nodig. Een fork is inderdaad een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 15:38
Dit kan, maar dan moet je de xpub achterhalen. Dit is een soort van meester-adres waaruit alle change addressen gemaakt kunnen worden. Geen idee of dit kan bij blockchain.info en ik weet ook niet welk derivation scheme ze gebruiken, maar dat moet te achterhalen zijn.

Let wel, de xpub is privacy gevoelige informatie. Het idee van iedere keer nieuwe adressen gebruiken is nml. dat je geldstromen minder goed te volgen zijn. Met een xpub kun je dus al je vroegere maar ook al je toekomstige betalingen volgen.

Verder: als je vaak kleine bedragen overmaakt, of veel kleine bedragen ontvangt, kan het zijn dat je balans erg versplinterd raakt. Dit kan gevolgen hebben voor je fees in de toekomst, omdat er op een bepaald moment betalingen uit meerdere change adressen gemaakt worden en deze transacties gemaakt moeten worden. En fees betaal je naar grootte van de transactie. Het kan nuttig zijn om op een bepaald moment deze kleine bedragen te verzamelen en als een grote UTXO naar jezelf over te maken op een moment als de fees heel laag zijn. Als je dit naar een nieuw change address doet, heb je ook geen last van bovenstaand privacy probleem.

[ Voor 45% gewijzigd door DaCoTa op 19-12-2018 23:07 ]

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

DaCoTa schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:03:
Dit kan, maar dan moet je de xpub achterhalen. Dit is een soort van meester-adres waaruit alle change addressen gemaakt kunnen worden. Geen idee of dit kan bij blockchain.info en ik weet ook niet welk derivation scheme ze gebruiken, maar dat moet te achterhalen zijn.

Let wel, de xpub is privacy gevoelige informatie. Het idee van iedere keer nieuwe adressen gebruiken is nml. dat je geldstromen minder goed te volgen zijn. Met een xpub kun je dus al je vroegere maar ook al je toekomstige betalingen volgen.

Verder: als je vaak kleine bedragen overmaakt, of veel kleine bedragen ontvangt, kan het zijn dat je balans erg versplinterd raakt. Dit kan gevolgen hebben voor je fees in de toekomst, omdat er op een bepaald moment betalingen uit meerdere change adressen gemaakt worden en deze transacties gemaakt moeten worden. En fees betaal je naar grootte van de transactie. Het kan nuttig zijn om op een bepaald moment deze kleine bedragen te verzamelen en als een grote UTXO naar jezelf over te maken op een moment als de fees heel laag zijn. Als je dit naar een nieuw change address doet, heb je ook geen last van bovenstaand privacy probleem.
Ok, dit gaat 100 keer te ver als antwoord voor de vraag, maar je kunt hele leuke dingen doen met xpubs etc. Maar ook fouten maken, daar leerde ik het meest van. Zie: https://bitcoin.stackexch...-with-a-segwit-extended-p en dan hoe je uit dezelfde mnemonic zin toch verschillende adressen kunt halen met de priv. key die bij een specifiek adres hoort. :p

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Pagina: 1