Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw systeem voor Sketchup, Photoshop en lichte gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:48
Voor mijn werk maak ik gebruik van Photoshop en Sketchup Pro. Ik doet dit nu met mijn redelijk snelle laptop aan de keukentafel. Omdat het scherm voor dit soort werk wat klein is heb ik onlangs op zolder een werkplek gecreëerd met een fijne 27 inch LG 4K monitor. Dit werkt prima maar eigenlijk kan ik nu ook net zo goed een vlotte desktop eraan hangen. Blijft de laptop mooi beneden staan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Als verkeerskundig ontwerper maak ik veel gebruik van Sketchup en ook Photoshop. Ook illustrator en Microstation worden gebruikt. Gamen vind ik leuk en doe ik nu op mijn PS4 Pro maar als de desktop daar voor geschikt is ga ik die ook weleens daarvoor gebruiken. De focus ligt echter niet op gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb er zo rond de 1000 euro voor over. Assemblage wil ik zelf wel doen of door Azerty laten verzorgen. Die zit hier zowat om de hoek

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De LG27UD59-B monitor wil ik gebruiken voor het nieuwe systeem

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem moet wel significant sneller zijn dan de laptop die ik nu gebruik. Omdat ik een Synology NAS heb is veel opslagruimte niet belangrijk

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor AMD CPU i.v.m. goede prijs/kwaliteit. Echter lees ik dat Intel voor Sketchup een betere keuze zou zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke wensen.

Ga je overklokken?
Nee, dat zie ik me niet doen

Wat verwacht je van ons?
Gezien de applicaties die ik gebruik wil ik graag advies over de te kiezen CPU en GPU. Een AMD met Geforce of Radeon of toch een Intel met Quadro GPU....

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 216,90€ 216,90
1MSI B450M Gaming Plus€ 84,50€ 84,50
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 231,-€ 231,-
1Fractal Design Focus G Zwart€ 47,90€ 47,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 117,30€ 117,30
1be quiet! Pure Power 10 CM 500W€ 68,78€ 68,78
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 840,38

Alle reacties

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Intel is voor de Adobe pakketten een betere keuze, omdat vrij veel applicaties nog sterk single treaded zijn;
https://www.pugetsystems....Intel-vs-AMD-vs-Mac-1295/
(ze testen hierbij wel echt high-end cpu's)

Een 2700X (8 core, 16 thread) wordt verslagen door een 6 core/6 thread Intel CPU. Echter zijn de verschillen beperkt en bied de 2600X erg veel value for money.

• TheNoobDude
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-01-2021
Of ja kan wachten tot januari 2019, AMD zou dan nieuwe CPU's en GPU's vrijgeven die super goed presteren voor de zelfde prijs dan de componenten die je nu hebt. Ik was zelf ook van plan een pc te bouwen, maar ga nog even wachten tot de nieuwe AMD 3000 series op de markt komt, geloof me als de leaks kloppen ga je er geen spijt van krijgen!
kijk hier maar eens:
YouTube: Intel is SCREWED! Ryzen 3000 is Going to Be AMAZING!
YouTube: Ryzen 3000, Radeon 3000 Series LEAKS - It's Game On!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sketchup is erg singlethreaded, ik zou een i5 met max mhz nemen.

en een quadro p620 als viewport prestatie in skp echt een dingetje ( zware scenes ) is ( maar dat gamed dan ruk )

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 14-12-2018 20:31 ]

specs

• Civic09
Wachten lijkt wel interessant al kun je dan eigenlijk nooit kopen omdat er altijd wel iets beters/snellers uit gaat komen. Januari is echter ook wel heel dichtbij.

En de snelste i5, hoe verhoudt die zich tot mijn i7 6700hq in mijn laptop? De i5 7300u in mijn Surface Pro is bijv. wel nieuwer maar gevoelsmatig minder snel met o.a. Sketchup.

• maratropa
  • Niet online
@Civic09

Een i5 9600k is een interessante cpu voor cad werk, redelijk hoge turbo tot 4,6ghz
Ik kan me niet voorstellen dat AMD daar ineens echt overheen gaat qua efectieve singlecore snelheid.

Jouw 6700hq is sowieso stukje ouder en gaat tot 3,5ghz
die 7300u is een low voltage cpu, wel met een redelijke turbo tot 3,5ghz maar geen snelheidswonder

Groepje architecten hier raadt ik in de basis altijd zo'n i5 aan met een p620 (wegens sketchup, verder autocad lt, en adobe software)

specs

• Civic09
En is die p620 voor dat werk echt veel beter dan een Geforce of Radeon? Ik neem aan dat zo'n Quadro voor een spelletje niet heel geschikt is.

Mijn 3d modellen zijn overigens niet heel erg zwaar. Met name schetsontwerpen die ik zelden (met SU Podium) render. Vaak gebruik ik simpelere modellen om daarna met Photoshop over te trekken/op te werken.

In principe is het huidige systeem daar krachtig genoeg voor. Bovendien heb ik ook de optie door in te loggen op mijn werkomgeving (vmware) om daar Adobe en Sketchup te gebruiken.

• maratropa
  • Niet online
@Civic09 Een p620 van rond de 200 euro is in sketchup OpenGL vieuwports sneller dan game gpu's van rond dat bedrag, voor zware scenes wel echt meerwaarde merk ik & hoor ik.

Maar als je nu met je 950m weinig issues hebt dan hoeft dat idd niet en kun je met een game-gpu je pc wat meer allround gebruiken.

specs

• Civic09
Oud topic maar nog steeds actueel voor mij. Tot nu toe red ik me nog steeds met mijn laptop maar ik wil deze week toch maar de knoop doorhakken en een desktop aanschaffen. Heb veel andere topics meegelezen en ik kom uit op de volgende samenstelling:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 152,94€ 152,94
1MoederbordenGigabyte B460M DS3H€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 255,-€ 255,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 22,91€ 22,91
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 69,62€ 69,62
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 807,17

Volgens mij zou dit allemaal redelijk moeten werken. Videokaart ben ik nog niet zeker van. Is dit de juiste GTX1660 of is er nog iets beters voor het geld te krijgen? Zou mooi zijn als ik voor rond de 800 euro klaar ben.

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-11 22:54
Ziet er goed uit. Ik heb zo goed als dezelfde setup en enige wat me stoort, is het oplopen van de temperaturen. Zal in mijn geval voornamelijk te wijten zijn aan het feit dat de case staat ingebouwd in een bureaukast, maar in mijn vorige (Corsair Air 240), waren de temps een stuk beter gezien de mesh voorzijde.
Een alternatief kan de pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD) zijn.
Als de behuizing bij jou "vrij" komt te staan, weet ik niet in hoeverre dit een probleem zou zijn echter.
Misschien andere Tweakers die hun ervaring hier kunnen delen?

• Civic09
Komt hier vrij te staan, maar temperatuur is wel iets om op te letten. Ben ook wel benieuwd naar andere reacties.

• Civic09
Ben overigens van plan om alles bij Azerty te bestellen en af te halen want in de buurt. Ik weet niet in hoeverre het nog zinvol is om morgen af te wachten i.v.m. mogelijke aanbiedingen.

• Civic09
Nog wel iets anders, ik heb inmiddels twee LG 27-UD59 schermen gekoppeld aan mijn laptop. Eentje via de Mini Display Port aansluiting en de andere via de HDMI poort. Zijn dus twee 4K-schermen. Laptop trekt het tot nu toe prima zo lijkt het. Maar moet ik hier in mijn configuratie voor de nieuwe desktop pc nog rekening mee houden? Ik neem aan dat ik een game ook op 1080p kan spelen. Is de GTX1660 nog steeds goed genoeg of gaat deze tekort komen?
Pagina: 1